آشنایی با انواع یقه و کاربردشان در لباس‌های مختلف 


معصومه محمدی
نویسنده
۲۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
آشنایی با انواع یقه و کاربردشان در لباس‌های مختلف 

در دنیای طراحی لباس، یقه به عنوان یکی از جزئیات مهم و تأثیرگذار در زیبایی و استایل لباس‌ها شناخته می‌شود. با توجه به شکل، اندازه، و محل قرارگیری، یقه‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند. یقه‌های مسطح یا خوابیده، مثل یقه گرد، یقه هفت، چهارگوش و قایقی، با طراحی‌های ساده و زیبا، لباس را متمایز […]

در دنیای طراحی لباس، یقه به عنوان یکی از جزئیات مهم و تأثیرگذار در زیبایی و استایل لباس‌ها شناخته می‌شود. با توجه به شکل، اندازه، و محل قرارگیری، یقه‌ها به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند.

یقه‌های مسطح یا خوابیده، مثل یقه گرد، یقه هفت، چهارگوش و قایقی، با طراحی‌های ساده و زیبا، لباس را متمایز و زیباتر‌ می‌کنند.

یقه‌های برگردان مثل یقه‌های انگلیسی و آرشال با برگرداندن قسمتی از یقه بر روی سرشانه یا سینه، روی لباس‌های مثل کت‌های بلیزر و شومیز، به آنها جذابیت و شکوه می‌بخشند.

یقه‌های ایستاده که بر روی گردن می‌ایستند و از انواع‌شان می‌توان به یقه‌ اسکی یا یقه لباس‌های سنتی آسیای شرقی اشاره کرد، به لباس‌ها شخصیت می‌بخشند.

و در نهایت، یقه‌های فانتزی مثل یقه دراپه، با طرح‌ها و جزئیات خاص‌شان، لباس‌ها را به شکل‌های مدرن و نوآورانه تبدیل می‌کنند.

با شناخت یقه‌های مختلف، درک این تنوع و تأثیراتی که هر نوع یقه بر زیبایی و استایل لباس دارد، می‌توانید بهترین انتخاب را برای دوخت هر لباس داشته باشید و به عنوان یک خیاط ماهر تشخیص دهید که کدام یقه با کدام پارچه و طرح همخوانی دارد.

مدل‌های پرکاربردی مثل یقه هفت و یقه گرد روی اغلب لباس‌ها با مدل‌های مختلف می‌نشینند، اما اگر بخواهیم لباس متفاوتی بدوزیم، بهتر است به طور تخصصی‌تر یقه‌ها، به ویژه یقه‌های خاص‌ را بشناسیم.

در ادامه چند مدل یقه را باهم بررسی می‌کنیم.

یقه انگلیسی

این نوع یقه‌ی کاربردی و پرطرفدار را می‌توان به عنوان یکی از رسمی‌ترین یقه‌ها معرفی کرد. یقه انگلیسی هم برای آقایان و هم برای بانوان کاربرد دارد و در طراحی و دوخت انواع کت‌ها، پالتو‌ها و مانتوهای رسمی در نظر گرفته می‌شود. مدل‌های مختلفی از یقه انگلیسی وجود دارد که الگوی مشابهی دارند و تفاوت‌شان فقط در میزان پهن و باریک بودن آن است. 

یقه آرشال 

اگر بخواهیم یک یقه‌ی ساده اما زیبا و خاص نام ببریم، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد یقه‌ی آرشال است که اغلب در طراحی مانتوها و کت‌های مجلسی از آن استفاده می‌شود. این یقه الهام گرفته از یقه هفت، اما با لبه‌های برگردانده شده است و ظاهرش در بدن، تاثیری مشابه یقه هفت دارد. این یقه بی‌شباهت به یقه انگلیسی هم نیست اما نوع برش و دوخت کاملا متمایزی دارد. یقه آرشال، می‌تواند برای افرادی با بالاتنه درشت، گردن کوتاه و صورت پر، مناسب باشد. هرچقدر، برش این یقه کشیده‌تر و باریک‌تر باشد، گردن را بلندتر و بالاتنه و صورت را کشیده و لاغرتر نشان می‌دهد.

یقه چلسی

یقه‌ای با پهنای متوسط که گوشه‌های تیز و مربعی دارد. خط داخلی این یقه حالت هفتی (V شکل) دارد و هرچه زاویه‌ی هفتی بیشتر شود، یقه بازتر نشان داده می‌شود. این یقه برای دوخت شومیز و پیراهن‌های نخی انتخاب خوبی است و می‌تواند در کنار آستین‌های پفی یک ترکیب کلاسیک جذاب ایجاد کند. 

یقه خشتی

یقه خشتی که به شکل یک چهارضلعی به نظر میرسد را می‌توان در دسته‌ی یقه‌های پرکاربرد و محبوب قرار داد. این نوع یقه در انواع پیراهن‌ها، کت‌وشلوارها، لباس‌های ورزشی و حتی لباس‌های مجلسی استفاده می‌شود.

یقه قایقی

همان طور که از نامش پیداست این یقه‌ی ظریف فرمی شبیه به فرم یک قایق دارد و از یک شانه تا شانه‌ی دیگر به صورت منحنی روی بدن قرار می‌گیرد. فاصله ی این‌ یقه از گردن می‌تواند متفاوت و براساس سلیقه شما باشد. یقه قایقی برای لباس‌های رسمی و مجلسی در مدل‌های مختلف آستین بلند،کوتاه، حلقه‌ای مناسب است و در تن افرادی که شانه کوچک و بالاتنه ظریفی دارند بسیار زیبا و شیک دیده‌ می‌شود.

می‌توان در طراحی لباس، بندهای نازکی در نظر گرفت که بر روی شانه قرار گرفته و پشت و جلوی لباس را به هم متصل می‌کنند. همچنین در  می‌توان کناره‌های یقه‌ قایقی را پایین‌تر از شانه قرار داد؛ به این مدل که در لباس‌های عروس و مجلسی کاربرد دارد، یقه قایقی دکلته می‌گویند. 

یقه دراپه 

از انواع یقه های شیک و رسمی، و مناسب برای لباس‌های مهمانی است. یقه دراپه از روی شانه تا خط کمر، پرچین و حجیم می ایستد. مقدار چین، دراپه و بازی یقه به سلیقه‌ی طراح لباس و خیاط بستگی دارد. این نوع یقه، برای افراد لاغر با بالاتنه‌ی ظریف گزینه‌ی مناسبی است. یقه دراپه می‌تواند بالاتنه، سرشانه و سینه‌ها را پهن‌تر و بزرگتر نشان دهد.

یقه ب ب

یقه ب ب که به یقه‌ی پیترپن هم شناخته می‌شود، شبیه به یقه گرد اما با فرم متفاوت است. درصورتی که این یقه با پایه باشد، حدود ۲ تا ۳ سانتی روی گردن می‌ایستد در غیر این صورت روی سرشانه قرار می‌گیرد. یقه ب.ب برای افراد با گردن بلند و صورت کشیده و مثلثی مناسب است.

دنیای یقه‌ها بسیار وسیع و متنوع است، و هر روز طراحان لباس با ایده‌های جدیدشان تنوع آن را افزایش می‌دهند. در این مقاله، با تعریف کلی و ساده از چند یقه‌ اصلی و مهم در طراحی لباس آشنا شدید. اگر به دوخت و طراحی لباس علاقه دارید، دوره‌های آموزشی کامل و کاربردی دوخت برتر را از دست ندهید. 

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌