آموزش طراحی لباس مجلسی زنانه + 8 نکته برای طراحی انواع لباس مجلسی


امین هاشمی

نویسنده
۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:8 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
آموزش طراحی لباس مجلسی زنانه + 8 نکته برای طراحی انواع لباس مجلسی
امروزه لباس مجلسی یکی از مهم‌ترین عناصر برای شناخت هویت، سلیقه و سبک بانوان است. آن‌ها این نوع لباس را در مجالس مهم و خاص، با نهایت دقت انتخاب نموده و به تن می‌کنند؛ به همین دلیل طراحان لباس می‌بایست در نهایت دقت و با توجه به خصوصیات ظاهری و اخلاقی فرد اقدام به طراحی

امروزه لباس مجلسی یکی از مهم‌ترین عناصر برای شناخت هویت، سلیقه و سبک بانوان است. آن‌ها این نوع لباس را در مجالس مهم و خاص، با نهایت دقت انتخاب نموده و به تن می‌کنند؛ به همین دلیل طراحان لباس می‌بایست در نهایت دقت و با توجه به خصوصیات ظاهری و اخلاقی فرد اقدام به طراحی نمایند تا نتیجه‌ای مطلوب حاصل شود. لباس‌های مجلسی‌ شامل خصوصیات و ویژگی‌های زیادی هستند از جمله، کوتاه یا بلند بودن قد دامن، متفاوت بودن یقه‌، چین‌دار بودن و مدل‌های مختلف آستین، در ادامه این مقاله از دوخت برتر به شرح کامل انواع لباس مجلسی و آموزش طراحی لباس مجلسی زنانه پرداخته‌‌ایم.

لباس خردلی

پیش نیازهای آموزش طراحی لباس مجلسی زنانه

طراحی لباس مجلسی زنانه یکی از پرطرفدارترین شاخه‌های خیاطی است، مهم‌ترین امر برای یادگیری آن نیز داشتن علاقه و پشتکار است. در ادامه پیش نیازهای طراحی لباس مجلسی زنانه را شرح داده‌ایم تا با آگاهی بیشتر در این مسیر قدم بگذارید.

آشنایی با اصول طراحی

همانطور که می‌دانید هر حرفه و کاری اصول خاص خود را دارد که طراحی لباس مجلسی نیز از این قاعده مستثنی نیست. طراحی لباس، اصول و تکنیک‌های گسترده‌ای دارد که هر یک از آن‌ها نیاز به یادگیری جداگانه دارند. شما با ثبت نام در دوره‌های مختلف طراحی لباس مجلسی می‌توانید به راحتی آموزش ببینید و کسب درآمد کنید.

آشنایی با طراحی آناتومی و فیگور

یکی از مهم‌ترین شروط، برای قدم گذاشتن در عرصه طراحی لباس آشنایی با طراحی آناتومی و رسم فیگور است. زیرا طراحان لباس برای کشیدن طرح‌های خود نیازمند فیگور یا مانکن هستند. البته نکته اصلی در طراحی فیگور، توجه به تناسبات مانکن است تا لباس رسم شده جلوه‌ی خود را از دست ندهد.

لباس بلند مشکی

داشتن خلاقیت و ذوق هنری

بهره‌مندی از خلاقیت و ذوق هنری یکی دیگر از مواردی است که موجب خاص و منحصر به فرد شدن طرح‌های شما می‌شود. در طراحی لباس‌های مجلسی نیز خلاقیت حرف اول را می‌زند زیرا اکثر بانوان درخواست متفاوت بودن لباس مجلسی خود را دارند.

  • آشنایی با متریال و انواع پارچه‌ها
    برای آموزش طراحی لباس مجلسی زنانه، می‌بایست با انواع مختلف متریال‌های طراحی و دوخت آشنا باشید. در طراحی لباس مجلسی انتخاب پارچه امری بسیار مهم است و چنانچه هنگام طراحی لباس به جنس پارچه دقت نکنید، می‌تواند موجب بروز مشکلات زیادی هنگام پرو لباس شود. به همین دلیل باید پارچه را متناسب با طرح لباس مجلسی خود انتخاب نمایید.
  • داشتن مهارت در طراحی و دوخت
    داشتن مهارت در طراحی و دوخت یکی از اصلی‌ترین موارد در پیش نیازهای طراحی لباس مجلسی است که شما با تمرین و تکرار در این زمینه، می‌توانید به دانسته‌های خود بیفزایید و مهارت‌های خود را بهبود دهید.
  • داشتن صبر و شکیبایی
    تمامی موارد ذکر شده نیازمند صبر و شکیبایی بالایی است و تا زمانی که شما در رشته طراحی لباس صبور نباشید به مشکلات زیادی بر می‌خورید. به همین دلیل صبور بودن در پروسه‌ی تولید لباس مجلسی امری ضروری برای تمام علاقه‌مندان به این حوزه است. همچنین سایت sewsewlounge نیز درباره اهمیت صبر کردن در خیاطی مطلب زیر را آورده است:

When you start sewing it feels like you’re entering a new world with words and techniques you’re unfamiliar with. It’s isn’t just a feeling, but a new reality. You have to learn everything from scratch.

وقتی شروع به خیاطی می کنید، احساس می کنید که با کلمات و تکنیک هایی که با آن ها آشنا نیستید، وارد دنیای جدیدی شده اید. این فقط یک احساس نیست، بلکه یک واقعیت جدید است. شما باید همه چیز را از ابتدا یاد بگیرید.

معرفی انواع لباس مجلسی زنانه

لباس مجلسی از انواع متفاوتی برخوردار است و با توجه به مدل، رنگ و جنس، کاربرد آن نیز فرق می‌کند، لازمه‌ی طراحی لباس مجلسی زنانه مانند انواع شلوار ها نیز آشنایی با انواع آن است. در ادامه به معرفی چند نوع از لباس‌های مجلسی می‌پردازیم:

لباس دو تیکه مشکی

1.لباس راسته

به پیراهن‌هایی که از بالا تا قسمت پایین دامن از گشادی یکسان و کم برخوردار هستند پیراهن راسته می‌گویند. این پیراهن‌ها معمولا ساده و دارای برش‌های کمی هستند و گاهی با منجوق‌ یا نوار تزئین می‌شوند. سابقه پیراهن‌های راسته به دهه 60 میلادی برمی‌گردد. در آن زمان این پیرا‌هن‌ها را با بوت‌های ساده و بلند استایل می‌کردند و این سبک طرفداران زیادی داشت. البته ناگفته نماند که پیراهن‌های راسته امروزه نیز طرفداران خاص خود را دارد و به دلیل ظاهر شیک و رسمی در بسیاری از مجالس از آن استفاده می‌شود.

2.لباس A شکل

این پیراهن‌ها به دلیل شباهت ظاهرشان به حرف A به پیراهن‌های A شکل معروف شده‌اند. این نوع لباس‌های مجلسی در قسمت کمر تنگ می‌شوند و در قسمت انتهای دامن آزادی دارند و اغلب بدون کمربند استفاده می‌شوند. پیراهن‌های A شکل اولین بار توسط کریستین دیور در دهه پنجاه میلادی به شهرت رسیدند و نماد وقار و زنانگی محسوب می‌شدند.

3.پیراهن چپ و راستی

در پیراهن‌های چپ و راستی، یک لایه از لباس دور کمر می‌چرخد و به صورت ضربدری روی لایه دیگر قرار می‌گیرد و در قسمت یقه شکلی V مانند به وجود می‌آید. این پیراهن‌ها بیشتر مناسب اندام مستطیل هستند زیرا به اندام فرم ساعت شنی می‌دهد و آن‌ را باریک‌تر نشان می‌دهد.

4.پیراهن کلوش

پیراهن‌های کلوش اغلب پیراهن‌های حجیم و چین‌دار هستند. البته مقدار چین یا پف‌دار بودن این پیراهن‌ها رابطه مستقیم با جنس پارچه‌ی آن دارد. پیراهن‌های کلوش در قسمت کمر به وسیله چین سوزنی یا پیلی جمع می‌شوند و قسمت پایین آن‌ها آزاد است. این پیراهن‌ها بیشتر به صورت کوتاه تولید می‌شوند و مدل پیراهن دخترانه‌ای به شمار می‌آیند.

بیشتر بخوانید: نشان شیما چیست

5.پیراهن دکلته

پیراهن‌های دکلته انواع مختلفی مانند آستین دار، بدون آستین، بند دار و بدون بند دارند. همچنین قسمت پایین آن‌ها یعنی دامن می‌تواند مدل‌های مختلفی مانند کوتاه، بلند، چین‌دار، پلیسه، کلوش و… داشته باشد. در پیراهن‌های دکلته به دلیل باز بودن یقه و شانه‌ها می‌توانید از گردنبند یا گوشواره‌های چشم‌گیری استفاده کنید.

6.پیراهن ماکسی

پیراهن‌های ماکسی به پیراهن‌هایی گفته می‌شود که بلندی آن‌ها تا مچ پا یا بلندتر از آن می‌رسد و مدل دامن‌ها می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال مدل دامن پیراهن‌های ماکسی می‌تواند مدل ماهی، چین‌دار، چسبان، راسته یا چاک‌دار باشد. این مدل پیراهن‌ها بیشتر برای مراسم‌های خاص و مجالس عروسی استفاده می‌شوند.

لباس مجلسی مشکی

معرفی انواع جنس پارچه برای طراحی لباس مجلسی زنانه

انتخاب جنس پارچه لباس یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی و دوخت لباس مجلسی زنانه است. پارچه می‌تواند ویژگی‌های ظاهری مهمی همچون مقدار چین، حجم لباس و کاربرد آن را تغییر دهد. همچنین انتخاب پارچه برای لباس مجلسی به نکاتی مانند رنگ پوست فرد، فرم اندام، سلیقه فرد، نوع مراسم و فصل بستگی دارد. در ادامه به بررسی چند نمونه از محبوب‌ترین پارچه‌ها در صنعت طراحی لباس مجلسی زنانه پرداختیم.

ساتن

پارچه‌ی ساتن یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین پارچه‌ها در لباس‌های مجلسی است. این پارچه ظاهری لطیف و درخشان دارد و انعطاف‌پذیر است.

دانتل

دانتل پارچه‌ای زیبا و شیک با جزئیات بالا است که اغلب در لباس‌های مجلسی لوکس و عروس استفاده می‌شود و در قسمت خاصی از آن‌ها به کار می‌رود. در استفاده از پارچه‌های دانتل باید به این نکته توجه داشت که به دلیل بدن‌نما بودن این پارچه‌ها می‌بایست هنگام دوخت از پارچه‌ی زیرین استفاده کرد تا خاصیت بدن‌نما بودن آن‌ها از بین برود.

شیفون

پارچه‌ی شیفون، پارچه‌ای نازک، نرم و سبک است که اغلب در لباس‌های عروس به کار برده می‌شود و با ظاهر زیبایی که دارد جلوه‌ی لباس را دو چندان می‌کند.

تافتا

تافتا پارچه‌ای حجیم با ظاهری درخشان و سطح صاف است که بیشتر در لباس‌های مجلسی کلاسیک استفاده می‌شود و در برابر چینش بسیار مقاوم است.

استرچ

استرچ پارچه‌ای با قابلیت کشسانی بالا است و مناسب لباس‌های مجلسی چسبان با برش‌های بدن‌نما محسوب می‌شود.

کتان

پارچه‌ی کتان بیشتر در لباس‌های مجلسی کژوال استفاده می‌شود و به دلیل خنک بودن مناسب فصول گرم سال است.

8 نکته برای طراحی انواع لباس مجلسی که باید بدانید

برای شروع طراحی لباس مجلسی باید نکات مهمی را از قبل بدانید تا در این مسیر دچار مشکل نشوید. در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده.

1)ایده پردازی و خلاقیت در طراحی لباس مجلسی زنانه

خلاقیت و توانایی ایده پردازی مهم‌ترین نکته در طراحی لباس مجلسی زنانه شمرده می‌شود. طراحان لباس هرگز نمی‌توانند بدون داشتن ایده، لباس طراحی کنند در واقع نبود خلاقیت در طرح‌ها موجب کاهش کیفیت و محبوبیت طرح‌ها می‌شود.  

2)توجه به انواع فرم‌های مختلف اندام

همه‌ی افراد دارای فرم اندامی متفاوت هستند و باید با توجه به اندام خود لباس تهیه کنند. طراحان لباس نیز می‌بایست پیش از طراحی لباس به فرم اندام مشتری توجه کافی داشته باشند و نسبت به تناسبات بدن فرد لباس طراحی کنند. فرم‌های اندامی شامل انواع مختلفی از جمله فرم اندام مستطیل، ساعت شنی، مثلث برعکس، گلابی و سیب می‌شوند.

3)توجه به ایرادات اندامی

ایرادات اندامی نیز از دیگر نکاتی است که طراحان لباس و خیاطان باید به آن توجه کنند و الگوی لباس مشتری را با توجه به ایرادات اندامی فرد رسم کنند تا نتیجه کار دقیقا اندازه مشتری باشد. از انواع ایرادات اندامی می‌توان به شکم برجسته، شانه افتاده، زانو با چرخش به داخل یا بیرون، بازوی چاق یا لاغر و… اشاره کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید مقاله شناخت کامل ایرادهای اندامی و روش رفع آن‌ها در طراحی لباس را مطالعه نمایید.

4)توجه به رنگ لباس

رنگ لباس باید با تم مراسم یا مکان برگزاری مراسم متناسب باشد یا باتوجه به سلیقه فرد یا مناسبت جشن انتخاب شود. همچنین طراحان لباس باید به این نکته توجه داشته باشند، که رنگ انتخاب شده برای لباس مجلسی با تناژ پوست مشتری همخوانی داشته باشد.

5)اعمال انواع برش در جای مناسب

اعمال برش در لباس‌های مجلسی امری بسیار مهم است. به این دلیل که با انتخاب یک برش مناسب در محل درست، اندام مشتری بسیار بهتر و شکیل‌تر دیده می‌شود اما چنانچه از برش در محل نادرست استفاده شود می‌تواند به طور کلی جلوه لباس را از بین ببرد و اندام مشتری را بد فرم نشان دهد. برای مثال اعمال برش‌های عمودی برای افراد قد کوتاه موجب بلندتر دیده شدن قد شخص می‌شود.

6)توجه به تزئینات

وجود تزئینات در لباس‌های مجلسی یکی از دلایل درخشان و زیباتر شدن آن‌ها است. برای مثال افزودن تزئیناتی مانند مروارید، منجق و گل‌ها جلوه‌ی خاصی به لباس می‌افزایند. اما به این نکته توجه داشته باشید که اغراق در اضافه کردن تزئینات موجب از بین رفتن زیبایی لباس مجلسی می‌شود.

7)انتخاب نوع پارچه و دوخت

همانطور که پیش‌تر به آن اشاره شد، انتخاب پارچه یکی از اصلی‌ترین بخش‌های طراحی لباس مجلسی زنانه است. پارچه و نوع دوخت لباس مجلسی تاثیر مستقیم بر کیفیت لباس دارند و در صورتی که پارچه مناسب مدل لباس مجلسی نباشد دوخت آن بی‌فایده است و سودی ندارد.

8)راحتی

در پایان مهم‌ترین بخش در طراحی لباس توجه به راحتی فرد در لباس است. معمولا افراد لباس‌های مجلسی را برای ساعات متوالی به تن می‌کنند و مواردی همچون دقت در انتخاب پارچه، دوخت و برش مناسب و استاندارد، راحتی مشتری در لباس را تضمین می‌کنند.

لباس زرشکی

آموزش آسان لباس مجلسی زنانه با دوخت برتر

چنانچه قصد دارید میزان علاقه و مهارت خود را در دوخت لباس‌های مجلسی زنانه بسنجید، دوره رایگان لباس شب و عروس دوخت برتر انتخاب مناسبی برای شروع است. این مینی دوره به شما در آموزش مباحث پایه الگو، برش و دوخت لباس‌های مجلسی کمک می‌کند. همچنین می‌توانید پس از گذراندن این دوره‌ی شگفت‌انگیز، پکیج کامل آموزش دوخت لباس شب و عروس دوخت برتر را تهیه کنید تا با دنیایی از آموزش‌های حرفه‌ای آشنا شوید. گفتنی است که با تهیه این پکیج شما از یک سال پشتیبانی رایگان رفع اشکال به همراه مدرک معتبر پایان دوره و دریافت به‌روزرسانی رایگان مباحث آموزش بهره‌مند خواهید شد.

امین هاشمی

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.