تفاوت طراحی لباس با طراحی دوخت


معصومه محمدی
نویسنده
۲۰ اسفند ۱۴۰۱
زمان حدودی مطالعه:3 دقیقه
تفاوت طراحی لباس با طراحی دوخت

آیا با موضوع ترند در صنعت مد و فشن آشنایی دارید؟ می دانید که در دنیای مد چه کاربردی دارد؟ و این سوال به ذهن شما خطور نموده که واژه ترند به چه معناست؟ پس تا پایان با ما همراه باشید، در این مطلب می خواهیم درباره ترند صحبت کنیم و موضوع مقاله ما مرتبط به مبحث ترند شدن در صنعت مد و فشن است.

شناخت درست از تفاوت میان طراحی دوخت با طراحی لباس، باعث می‌شود تا به دید درستی در زمان تعیین حیطه کاری و آینده تحصیلی مورد نظر خود برسید. شاید فکر کنید در طراحی لباس و طراحی دوخت همگی یک هدف واحد را در نظر داریم؛ اما خیاطان و طراحان حرفه‌ای در صنعت دوخت و دوز مسائل را طور دیگری بازگو خواهند کرد. در ادامه با مجله دوخت برتر همراه باشید تا تفاوت مباحث دوخت و طراحی لباس را به همراه مزیت‌های آن به شما آموزش دهیم.

مبحث طراحی دوخت در خیاطی، آموزش دوخت استایل های مختلف از یک پارچه را به شما می‌دهد. از طرفی طراحی لباس منجر به دوخت لباس می‌شود؛ با این تفاوت که در زمان طراحی اولیه به مباحث هنری و ترند‌های روز در استایل و سبک مورد علاقه مشتری نیز پرداخته شده است.

طراحی لباس چیست؟

برای فهم بیشتر از تفاوت طراحی لباس با طراحی دوخت، هر یک را جداگانه برای شما تعریف خواهیم کرد. طراحی لباس یک درس میان رشته‌‌ای معروف است تا افراد مختلف با هر مدرک تحصیلی بتوانند برای شرکت در دوره‌های آن اقدام کنند. در دوره‌ی طراحی لباس با یادگیری فرهنگ و هنر مرز و بوم خود می‌توانید استایل‌های بسیار زیبا که الهام گرفته شده از همان کشور است را طراحی کنید.

رشته‌ی طراحی لباس به صورت کلی در بر گیرنده‌ی رشته‌های دیگر از جمله موارد زیر است.

  • تبلیغات
  • مدیریت
  • عکاسی
  • برندینگ

اگر فارغ التحصیل رشته طراحی لباس هستید و در این مسیر از هیچ کوشش و تلاشی دست نمی‌کشید، آینده‌ای روشن در انتظارتان خواهد بود. این رشته در ایران و همچنین خارج از کشور، فعالان خاص خود را دارد.

مزایای تبدیل شدن به طراح لباس چیست؟

  1. اشتغالزایی
  2. کسب درآمد راحت
  3. افزایش سرعت در دنباله روی دنیای مد و فشن
  4. افزایش خلاقیت و ذوق هنری
  5. سفر‌های فراوان برای شناخت فرهنگ‌های مختلف

طراحی دوخت چیست؟

اگر هدف شما بیشتر روی دوخت و خیاطی است به سراغ طراحی دوخت بروید. این رشته شامل یادگیری مباحث مختلف از جمله موارد زیر است.

  1. آموزش نازک دوز
  2. آموزش ضخیم دوز
  3. آموزش مردانه دوز
  4. آموزش لباس شب و عروس
  5. آموزش بچگانه دوز
  6. آموزش آستین مزونی
  7. آموزش شلوار دوزی

شما می‌توانید بسته به نوع علاقه تان نسبت به مباحث مختلف از آموزش‌های بالا، به سراغ یکی از این هفت دسته بندی رفته و در یک یا چند موضوع مختلف، حرفه‌ای شوید.

مزایای یادگیری طراحی لباس در مقابل طراحی دوخت چیست؟

اگر به جای دوختن لباس به دنبال پیاد‌سازی ایده‌های خود هستید، و دلتان می‌خواهد کمد اختصاصی پر از لباس‌های طراحی شده توسط خودتان رو داشته باشید، یاد گرفتن طراحی لباس را در اولویت قرار دهید.

طراحی دوخت بهتر است یا طراحی لباس؟

از نظر بازار درآمد رشته طراحی لباس برای افرادی که عاشق کارآفرینی هستند مناسب خواهد بود. به کمک طراحی لباس می‌توانید هر موقع دلتان خواست طراحی‌های زیبایتان را بفروشید یا از طریق یادگیری خیاطی در کنار طراحی لباس، درآمد خود را به کار بر روی طراحی دوخت به دو برابر حالت عادی افزایش دهید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌