شناخت انواع کوک با دست در خیاطی


معصومه محمدی
نویسنده
۱۷ آبان ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
شناخت انواع کوک با دست در خیاطی

هنر خیاطی به عنوان یکی از هنرهای قدیمی و متداول در جهان، راهی است برای به چالش کشیدن خلاقیت‌ها و خلق زیبایی. یادگیری مهارت‌های ابتدایی در خیاطی اهمیت زیادی دارد. یکی از مهارت‌های ابتدایی و ساده در خیاطی، دوخت کوک‌ها و درزها با دست است. دوخت کوک‌ها اولین قدم برای ورود به دنیای دوخت و […]

هنر خیاطی به عنوان یکی از هنرهای قدیمی و متداول در جهان، راهی است برای به چالش کشیدن خلاقیت‌ها و خلق زیبایی. یادگیری مهارت‌های ابتدایی در خیاطی اهمیت زیادی دارد. یکی از مهارت‌های ابتدایی و ساده در خیاطی، دوخت کوک‌ها و درزها با دست است.

دوخت کوک‌ها اولین قدم برای ورود به دنیای دوخت و دوز محسوب می‌شود و در واقع یکی از مبتدی‌ترین تکنیک‌های خیاطی به شمار می‌رود. اگر حتی یک بار نخ و سوزن به دست گرفته باشید و حتی یک درز ساده را دوخته باشید، حتما یکی از مدل‌های کوک‌ زدن را بلدید، اما کوک زدن با دست انواع مختلفی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. 

نخ و سوزن و یک تکه پارچه‌ی ترجیحاً تک‌رنگ را آماده کنید و همراه ما باشید تا انواع کوک‌ها را باهم یاد بگیریم. اگر در ابتدای راه خیاطی هستید، دوره‌‌ی آموزشی خیاطی آسان می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد تا در مسیر حرفه‌ای دوخت و دوز قرار بگیرید. 

کوک ساده

اگرچه این نوع کوک از آسان‌ترین و پرکاربردترین‌ها در خیاطی است، اما همانطور که از اسمش پیداست، کوک ساده معمولا برای دوختن درزهای کوچک یا برای اتصال موقتِ دو قسمت از پارچه به کار می‌رود. اگر شما نیاز به یک دوخت قوی‌تر برای درزها دارید، این نوع دوخت انتخاب مناسبی نخواهد بود. برای منظم و تمیز بودن کوک ساده، بهتر است فاصله کوک‌ها از هم نیم تا یک سانتی‌متر باشد. همچنین برای ظرافت بیشتر، تلاش کنید فاصله تا لبه پارچه در تمام مراحل دوخت یکسان باشد.

به کمک دوره‌ نازک‌دوزی، می‌توانید بیشتر با مباحث ساده و حرفه‌ای خیاطی آشنا شوید و دوخت‌های مختلف را از صفر تا صد یاد بگیرید. 

دوخت بخیه

کوک بخیه نوعی از دوخت‌های پرکاربرد، محکم و ماندگار در خیاطی است که برای اتصال دائم بخش‌های لباس یا تکه‌های پارچه به کار می‌رود. این دوخت اغلب در نقاطی از لباس یا پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد که نیاز به استحکام و ماندگاری بالا دارند. 

کوک بخیه از دوخت ساده‌ای به نظر می‌رسد، اما باعث ایجاد اتصال دائم و محکمی بین تکه‌های پارچه می‌شود. این تکنیک در تعمیرات لباس، دوخت‌های دستی، و حتی در گلدوزی و شماره‌دوزی بسیار مفید است.

کوک دندان موشی

کوک دندان موشی یا دوخت پتویی، یکی از انواع جذاب و زیبای دوخت در خیاطی است که بر روی پارچه، نمد، چرم و … استفاده می‌شود. این نوع دوخت معمولا برای دوردوزی استفاده می‌شود و کاربردهای زیادی دارد. یکی از کاربرد های بسیار مهم این دوخت، ایجادیکلبه یا دیواره به است که روش بسیار موثری برای بستن فضای طرح و یا پارچه محسوب می‌شود. یکی از پرکاربردترین‌ مواردی که در آن از کوک دندان موشی استفاده می‌شود، دوخت جادکمه است. هم‌اندازه بودن دندانه‌ها در این نوع دوخت مهم است و در زیبایی کار تاثیر بسزایی دارد. 

کوک زیگزاگ

کوک زیگزاگ دوختی با حالت هفت و هشتی و نوعی از دوخت‌های پیچیده‌ در خیاطی است که برای ایجاد اتصال دائمی بین دو تکه پارچه یا دو لبه از پارچه به کار می‌رود. این کوک معمولاً در دوخت و دوزهایی که نیاز به استحکام بالا دارند، مثل کیف‌ها و ساک تزئینی، لباس‌های راحتی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

یکی دیگر از مزایای دوخت زیگزاگ این است که شما میتوانید از آن برای جلوگیری از ساییدگی استفاده کنید. اگر میخواهید لباس یا هرآنچه می‌دوزید هم زیبایی کافی داشته باشد و هم لبه های آن در گذر زمان دچار ساییدگی نشود، حتما زیگزاگ را برای دوختن انتخاب کنید.

کوک زیگزاگ با وجود پیچیدگی‌اش، زیبایی قابل توجهی دارد و اگر تسلط کافی روی این دوخت پیدا کنید، به یکی از دوخت‌های ثابت شما در لباس‌ها و … تبدیل میشود.

کوک شل

کوک شل یکی از مدل‌های مهم دوخت در خیاطی است که برای نشانه‌گذاری خطوط الگو و دوخت در برش‌های خاص پارچه به کار می‌رود. این کوک اغلب به عنوان کوک راهنما هم شناخته می‌شود و برای دوختهای دقیق و حرفه‌ای، مانند درزهای آستین و یقه، بسیار مفید است. در پکیج آموزشی الگوی برتر، مجموعه‌ای از الگوهای آماده برای شما قرار داده شده تا بتوانید بدون نیاز به دانش بالای خیاطی، انواع لباس در مدل‌ها و سایزهای مختلف را بدوزید. 

هرچند بسیاری از افراد برای خیاطی از کاربن و رولت برای انتقال خطوط  الگو بر روی پارچه استفاده می‌کنند، اما آنجایی که دوخت مواردی مثل درز آستین و یقه نیاز به دقت و تجربه دارند، کوک شل برای خیاطان حرفه‌ای راه موثری است تا خطوط الگو را دقیق‌تر و منظم‌تر بر روی پارچه نشانه‌گذاری کنند. این کار به ظرافت و تمیزی دوخت و جلوگیری از هرگونه خطا و عدم همسانی در نتیجه‌ی نهایی دوخت کمک می‌کند.

کوک مخفی

این نوع کوک معمولا برای دوختن لبه‌هایی از پارچه به کار می‌رود که می‌خواهیم دوخت در آن مشخص نباشد. به عنوان مثال این کوک برای دوخت لبه‌های روبالشی دست دوز استفاده می‌شود. این کوک همانطور که از اسمش مشخص است، دیده نمی‌شود و به همین دلیل لبه‌ها را زیباتر نشان می‌دهد. 

درست برعکس کوک‌هایی مثل زیگزاگ، کوک مخفی یا نامرئی برای زمان‌هایی است که تمیزی کار و دیده نشدن دوخت‌ها به زیبایی و جلب‌توجه از طریق دوخت، ارجحیت دارد. 

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌