راهنمای کامل سایز بندی لباس های زنانه و مردانه + جدول سایز بندی لباس


تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
۹ مهر ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
راهنمای کامل سایز بندی لباس های زنانه و مردانه + جدول سایز بندی لباس
بی شک یکی از مهم ترین مهارت هایی که یک خیاط خوب باید داشته باشد توانایی اندازه گیری درست است. شما باید بتوانید به کمک ابزار خود و با استفاده از فوت و فن های اندازه گیری به بهترین شکل ممکن اندازه گیری هایی بدون خطا قبل از دوخت و در حین تکمیل دوخت لباس انجام دهید.

اندازه‌گیری و اطلاع دقیق از سایزبندی اندام یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در فرایند دوخت یا خرید یک لباس است. خرید لباس، بدون داشتن آگاهی کافی از سایز دقیق اندام خود امری غیرممکن است به این دلیل که امکان کوچک‌تر یا بزرگ‌تر بودن لباس از اندام شما بسیار زیاد می‌شود. برای یادگیری نحوه اندازه‌گیری اندام و آشنایی با جدول سایزبندی استاندارد می‌توانید ویدیو آموزشی زیر را از مجموعه دوخت برتر تماشا کنید تا دیگر در مرحله اندازه‌گیری اندام دچار مشکل نشوید.

راهنمای سایزبندی لباس‌های زنانه و مردانه

برای اطلاع از سایز دقیق اندام خود، باید با چگونگی اندازه‌گیری صحیح اندام آشنایی کافی داشته باشید. در ادامه به نحوه اندازه‌گیری صحیح اندام پرداخته شده است.

عکس جدول سایزبندی خانم‌ها

توصیه میشود برای افزایش مهارت خیاطی خود از دوره های آموزش خیاطی دوخت برتر دیدن فرمایید.

عکس جدول سایزبندی آقایان

برای شروع اندازه‌گیری الزامی است که یک نوار به طول دور کمر به اضافه 20 سانتی متر آماده کرده و آن را دور گودترین قسمت کمر خود ببندید.

  • دور سینه: متر روی برجسته‌ترین قسمت سینه به طوری که نه کاملا چسبان باشد و نه کاملا آزاد قرار دهید و به این حالت دور تا دور سینه را اندازه‌گیری کنید. متر باید از زیر بغل عبور کند.
  • دور کمر: برای به دست آوردن اندازه دور کمر، دور نواری که در گودترین قسمت کمر قرار داده بودید را اندازه‌گیری کنید.
  • دور باسن: متر را روی برجسته‌ترین قسمت باسن قرار دهید و دور تا دور باسن را اندازه‌گیری کنید.
  • بلندی قد: برای این کار، یک متر به بلندی 2 متر روی دیوار نصب کنید و به گونه‌ای به دیوار تکیه دهید که پشت پا، باسن و سرشانه‌ها به دیوار چسبیده باشد.
  • ·        بلندی فاق: یکی از اندازه‌های که در اندازه‌گیری نیاز به دقت بیشتری دارد، بلندی فاق است. برای این کار روی یک صندلی به صورت محکم و قائمه بنشینید، سپس روی خط پهلو از نوار دور کمر تا کف صندلی را اندازه‌گیری کنید.
  • بلندی باسن: برای اندازه‌گیری بلندی باسن کافی است فاصله‌ای نوار کمر تا برجسته‌ترین قسمت باسن اندازه بگیرید.
  • دور گردن: یک طرف متر را روی گودترین قسمت گردن قرار دهید و طرف دیگر را از دور تا دور گردن عبور دهید تا به طرف دیگر برخورد کند. اندازه به دست آمده، اندازه دور گردن شما است.
  • کارور پشت: برای اندازه گیری کارور پشت بهتر است دو خط‌کش از سمت پشت مابین زیر بغل گذاشته و سپس فاصله این دو خط‌کش را از یکدیگر محاسبه کنید.
    فرمول محاسبه کارور پشت: یک هشتم دور سینه به اضافه 5/5 سانتی متر به اضافه 1 سانتی متر آزادی
  • کارور جلو: برای اندازه گیری کارور جلو بهتر است دو خط‌کش مابین زیر بغل گذاشته و سپس فاصله این دو خط‌کش را از یکدیگر محاسبه کنید.
    فرمول محاسبه کارور جلو: یک چهارم دور سینه منهای 4 سانتی متر به اضافه 1 تا 2 سانتی متر آزادی
  • بلندی بالاتنه پشت از مهره گردن تا کمر: برای به دست آوردن اندازه بلندی بالاتنه پشت از مهره گردن تا کمر، می‌بایست متر را روی برجسته‌ترین مهره گردن قرار داده و فاصله آن را تا نوار کمر محاسبه کنید.
    فرمول محاسبه بلندی بالاتنه پشت: یک چهارم بلندی قد منهای 1 سانتی متر
  • بلندی بالاتنه جلو از گردن تا کمر: برای به دست آوردن اندازه بلندی بالاتنه جلو از گردن تا کمر، می‌بایست متر را به گونه‌ای روی سرشانه قرار دهید که از مرکز سینه عبور کرده و به نوار کمر برسد.
    فرمول محاسبه بلندی بالاتنه جلو: اندازه بلندی بالاتنه پشت به اضافه 5/4 سانتی متر

جمع بندی

در این مقاله از دوخت برتر، به اندازه‌گیری صحیح اندام و اهمیت آن در دوخت یا خرید لباس پرداختیم. امیدواریم این مقاله تا حد امکان برای شما کارآمد بوده باشد و با مطالعه آن از سایز دقیق اندام خود مطلع شده باشید. توصیه میشود برای این که بیشتر با آموزش های خیاطی آشنا شوید مقالات آموزش خیاطی دوخت برتر را بخوانید.

سوالات متداول

از چه طریقی می‌توان از سایز اندام خود مطلع شد؟
با اندازه گیری دور سینه می‌توانید از سایز اندام خود مطلع شوید. برای مثال چنانچه دور سینه شما 84 سانتی متر باشد، سایز اندام شما 36 یا S  خواهد بود.

در صورتی که اندازه اندام مابین دو سایز باشد باید کدام یک را انتخاب کنیم؟
در صورتی که اندازه اندام شما مابین دو سایز باشد، می‌بایست سایز بزرگتر را انتخاب کنید.

مشخصات اندام استاندارد به چه صورت است؟
در اندام استاندار معمولا دور سینه حدود 5 الی 6 سانتی متر از دور باسن کوچک‌تر است، همچنین دور کمر می‌بایست 24 الی 25 سانتی متر از دور باسن کوچک‌تر باشد.

تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.