آشنایی با اصطلاحات مهم در بافتنی با دومیل


معصومه محمدی

نویسنده
۱۵ آذر ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
آشنایی با اصطلاحات مهم در بافتنی با دومیل

هنر بافتنی از آن دسته هنرهایی است که از گذشته تا امروز همیشه محبوبیت خود را حفظ کرده است. با وجود سادگی، محبوبیت و کاربردهای فراوان بافتن با دو میل، می‌توان حدس زد که در هر خانواده‌ای حداقل یک بافنده وجود دارد که پیش از شروع زمستان با میل‌های بافتنی و چندین کاموا، در حال […]

هنر بافتنی از آن دسته هنرهایی است که از گذشته تا امروز همیشه محبوبیت خود را حفظ کرده است. با وجود سادگی، محبوبیت و کاربردهای فراوان بافتن با دو میل، می‌توان حدس زد که در هر خانواده‌ای حداقل یک بافنده وجود دارد که پیش از شروع زمستان با میل‌های بافتنی و چندین کاموا، در حال بافت سفارش‌هایی مثل کلاه، شالگردن، پولیور و … از دیگر اعضای خانواده است. 

اگر شما هم به بافتن علاقه دارید و در ابتدای مسیر یادگیری هستید، احتمالا لازم است که اول با اصطلاحات و لغت‌های مهم و کاربردی هنر بافندگی آشنا شوید. دانستن این اصطلاحات به شما کمک می‌کند که مسیر آموزش را سریعتر طی کنید. 

همچنین در این مقاله تعدادی از بافت‌های پرطرفدار با دو میل را باهم مرور خواهیم کرد. 

لغات و اصطلاحات مهم و کاربردی در بافندگی:

دانه:

به حلقه‌های کوچکی که پشت سر هم روی میل انداخته می‌شوند، دانه می‌گویند.

سر انداختن:

اولین قدم در بافتنی، سرانداختن است که به دو روش انجام می‌شود:  

روش پرطرفدارتر به این شکل است که باید ابتدا کاموا را به اندازه‌ای که می‌خواهید، دو لا کنید. سپس کاموا را طوری دور دو انگشت شصت و اشاره بیندازید که وسط این دو لا بین دو انگشت قرار بگیرد. بعد هر دو میل را کنار هم قرار دهید و قسمت وسط نخ را گرفته و به سمت خودتان بکشید. میل‌ها را از زیر به داخل حلقه‌ای که دور شصت ایجاد شده ببرید و بعد از بالا میل را به حلقه‌ی ایجاد شده وارد و از داخل حلقه‌ی شصت خارج کنید و در نهایت میل را به سمت خودتان بکشید. این کار را باید به تعداد دانه‌هایی که برای بافتن احتیاج دارید انجام دهید. 

رج:

بعد از سرانداختن شروع به بافتن می‌کنیم، هر ردیفی که می‌بافیم را یک رج می‌گویند. در بافتن همیشه یک رج رفت و یک رج برگشت داریم.

رج‌ها را می‌توانیم به صورت زیر یا رو ببافیم. برای مثال در بافتن یک دانه از زیر، کاموا باید پشت میل قرار بگیرد. میل سمت راست را در دانه میل سمت چپ فرو برده و از پشت کاموا را از وسط دانه رد می‌کنیم. برای بافتن یک دانه از رو کاموا باید روی میل قرار بگیرد. میل سمت راست را از رو وارد دانه کرده و از رو کاموا را از وسط دانه رد می‌کنیم.

ژته:

ژته به زیاد کردن دانه درحین بافت می‌گویند که به ایجاد پترن‌ها و طرح‌های زیبا در مدل‌های بافتنی مختلف کمک می‌کند. در این روش که با گرداندن نخ دور میل ایجاد می‌شود، بسته به اینکه دانه بعدی را زیر می‌بافیم یا رو، جهت چرخش نخ تغییر می‌کند.

کور کردن:

اصطلاح کور کردن، که در بافتنی با دو میل کاربرد دارد به معنای در آوردن قطعه بافته شده از میل است. برای کور کردن دانه‌ها، باید در جهت بافت دانه‌ها را دوتا یکی ‌کنیم. دانه اول را روی میل نگه داشته، دانه‌ی بعدی را روی آن می‌کشیم و از میل خارج می‌کنیم و کاموا را می‌کشیم یا دانه‌ها را دوتایی با هم می‌بافیم و دوباره به میل سمت چپ انتقال می‌دهیم و دوباره دانه‌ها را دوتایی می‌بافیم.

بافت ساده:

در بافت‌های ساده، باید در یک رج همه دانه‌ها را از زیر و در رج بعدی همه دانه‌ها را از رو ببافید. مهم است که در زمان بافت به اینکه همه‌ی دانه‌ها و رج‌ها 

کشش یکسان داشته باشند، دقت کنید. اگر کاموا در در بعضی نقاط محکم‌تر بافته شود، نتیجه‌ی نهایی یکدست نمی‌شود و نامرتب خواهد شد.

بافت پیچ:

در بافت پیچ همانطور که از نامش پیداست، برای زیبایی بیشتر به بخش‌هایی از رج‌ها پیچ و تاب می‌دهیم.  این نوع بافت انواع مختلفی دارد که از میان‌ آنها می‌توان به پیچ ساده، پیچ دوقلو، حصیری، لوزی و … اشاره کرد. با بیش از ۹۳۰ مدل طرح و نقش، آلبوم بافندگی دوخت برتر شما را وارد دنیای کاملی از انواع نقشه‌های بافت برای لباس، اکسسوری و دکوراسیون می‌کند.

آموزش بافتنی با دومیل
آموزش بافتنی با دومیل

بافت کشباف :

کشباف یکی از بافت‌های پایه محبوب و پرکاربرد در بافتنی است که ساده‌ترینش به شکل یک دانه از زیر و یک دانه از رو بافته می‌شود. 

کاربرد این نوع بافت معمولا در انواع شال گردن‌ها، مچ، یقه، حاشیه کلاه و … است.

بافت تیغ ماهی: 

در این نوع بافت، تعداد دانه‌هایی که سر می‌اندازیم بسته به نوع لباس متفاوت است. اما چیزی که اهمیت دارد این است که برای ایجاد نقش تیغ ماهی باید سه تا دانه از زیر و یک‌دانه از رو بافته شود. نکته دیگر اینکه فراموش نکنید دانه‌ی اول همیشه باید رد ‌شود.

بافت نخودی یا نخودچی:

این بافت بسیار راحت است و برای پتو و لباس‌های نوزادی و لباس کودکان گزینه‌ی خوبی محسوب می‌شود. طرح نخودی روی کامواهایی به رنگ روشن، بسیار جلوه دارد. 

برای یادگیری دقیق انواع بافت، می‌توانید دوره‌ی آموزشی بافتنی با دو میل دوخت‌برتر را تهیه کنید. با شرکت در این دوره صفر تا صد تکنیک‌ها، نقشه‌خوانی، روش‌های مختلف بافت‌ و نکات مهم و کاربردی را یاد می‌گیرید، و با تمرین و تکرار خیلی زود به یک بافنده‌ی و هنرمند حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌