انواع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی


معصومه محمدی

نویسنده
۴ شهریور ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:6 دقیقه

دسته بندی :

تجهیزات طراحی و دوخت
انواع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی

یکی از تجهیزات مهم برای هر خیاط، داشتن چرخ خیاطی مناسب است. این وسیله انواع مختلفی دارد و به کمک آن، می‌توانید یک یا چند وظیفه مهم را انجام دهید. حاشیه دوزی، گلدوزی، کوک‌های ساده، دوخت زیگزاگ، جادکمه زن، برش جای دکمه و… کارهایی هستند که به راحتی توسط چرخ خیاطی انجام می‌شوند. پیش از […]

یکی از تجهیزات مهم برای هر خیاط، داشتن چرخ خیاطی مناسب است. این وسیله انواع مختلفی دارد و به کمک آن، می‌توانید یک یا چند وظیفه مهم را انجام دهید.

حاشیه دوزی، گلدوزی، کوک‌های ساده، دوخت زیگزاگ، جادکمه زن، برش جای دکمه و… کارهایی هستند که به راحتی توسط چرخ خیاطی انجام می‌شوند.

پیش از خرید انواع چرخ خیاطی، بهتر است نیاز و خواسته‌ی خود را مشخص کرده و دقیقا چیزی را بخرید که با نیاز شما هم‌خوانی داشته باشد.

با ما همراه باشید تا با انواع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی مناسب، برای یادگیری خیاطی از پایه تا پیشرفته آشنا شوید؛ همچنین با شناخت چرخ خیاطی‌های مختلف و انتخاب بهترین چرخ، می‌توانید سرعت کارتان را بالا ببرید.

دسته بندی اصلی انواع چرخ خیاطی

به طور کلی انواع چرخ خیاطی سه دسته بندی مختلف دارد.

  1. چرخ خیاطی خانگی
  2. چرخ خیاطی صنعتی
  3. چرخ خیاطی با ویژگی‌های خاص

برای انتخاب چرخ خیاطی مناسب به خصوصیاتی که در زمان دوخت لباس احتیاج دارید دقت کنید؛ چرا که هر مدل چرخ خیاطی برای برطرف کردن یک سری نیاز‌های خاص در نظر گرفته شده است.

به عنوان مثال، چرخ خیاطی راسته دوز هیچ کاری جز راسته دوزی را نمی‌تواند انجام دهد و چرخ خیاطی‌ خانگی، ترکیبی از چند دوخت مختلف را در حجم کم و با سرعت معمولی انجام می‌دهد. در ادامه به معرفی انواع چرخ خیاطی می‌پردازیم.

انواع چرخ خیاطی خانگی

معرفی چرخ خیاطی دستی

چرخ خیاطی دستی، جزو قدیمی‌ترین چرخ‌‌های تولید شده در بازار است. این وسیله از انرژی مکانیکی برای دوخت لباس استفاده می‌کند و باید خودتان آن را بچرخانید. مدل دیگری از چرخ خیاطی‌های ساده هم وجود دارند که به صورت برقی با فشار پا روی پدال کار می‌کنند.

دوخت انواع و اقسام پارچه‌های مختلف با چرخ خیاطی‌های ساده قابل انجام است؛ این قدرت بالا را مدیون بدنه فلزی و محکم چرخ خیاطی‌های قدیمی هستیم. علاوه بر آن، چرخ خیاطی‌های ساده و قدیمی طول عمر بیشتری نسبت به مدل‌های امروزی دارند.

مزایا و معایب چرخ خیاطی دستی چیست؟ 

کار با چرخ خیاطی دستی مزایا و معایب متفاوتی دارد که در ادامه مشاهده می‌کنید.

  1. برای کار توسط افراد مبتدی توصیه نمی‌شود. چرا که در زمان شروع خیاطی باید تمام حواستان به پارچه و مسیر دوخت باشد؛ نه به چرخاندن دستگیره چرخ خیاطی!
  2. دوخت‌‌های آماده و حرفه‌ای را نمی‌توانید با چرخ خیاطی دستی انجام دهید.
  3. تنظیم کردن دوخت در آن کمی سخت بوده و حین کار نخ پاره می‌کند. 
  4. ارزان بوده و به راحتی می‌توانید آن را تهیه کنید.
  5. حمل و نقل آسانی دارد.
  6. نحوه تعمیر چرخ خیاطی در خانه بسیار راحت است.

معرفی چرخ خیاطی کامپیوتری

اگر برای دوخت و دوز‌های حرفه‌ای و پیشرفته خود دنبال یک چرخ خیاطی خوب هستید، از مدل‌های کامپیوتری استفاده کنید. شما می‌توانید به کمک صفحه نمایش لمسی از نوع ال ای دی یا ال سی دی، نوع دوخت مد نظرتان را به دستگاه اعلام کنید.

بیش از صد مدل روش دوختی مختلف در چرخ خیاطی‌های کامپیوتری وجود دارد که کار افراد حرفه‌ای را به شدت آسان می‌کند.

برخی از مدل‌های چرخ خیاطی کامپیوتری، روش‌های دوختی جدید شما را هم در حافظه خود ذخیره می‌کنند. فقط کافی است تا طرح دوخت‌های جدید را از طریق پورت USB به سیستم چرخ خیاطی ارسال کنید و از الگوهای دوخت شخصی‌سازی شده‌تان لذت ببرید!

معرفی چرخ خیاطی برقی

چرخ خیاطی برقی در دسته بندی انواع چرخ خیاطی خانگی قرار می‌گیرد. برای کار با این چرخ  پدال بزرگی زیر میز خیاطی گذاشته می‌شود. هرچه فشار بیشتری به پدال بیاورید، سرعت دوخت افزایش پیدا می‌کند و دقت بیشتری نیاز دارد.

به کمک صفحه مدرج قرار گرفته بر روی آن، می‌توانید نوع دوخت و طول هر کوک را انتخاب و تنظیم کنید. کیفیت بالا در دوخت لباس از مزایای چرخ خیاطی برقی است.

دوره تعمیر چرخ خیاطی
دوره تعمیر چرخ خیاطی

انواع چرخ خیاطی صنعتی

چرخ خیاطی با صفحه کار استوانه ای (Cylinder Bed)

صفحه کار این چرخ‌ها دقیقا شبیه به استوانه‌ باریک و افقی بوده که برای دوخت لباس، پارچه را دور آن قرار می‌دهیم. قطر این استوانه در چرخ‌ خیاطی‌های مختلف بین ۵ تا ۱۶ سانتی‌متر است.

از چرخ خیاطی استوانه‌ای برای دوخت کفش نیز استفاده می‌شود.

چرخ خیاطی با صفحه کار تخت (Flat-Bed)

از انواع چرخ خیاطی Flatbed برای دوخت دو تکه پارچه مسطح و انجام دوخت‌های ساده می‌توانید کمک بگیرید. در این مدل از میل‌ سوزن بلند استفاده شده که دقیقاً شبیه به چرخ خیاطی‌های خانگی است.

چرخ خیاطی Post-Bed

برای کار با مدل‌ Post-Bed به میز مخصوص نیاز دارید تا موتور دستگاه به قسمت پایینی میز متصل شده و چرخ خیاطی روی آن قرار بگیرد. چرخ خیاطی پست بد قابلیت دوخت خرج کار، علائم و  برچسب‌های مختلف، دستکش و چکمه هم دارد.

همچنین یک ستون عمودی در قسمت انتهایی میز قرار دارد که طول آن بسته به نیاز شما از ۱۰ تا ۴۵ سانتی متر تغییر می‌کند؛ شما می‌توانید برای نگهداری ماسوره، ماکو و پارچه پیش بر از این ستون استفاده کنید تا دسترسی‌ به ابزار مورد نیازتان در زمان خیاطی راحت‌تر شود.

چرخ خیاطی بدون دسته (Off-The-Arm)

هرچند کار با چرخ خیاطی بدون دسته آسان نیست، اما دوخت آستین لباس و سرشانه‌های بدون درز به کمک این وسیله راحت‌تر از مدل‌های دیگر انجام می‌شود. نکته کلیدی برای دوخت آستین اینجا است که باید پارچه در امتداد محور ستون افقی قرار بگیرد.

چرخ خیاطی با ویژگی‌های خاص

چرخ خیاطی سردوز (Overlock)

 به منظور جلوگیری از ریش شدن تار و پود پارچه و مرتب بودن لبه آن از چرخ خیاطی سردوز استفاد می‌شود. بعضی از مدل‌های اورلاک دارای قابلیت صاف کردن لبه‌های ناهموار پارچه به صورت خودکار هستند که کار شما را راحت‌تر می‌کند.

سرعت دوخت در چرخ‌های خیاطی اورلاک بین ۱۰۰۰ تا ۹۰۰۰ دور در دقیقه است و برای کارگا‌های سریع در تولیدی لباس کاربرد دارد.

انواع چرخ خیاطی‌ مناسب دوخت‌های خاص

چرخ خیاطی مخصوص گلدوزی

گلدوزی روی پارچه را به کمک چرخ خیاطی‌های عادی هم می‌توانید انجام دهید؛ اما وظیفه چرخش و کنترل دقیق مسیر دوخت روی پارچه به صورت کامل بر دوش شما است.

چرخ خیاطی مخصوص گلدوزی به صورت پیشفرض دارای انواع مدل‌های مختلف و الگو‌های زیبای دوختی بوده و برای پیاده سازی طرح‌های مختلف به دقت بالای شما نیاز ندارد!

چرخ خیاطی جادکمه زن

چرخ خیاطی‌های جادکمه زن به صورت تخصصی در کارگاه‌های تولیدی استفاده می‌شوند و یک یا چند نفر، مسئول برش جای دکمه برای تمام لباس‌ها هستند. البته که چرخ خیاطی‌های خانگی هم از قابلیت جادکمه زدن برخورداراند.

چر خیاطی دو سوزنه

با استفاده از چرخ خیاطی دو سوزنه می‌توانید دوخت‌های ساده را کنار هم و در یک راستا روی پارچه بدوزید. این چرخ خیاطی برای دوخت لبه پارچه، لباس، کیف و گلدوزی مناسب است.

چرخ خیاطی دکمه دوز

در بخش قبل با چرخ خیاطی جادکمه زن آشنا شدید. دستگاه دیگری هم وجود دارد که فقط برای دوختن دکمه لباس کاربرد داشته و کار دیگری انجام نمی‌دهد!

البته که نیازی به خرید چرخ خیاطی دکمه دوز برای خیاطی در خانه نیست و کارگاه‌های صنعتی و تولیدی‌های عظیم از چرخ خیاطی‌های تزئینی استفاده می‌کنند.

سخن آخر

در این مقاله انواع چرخ خیاطی صنعتی و خانگی را به شما معرفی کردیم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری از اجزای مختلف چرخ خیاطی داشته باشید و با ساز و کار هر قسمت، در کنار یادگیری روش‌های تعمیر انواع چرخ‌های مختلف آشنا شوید، دوره‌ی رایگان تعمیر چرخ خیاطی را از دست ندهید!

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌