انواع متد خیاطی [ بررسی متدهای ترک، مولر و تمام متد‌های روز]


معصومه محمدی
نویسنده
۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:10 دقیقه
انواع متد خیاطی [ بررسی متدهای ترک، مولر و تمام متد‌های روز]

خیاطان‌ برای دوخت لباس‌های مختلف از انواع متد‌های خیاطی استفاده می‌کنند. با شناخت انواع متد‌ خیاطی می‌توانید سرعت طراحی الگو را بالا ببرید و لباس‌هایی متناسب با جدول سایز بندی افراد بدوزید. شاید هم این سوال برای شما رخ داده است که برای شروع خیاطی با کدام متد فعالیت خود را شروع کنید یا بهترین […]

خیاطان‌ برای دوخت لباس‌های مختلف از انواع متد‌های خیاطی استفاده می‌کنند. با شناخت انواع متد‌ خیاطی می‌توانید سرعت طراحی الگو را بالا ببرید و لباس‌هایی متناسب با جدول سایز بندی افراد بدوزید. شاید هم این سوال برای شما رخ داده است که برای شروع خیاطی با کدام متد فعالیت خود را شروع کنید یا بهترین متد خیاطی چیست؟ در این مقاله از دوخت برتر به تمام سوالات شما پاسخ خواهیم داد.

دسته بندی انواع متد خیاطی

بهترین متد‌های خیاطی
بهترین متد‌های خیاطی

متدهای خیاطی بر اساس توانایی، دانش و سبک دوره‌های آموزشی که گذرانده‌اید تعیین می‌شوند. افراد مبتدی نیز باید آگاهی کافی نسبت به انواع متدهای خیاطی را داشته باشند تا با سنجیدن شرایط و علایقشان متد مناسب خود را پیدا کنند. هرکدام از متدهای خیاطی نکات ریز و درشت مخصوص به خود را دارند اما تفاوت اصلی آن‌ها در نحوه رسم الگو است. به طور کلی هشت متد خیاطی اصلی داریم که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • متد متریک
  • متد مولر
  • متد ترک
  • متد گرلاوین
  • متد ایتالیایی
  • متد فرانسوی
  • متد ایرانی
  • متد ABM

معرفی انواع متد خیاطی در دوخت و دوز

1_ متد خیاطی متریک

متد متریک
متد متریک

متد خیاطی متریک اولین بار توسط خیاطان انگلیسی معرفی شد و از زمان‌های گذشته تا به امروز همواره یکی ازپرطرفدارترین متدهای خیاطی به شمار می‌رود.
متد متریک بیشتر مناسب افرادی است که به ایجاد دقت و ظرافت در کار‌ها اهمیت می‌دهند. چرا که اندازه‌گیری دقیق و انجام محاسبات ریاضی در این متد از ارزش بالایی برخوردار است. اما نکته قابل توجه اینجاست که با وجود محاسباتی بودن این متد، الگوکشی و خیاطی به سبک متریک همواره آسان‌تر از برخی متدهای دیگر شناخته می‌شود، همچنین به دلیل متانسب بودن سبک پوشش ایرانیان و استفاده نکردن از لباس‌های خیلی تنگ یا خیلی گشاد در زندگی روزمره، این روش به یکی از پرطرفدارترین روش‌های خیاطی میان هنرجویان ایرانی تبدیل شده است.

یکی دیگر از دلایل محبوبیت متد متریک در ایران، سازگار بودن این روش با فرم اندام ایرانیان است. به عنوان مثال، لباس‌های اسپرت، پالتوها، کت و شلوارها، بلوزها و لباس‌های مجلسی می‌توانند با استفاده از متد متریک طراحی و دوخته می‌شوند.
متد خیاطی متریک بیشتر برای آقایان به کار گرفته می‌شد، البته با گذر زمان، خانم‌ها هم به این جامعه هدف پیوستند. معمولا دوره آموزش متد متریک را به افراد تازه کار توصیه می‌کنند تا مهارت‌های دوختی آن‌ها از پایه تقویت شود.

  • در متد متریک اندازه‌گیری‌ها نقش اساسی در خروجی الگو دارند و کوچک‌ترین اشتباه تاثیر مستقیم برروی لباس می‌گذارد.

2_ متد خیاطی مولر

متد خیاطی مولر
متد خیاطی مولر

متد خیاطی مولر نخستین بار در آلمان و بدست مایکل مولر اختراع شد. متد مولر یکی دیگر از متدهای خیاطی است که به دلیل ظرافت و دقیق بودن، برای دوخت لباس‌های پیچیده با الگوی سخت مناسب است.
متد مولر به دلیل دقت بالایی که در الگوکشی دارد انتخاب مناسبی برای افراد با ایراد اندامی است و به آن‌ها کمک می‌کند تا لباسی متناسب با اندام خود داشته باشند. از آنجا که متد خیاطی مولر توسط آلمانی‌ها ساخته شده و فرم اندام آلمانی‌ها و ایرانی‌ها شباهت زیادی به یکدیگر دارد، این متد در کشور ما متدی محبوب است، اما امروزه به دلیل تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها و اضافه وزن آن‌ها اصلاحاتی روی این متد انجام شده تا با اندام ایرانی سازگارتر باشد.
امروزه متد مولر در بسیاری از آموزشگاه‌ها، مدارس، مزون‌ها و حتی برندهای بزرگ سراسر جهان استفاده می‌شود و به علاقه‌مندان این عرصه تدریس می‌شود. این متد به دلیل ظرافت بالایی که دارد، چنانچه در آن اندازه‌گیری و الگوکشی به صورت دقیق انجام شود، نیاز به پرو ندارد. پس اگر در الگوکشی فردی باحوصله و صبور هستید ما متد مولر را به شما پیشنهاد می‌کنیم.
برای استفاده از متد خیاطی مولر، به اندازه‌ی: قد سر تا نوک پا، دورکمر، دورسینه و دورباسن نیاز داریم و اندازه‌های مورد نیاز دیگر از طریق فرمول‌های ریاضی و محاسبات عددی به دست می‌آید؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که اندازه‌های گفته شده تنها نقش کلیدی دارند و اندازه‌هایی مانند دور مچ و قد ‌آستین نیاز به اندازه‌گیری دقیق با متر ندارند.

  • در متد مولر، چنانچه اندازه‌گیری‌ها و انجام محاسبات به صورت دقیق انجام گیرد نیازی به پرو کردن ندارد.

3_ متد خیاطی ترک

متد خیاطی ترک
متد خیاطی ترک

متد خیاطی ترک نیز مانند متد مولر به دلیل اندازه‌گیری مناسب و تن‌خور بی‌نظیر نیازی به پرو کردن حین دوخت ندارد، اما پیشنهاد می‌کنیم در برخی مواقع خاص یا در صورت انجام دوخت‌های پیچیده، لباس را حداقل یک ‌بار پرو کنید تا از بروز هرگونه اشتباه یا خطا در دوخت جلوگیری شود.
این متد با امکان سفارشی‌سازی، دقت و انعطاف‌پذیری در طراحی لباس‌ها، یک روش محبوب در خیاطی است که به وسیله آن می‌توان لباس‌هایی با دقت و متناسب با اندام دوخت.
از متد ترک بیشتر برای دوخت لباس‌های رسمی، کت، دامن، شلوار و هرگونه لباس رسمی و غیررسمی دیگر استفاده می‌شود. روش کار متد ترک به گونه‌ای است که عدم تناسب قسمت‌های مختلف با یکدیگر را می‌پوشاند. به همین دلیل افراد زیادی برای آموزش خیاطی، دوره آموزش متد ترک را انتخاب و از آن استقبال می‌کنند.

  • متد ترک، به راحتی ایرادات اندامی افراد را می‌پوشاند و با تن‌خور مناسبی که دارد اندام فرد را به بهترین شکل ممکن نشان می‌دهد.

4_ متد خیاطی گرلاوین

متد گرلاوین
متد گرلاوین

محل ابداع متد خیاطی گرلاوین کشور انگلستان است. این متد یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین متدهای خیاطی است که با زندگی خیاطان حرفه‌ای پیوند خورده. قدمت متد گرلاوین به قدمت استفاده از چرخ خیاطی برمی‌گردد. متد گرلاوین ترکیبی از دو متد مولر و متریک است. با متد مولر اندازه گیری‌های اصلی انجام شده و با متد متریک، روند متعادل سازی الگو طی می‌شود. همچنین متد گرلاوین یکی دیگر از پرطرفدارترین متدها برای افراد مبتدی است؛ هرچند که این روش ممکن است در الگو کشی کمی پیچیده به نظر برسد و نیازمند دقت بالا در اندازه‌گیری است اما با تمرین و تکرار به راحتی می‌توان بر آن مسلط شد و به الگوهای بی‌نقصی دست یافت.
در متد گرلاوین تمرکز، به صورت کامل بر روی اندازه گیری قسمت‌های مختلف بدن و سایز افراد، قرار داده شده ‌است و نیازی به محاسبات و فرمول ریاضی نیست. به همین دلیل مراحل اندازه گیری می‌بایست با دقت تمام انجام شود تا لباس نهایی خوش فرم و متناسب با اندام فرد باشد.

  • در متد گرلاوین، مانند متد مولر اندازه‌گیری نقش مهمی دارد و در صورت بروز خطا در انجام آن با مشکلات اساسی رو‌به‌رو می‌شوید.

پس چنانچه شما دقت لازم را در مهم‌ترین مرحله از متد گرلاوین یعنی اندازه‌گیری، داشته باشید می‌توانید مراحل بعدی را به آسانی طی کنید و به لباس ایده‌آل خود برسید. همچنین الگو‌های طراحی شده با متد گرلاوین، قابلیت تغییر سایز دارند و به راحتی با سایز افراد مختلف هماهنگ می‌شوند. یادگیری این متد به بالا رفتن دقت کار کمک زیادی می‌کند.

اندازه‌های موردنیاز در رسم الگوی گرلاوین به شرح زیر است

  • در بالاتنه: دور گردن، دور سینه، فاصله سینه، بلندی سینه، طول سرشانه، قد آستین، دور بازو، دور آرنج، دور مچ، قد بالاتنه پشت، قد بالاتنه جلو، کارور پشت، کارور جلو.
  • در پایین‌تنه: دور باسن بزرگ، دور باسن کوچک، بلندی باسن

معایب متد گرلاوین چیست؟

استفاده از متد گرلاوین در میان انواع متد خیاطی معایبی هم دارد که شامل موارد زیر است:

  1. اندازه گیری‌ها باید کاملاً دقیق باشد و یک اشتباه کوچک می‌تواند کل روند دوخت و دوز را مختل کند.
  2. برای بررسی اولیه نتایج فرمول‌‌‌ها و برش‌ پارچه، زمان زیادی نیاز دارد.
  3. رسم الگوی آن زمان‌ بر است.

5_ متد خیاطی ایتالیایی

متد ایتالیایی
متد ایتالیایی

بیشتر مردم جهان ایتالیایی‌ها را به واسطه‌ی لباس‌های شیک و خوش‌دوخت آن‌ها می‌شناسند از این رو متد خیاطی ایتالیایی نیز در کنار سادگی، مناسب دوخت انواع لباس‌های شیک است. این متد بسیار ساده و راحت بوده و تمام افراد مبتدی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. البته علت این سادگی، استفاده خیاطان ایتالیایی‌ از الگوی‌های آماده برای دوخت لباس است. همچنین در برخی موارد ممکن است لباس کاملا بدون استفاده از الگو دوخته شود و فرآیند برش مستقیم روی پارچه انجام شود.
لباس‌های بدون الگو به روند دوخت لباس سرعت می‌بخشند و باعث ارتقای کیفیت دوخت می‌شوند؛ به همین دلیل خیاطان بسیاری از آن استفاده می‌کنند. دوخت برتر نیز در دوره رایگان خیاطی آسان به این موضوع پرداخته است و دوخت لباس‌های زیبا را بدون نیاز به رسم الگو به شما آموزش می‌دهد.
با متد خیاطی ایتالیایی می‌توانید لباس‌های جلو باز، لباس‌های اداری، تاپ و بلوز، کت و دامن‌ و انواع کت و شلوار را بدوزید.

  • متد خیاطی ایتالیایی به دلیل ساده بودن و سرعت عمل بالا، طرفداران مختص خود را دارد اما این روش به دلیل استفاده نکردن از الگو و دقیق نبودن، مناسب استفاده برای دوخت لباس‌های مجلسی نیست.

شاید برای شما مفید باشد: برای مشاهده دوره آموزش طراحی لباس رایگان دوخت برتر کلیک کنید.

6_ متد خیاطی فرانسوی

متد فرانسوی
متد فرانسوی

فرانسه به عنوان مرکز مد و فشن برجسته جهان، به خاطر استفاده از متد خیاطی فرانسوی در دوخت لباس‌های بی‌نظیر و شیک معروف شده است. متد فرانسوی شباهت زیادی به متد گرلاوین دارد، به این گونه که در ابتدا تمام اندازه‌های فرد به صورت سفارشی و با دقت تمام گرفته می‌شود و با توجه به فرم اندام او الگوی دقیق و حرفه‌ای از آن تهیه می‌شود. این متد به دلیل تاکید روی خوش دوخت بودن لباس هنگام دوخت به پرو نیاز دارد تا خروجی بی‌نقص و لوکسی داشته باشد.
از لباس‌های مجلسی و شیک گرفته تا لباس‌های روزمره با دیزاین‌های بی‌نظیر، همه می‌توانند با استفاده از متد خیاطی فرانسوی طراحی و دوخته شوند. فرانسوی‌ها از پارچه‌های با کیفیت برای دوخت لباس‌ استفاده می‌کنند که باعث می‌شود خروجی نهایی مقاوم، با دوام و با ارزش باشد.
تمام لباس‌ها در متد فرانسوی به صورت سفارشی شده طراحی و دوخته می‌شود که به طبع، هزینه‌ بالایی دارد.

  • لباس‌هایی که با متد فرانسوی تولید می‌شوند بی‌شک لباس‌هایی شیک و زیبا هستند و کاملا متناسب با اندام فرد دوخته می‌شوند اما یکی از معایب این متد هزینه‌ها بالای پروسه تولید و زمان‌بر بودن آن است.

بیشتر بخوانید: طراح مد فرانسوی، لویی ویتون را بهتر بشناسید.

7_ متد ایرانی

متدهای خیاطی ابداع شده در هر کشوری کاملا بر اساس اندام و اندازه‌های مردم آن کشور صورت گرفته است. به همین دلیل بسیاری از این متدها با اندام ایرانی سازگاز نیستند. از این رو اساتید فعال در حوزه‌ی دوخت و طراحی لباس با بهره‌گیری و تلفیق چندین متد خارجی‌، متد جدیدی را ابداع کرده‌اند که با فرم اندام ایرانی سازگار باشد.

  • همانطور که از نام این متد پیداست، متد ایرانی متناسب با فرم اندام ایرانی‌ها ساخته شده و به همین دلیل انتخاب خوبی برای دوخت لباس‌هایی پوشیده است.

8_ متد خیاطی ABM

متد خیاطی ABM
متد خیاطی ABM

متد خیاطی ABM یکی از ابتکارات پیشرفته و جذاب در صنعت مد و خیاطی است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده‌ها، به اندازه‌گیری دقیق اندام‌ افراد می‌پردازد. این روش نوآورانه در تعیین جدول سایزبندی، طراحی الگوها و دوخت لباس‌ها سرعت و دقت بالایی دارد.
متد ABM در تولید پوشاک با مقیاس بالا با سرعت عالی به کار می‌رود و به دلیل صرفه جویی در مصرف پارچه ، بسیار معروف است. در این روش تمام الگوها آماده است، فقط کافی است تا الگوهای آماده را روی پارچه قرار داده و طبق دستورالعمل برش بزنید.
به دلیل سرعت بالای این متد و استفاده از آن در صنعت تولید انبوه، یادگیری آن را پیشنهاد می‌کنیم.
اگر به دنبال دوخت لباس مجلسی خاص برای مناسبت‌های مهم هستید، بهتر است از متد‌های دیگری استفاده کنید.

  • متد ABM، متدی پیشرفته است که با استفاده از هوش مصنوعی به تولید الگو در سایز دقیق برای افراد، می‌پردازد؛ اما این متد مانند متد ایتالیایی به دلیل سرعت بالای تولید آن مناسب دوخت لباس‌های مجلسی نمی‌باشد.

اهمیت شناخت انواع متد‌های خیاطی

انواع متد‌های خیاطی
انواع متد‌های خیاطی

برای یک خیاط یا یک طراح لباس شناخت انواع متد‌های خیاطی اهمیت بسیار زیادی دارد. در ادامه به پنج نکته از موارد مهم آن اشاره می‌کنیم.

۱. کیفیت و دقت

شناخت و مسلط بودن به انواع متد‌های خیاطی، باعث ارتقای کیفیت کار می‌شود. هر متد خیاطی دارای خصوصیات و نحوه اجرای خاص خود است که اگر به درستی انجام نشود، باعث پایین آمدن کیفیت محصول می‌شود.

۲. انعطاف‌پذیری و تنوع

با شناخت متد‌های مختلف خیاطی، خیاطان و طراحان لباس می‌توانند از تنوع بیشتری در طراحی‌ها و انتخاب متد‌های مناسب برای هر نوع لباس بهره‌مند شوند. این امر باعث افزایش انعطاف‌پذیری در طراحی و خلق آثار منحصربه‌فرد می‌شود.

۳. بهبود زمان اجرا

اطلاع از متد‌های خیاطی مناسب به خیاطان کمک می‌کند تا فرآیند خیاطی را بهبود ببخشند و زمان اجرای پروژه‌ها را کاهش دهند. هر متد خیاطی ممکن است برای نوع خاصی از لباس مناسب باشد.

۴. کاهش خطاها

شناخت دقیق متد‌های خیاطی و اجرای صحیح آن‌ها کمک می‌کند تا خطاهای مرتبط با خیاطی کاهش یابد. این امر باعث افزایش اعتماد به نفس خیاطان و طراحان می‌شود و از هدر رفتن پول و زمان جلوگیری می‌کند.

۵. ارتقاء مهارت‌ها

هر چقدر که با متد‌های جدیدتر و پیچیده‌تر آشنا باشید، مهارت‌های شما در دوخت لباس تقویت می‌شوند و می‌توانید در این حرفه به رشد بیشتری برسید.

متد خیاطی استفاده شده در آموزش‌های دوخت برتر چیست؟

عکس معلم و استاد محمدی صاحب دوخت برتر در حال آموزش انواع متد های خیاطی در دوره های آموزشی دوخت برتر

روش تدریس استاد معصومه محمدی القار، مدیر و مدرس دوره‌های دوخت برتر، ترکیبی از متد مولر، متریک و ترک است. اکثر فعالیت‌های طراحی لباس تا رسم الگو و دوخت با توجه به شیک و ترند بودن هر استایل‌، با سه متد بالا انجام می‌گیرد تا به خوبی با فرایند طراحی و دوخت لباس آشنا شوید. در پایان هر دوره، مدرک معتبر جهت کمک به اشتغال نیز به شما تقدیم می‌شود. برای یادگیری خیاطی کافی است که از صفحه ی آموزش خیاطی رایگان دوخت برتر دیدن کنید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌