نشان شیما چیست؟ | آموزش دریافت نشان شیما در 5 گام ساده


معصومه محمدی

نویسنده
۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
نشان شیما چیست؟ | آموزش دریافت نشان شیما در 5 گام ساده
نشان شیما نامی آشنا برای طراحان مد و لباس است که هر فعالی در این حوزه با آن برخورد داشته است. ممکن است شما نیز مانند بیشتر افراد از انجام کارهای اداری واهمه داشته باشید و دریافت شناسه شیما برای شما یک فرآیند پیچیده باشد؛ ما در ادامه این مطلب در کنارتان هستیم تا نحوه

نشان شیما نامی آشنا برای طراحان مد و لباس است که هر فعالی در این حوزه با آن برخورد داشته است. ممکن است شما نیز مانند بیشتر افراد از انجام کارهای اداری واهمه داشته باشید و دریافت شناسه شیما برای شما یک فرآیند پیچیده باشد؛ ما در ادامه این مطلب در کنارتان هستیم تا نحوه دریافت آن را به خوبی توضیح دهیم تا در کوتاه‌ترین زمان و آسان‌ترین روش موفق به اخذ آن شوید.

نشان شیما چیست؟

نشان شیما مخففی از عبارت (شناسه یکپارچه مد و لباس ایرانی) است که به آثار طراحی شده‌ی این حوزه تعلق می‌گیرد. با دریافت این نشان حق طراح محفوظ می‌شود و هیچ شخصی حق کپی‌برداری از طرح ثبت شده‌اش را ندارد. در واقع اعطای این نشان طبق استانداردهای ملی و بین‌المللی کارگروه ساماندهی مد و لباس انجام می‌شود و به نوعی یک پشتوانه برای طراح اثر است.

نحوه دریافت نشان شیما چگونه است؟

نشان شیما، یک شناسه تایید از سوی بنیاد ملی مد و لباس ایران است که به طراحان متقاضی داده می‌شود. اما دریافت این نشان به طی مراحلی نیاز دارد؛ طبق آخرین آمار ارائه شده، بیش از هفت هزار اثر هنری مد و لباس موفق به دریافت این نشان و ثبت آثار خود شده‌اند. در ادامه این مطلب مراحل دریافت نشان شیما را به صورت گام به گام توضیح داده‌ایم تا هر طراحی بتواند از آثارش به راحتی محافظت و صیانت نماید.

مراحل دریافت شناسه یکپارچه مد ولباس ایرانی

گام اول

در گام اول نیاز است که به صورت اینترنتی در سایت بنیاد ملی مد و لباس ثبت نام کرده و فرم مربوطه را پر نمایید. دقت کنید که شماره تماس و نشانی ایمیل خود را به درستی وارد نمایید. جهت این کار در ابتدا بر روی آیکون (صدور شناسه شیما) کلیک کنید، سپس از قسمت ثبت درخواست جدید وارد اولین فرم ثبت نام شوید.

گام دوم

در این مرحله که قدم دوم است، می‌بایست عکس مدارک شناسایی خود را بارگذاری کنید. البته برندها موظف هستند تصویر روزنامه رسمی تاسیس برند خود را نیز بارگذاری کنند.

گام سوم

مراحل دریافت نشان شیما

در فرم آخر می‌توانید مشخصات اثر خود را وارد کنید. در این فرم می‌توانید یک اثر را وارد کرده و برای آن 5 تصویر بارگذاری نمایید.

گام چهارم

در این مرحله یک کد پیگیری 8 رقمی برای شما ارسال می‌شود. با در دست داشتن این کد می‌توانید روند بررسی طرح خود و زمان صدور نشان شیما را پیگیری کنید. توجه کنید که امکان ویرایش اطلاعات پس از ثبت در این سامانه وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر: ژورنال لباس چیست

گام پنجم

پس از ثبت درخواست شما نیاز است که یک نمونه از طرح دوخته شده لباس را به دبیرخانه بنیاد ملی مد و لباس ارسال نمایید تا آن را ارزیابی کرده و جهت داوری نهایی ارسال کنند. در بخش داوری کاربرگ‌هایی جهت امتیازدهی تنظیم شده است، مجموع این امتیازات 100 است که در صورت اخذ نمره‌ی بالاتر از 55 موفق به اخذ نشان شیما می‌شوید.

هدف از دریافت نشان شیما چیست؟

دریافت نشان شیما، انگیزه مضاعفی را در طراحان به وجود می‌آورد زیرا بدون داشتن این شناسه هر فردی می‌تواند از اثری که آن را به زحمت خلق کرده‌اند کپی برداری کند. با دریافت این نشان از کلاهبرداری افراد سودجو نیز جلوگیری می‌شود. در واقع دریافت این نشان، یک اعتبار شغلی برای طراح و برند محسوب می‌شود؛ یکی دیگر از مزایای دریافت نشان شیما، بهره‌مندی از بیمه تامین اجتماعی هنرمندان است.

دریافت شیما چه شرایطی دارد؟

طبیعی است که تمام آثار ارسال شده نمره قبولی را کسب نمی‌کنند و دریافت نشان شیما راه ساده و همواری نیست. لازمه‌ی دریافت شناسه شیما این است که طرح شما دارای شرایط زیر باشد:

  • دارای سبک ایرانی و اسلامی باشد و برگرفته از نیاز جامعه امروزی باشد.
  • آثار باید منطبق بر کمیسیون ماده 4 باشند.
  • کاربردی بودن لباس در موقعیت‌های مختلف حائز اهمیت است.
  • لازم است جنس و رنگ پارچه متناسب باشند.

مزایای دریافت نشان شیما چیست؟

دریافت نشان شیما یک اعتبار بسیار ارزشمند را برای هر طراح لباسی به همراه دارد؛ علاوه بر آن مزایای ارزشمندی نیز دارد که به شرح زیر هستند:

  • با داشتن نشان شیما، امکان دریافت مجوز خانه مد فراهم است.
  • برگزاری رویدادهای مد و لباس برای دارنده این نشان بلامانع است.
  • دارنده شناسه شیما، امکان اخذ مجوز در راستای راه‌اندازی موسسه‌های تک منظوره را دارد.
  • صاحب این نشان اولویت حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را دارد.
  • با دریافت نشان شیما، امکان دریافت تسهیلاتی ویژه برای حمایت هنرمندان فراهم می‌شود.

جمع بندی

در این نوشته سعی شد تا نشان شیما را به شما معرفی کنیم و به سوالات شما در این باره پاسخ دهیم. همچنین قصد داشتیم تا با تشریح هدف دریافت نشان شیما و بیان مزایای نشان شیما شما را تشویق به دریافت این نشان کنیم. شاید برای برخی از افراد مسیر اخذ این نشان دشوار به نظر می آمد اما مجموعه دوخت برتر با این نوشته این باور غلط را عوض کرده است.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.