همه‌چیز درباره‌ی برش پارچه


معصومه محمدی
نویسنده
۲۸ بهمن ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
همه‌چیز درباره‌ی برش پارچه

در دوران‌های بسیار دور، همان زمان که استفاده از پارچه‌ها به عنوان پوشاک مطرح شد؛  برای برش پارچه از هر وسیله‌ی تیز و بُرنده‌ای بهره می‌برند. با گذشت زمان، قیچی اختراع شد و به مرور مدل‌های متنوع قیچی وارد بازار شدند. امروزه، پیشرفت تکنولوژی و فناوری، منجر به ایجاد روش‌های مختلفی برای برش پارچه‌های مختلف […]

در دوران‌های بسیار دور، همان زمان که استفاده از پارچه‌ها به عنوان پوشاک مطرح شد؛  برای برش پارچه از هر وسیله‌ی تیز و بُرنده‌ای بهره می‌برند. با گذشت زمان، قیچی اختراع شد و به مرور مدل‌های متنوع قیچی وارد بازار شدند. امروزه، پیشرفت تکنولوژی و فناوری، منجر به ایجاد روش‌های مختلفی برای برش پارچه‌های مختلف شده است. در این مقاله، به معرفی روش‌های برش پارچه می‌پردازیم تا شما در انجام مرحله برش به دقت، سرعت و مهارت بیشتری برسید. 

چه خیاطان مبتدی و چه حرفه‌ای، اغلب دوست دارند پس از الگوسازی و طراحی لباس، خودشان پارچه را برش دهند و به مرحله دوخت بروند. برش پارچه، بخش بسیار مهمی از فرآیند دوخت لباس یا سایر محصولات مثل ست پارچه‌‌ای آشپزخانه، سرویس خواب و … محسوب می‌شود. به همین دلیل دقت و مهارت کافی در برش، تأثیر زیادی بر کیفیت نهایی محصول دارد.

روش‌های برش پارچه در خیاطی خانگی و مزون‌ها می‌تواند متفاوت باشد. خیاطان خانگی و مزون‌های تک دوز، اغلب از روش برش دستی پارچه استفاده می‌کنند. این روش، هم معایب و هم مزایای خودش را دارد. برای مثال، در برش‌های دستی نیازی به تخصص و کار با دستگاه نداشته و می‌توان با استفاده از تجهیزات ساده مثل قیچی، پارچه را برش داد و به مرحله دوخت رسید. اما اگر شخص تمرکز پایین یا لرزش دست داشته باشد، حتی در این روش هم ممکن است خطاهای زیادی رخ دهد. 

در دوره خیاطی آسان دوخت برتر می‌توانید با انواع برش آشنا شده و برش چند مدل دامن و شلوار را یاد بگیرید. 

میز یا صفحه برش خیاطی

قبل از اینکه با ابزارهای برش پارچه آشنا شویم بهتر است بدانید که کار برش پارچه روی سطوح  ویژه‌ای انجام می شود. اگر از میز خیاطی استفاده می‌کنید، ابتدا مطمئن شوید که به اندازه کافی محکم است و پایه‌های ثابتی دارد، در نتیجه هنگام کار با فشار وارد شده دچار لغزش نمی‌شود. لرزش و تکان خوردن میز خیاطی، ممکن است باعث خطا در  هنگام بریدن پارچه شود. یک میز برش استاندارد ارتفاعی در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ سانتیمتر دارد و صندلی که انتخاب می‌‌کنید باید به راحتی جای حرکت دست داشته باشد. 

در ادامه به برخی از ابزارهای مورد نیاز برای روش دستی برش پارچه اشاره می‌شود. برای این‌کار به وسایلی مانند قیچی دستی ساده، قیچی نخ چین، و قیچی دندانه دار نیاز است. هرکدام از این ابزارها وظایف خاصی را در برش پارچه دارند و می‌توانند کمک کننده باشند تا نتیجه نهایی تمیزتر و زیباتر شود. 

قیچی ساده: 

اگر قصد دارید فقط یک قیچی برای خیاطی بخرید، قیچی ساده بهترین گزینه است. این قیچی که سالهاست در صنعت خیاطی مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار محبوب و پرطرفدار است؛ برای انواع پارچه را به راحتی برش می‌دهد و اغلب نیازهای شما در مسیر دوخت و دوز را برآورده می‌کند. تیغه این قیچی‌ها هر از چندگاهی باید تیز شوند؛ چرا که کار با قیچی کند می‌تواند به پارچه آسیب بزند و باعث خطا در برش‌های شما شود.  هر قیچی خیاطی دو نوع تیغه دارد؛ یک تیغه نوک تیز و تیغه صاف. تیغه صاف قیچی جلوی آسیب دیدن الیاف پارچه را می‌گیرد درحالی که تیغه نوک تیز برای بریدن پارچه تعبیه شده است. اگر بخواهید هم زمان چندین لایه پارچه را برش دهید، باید از قیچی‌های تخصصی‌تر و باکیفیت استفاده کنید. 

قیچی دندانه‌دار یا دالبری: 

همانطور که از اسمش پیداست، لبه‌های تیغه این قیچی دندانه‌دار و دالبری است و برای طرح‌دار کردن پارچه استفاده می‌شود. همچنین برای کار با پارچه‌های نمدی، چرم و روغنی، بهترین انتخاب قیچی دندانه‌دار است. استفاده از قیچی دالبری از ساییدگی پارچه در هنگام خیاطی جلوگیری می کند؛ بنابراین، اگر به دنبال راهی برای بستن درزهای پارچه هستید این قیچی گزینه مناسبی است. 

قیچی گلدوزی:

قیچی‌های ظریف که دقت بالایی دارند، انتخاب خوبی برای کار گلدوزی هستند. قیچی گلدوزی دارای تیغه‌ها و دسته‌های کوچکی است و طوری طراحی شده که آسیبی به سایر نقاط گلدوزی شده وارد نکند.

قیچی برش چرم:

قیچی چرم‌بری درست مثل اسمش، مناسب برش الیاف‌ و پارچه‌های چرمی است. این قییچی دسته‌های نسبتا بزرگ و تیغه های کوچک دارد. در خیاطی از پارچه‌های چرم برای دوخت کت، کیف، کلاه و … استفاده می‌شود. برش چرم با قیچی خیاطی ساده سخت است و برای برش نسبت به قیچی چرم‌بری، لازم است نیروی بیشتری وارد کنید. 

نخ‌چین یا سر‌نخ‌زن: 

نخ چین برای بریدن نخ های موجود در بین درزها و برای باز کردن دوخت های ظریفی مثل جادکمه کاربرد دارد.  نخ‌چین در واقع نوعی قیچی کوچک و پر کاربرد محسوب می‌شود که شکل آن متفاوت از سایر انواع قیچی در خیاطی است. 

کاتر غلتکی پارچه:

کاتر غلطکی پارچه یک ابزار حرفه‌ای در صنعت خیاطی و دوخت است که برای برش دقیق و صحیح پارچه‌ها به کار می‌رود. کاتر غلطکی پارچه به دقت بالا و تمیز بودن برش پارچه‌ها کمک می‌کند و برای کارهای دوخت حرفه‌ای، طراحی لباس، پروژه‌های هنری و هرجایی که نیاز به برش دقیق دارد، مفید است. با این ابزار، برش پارچه‌ها به ظرافت و حداقل ضایعات انجام می‌شود و به کیفیت و سرعت کار می‌افزاید. با این ابزار به همراه صفحه برش، می‌توانید چند لایه پارچه را روی هم قرار داده و با دقت برش بزنید. کار با این کاتر راحت است و امکان تعویض تیغه‌ی کاتر در صورت کند شدن وجود دارد.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌