کانسپت در طراحی لباس به چه معناست؟ نمونه و انواع کانسپت


معصومه محمدی

نویسنده
۱۸ خرداد ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:8 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
کانسپت در طراحی لباس به چه معناست؟ نمونه و انواع کانسپت

دنیای مد و فشن مملو از اصطلاحات مهم و کاربردی است که اطلاع از آن‌ها برای علاقه‌مندان این حوزه امری ضروری است. یکی از این اصطلاحات پرکاربرد که در این مقاله از دوخت برتر به توضیح آن پرداخته‌ایم، کانسپت است. به طور کلی، کانسپت به معنای ایده و منبع الهامی است که طراح لباس از […]

دنیای مد و فشن مملو از اصطلاحات مهم و کاربردی است که اطلاع از آن‌ها برای علاقه‌مندان این حوزه امری ضروری است. یکی از این اصطلاحات پرکاربرد که در این مقاله از دوخت برتر به توضیح آن پرداخته‌ایم، کانسپت است.

به طور کلی، کانسپت به معنای ایده و منبع الهامی است که طراح لباس از آن برای طراحی یک لباس یا کالکشن استفاده می‌کند. طراح لباس می‌تواند برای خلق آثار خود از منابع الهام بخش متعددی استفاده کند. طراحان لباس برای مشخص کردن کانسپت طراحی‌های خود منابع الهام بی‌شماری دارند، در واقع در طراحی لباس از کوچک‌ترین جزئیات می‌توان ایده‌ ای بزرگ و تکان‌دهنده‌ای گرفت. کانسپت‌ها می‌توانند با گذر زمان تغییر پیدا کنند؛ برای مثال با تغییر فصل‌ها یا رخ دادن مسائل اجتماعی متفاوت، کانسپت‌ها نیز تغییر می‌کنند.

برای آشنایی با منابع الهام بخش در طراحی لباس کلیک کنید.

انتخاب کانسپت یکی از ضروری‌ترین و مهم‌ترین مراحل در طراحی لباس است. کانسپت تعیین می‌کند که شما بر چه اساس و با رعایت چه نکاتی کالکشن خود را طراحی کنید. گاهی کوچک‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین المان‌های اطراف یک طراح لباس می‌تواند موجب تحول بزرگی در صنعت مد و فشن شود. طراحان لباس از منابع متفاوتی مانند معماری، نقاشی‌ها، طبیعت، آثار تاریخی، موزه‌‌ها و… برای ایجاد کانسپت در طراحی‌های خود استفاده می‌کنند. همچنین طراحان لباس بسیاری از سلبریتی‌ها از شخصیت، عواطف و روحیات آن‌ها برای خلق لباس متناسبشان ایده می‌گیرند.

برای آشنایی با تمامی اصطلاحات طراحی لباس کلیک کنید.

انواع کانسپت در طراحی لباس

تا کنون کانسپت‌های متنوعی در مد و فشن ارائه شده که هر کدام از آن‌ها دارای معنا و مفهوم خاصی هستند، در ادامه با انواع کانسپت‌ها آشنا می‌شوید.

1_ کانسپت مد جریان دار

به طور کلی، هدف از انتخاب این کانسپت آسیب نرساندن به محیط زیست است. کانسپت مد جریان دار، تلاش می‌کند تا آسیب‌های وارده به محیط زیست را به حداقل برساند. این کانسپت لباس‌هایی با حداقل منابع و مواد آلی تولید می‌کند و سعی بر این دارد که محصولاتش عمر طولانی مدت داشته باشند و هیچوقت راهی زباله نشوند.

2_ کانسپت Trashion

این کلمه از ترکیب دو کلمه‌ی Fashion به معنی مد و Trash به معنای زباله به وجود آمده است. این کانسپت به معنای استفاده از مواد غیرقابل بازیافت مانند، کیسه‌های زباله به عنوان لباس است. در واقع این هنر به استفاده از اشیایی می‌پردازد که قبلا برای موارد دیگری استفاده می‌شدند و اغلب آن‌ها را تبدیل به لباس‌هایی که صرفا جنبه‌ی نمایشی دارند می‌کند.

3_ کانسپت Green Washing

کانسپت سبز بودن به معنای قابل بازیافت بودن و آسیب نرساندن به محیط زیست است. اما در واقع تعدادی از برندهای فست فشن که ادعا در سبز بودن خود دارند، با تولید محصولات بی‌کیفیت و ارائه‌ی آن‌ها به جامعه زباله‌های زیادی تولید می‌کنند و باعث آسیب‌های جبران ناپذیری به طبیعت و محیط زیست می‌شوند.

4_ کانسپت مد تطبیقی

کانسپت مد تطبیقی، به تولید محصولات خاص برای افراد مسن یا دارای معلولیت جسمی می‌پردازد. این لباس‌ها بسته به نیاز افراد، متفاوت است. برای مثال، در این کانسپت محصولاتی مانند جوراب‌های بدون درز برای افرادی که پای خود را از دست داده‌اند تولید و ارائه می‌شود.

بیشتر بخوانید: برای طراحی لباس از کجا شروع کنیم؟

چگونه کانسپت مورد نظر خود را پیدا کنیم؟

  • اولین قدم برای پیدا کردن کانسپ، خلاقیت است. خلاقیت داشتن به شما کمک می‌کند تا میان منابع الهام متعددی که وجود دارد، ایده‌های نوآورانه و جدید را کشف و کانسپت مورد نظرتان را پیدا کنید. در واقع خلاق بودن یک طراح لباس به او کمک می‌کند تا طرح‌های متفاوت‌تری را عرضه کند.
  • یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود کانسپت مورد نظر خود را به صورت دقیق‌تر پیدا کنید، داشتن درک درست از شرایط جامعه و جهان است. با درک کردن مسائل جامعه می‌‌توانید کانسپت خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که کالکشن شما انعکاسی از دغدغه‌ها و افکار بینندگان باشد و یا با ارائه‌ی کالکشن خود سعی در رساندن پیام و هدف خاصی به بیننده داشته باشید.
  • پیدا کردن سوژه‌ها و منابع الهام متعدد و متفاوت نیز می‌تواند در پیدا کردن کانسپت موردنظر به شما کمک کند.

در ادامه این مقاله، به معرفی تعدادی از منابع الهام در کانسپت پرداختیم.

1_ انتخاب کانسپت با الهام از طبیعت

طبیعت، یکی از شایع‌ترین موارد برای الهام‌گیری در طراحی لباس به شمار می‌رود. زیبایی و متفاوت بودن المان‌های موجود در طبیعت منبع خلاقیت بزرگی در طراحی لباس است. یکی از مواردی که به شما کمک می‌کند تا به طور حرفه‌ای از طبیعت الهام بگیرید، توجه به جزئیات موجود در طبیعت است؛ البته توجه به انواع مختلف گل‌ها، برگ‌ها، گیاهان و درختان نیز در این زمینه به شما کمک شایانی می‌کند. المان‌های طبیعت به همین موارد محدود نمی‌شوند و موارد دیگری مانند کوه‌ها، حیوانات، حشرات، پرندگان، دریا و موجودات داخل آن نیز از منابع الهام طبیعت به شمار می‌روند. در ادامه تعدادی از این طرح‌ها را معرفی کرده‌ایم.

. Jason wu

Jason wu
Jason wu

این لباس زیبا که چشم هر بیننده‌ای را به خود معطوف می‌کند، اثر جیسون وو در کالکشن بهار و تابستان 2013 از شب پرستاره اثر هنری فیندر، که کانسپت آن مربوط به طبیعت است.

. Bottega Veneta

Bottega Veneta
Bottega Veneta

توماس وایر در کالکشن خود در بهار و تابستان 2010 این لباس چشم نواز را با الهام از رعد و برق ارائه کرده است.

. Blumarine

Blumarine
Blumarine

آنا مولینری، موسس و طراح برجسته‌ی این برند است که در کالکشن 2015 خود این لباس زیبا را با الهام از شکوفه‌های گیلاس ژاپنی که نماد فصل بهار است به نمایش گذاشته است.

برای مشاهده بهترین دوره طراحی لباس کلیک کنید. دوره تخصصی آموزش طراحی لباس از صفر تا صد.

2_ انتخاب کانسپت با الهام از معماری

معماری یکی از رشته‌هایی است که با طراحی لباس رابطه نزدیکی دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع الهام برای کانسپت‌های طراحی لباس محسوب می‌شود. کانسپت بسیاری از لباس‌های زیبایی که توسط طراحان مشهور و به نام جهان طراحی و تولید شدند مربوط به معماری و بناهای شناخته شده است. در طراحی‌هایی که کانسپت آن‌ها مربوط به معماری می‌شود بیشتر خط‌ها، فرم‌ها و متریال نقش اصلی را بازی می‌کنند.

. Clare Waight Keller

Clare Waight Keller
Clare Waight Keller

کلیر وایت کلر در مجموعه تابستان 2016 برند کلوئه با الهام از معماری عربسک (Arabesque) این طرح فوق‌العاده را ارائه داد و درباره آن اینگونه گفت: «در مجموعه تابستان 2016، مجموعه‌ای از قطعات متشکل از عناصر و جزئیات اغراق‌آمیز الهام گرفته شده از معماری عربسک را ایجاد کردم و نسبت‌ها را در مقیاس بزرگ‌تر کار کردم و آن‌ها را به هم چسباندم تا لبه‌ها و بندها و قاب لباس‌ها و قاب‌ها را بسازم.»

. Michelle Smith

Michelle Smith
Michelle Smith

میشل اسمیت در مجموعه بهار و تابستان 2016 برند میلی، طرح زیر را با الهام از طرح های معمار مشهور زاها حدید به نمایش گذاشت. میشل اسمیت در عین حال که نرمی و ظرافت را در طرح‌ها نشان داده ، برای نمایش آستین‌های بزرگ و حجیم از پارچه‌های نخی بسیار سنگینی استفاده کرده است.

. Rosie Assoulin

Rosie Assoulin
Rosie Assoulin

رزی آسولین در پاییز 2015 کالکشن جذاب و تعجب‌آوری را با الهام از قبرستان به نمایش گذاشت. او در این باره می‌گوید: «ما از گورستان بریون توسط معمار ایتالیایی کارلو اسکارپا در نزدیکی ترویزو، ایتالیا الهام گرفتیم. زوایا و خطوط باورنکردنی، مثلث‌ها، مربع‌ها و مستطیل‌ها، همه به نحوی هماهنگ با هم ترکیب می‌شوند؛ هر بار که به آن نگاه می‌کنم چیز جدیدی پیدا می‌کنم.»

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد: چگونه تبدیل به یک طراح شویم؟

3_ انتخاب کانسپت با الهام از نقاشی

الهام از نقاشی‌ها در طراحی لباس همواره در صنعت مد و فشن امری طبیعی است. نقاشی و طراحی لباس از گذشته تا امروز تاثیر بسزایی روی یکدیگر داشته‌اند و طراحان و نقاشان زیادی با تاثیر از یکدیگر آثار فوق‌العاده‌ای خلق کرده‌اند. البته یکی از دلایل پرطرفدار بودن نقاشی به عنوان کانسپت در طراحی لباس، گسترده بودن و تنوع آن است. نقاشی‌ها به دلیل احساسات و عواطفی که در خود جای داده‌اند همواره یکی از بهترین انتخاب‌های طراحان لباس به عنوان کانسپت شمرده می‌شوند. هچنین همکاری نقاشان و طراحان لباس موجب خلق آثار مشهور و تکرار نشدنی در دنیای فشن شده است، مانند، همکاری السا اسکیاپارلی و سالوادور دالی که باعث خلق لباس معروف خرچنگ دریایی در سال 1937 شد.

. Piet Mondrian and YSL

Piet Mondrian and YSL
Piet Mondrian and YSL

این لباس از ایو سن لوران در کالکشن پاییز و زمستان سال 1965 برای ادای احترام به نقاشی‌های پیت موندریان ارائه شد. همچنین این اثر به عنوان لباس موندریان نیز شناخته می‌شود. این لباس با الهام از نقاشی ترکیب بندی در رنگ‌های قرمز، آبی و زرد خلق شده است اما وقتی با دقت بیشتر به آن نگاه کنید متوجه تفاوت خطوط و جابه‌جایی رنگ‌ها در آن می‌شوید. جالب است بدانید که طرح این لباس به صورت چاپ شده نیست و ایو سن لوران به گونه‌ای با دقت و ظرافت بالایی این لباس را خلق کرده که کسی متوجه دوخت میان تکه‌های پارچه نمی‌شود.

. Claude Monet and Christian Dior

Claude Monet and Christian Dior
Claude Monet and Christian Dior

آثار کلود مونه که از پیشتازان سبک امپرسیونیسم شناخته می‌شود همواره منبع الهام طراحان لباس زیادی بوده است. لکه لکه بودن و استفاده از رنگ‌های خالص برای انتقال روشنایی طبیعت که از ویژگی‌های سبک امپرسیونیسم است توجه طراحان زیادی از جمله کریستین دیور را به خود جلب کرد. کریستین دیور این لباس زیبا از کالکشن بهار و تابستان سال 1949 را با الهام از نقاشی کلود مونه به نام راهی از میان زنبق‌ها خلق کرد.

. Gustav Klimt and Alexander McQueen

Gustav Klimt and Alexander McQueen
Gustav Klimt and Alexander McQueen

گوستاو کلیمت نقاش نمادگرای اتریشی که با آثار طلاکاری شده خود منبع الهام بزرگی برای اهالی هنر می‌باشد. یکی از طراحان لباس برجسته‌ای که مجذوب هنر این نقاش بزرگ شده، الکساندر مک کویین است که کالکشن طلایی خود در بهار و تابستان 2013 را با الهام از نقاشی پرتره آدل بلوخ باوئر دوم به نمایش گذاشت و شاهد استقبال گسترده‌ای از دوست داران هنر و فشن شد.

به طور کلی، آشنا شدن با مفهوم کانسپت کمک بزرگی به پیشرفت شما در زمینه طراحی لباس می‌کند و باعث می‌شود تا کالکشن‌های جذاب و متعددی با کانسپت‌های متفاوت طراحی کنید. امیدواریم این مقاله از دوخت برتر، کمک ویژه‌ای در رشد اطلاعات شما در زمینه‌ی مد و فشن کرده باشد.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌