خلاقیت و خیاطی؛ نقش خلاقیت در طراحی و دوخت لباس‌های منحصربفرد


معصومه محمدی

نویسنده
۲۲ شهریور ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه

دسته بندی :

ترفند‌های طراحی و دوخت
خلاقیت و خیاطی؛ نقش خلاقیت در طراحی و دوخت لباس‌های منحصربفرد

مسیر یادگیری و حرفه‌ای شدن در طراحی لباس به چیزی بیشتر از دوره‌های آموزش خیاطی و طراحی نیاز دارد و آن هم تمرین و تکرار مداوم است. وقتی به لباسی که می‌خواهیم بپوشیم فکر می‌کنیم، اولین نکته‌ای که به ذهن‌مان می‌رسد این است که در طول روز حس خوب و راحتی را با آن داشته […]

مسیر یادگیری و حرفه‌ای شدن در طراحی لباس به چیزی بیشتر از دوره‌های آموزش خیاطی و طراحی نیاز دارد و آن هم تمرین و تکرار مداوم است. وقتی به لباسی که می‌خواهیم بپوشیم فکر می‌کنیم، اولین نکته‌ای که به ذهن‌مان می‌رسد این است که در طول روز حس خوب و راحتی را با آن داشته باشیم. اما نقش خلاقیت در طراحی و دوخت لباس‌های منحصربفرد را نمی‌توان دست کم گرفت! 

برای اینکه به یک طراح لباس خوب تبدیل شوید بهتر است ذهن‌تان را با راه‌های مختلف تمرین دهید. استفاده از منابع الهام بخش،‌ مطالعه تاریخچه طراحی لباس و خیاطی، تماشای عناصر مختلف در پیرامون محل زندگی و… می‌توانند باعث تقویت قوه خلاقیت و شکوفایی ایده‌های ناب در شما بشوند.

اگر به طراحی و خیاطی لباس علاقه‌مند هستید و به دنبال راه‌های کمک کننده برای پرورش خلاقیت ذهن‌تان می‌گردید، این مقاله را از دست ندهید.

چگونه خلاقیت خود را در طراحی لباس و خیاطی پرورش دهیم؟

خلاقیت در تمام کار‌های زندگی روزمره نقش کلیدی دارد. شاید روز‌هایی هم باشد که حوصله هیچ کاری ندارید و حس می‌کنید خلاقیت‌تان به انتهای خودش رسیده و اضطراب زیادی تجربه کنید. 

اولین مرحله مسلط شدن به خودتان با یک استراحت کوتاه پنج دقیقه‌ای است. بعد از آن برگردید و راه‌های مختلفی که در ادامه برای روشن شدن چراغ خلاقیت‌ در ذهنتان آورده‌ایم را امتحان کنید.

  1. آرامش از دست رفته را برگردانید!

زمان کمی برای تحویل پروژه نهایی دارید و نگران هستید؟ حجم سفارش‌های طراحی لباس زیاد شده و استرس این فکر که شاید به هیچ کدام نرسید آزارتان می‌دهد؟ تمامی این افکار منفی و نگرانی‌ها جلوی خلاقیت‌ شما را می‌گیرند. پس بهتر است حجم استرس ناشی از فشار کار‌های امروز را کم کنید.

چند راه مختلف برای کاهش استرس و هیجانات ناشی از کار وجود دارد.

  1. تمرین تنفس: 4 ثانیه نفس عمیق را وارد شکم و ریه‌ها کنید و 5 ثانیه آن را نگه دارید؛ بعد به آرامی تا 6 بشمرید و نفس خود را آزاد کنید. این کار را 4 مرتبه انجام دهید و در این حین حواستان فقط به شمارش ثانیه‌ها باشد.
  1. گوش دادن به موسیقی: هر کسی برای رسیدن به آرامش ممکن است آلبوم موسیقی مخصوص خودش را داشته باشد. برای این مواقع پیشنهاد می‌کنیم از موسیقی بی‌کلام و ملایم مانند ویولن، گیتار، پیانو یا صدای طبیعت و دریا استفاده کنید.
  1. عبادت کردن: برخی از افراد دوست دارند با دعا کردن، نماز خواندن و انجام فعالیت‌هایی از این قبیل به آرامش برسند؛ پس برای چند دقیقه‌ی کوتاه به سراغ فعالیتی بروید که حالتان را بهتر می‌کند.
  1. ورزش کردن: چند حرکت کششی ساده و بلند شدن از پشت میز کار برای آزاد شدن انرژی و کمک به پرورش خلاقیت عالی است. 
  1. نوشتن افکار منفی: گاهی اوقات افکار نگران کننده آنقدر در ذهن زیاد می‌شوند که ممکن است در طول روز کارایی شما را مختل کنند. برای کاهش این فکر‌های منفی کاغذ و قلم را بردارید و 2 دقیقه درباره هر چیزی که نگران‌تان کرده بنویسید. نتیجه را بعد از چندین بار تمرین و تکرار خواهید دید.

2. هر ایده‌ای که به ذهن‌تان می‌رسد را پیاده سازی کنید

ممکن است در طول روز با ایده‌های مختلفی روبه‌رو شوید که در ابتدا بی اهمیت به نظر می‌سند. اما اگر تمام ایده‌های خلاقانه‌ای که به ذهن‌تان خطور می‌کند را روی کاغذ پیاده سازی کنید، با گذشت زمان متوجه خواهید شد که چه‌قدر طرح‌های ناب و زیبایی را برای خود جمع آوری کرده‌اید که می‌توانند به عنوان منبع الهام برای طراحی لباس‌های دیگر هم استفاده شوند.

پس همیشه وسیله کار همراه‌تان باشد تا بتوانید ایده‌هایی که به سرعت با دیدن جزئیات مختلف به ذهنتان می‌رسد را ثبت کنید.

3. فعالیت‌های جدید انجام دهید

شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما وقتی با نشستن و فشار آوردن به ذهن چیزی برای ارائه کردن پیدا نمی‌کنید، وقت آن رسیده تا برای چند ساعت محل کارتان را ترک کنید.

چه تفریحی را بیشتر از همه دوست دارید؟ خرید کردن، رفتن به کافی شاپ یا رستوران، دیدن یکی از دوستان، انجام بازی مورد علاقه، سفر به یک منطقه خوش آب و هوا برای آخر هفته، تغییر دادن راه‌های رسیدن به محل کار، رفتن به خیابان‌های جدید شهر و تماشای مغازه‌ها و… به شدت برای پرورش قوه خلاقیت و آزادسازی ایده‌های طراحی لباس کمک کننده هستند!

4. مرتب باشید

شلختگی یکی از بدترین کارهایی است که ممکن است قوه خلاقیت را کور کند. محیط کار اطراف خود را همیشه تمیز و مرتب نگه دارید تا ذهنتان برای پذیرش ایده‌های جدید باز آماده شود.

سخن آخر

در نهایت، خلاقیت در طراحی و دوخت لباس‌ها نقش مهمی در ایجاد لباس‌های متمایز و خاص ایفا می‌کند. این خلاقیت به طراحان امکان می‌دهد تا لباس‌هایی را بسازند که شخصیت و سلیقه افراد را به طور باورنکردنی به تصویر بکشند.

آموزش‌های طراحی لباس به معنای واقعی کمک می‌کند تا هر کس به وسیله لباس‌های خود بتواند داستان و پیام خود را بیان کند و به دنیا نشان دهد که چه کسی است!

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌