منابع الهام بخش در طراحی و دوخت لباس


معصومه محمدی

نویسنده
۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:3 دقیقه

دسته بندی :

ترفند‌های طراحی و دوخت
منابع الهام بخش در طراحی و دوخت لباس

شما برای ایده‌پردازی و خلق طرح‌های جدید و خاص لباس، چه مسیری را طی می‌کنید؟ یکی از عوامل اثربخش در مسیر طراحی لباس‌های جدید، الهام گرفتن از چیزهای مختلفی مثل طبیعت، سازه‌ها، شاهکارهای هنری و … است. طراحان بزرگ و برجسته لباس هم از منبع الهام به عنوان یک راه مطمئن برای خلق ایده‌های جدید […]

شما برای ایده‌پردازی و خلق طرح‌های جدید و خاص لباس، چه مسیری را طی می‌کنید؟ یکی از عوامل اثربخش در مسیر طراحی لباس‌های جدید، الهام گرفتن از چیزهای مختلفی مثل طبیعت، سازه‌ها، شاهکارهای هنری و … است. طراحان بزرگ و برجسته لباس هم از منبع الهام به عنوان یک راه مطمئن برای خلق ایده‌های جدید نام می‌برند.

اگر شما هم به آموزش طراحی لباس علاقه‌مند هستید و به دنبال منابع الهام بخش در طراحی و دوخت لباس می‌گردید، این مقاله را حتما بخوانید.

منبع الهام چیست؟

منبع الهام شامل ایده‌‌ها و تجربیاتی است که باعث ایجاد انگیزه و اشتیاق نسبت به یک موضوع در فرد می‌شود. روش‌های مختلف مانند کتاب‌خوانی، مطالعه مقالات، تماشای فیلم‌ها، گوش دادن به موسیقی، تجربیات شخصی، تماشای یک دوره آموزشی و… می‌توانند در گسترش خلاقیت به شما کمک کنند و الهام‌بخش باشند.

درنظر گرفتن منابع الهام‌بخش به طراحان ایده‌های نو می‌دهد و با تقویت قوه خلاقیت‌شان، آنها را به سمت اهداف بزرگ‌تر و طراحی‌‌های حرفه‌ای سوق‌ می‌دهد.

در ادامه شما را با منابع الهام بخش در طراحی و دوخت لباس آشنا می‌کنیم. 

ایده طراحی لباس از طبیعت

به این موضوع فکر کرده‌اید که استفاده از چهار عنصر اصلی طبیعت چقدر می‌تواند الهام بخش باشد؟ تصاویر زیر مجموعه زیبای آیریس ون هرپن و کیم کیور است، طراحی که براساس فرم بدن حشرات مختلف الهام گرفته شده است.

درست مثل الهام گرفتن از پرندگان و حشرات، تصاویر زیبا از طلوع و غروب آفتاب، رنگ آسمان در فصل‌های مختلف و دشت‌های زیبا نیز می‌توانند باعث خلق طرح‌های جدید و تکرار نشدنی شوند.

در ادامه چند نمونه از طراحی‌های خلاقانه لباس با الهام از طبیعت و فضای باز می‌بینید.

در تمام طرح‌ها ردپایی از طبیعت، درختان، برگ‌ها و گل‌ها وجود دارد. ترکیبی از حس رهایی و آرامش!

حتی برگ‌های کوچک روی درخت، امواج دریا، منحنی‌ و قوس‌ کوه‌ها و … می‌توانند باعث خلق طرح‌های جدید شوند.

طراحی لباس با الهام از حشرات

مدل‌های مختلف پارچه مثل پارچه‌های  پترن‌دار و دارای خطوط عمودی، احتمالا برای اولین بار از کفش‌دوزک و پوست گورخر الهام گرفته‌اند. در مسیر طراحی لباس می‌توانید از مستند‌های حیات وحش نیز کمک بگیرید و دیدتان را برای خلق پارچه و طرح‌های مختلف گسترش دهید.

طراحی لباس با الهام از پرندگان 

چقدر زیباست که از پرندگان به عنوان منابع الهام بخش در طراحی و دوخت لباس استفاده می‌شود.

مهم‌ترین اصل در طراحی لباس با الهام از پرندگان، انتقال زیبایی‌ها و ویژگی‌های خاص این موجودات به لباس‌هاست. همچنین، به خلاقیت و نوآوری در اجرای این ایده‌ها توجه داشته باشید تا طراحی‌های منحصر به فرد و جذابی ایجاد کنید.

طراحی لباس با الهام از آبزیان

از سطح آب تا اعماق دریا آبزیان مختلفی وجود دارند که هر کدام می‌توانند منبع الهام برای طراحی و آموزش دوخت لباس باشند. برای مثال مدل ماهی یکی ازاستایل‌های لباس‌های مجلسی پرطرفدار است که به عنوان لباس شب یا لباس عروس از آن استفاده می‌شود. برای طراحی لباس می‌توانید به جزئیاتی مثل رنگ و الگو‌های پوست، ترکیب الگوهای اطراف مثل جلبک با آبزیان، تزئینات درخشان و… استفاده کنید.

طراحی لباس با الهام از معماری

تصور کنید که از شهرها و سازه‌های مشهور جهان الهام بگیرید و از آن‌ها به طور خلاقانه در طراحی لباس‌ها استفاده کنید. این ایده می‌تواند منجر به ترکیب زیبایی‌های هنر معماری با عناصر لباس‌های شیک و مدرن شود.

شکی نیست که با دیدن این همه زیبایی و شگفتی، ایده‌های زیادی برای کشف و جستجو به ذهن‌ خطور می‌کند. اکنون وقت آن است که دست به قلم شوید، جست‌و جوی خود را میان عناصر مختلف موجود در جهان آغاز کرده و یک اثر زیبا خلق کنید.

اگر به طراحی لباس علاقه‌مند هستید، مسیر خود را با یادگیری دوره‌های آموزش طراحی لباس شروع کنید. برای این کار می‌توانید مینی دوره‌های رایگان آموزش طراحی لباس و خلاقیت را تماشا کنید. فقط کافی است در دوره‌های آموزشی شرکت کنید تا پس از کسب تجربه، با منابع الهامی که به آن اشاره شد هنر بیافرینید!

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌