رونق خیاطی در عصر دیجیتال؛ فناوری‌هایی که شکل صنعت مد را تغییر داده‌اند


معصومه محمدی
نویسنده
۲۰ شهریور ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
رونق خیاطی در عصر دیجیتال؛ فناوری‌هایی که شکل صنعت مد را تغییر داده‌اند

دنیای دیجیتال در قرن بیست و یکم با پیشرفت‌های فراوانی مواجه شده و کسب و کار‌های بسیاری را دست‌خوش تغییرات و به‌روزرسانی‌های بزرگ کرده است. ،صنعت مد و فشن هم از این قاعده مستثنی نبوده و‌ از تولید پارچه تا طراحی و دوخت، فناوری‌های دیجیتال به دل این صنعت نفوذ کرده‌اند. به عنوان مثال، یکی […]

دنیای دیجیتال در قرن بیست و یکم با پیشرفت‌های فراوانی مواجه شده و کسب و کار‌های بسیاری را دست‌خوش تغییرات و به‌روزرسانی‌های بزرگ کرده است. ،صنعت مد و فشن هم از این قاعده مستثنی نبوده و‌ از تولید پارچه تا طراحی و دوخت، فناوری‌های دیجیتال به دل این صنعت نفوذ کرده‌اند.

به عنوان مثال، یکی از مواردی که افزایش بهره‌بری از  فناوری‌هایی که صنعت مد را تغییر داده‌اند نشان می‌دهد، استفاده از نرم افزار‌های طراحی سه بعدی لباس به کمک هوش مصنوعی و تولید پارچه از باکتری‌های تجدید‌پذیر است.

حتی نحوه آموزش خیاطی به کمک فناوری‌های دیجیتال، روند متفاوتی به خود گرفته و با ظهور کلاس‌هاس آنلاین، دیگر نیازی نیست برای یادگیری خیاطی از پایه و دوخت انواع لباس‌ در کلاس‌های حضوری شرکت کنید.

در ادامه خواهید دید که استفاده از فناوری‌های روز در طراحی و تولید لباس، چه تغییرات بزرگی را در صنعت مد و فشن ایجاد کرده است.

۱. هوش مصنوعی (AI)

فناوری هوش مصنوعی به طراحان لباس، فروشندگان و افرادی که به خیاطی علاقه‌مند هستند کمک می‌کند تا روند رسم الگو، طراحی و دوخت لباس و بازاریابی برای فروش بیشتر را با روش‌های کارآمد جلو ببرند.

از محصولاتی که در اینترنت جستجو کرده‌اید، تا سوابق خرید‌های شما، به عنوان اطلاعات پایه برای هوش مصنوعی ارسال می‌شوند. این فناوری به کمک داده‌های دریافت شده، بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی می‌کند.

البته که تاثیر هوش مصنوعی در صنعت مد و فشن بیشتر از این‌هاست. اگر به این موضوع علاقه دارید و  دوست دارید با مزایا و چالش‌های استفاده از AI آشنا شوید و یا به‌تازگی در دوره‌های آموزش خیاطی شرکت کرده‌اید و طراحی لباس رویای دیرینه شماست، این مقاله را از دست ندهید.

۲. عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

یکی از فناوری‌هایی که در تغییرات صنعت مد نقش داشته، فناوری عینک‌ VR است. این عینک‌ها در واقع با هدف ایجاد تجربه کاربری بهتر در بازی‌های کامپیوتری ارائه شده بودند؛ اما گذر زمان باعث شد تا کسب و کار‌های دیگر نیز از آنها برای مشاوره بهتر به مشتری، افزایش فروش و ایجاد حس بهتر در زمان خرید استفاده کنند.

کافی است تا عینک را روی چشم بگذارید. فناوری واقعیت افزوده، فضای مجازی در اطراف‌ شما ایجاد می‌کند تا امکان پرو انواع لباس و اکسسوری‌های موجود در فروشگاه از راه دور برایتان فراهم شود.

سنسور‌های AR و VR برای مشاوره درست و اصولی در زمان خرید یا سفارش دوخت، اندازه‌های شما را دریافت می‌کنند. بدین ترتیب لباس‌ها با بیشترین دقت ممکن دوخته می‌شوند و نیازی نیست نگران سایز نبودن لباس در زمان خرید آنلاین باشید. 

علاوه بر عینک واقعیت مجازی می‌توانید از برنامه‌های موبایلی یا وب‌سایت فروشگاه، برای بهره‌مندی از پرو آنلاین استفاده کنید.

۳. سفارش سریع و راحت با QR کد

امروزه از کیوآر کد یا همان‌ رمزهای قابل اسکن، در مجلات مد و فشن برای فروش سریع‌تر، نمایش جزئیات بیشتر لباس به مشتری، هدایت او به صفحه محصول، مشاوره و… استفاده می‌شود.

تنها کاری که باید انجام دهید، باز کردن دوربین موبایل و اسکن QR Code است.

۴. پرینت سه‌بعدی

امروزه این فناوری در صدر جدول استفاده توسط کسب و کار‌های بزرگ قرار گرفته و مد و فشن یکی از آن صنعت‌هایی است که بیشترین استفاده از پرینت سه‌بعدی دارد. این نوع پرینت امکان تولید پارچه، لباس و اکسسوری‌ در طرح‌ها و پترن‌های مختلف را حتی با استفاده از مواد تجزیه‌پذیر فراهم می‌کند.

شما می‌توانید طرح‌های ذهنی خود را به کامپیوتر منتقل کرده و پرینت سه‌بعدی لباس و اکسسوری ساخته شده را با دقت و ظرافت بالا تحویل بگیرید.

۵. اینترنت اشیاء

زمانی که از اینترنت اشیا در لباس‌های خود استفاده می‌کنید، می‌توانید میان لباس و دستگاه‌های هوشمند ارتباط موثر برقرار کرده و اطلاعات زیادی از وضعیت بدن‌تان داشته باشید. اینترنت اشیا وضعیت حرکت، ضربان قلب، تنفس و حتی کالری سوزانده شده را تحلیل کرده و با ایجاد لرزش، مواردی مثل زمان تحرک، استراحت، خواب یا بیداری را یادآوری می‌کند.

در اولین قدم برای ورود به این حوزه، می‌توانید  آموزش‌های طراحی لباس و خلاقیت را تماشا کنید.

۶. بلاکچین

آیا واقعا راهی برای این‌که از کیفیت و اصل بودن جنس لباس مطمئن شویم وجود دارد؟ مسلما تضمین فروشنده یا نظرات کاربران برای درک این موضوع کافی نیست!

بلاکچین فناوری کم‌تر شناخته شده‌ای است که صنایع بزرگ مد و فشن از آن برای ثبت اصالت محصولات‌شان استفاده می‌کنند. Blockchain روی تگ لباس اطلاعاتی را در قالب QR Code قرار می‌دهد تا مسیر تمام جزئیات لباس از زمان خرید تا طراحی و تولید را مشاهده کنید.

به‌کارگیری این فناوری قدرت‌مند می‌تواند باعث  کم شدن تولید و کاهش فروش کار‌های تقلبی و بدون امضای تولید کننده شود.

۷. برنامه‌های فروش مجدد لباس و اکسسوری

امروزه اپلیکیشن‌های بسیاری در زمینه فروش لباس‌ و وسایل دسته دوم مربوط به مد و فشن در حال فعالیت هستند. هدف اصلی این برنامه‌ها کمک به روند تسریع مد پایدار و جلوگیری از پیشرفت مد سریع است.

شما می‌توانید انواع و اقسام لباس‌های مختلف را برای خرید و فروش در برنامه مورد نظرتان بارگذاری کرده و به صورت مستقیم با افراد در ارتباط باشید.

۸. مدلینگ در دنیای دیجیتال 

در سال‌های اخیر، به خصوص پس از شیوع کرونا، شاهد افزایش چشم‌گیر استفاده همگانی مردم از شبکه‌های اجتماعی بودیم. درست همان‌جایی که ادامه فعالیت اکثر شرکت‌های مد و فشن با چالش‌های فراوان مواجه شد، فردی به نام یورگ زوبر تصمیم گرفت تا شخصیت خیالی با نام Noonoouri را به عنوان مدل مجازی‌اش برای نمایش استایل‌ها و اکسسوری‌های مختلف خلق کند. 

این سوپر مدل دیجیتالی در حال حاضر بیش از چهارصد هزار نفر دنبال کننده دارد!

سخن آخر

عصر دیجیتال تاثیر زیادی روی صنعت مد و فشن گذاشته و درصد کاربرانی که از این فناوری‌ استفاده می‌کنند در حال افزایش است. در اینجا با هشت مورد از فناوری‌هایی که شکل صنعت مد را تغییر داده‌اند آشنا شدید. برای درک بهتر این مباحث پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دوره‌های طراحی لباس و آموزش‌های رایگان شناخت جنسیت پارچه بروید تا به صورت دقیق‌تر از روند تولید پارچه، طراحی، رسم الگو و دوخت لباس و اکسسوری آگاه شوید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌