پایداری و فشن: راهکارها و چالش‌ها (بررسی روند حرکت به سمت مد پایدار و چالش‌های صنعت فشن در این زمینه)


معصومه محمدی
نویسنده
۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
پایداری و فشن: راهکارها و چالش‌ها (بررسی روند حرکت به سمت مد پایدار و چالش‌های صنعت فشن در این زمینه)

روند مد از گذشته تاکنون بر اساس تغییر مداوم استایل‌ها شکل گرفته اما مد پایدار، روش جدیدی است که می‌خواهد به مصرف‌گرایی بالا در این صنعت سامان بدهد.  مد پایدار توجه ویژه‌ای به کاهش مصرف آلاینده‌های مضر و حفظ محیط زیست دارد؛ در این صنعت تلاش شده تا با طراحی لباس‌های زیبا، مدت زمانی که […]

روند مد از گذشته تاکنون بر اساس تغییر مداوم استایل‌ها شکل گرفته اما مد پایدار، روش جدیدی است که می‌خواهد به مصرف‌گرایی بالا در این صنعت سامان بدهد. 

مد پایدار توجه ویژه‌ای به کاهش مصرف آلاینده‌های مضر و حفظ محیط زیست دارد؛ در این صنعت تلاش شده تا با طراحی لباس‌های زیبا، مدت زمانی که یک استایل ترند توسط افراد مختلف استفاده می‌شود افزایش پیدا کند. علاوه بر آن، لباس‌های مختلف در مد پایدار از منابع تجدید پذیر دوخته می‌شوند تا آسیب کمتری به طبیعت وارد شود. اگر به طراحی لباس علاقه‌مند هستید و شناخت جنسیت پارچه برای شما اهمیت دارد، مطالعه روند حرکت به سمت مد پایدار و چالش‌های صنعت فشن در این زمینه را از دست ندهید!

مد سریع و مضرات آن در جوامع امروزی

در دهه‌های مختلف و پیشرفت صنعت مد، شاهد ترند شدن استایل‌های متفاوت بوده‌ایم. اما اکنون روند تغییرات سرعت بیشتری به خود گرفته و بازه زمانی به شهرت رسیدن یک استایل خاص، کاهش پیدا کرده است. مد سریع باعث افزایش تنوع و فراوانی مدل‌های لباس شده و گاهی انتخاب را سخت می‌کند.

فرایند تولید پارچه، از مواد طبیعی و مصنوعی تا استفاده از دستگاه‌های گوناگون برای تولید انبوه لباس، علاوه بر استفاده از نیروی انسانی و ماشین آلات مختلف، به محیط زیست آسیب می‌رساند و باعث آزاد شدن گاز‌های سمی به هوا می‌شود. به طوری که پیش بینی شده تا ۲۰ سال آینده تمام منابع زمین تمام خواهند شد!

از طرفی با افزایش جمعیت و بالا رفتن تقاضا برای تولید پوشاک، استفاده از مواد اولیه نامرغوب، کشتار حیوانات برای داشتن لباس با پوست طبیعی، کشت بیش از حد پنبه برای تولید پارچه، استفاده از منابع آب و تولید سوخت‌های فسیلی افزایش پیدا کرده است.

این‌ها تنها چند مورد از مضرات مد سریع در جوامع امروز هستند که اهمیت حرکت به سمت مد پایدار را به امر ضروری تبدیل می‌کنند.

مد پایدار چیست؟ 

مد پایدار توسط افراد مشهور در صنعت مد و فشن وارد شد تا روند تولید لباس‌ها را دگرگون کند و با استفاده از مواد تجزیه پذیر و تکیه بر منبع سوخت پاک، باعث کاهش آسیب‌ها به محیط زیست شود. این روش جدید کاملا به امنیت شغلی کارگران احترام می‌گذارد و حقوق اجتماعی افراد را در نظر می‌گیرد. 

موادی که برای دوخت لباس در مد پایدار استفاده می‌شوند کم‌ترین میزان آب را در زمان تولید پارچه مصرف می‌کنند و اکثرا از جنس کنف، کتان، پشم ارگانیک، پلی استر قابل بازیافت و پنبه ارگانیک هستند.

استفاده از چرم، پوست حیوانات و هر نوع پوست دیگر در مد پایدار ممنوع است. علاوه بر آن، لباس‌های تولید شده پس از استفاده باید قابلیت جمع آوری برای طراحی مجدد، و تبدیل شدن به مواد اولیه‌ای که از آن ساخته شده‌اند را داشته باشند.

هدف کامل و شعار اصلی در این روش، خرید هوشمند و دوری از مصرف‌گرایی است؛ چیزی که با شرکت در دوره‌های آموزش طراحی لباس می‌توانید آن را تقویت کنید.

تاریخچه پیدایش مد پایدار

در دهه‌های پیش از ۱۹۹۰ میلادی، کالکشن لباس‌ها به صورت فصلی توسط کمپانی‌ها ارائه می‌شد تا روند مد با کیفیت بیشتری ادامه پیدا کند. اما با عبور از دهه ۱۹۹۰ و افزایش درخواست جامعه برای تولید لباس، سرعت ارائه کالکشن‌ها بالا رفت و به بیش از ده مجموعه در سال رسید.

این در حالی است که فقط ۱۵ درصد از محصولات صنایع نساجی قابل بازیافت‌اند و بیش از ۸۵ درصد آن به درون آب‌ها و محل دفن زباله ریخته می‌شوند! چنین فاجعه‌ای علاوه بر بالا بردن سرعت استفاده از منابع طبیعی، باعث افزایش زباله‌های زیست محیطی شده و قدرت تجدید پذیری محیط زیست را کاهش می‌دهد.

به همین دلیل دو کمپانی برتر تولید لباس در آمریکا به نام‌های Patagonia و Esprit به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست تصمیم گرفتند تولید لباس‌های خود را به روش مد پایدار ادامه بدهند.

در حال حاضر مد پایدار با تکنولوژی‌های جدیدی مانند چاپ سه بعدی، عینک‌های واقعیت مجازی، استفاده از علوم کامپیوتر، الکترونیک و ارتباطات، تولید مواد نانو و غیره در حال پیشرفت است.

مزایای مد پایدار چیست؟

بیش از ده درصد گاز‌های گلخانه‌ای توسط صنعت مد و پوشاک تولید می‌شود. این آمار به شرطی کاهش پیدا می‌کند که روند حرکت به سمت مد پایدار و چالش‌های صنعت فشن در این زمینه، طی سال‌های آینده تسریع شده و از بین بروند. 

در ادامه مزایای بهره‌مندی از هنر طراحان لباس در مد پایدار را برای جامعه و محیط زیست کره زمین به شما خواهیم گفت.

  1. کاهش تولید گاز کربن
  2. حفظ منابع طبیعی زمین
  3. پایین آمدن مصرف آب برای تولید پنبه
  4. کاهش کشتار حیوانات برای تولید پارچه
  5. حفظ سلامت انسان
  6. شرایط کاری امن و جلوگیری از کار کودکان
  7. توجه بیشتر به چرخه تولید لباس و حفظ لباس‌های قدیمی

کمپانی‌های لباس مبتنی بر مد پایدار

در حال حاضر برند‌های مختلفی با هدف کمک به روند بازیافت دوباره در صنعت نساجی فعالیت می‌کنند. صاحبین برندی که دستمزد منصفانه‌ و محیط کاری مناسب‌تری برای نیرو‌های خود دارند و به جای استفاده بیست و چهار ساعته از کارکنان، اهمیت زیادی برای سلامت جسم و روح‌شان قائل هستند.

  • برند ای‌کلف (Ecoalf) که از سال ۱۹۹۰ در اسپانیا با استفاده از مواد اولیه‌ای مانند پشم، پنبه، پلی استر، آسیاب قهوه و… به تولید لباس و لوازم جانبی می‌پردازد. هدف اصلی صاحب این برند، حذف کامل استفاده از منابع طبیعی برای تولید پوشاک است.
  • برند دودلاژ (Doodlage) با تمرکز بر حفظ تکه پارچه‌های باقی مانده از دوخت لباس که پس از برش دیگر استفاده نمی‌شوند، لباس‌های پازلی زیبایی می‌دوزد و برای ایجاد جذابیت بیشتر در جذب مخاطب، قصه‌ی کاملی از نحوه خرید تا دوخت هر مدل را در شبکه‌های اجتماعی‌اش قرار می‌دهد! این نکته به تنهایی تاثیر زیادی در ایجاد آگاهی برای حفظ محیط زیست می‌گذارد.
  • برند زوریتا (Zurita Official) بر افزایش رفاه اجتماعی، با تعهد به حفظ سلامت محیط زیست تاسیس شده است. زوریتا به علت ترکیب دو سبک مختلف از هنر معاصر شیلیایی و صنایع دستی سنتی مفهوم جدیدی به لوکس بودن در استایل القا کرد.

نکات مهم در مد پایدار

مد پایدار در واقع با هدف ثابت نگه داشتن سیر گسترده‌ی استفاده از محیط زیست وارد شد تا طبیعت کره زمین بتواند طی سال‌های آتی وارد فاز تجدید دوباره بشود.

اما این سیاست جدید بدون کمک انسان‌ها و داشتن رفتار سالم در مقابل مصرف‌گرایی بالا نتیجه نمی‌دهد. به کمک دوره‌های رایگان آموزشی(صفحه دوره جنسیت پارچه) می‌توانید اطلاعات بهتری از انواع پارچه و دوخت لباس داشته باشید؛ اینگونه دقت شما در زمان خرید بالاتر خواهد رفت و لباس‌هایی را انتخاب می‌کنید که تاثیر کمتری روی محیط زیست می‌گذارند!

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌