اصطلاحات مد و فشن


معصومه محمدی
نویسنده
۶ شهریور ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
اصطلاحات مد و فشن

شناخت اصطلاحات مد و فشن یکی از راه‌های درک بهتر و توصیف ویژگی‌های یک استایل یا لباس است. با یادگیری این نکات متوجه خواهید شد که چه تکنیک‌هایی برای طراحی و دوخت یک لباس استفاده شده‌ یا هر استایل، برای چه موقعیتی کاربرد دارد. اگر علاقه زیادی به حوزه مد و فشن دارید یا در […]

شناخت اصطلاحات مد و فشن یکی از راه‌های درک بهتر و توصیف ویژگی‌های یک استایل یا لباس است. با یادگیری این نکات متوجه خواهید شد که چه تکنیک‌هایی برای طراحی و دوخت یک لباس استفاده شده‌ یا هر استایل، برای چه موقعیتی کاربرد دارد.

اگر علاقه زیادی به حوزه مد و فشن دارید یا در حال تماشای آموزش‌های طراحی لباس و جنسیت پارچه، برای حرفه‌ای شدن در این حوزه هستید، می‌توانید از این محتوا برای افزایش سطح آگاهی خود نسبت به اصطلاحات دنیای مد و فشن کمک بگیرید!

اصطلاحات مهم در دنیای مد و فشن

۱۴ اصطلاح مختلف در مد و فشن وجود دارد که برای پیشرفت در رشته طراحی لباس، بهتر است آن‌ها را بشناسید.

اکتیو ور یا لباس فعال 

اصطلاح Active Wear برای لباس‌های ورزشی به‌کار می‌رود. در دوخت این لباس‌ها از پارچه‌هایی که قابلیت انتقال هوا دارند استفاده می‌شود تا بدن بعد از تعریق خنک بماند.

لباس‌های یوگا، بسکتبال، والیبال، گرم‌کن ورزشی، دامن تنیس، لگ ورزشی و نیم‌تنه، در این دسته قرار می‌گیرند. 

لباس اسپرت

استایل اسپرت برای حضور در موقعیت‌های مختلف، به غیر از ملاقات رسمی و محل کار، مناسب است. این سبک وظیفه انتقال حس خوب و آزادی در لباس را بر عهده دارد. 

Sport Wear شامل پیراهن دکمه دار، شلوار خاکی، پیراهن پولو، تیشرت و غیره می‌شود.

بسپوک یا لباس سفارشی

بِسپوک زمانی اتفاق می‌افتد که  درخواست دوخت یک لباس را به خیاط‌تان بدهید. اگر از شما درباره لباس سفارشی‌تان سوال کردند، می‌توانید فقط در یک کلمه بگویید بِسپوک شده یا سفارشی است!

کمد کپسولی یا مجموعه لباس ست

Capsule Wardrobe اصطلاح انگلیسیِ کمد کپسولی است و زمانی استفاده می‌شود که با کم‌ترین میزان لباس و اکسسوری، بتوانید تعداد زیادی استایل مختلف بسازید و از خرید بیش از حد و مصرف‌گرایی جلوگیری کنید.

برای مثال رنگ کرم با طیف زیادی از رنگ‌ها مانند سبز، نارنجی، سرخابی، سفید، مشکی و رنگ‌های دیگر هم‌خوانی دارد و نیازی نیست برای هر رنگ از مانتو یا شلوار، لباس جداگانه‌ای بخرید.

لباس شرکتی یا استایل کاری

لباس‌های شرکتی برای محیط‌ کاری رسمی و قرار‌های مرتبط به کار در نظر گرفته می‌شود. رنگ‌های ساده‌‌ای که انتقال دهنده حس قدرت و اعتماد به‌‌نفس هستند، مثل آبی تیره، مشکی، سورمه‌ای، قهوه‌ای‌تیره جزو مطرح‌ترین رنگ‌ها برای استفاده در لباس‌های رسمی هستند. برای شناخت بیشتر  تاثیر رنگ‌ها در طراحی لباس می‌توانید به سراغ آموزش رنگ شناسی و جنسیت پارچه بروید!

لباس شب

از آنجایی‌که اکثر مراسم‌ها و مهمانی‌های خاص بعد از ساعت ۱۹ شروع می‌شود، در زبان انگلیسی به آن Evening Wear می‌گویند.

در این نوع مهمانی‌ها، آقایان با استایل رسمی مانند کت و شلوار یا تاکسیدو وارد مجلس می‌شوند و خانم‌ها معمولا لباس‌های پر زرق و برق می‌پوشند.  

اگر به مسائل مربوط به آموزش دوخت لباس شب ۲۰۲۳ علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ دوره‌های آموزش خیاطی بروید.

لباس مد بالا

اگر به دنبال ایده‌های ناب در طراحی و شناخت لباس‌های دوخته شده با جزئیات بالا و پارچه‌های گران قیمت و شیک هستید، حتما با مفهوم Haute Couture آشنا شوید! لباس‌های مد بالا کاملا دست دوز بوده و با استفاده از بهترین و گران‌ترین وسایل و پارچه‌های موجود در بازار، برای عده‌ای خاص دوخته می‌شوند. 

لباس نوجوانان

اصطلاح  Juniors (جونیور‌ز) برای سایز‌ لباس با عدد فرد از ۳ تا ۱۵ به‌کار می‌رود. لباس‌های جونیورز برای افرادی است که از نظر جثه ریز نقش هستند؛ اما استاندارد‌های سایز ۳۶ تا ۵۸ که شامل اعداد زوج می‌شود را ندارند.

لباس اورسایز و فری سایز

احتمالا اصطلاحاتی مانند Free Size و Oversize را در زمان خرید لباس شنیده‌اید. البته این دو تفاوت‌های بسیاری دارند؛ لباس‌های فری سایز دارای سایزبندی ۳۸ تا ۴۶ به صورت آزاد است.

اورسایز شامل لباس‌های بسیار بزرگ و آزاد می‌شود که در نهایت به سایز ۶۰ می‌رسد.

لباس سایز کوچک

در سایز بندی لباس، دسته سومی وجود دارد که فرد اندام ریز و قد کوتاه‌تری نسبت به استاندارد‌های مینیموم جدول سایز‌بندی دارد. به این نوع لباس‌ که برای افراد زیر سایز ۳۸ در نظر گرفته شده، پِتیت (Petite) یا سایز کوچک گفته می‌شود.

لباس‌های دو رو

با لباس دو رو یا Reversible Wear می‌توانید چند استایل مختلف بسازید و فقط هزینه یک لباس را پرداخت کنید! برای دوخت این لباس‌ها معمولاً دو رنگ کاملا متضاد استفاده می‌شود تا بتوانید در موقعیت‌های مختلف آن را بپوشید.

استایل وینتیج

به تازگی ردپای فرهنگ و هنر ایرانی، بار دیگر به یکی از منابع الهام برای طراحی لباس تبدیل شده است. این یک مثال از استایل Vintage بوده و به موقعیتی اشاره دارد که استایل‌های ترند زمان قدیم، بار‌دیگر با استایل مدرن ترکیب شده ترند شده‌اند.

استایل الگانت

اگر از آن دسته افرادی هستید که همواره شیک‌ترین لباس‌ها را در کمد خود نگهداری می‌کنید و در پوشش روزانه خود، برازندگی را تا حد کمال رعایت می‌کنید، در دسته الگنت‌ها قرار دارید!

طرفداران استایل Elegant لباس‌های زرق و برق دار، ابریشمی، ترکیبات شیک و خاص را در طول روز و در موقعیت‌های مختلف استفاده می‌کنند.

استایل پانک

استایل پانک شامل لباس‌های تیره با تزئینات خشن و نوک‌‌تیز می‌شود و افراد مختلف از آن برای انتقال خشونت خود نسبت به زور و قدرت‌های درون جامعه استفاده می‌کنند.

استایل Punk نمادی از جسارت برای نمایش آزادی و برابری انسان‌ها است.

سخن آخر

اصطلاحات دنیای مد و فشن همه‌روزه در حال تغییر هستند و در آینده موارد جدیدی به آن اضافه خواهد شد. اگر به عنوان یک طراح لباس، خیاط، فروشنده محصول فعالیت دارید یا به دنیای مد و فشن علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم آموزش طراحی لباس و خلاقیت را در کنار رنگ شناسی و جنسیت پارچه مشاهده کنید تا به درک بهتری از مد برسید. البته که تماشای دوره‌های آموزش خیاطی هم می‌تواند در دوخت بهتر لباس به شما کمک کند!

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌