مولاژ در طراحی لباس چیست؟


معصومه محمدی

نویسنده
۹ مرداد ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
مولاژ در طراحی لباس چیست؟

اگر به عنوان یک خیاط دنبال راهی آسان برای دوخت دقیق‌ لباس‌های خود هستید، استفاده از تکنیک مولاژ را به شما توصیه می‌کنیم. از مولاژ در مواقعی استفاده می‌شود که قصد داشته باشیم لباسی را به بهترین شکل ممکن و هماهنگ شده با اندازه‌‌های فرد بدوزیم. با یادگیری این تکنیک می‌توانید تمامی چالش‌های مربوط به […]

اگر به عنوان یک خیاط دنبال راهی آسان برای دوخت دقیق‌ لباس‌های خود هستید، استفاده از تکنیک مولاژ را به شما توصیه می‌کنیم. از مولاژ در مواقعی استفاده می‌شود که قصد داشته باشیم لباسی را به بهترین شکل ممکن و هماهنگ شده با اندازه‌‌های فرد بدوزیم.

با یادگیری این تکنیک می‌توانید تمامی چالش‌های مربوط به اندازه گیری و تعیین سایز را از بین ببرید. برای شناخت مراحل و روش‌های انجام مولاژ، ابزار مورد نیاز و بازار کار آن، با ما همراه باشید.

تکنیک مولاژ در خیاطی چیست؟

در خیاطی به صورت معمول، اندازه اجزای مختلف بدن را به صورت دو بعدی و بر روی کاغذ الگو رسم می‌کنیم. اما در تکنیک مولاژ تمامی تغییرات و طراحی‌ها روی یک مانکن انجام می‌شود و این شما هستید که تکه‌های بریده شده پارچه را به یکدیگر متصل می‌کنید.

نکات مهم در طراحی لباس با تکنیک مولاژ

  • مولاژ در طراحی لباس به شناخت بالای خیاط نسبت به جنس انواع پارچه و ترکیب‌ رنگ‌های ترند نیاز دارد، تا فرد دقیقا همان طرحی که در ذهن خودش ایجاد کرده است را به اندام مدل متصل کند.
  • در هنگام طراحی لباس با تکنیک مولاژ باید سایز مانکن با فردی که قرار است برایش لباس دوخته شود یکسان باشد.
  • این تکنیک به تعداد زیادی سوزن و سنجاق برای اتصال تکه‌های مختلف پارچه و چین و قوس دادن به آن نیاز دارد.

مراحل تکنیک مولاژ چیست؟

به طور کلی دو روش اساسی برای انجام تکنیک مولاژ در طراحی لباس وجود دارد که به ترتیب آن‌ها را توضیح می دهیم.

  1. طراحی مولاژ به کمک الگو

هیچکس دوست ندارد به پارچه‌ای که خریده‌است آسیبی وارد شود! اگر جزو افراد مبتدی رشته خیاطی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تکنیک مولاژ را با اتصال الگو کاغذی به مدل تمرین کنید. برای شروع، کاغذ‌های برش داده شده را روی مانکن قرار داده و بسته به طراحی مدنظر خود، با ابزاری که در دست دارید به آن حجم و شکل دهید.

  1. طراحی مولاژ به کمک پارچه

در صورتی که تجربه طراحی لباس با مولاژ را دارید و می‌توانید میزان پارچه و حجم دهی مناسب برای هر قسمت را تشخیص دهید این روش مناسب شما است.

در زمان برش پارچه جهت رفع مشکلات احتمالی یک الی دو سانتی متر فضای بیشتر در نظر بگیرید تا بعد از اتصال و دوخت، لباس تنگ نشود.

روش‌های پیاده سازی تکنیک مولاژ چیست؟

برای پیاده سازی تکنیک مولاژ با پارچه باید چهار حرکت اساسی انجام دهید.

  1. اندازه گیری اولیه
  2. برش پارچه
  3. اتوکشی پارچه
  4. فیکس کردن طرح بر روی مانکن

تکنیک مولاژ با روش‌های بالا در دو حالت قابل پیاده سازی است.

  1. استفاده از مانکن سوزن خور

مانکن‌های مخصوص این کار با مانکن‌های موجود در فروشگاه‌های لباس فرق دارند. همانطور که در عکس پایین مشاهده می‌کنید، این مانکن ها با نام Dress Form d یا مانکن خیاطی شناخته می شوند که پارچه‌ای هستند و شما می‌توانید همه چیز را با استفاده از سوزن به آن متصل کنید.

  1. استفاده از بدن انسان برای مولاژ

برای اینکه خروجی نهایی کاملا متناسب با اندام فرد باشد، بهتر است از او بخواهید در روند اتصال اجزای مختلف پارچه، خودش به عنوان مدل اصلی حضور داشته باشد؛ همچنین از مدل بخواهید لباسی جذب و نازک بپوشد تا از آسیب‌های احتمالی جلوگیری شود.

ابزار لازم برای انجام مولاژ چیست؟

در ابتدا بهتر است ابزار لازم برای مولاژ در طراحی لباس را بشناسید و بعد به سراغ مراحل اصلی بروید.

  • زنجیر گردنبند
  • کاغذ شفاف
  • رولت خیاطی
  • پارچه متقال
  • زیپ (80 سانتی متر کافی است)
  • کاغذ الگو (حدود 80 سانتی متر مناسب است)
  • مداد سیاه و مداد رنگی
  • قیچی تیز و راحت
  • چسب نواری
  • پیستوله
  • خط کش مخصوص خیاطی (با قابلیت خمیدگی روی مدل)
  • چند متر کش (2.5 سانتی یا مقداری پهن‌تر)
دوره طراحی لباس
دوره طراحی لباس

مراحل ساختن مولاژ چیست؟

این مراحل به شما طراحان اجازه می‌دهد تا الگوهای دو بعدی را به قطعات سه‌بعدی تبدیل کنید.

۱. اندازه گیری

ابتدا باید تمام اندازه‌ گیری‌های لازم را انجام دهید که شامل قد آستین، دور کمر، کارور، دور گردن، دور باسن و… می‌شوند.

۲. الگوسازی کاغذی

حالا وقت آن است تا اندازه‌ها را به کاغذ الگو منتقل کنید. به کمک مداد و خط کش مخصوص خیاطی، به رسم خطوط اصلی و فرعی روی کاغذ بپردازید. این بخش مهم، قسمت جلو و پشت مولاژ شما را شکل خواهد داد.

۳. انتقال الگوها به مولاژ

با استفاده از الگوهای دو بعدی، قطعات پارچه‌ای را برش بزنید و بر روی مولاژ (به طور معمول مانکن) قرار دهید. سپس با استفاده از سنجاق، سوزن ته گرد و چسب، قطعات لباس را به یکدیگر متصل کنید.

۴. مدل‌سازی و اصلاح

پس از اتصال قطعات پارچه‌ای، مدل لباس بر روی مولاژ شکل می‌گیرد. در این مرحله، ممکن است به اصلاحات نهایی نیاز داشته باشید تا لباس به بهترین شکل ممکن طراحی و مدلسازی شود.

۵. برش و دوخت

پس از اطمینان از درستی مدل‌سازی، الگو‌های کاغذی را روی پارچه‌‌ی اصلی بیندازید و آن را برش دهید؛ سپس با استفاده از دوخت و اتصالات مختلف، طرح نهایی را روی مدل آماده کنید.

۶. تنظیمات نهایی

در این مرحله، لباس نهایی را با دقت بررسی کنید و تنظیمات و اصلاحات نهایی را برای داشتن لباسی با کیفیت بهتر انجام دهید.

بازار کار مولاژ در طراحی لباس چگونه است؟

طراحی لباس در حالی که چیزی از تکنیک‌های مولاژ بلد نباشد روند آسانی نخواهد بود. مولاژ یک فرایند مهم و پیچیده است که به مهارت، دقت و دانش فنی نیاز دارد. از این رو، شما می‌توانید با طراحی لباس به روش مولاژ، لباس‌های منحصر به فرد‌ و استایل‌های متنوعی را خلق کنید و در بازار طراحی لباس به موفقیت شغلی برسید.

اگر قصد دارید آینده روشنی در شغل خود داشته باشید، به جای تماشای نمونه کارهای طراحان دیگر، خودتان دست به کار شوید و تجربه کسب کنید. به این منظور از دوره‌های آموزشی رایگان خیاطی کمک بگیرید؛ آن‌ها می توانند شما را در مسیر تبدیل شدن به طراح لباس حرفه‌ای همراهی کنند.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌