روانشناسی رنگ در طراحی لباس


معصومه محمدی
نویسنده
۳۱ تیر ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:7 دقیقه
روانشناسی رنگ در طراحی لباس

شناخت اثر روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لباس اهمیت بالایی دارد. رنگ‌ها قدرت بیانگری فراوانی دارند و می‌توانند در حس و حال روزمره شما تاثیر گذار باشند؛ آن‌ها پیامی واضح از شخصیتی که دارید را به اطرافیان منتقل می‌کنند. در روانشناسی رنگ یاد می‌گیرید که چطور با انتخاب رنگ، پیام خود را به افراد انتقال دهید؛ […]

شناخت اثر روانشناسی رنگ‌ها در طراحی لباس اهمیت بالایی دارد. رنگ‌ها قدرت بیانگری فراوانی دارند و می‌توانند در حس و حال روزمره شما تاثیر گذار باشند؛ آن‌ها پیامی واضح از شخصیتی که دارید را به اطرافیان منتقل می‌کنند. در روانشناسی رنگ یاد می‌گیرید که چطور با انتخاب رنگ، پیام خود را به افراد انتقال دهید؛ تا به کمک آن بتوانید در مهمانی‌ها بدرخشید، در مصاحبه‌های کاری موفق باشید، یا در سخنرانی‌های بزرگی که پیش رو دارید، احساس آرامش و تسلط خود را به مخاطبین منتقل کنید. تمامی موارد ذکر شده در دوره آموزشی طراحی لباس دوخت برتر به شما آموزش داده می شود.

مفهوم روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ به شما کمک می‌کند تا شناخت کاملی نسبت به تاثیر رنگ‌ها بر ادراک و روحیه افراد پیدا کنید. اکثر اوقات این رنگ‌ها هستند که می‌توانند عامل تعیین کننده‌ی رفتار شما و حتی رفتار انسان‌های مقابل‌تان با شما باشند. در ادامه به تغییرات خوبی که رنگ‌ها می‌توانند بر روی آن اثر بگذارند اشاره می‌کنیم.

  • تاثیر بر روی خلق و خوی
  • احساس تسکین درد و بیماری
  • درک از محیط پیرامون
  • طبیعت و آرامش
  • بهبود گردش خون به واسطه آرامش یافتن

تاثیر رنگ‌ها در طراحی لباس بر روی روان و خلق و خو

رنگ‌ها در طراحی لباس علاوه بر تأثیر ظاهری، تأثیر روانی روی خلق و خو دارند و با قدرت خود می‌توانند روی حالات روحی و احساسات افراد اثرگذار باشند. در ادامه شما را با رنگ‌های مختلف آشنا می‌کنیم.

تاثیر رنگ قرمز در طراحی لباس

باید دقت کنید در چه موقعیتی قصد پوشیدن رنگ قرمز دارید؛ شاید پوشیدن کت قرمز در مجلس شورای عالی و تهدید کردن اطرافیان، به قیمت جان‌تان تمام شود! 

به طور کلی، قرمز رنگ جذاب و زیبایی است که می‌تواند چهره‌ی هرکسی را شاداب نشان دهد. این رنگ در روانشناسی رنگ‌ها نشان دهنده‌ی اشتیاق، عشق و قدرت است؛ اگر به دنبال ابراز احساس خشم، خطر و قدرت هستید، استفاده از قرمز در استایل روزمره انتخاب مناسبی برای شما است. چرا که رنگ قرمز چشمان هر فردی را به سمت شما می‌کشد و ضربان قلب را افزایش می‌دهد.

تاثیر رنگ آبی در صنعت طراحی لباس

برای القای حس آرامش در طراحی لباس از رنگ آبی استفاده می‌شود. رنگ آبی در طیف‌های تیره‌تر، باعث روشن شدن شعله‌های تفکر عمیق شده و در سطح ملایم خود، نمایانگر احساس تمرکز و نبود دغدغه است.

اگر به دنبال موفقیت بیشتر در مصاحبه کاری خود هستید، آبی بپوشید. تاثیر رنگ آبی حین مصاحبات کاری، بخصوص در جایی که اضطراب و استرس زیادی دارید باعث افزایش اعتماد به نفس و انگیزه شده و آرامش دهنده است.

روانشناسی رنگ زرد در طراحی لباس

رنگ زرد احساس شادی و انرژی مضاعف را به افراد حاضر در یک جمع القا می‌کند! به کمک این رنگ می‌توان تاثیرات فراوانی بر روی احساسات درونی افراد گذاشت. 

  • افزایش حس دوستانه
  • بروز خلاقیت در کار
  • بالا رفتن عزت نفس
  • ایجاد حس خوش‌بینی

اگر در استفاده از رنگ زرد افراط کنید، ممکن است عوارضی مانند کم شدن اعتماد به نفس، افزایش اضطراب و ایجاد حس ترس در شما و افراد مقابل‌تان تقویت شود؛ بهتر است رنگ‌های دیگری را هم با زرد ترکیب کنید.

تاثیر رنگ سبزس در طراحی لباس

به دنبال افزایش احساس طراوت و اطمینان، بازسازی روح و روان، ایجاد هماهنگی در کار‌ها و صلح هستید؟ پوشیدن رنگ سبز انتخاب کاملاً مناسبی برای شما است. روانشناسی رنگ در طراحی لباس اعتقاد دارد افراد دارای که به پوشیدن رنگ سبز علاقه دارند، خوش قلب و مهربان هستند. البته باید توجه کنید که تمام رنگ‌ها در صورتی که زیاد استفاده شوند اثرات معکوسی خواهند گذاشت. رنگ سبز نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورت استفاده مکرر و زیاد احساسات زیر را در شما نمایان خواهد کرد.

  • بی حوصله بودن در انجام کار‌ها
  • حس رکود و تنش درونی
  • کسالت و مریض بودن

روانشناسی رنگ بنفش در طراحی لباس

احساس اصالت، بصیرت، حقیقت‌جویی و کیفیت‌طلبی از رنگ بنفش ساطع می‌شود. افرادی که احساسات غیر قابل پیش‌بینی دارند، از رنگ بنفش در استایل روزمره خود حتما استفاده می‌کنند. البته که رنگ بنفش در بالا بردن حس معنوی مفید است و افرادی که به این رنگ علاقه دارند بسیار احساسی و پر از عشق هستند.  اثرگذاری منفی استفاده زیاد از رنگ بنفش شامل موارد زیر است.

  • درونگرا شدن
  • احساس حقارت
  • انحطاط
  • سرکوب شدن

تاثیر رنگ نارنجی در طراحی لباس

رنگ نارنجی گرمای بالایی دارد که حاصل از ترکیب زرد و قرمز است. احساسات آشنا که در رنگ‌های زرد و قرمز وجود داشت، در اینجا با هم ادغام می‌شود. حس تحرک، آرامش جسمی، گرایش به آسایش در ابعاد مختلف زندگی و سرگرمی، نتایج استفاده از رنگ نارنجی در استایل و طراحی لباس است. روانشناسی رنگ در طراحی لباس اثبات کرده است که افراد عاشق این رنگ، همیشه خوش بین و پر انرژی خواهند بود.

گفتنی است افراط در استفاده از رنگ نارنجی، احساس فقدان و کم ارزش بودن زندگی را به فرد منتقل می‌کند.

تاثیر رنگ صورتی در طراحی لباس

قوی‌ترین رنگی که نمایانگر حس عشق و آرامش، بقا، اعتماد به نفس، شادی و صلح است! به رنگ صورتی رنگ تغذیه کننده می‌گویند که از ترکیب رنگ‌های دیگر پدید آمده‌ است و برای تکمیل استایل روزانه شما فوق العاده است.

مواظب عواقب این رنگ دلربا باشید! استفاده‌ی زیاد از رنگ صورتی ممکن است حس خستگی روحی و فیزیکی به شما القا کند.

روانشناسی رنگ خاکستری در طراحی لباس

می‌خواهید افراد حاضر در یک مکان نسبت به شما احساسات مبهم داشته باشند و نتوانند اطلاعات زیادی به دست بیاورند؟ از رنگ خاکستری در استایل خود استفاده کنید! افراد بالغ و میانسال هم رنگ خاکستری را به جهت ایجاد حس بلوغ استفاده می‌کنند! 

حس افسردگی و سرکوب شدن، منزوی بودن و ترس از حضور در محیط‌های مختلف، نتیجه استفاده زیاد از رنگ خاکستری است. در طراحی لباس با رنگ خاکستری سعی کنید تا رنگ‌های شاد را با آن ترکیب کنید.

روانشناسی رنگ مشکی در طراحی لباس

مشکی برای بسیاری از افراد رنگ عشق شناخته می‌شود. روانشناسی رنگ در طراحی لباس اعتقاد دارد رنگ مشکی، سعی در پنهان کردن شخصیت اصلی افراد دارد و به دنبال جذب نیروی اطراف خودش است!

در برخی افراد، رنگ مشکی حالتی جدی و هراس برانگیز به اطرافیان می‌دهد و برتری را به نمایش می‌گذارد. استفاده بیش از حد رنگ مشکی در استایل سبب بروز احساسات زیر می‌شود.

  • تهدید افراد
  • سرد بودن در احساس
  • ظلم شدید
  • جو رسمی و سنگین 

تاثیر رنگ سفید در طراحی لباس

افرادی که می‌خواهند احساسات پاک و سادگی‌ و بی آلایش بودن‌ را نشان بدهند از رنگ سفید استفاده می‌کنند. ویژگی‌های مثبت و منفی رنگ سفید را به ترتیب در ادامه مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌های مثبت استفاده از رنگ سفید در طراحی لباس

  • کارایی بالا
  • تمیز بودن
  • وضوح زیاد
  • احساس سردی و یخ بودن
  • حس قرار گرفتن در حصار
  • بروز حس غیر دوستانه

رنگشناسی رنگ قهوه ای در طراحی لباس

روانشناسی رنگ قهوه‌ای در طراحی لباس برای افرادی به کار می‌رود که با گرمای این رنگ می‌خواهند احساس راحتی و امنیت و اطمینان را در خود و فرد مقابل‌شان تقویت کنند؛ به گونه‌ای که آن‌ها دلشان به پشتیبانی شما گرم شود!

همانطور که با پوشیدن لباس قهوه‌ای رنگ حس اقتدار و ثبات شما بیش از پیش نمایان می‌شود، استفاده بیش از حد آن سبب انتقال حسی سنگین بودن، ارتباط خشک و محافظه کارانه به اطرافیان بدهد.

در آخر اینکه…

رنگ‌ها ممکن است بخشی از احساسات را در میان افراد برانگیخته کنند؛ بیشتر نتایج به نوع رفتار و کلام ما هم مربوط می‌شود. پوشیدن رنگ درست و شناخت تاثیر روانشناسی رنگ در طراحی لباس، جایگاه شما را در مقابل افرادی که نسبت به این دانش اطلاعی ندارند بالا‌تر می‌برد. تمام طراحان لباس، خیاطان و افرادی که در رشته تحصیلی و هنری خود نیاز به شناخت اهمیت رنگ‌ها دارند باید به سراغ آموزش‌های رنگ شناسی و جنسیت لباس مراجعه کنند.

اگر دوست دارید طی یک دوره آموزشی رایگان، همزمان با طراحی لباس به ترکیب رنگ‌ها آشنا شوید، مینی دوره آموزش رنگ شناسی و جنسیت لباس دوخت برتر را همین حالا از ما دریافت کنید!

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌