اصطلاحات طراحی لباس


معصومه محمدی
نویسنده
۵ مهر ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:7 دقیقه
اصطلاحات طراحی لباس

دانستن اصطلاحات مهم طراحی لباس به شما کمک می‌کند تا با اطلاع کامل‌تری نسبت به انواع مدل‌های مختلف لباس، استایل مورد نظرتان را طراحی کنید! دنیای مد و فشن به شناخت منابع الهام بخش در طراحی و دوخت لباس و طراحان برتر لباس محدود نمی‌شود؛ بلکه جزئیات بسیاری درون خود دارد که کمک می‌کند خاص‌تر […]

دانستن اصطلاحات مهم طراحی لباس به شما کمک می‌کند تا با اطلاع کامل‌تری نسبت به انواع مدل‌های مختلف لباس، استایل مورد نظرتان را طراحی کنید!

دنیای مد و فشن به شناخت منابع الهام بخش در طراحی و دوخت لباس و طراحان برتر لباس محدود نمی‌شود؛ بلکه جزئیات بسیاری درون خود دارد که کمک می‌کند خاص‌تر از بقیه باشید.

اگر عاشق رشته طراحی لباس هستید و تماشای دوره‌های آموزش خیاطی و طراحی لباس شما را به وجد می‌آورد، یا به دنبال راهی برای تقویت مهارت‌های خود در شناخت جنسیت پارچه می‌گردید، اصطلاحات طراحی لباس را حتماً بشناسید.

در ادامه جدید‌ترین و به‌روز‌ترین اصطلاحات طراحی لباس را برای‌تان آورده‌ایم تا بتوانید دانش خود را نسبت به اطلاعات روز دنیای مد بالا ببرید.

اصطلاحات طراحی لباس به انگلیسی

به طور کلی ۱۶ اصطلاح طراحی لباس وجود دارد که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد.

  1. وینتج vintage
  2. ترند trend
  3. مولاژ molage
  4. تاپستری tapestry
  5. کژوال casual
  6. کانسپت concept
  7. کت واک catwalk
  8. اسکچ sketch
  9. اتود etude
  10. درفتینگ drafting
  11. دراپینگ droping
  12. آنتی فشن anti fashion
  13. فشن fashion
  14. های فشن high fashion
  15. آندروژینس  Androgynous 
  16. اوت کوتور Otto Couture

معرفی اصطلاحات مد و طراحی لباس

وینتج vintage

استایل وینتیج به ترکیب هنر مد و فشن سال‌های گذشته با ترند‌های روز دنیا می‌پردازد. اگر عاشق ترکیب هنر سنتی و مدرنیته در لباس‌های خود هستید حتما سراغ این استایل بروید.

ترند trend

اصطلاح مهم دیگری که این روز‌ها در دیکشنری اصطلاحات طراحی لباس و دنیای مد و فشن قرار می‌گیرد، ترند است. همراهی این واژه در کنار هر نوع وسیله، لباس یا سبک زندگی نوین، به معنای جدید و معروف بودن آن است.

این معروف شدن در بازه زمانی خاصی بوده و پس از گذشت یک الی سه ماه تغییر می‌کند.

مولاژ molage

یکی از تکنیک‌های طراحی لباس است که به طراحان لباس در دروس نهایی آموزش داده می‌شود. شما می‌توانید با چسباندن تکه‌های مختلف یک الگو، روی مدل مانکن مخصوص مولاژ، لباسی زیبا و متناسب با سایز‌بندی هر فرد بدوزید. برای اطلاع بیشتر نسبت به مولاژ و مراحل انجام آن، آموزش طراحی لباس را باید گذرانده باشید.

تاپستری tapestry

تاپستری مجموعه پارچه‌های ساده و بدون طرح و بافت خاص هستند. برای ایجاد استایلی زیبا با استفاده از پارچه‌های تاپستری، لایه‌های مختلف آن‌‌ها را روی هم می‌اندازند تا طرح و نقش جدیدی خلق شود.

کژوال casual

نام یک نوع استایل روزمره است که در آن راحت هستید و می‌توانید در موقعیت‌های مختلف بپوشید. برای شرکت در موقعیت‌های دیگر مثل مراسمات رسمی، عروسی، جلسات کاری و… استایل کژوال مناسب نیست.

Casual یعنی همان لباسی که بعد از بیدار شدن به فکر پوشیدنش هستیم و برنامه‌ی خاصی برایش نداریم و صرفا برای این‌که با آن راحت هستیم علاقه به پوشیدن اش داریم؛ به همین سادگی!

کانسپت concept

هر لباسی پیش از به نمایش گذاشته شدن در مراسمات کت واک، یا معرفی طرح در تبلیغات گسترده، از یک کانسپت جداگانه تبعیت می‌کند.

به کمک concept می‌توانید به هدف طراحان از دوخت لباس آگاه شوید. همچنین به ریشه و ذات یک برند می‌توان پی ببرید تا خریداران لاکچری برند شما، لباس‌هایی که با سلیقه آن‌ها هم‌خوانی دارد را سریع‌تر از قبل پیدا کنند.

کت واک catwalk

تاکنون نمایش‌های تلویزیونی که در آن چندین مدل بالباس‌های مختلف بر روی یک سکوی طولانی شروع به راه رفتن و برگشتن می‌کنند دیده‌اید؟ به سکویی که مدل با لباس‌های طراحی شده بر روی آن قدم بر می‌دارد کت واک گفته می‌شود. سکوی کت واک در فشن شو به صورت حرف T انگلیسی است.

از قوانین مهم در دنیای کت واک این است که اگر مدل قرارداد راه رفتن در فشن شوی شما را بسته باشد، تا پایان مدت قرارداد حق همکاری با دیگر برند‌ها را ندارد.

اسکچ sketch

اگر به سراغ دیکشنری اطلاعات طراحی لباس بروید، واژه‌ی اسکچ جزو اولین و ساده‌ترین مواردی است که به چشم شما خواهد خورد. به طور ساده به طراحی لباس با دست و در سرعت بالا sketch می‌گوییم. این واژه ایتالیایی پس از اتود زدن و طراحی‌های اولیه انجام می‌گیرد و امکان انجام تغییرات لحظه‌ای و سریع را به طراح لباس می‌دهد. در اسکچ تمام خلاقیت و کروکی‌های شما به نمایش گذاشته می‌شود!

اتود etude

پیش از هر نوع اسکچ و طراحی ثانویه نیاز است اتود بزنید تا به طرح اولیه‌ی مد نظر خود برسید. در جلسات آموزشی طراحی لباس نیز اتود به شما آموزش داده می‌شود تا قبل از به تحقق رسیدن رنگ و طرح لباس، پیاده سازی جنس پارچه در رنگ آمیزی و هر ایده دیگر، طرح اولیه بر روی کاغذ به صورت ساده پیاده سازی شود تا حرفی برای گفتن داشته باشد.

درفتینگ drafting

از اصطلاحات در زمان طراحی لباس است که به اندازه گیری سایز یک مدل زنده اتلاق می‌شود؛ به صورت کلی استفاده از اندازه‌های استاندارد برای تعیین سایز فرد در درافتینگ استفاده و بر روی پارچه پیاده سازی می‌شود که به آن طراحی قالب هم گفته شده است.

دراپینگ droping

واژه دراپ به معنای قرار دادن و انداختن چیزی است. به عنوان یک اصطلاح مورد استفاده در طراحی لباس باید بگوییم Droping نشان از پیاده سازی پارچه و انداختن آن بر روی مانکن می‌دهد؛ در نهایت پارچه را به واسطه سوزن به مانکن متصل می‌کنید و بدون نیاز به الگوی اولیه، بسیار راحت، کم هزینه و در زمان کوتاهی به طرح اولیه خود از لباس می‌رسید.

از واژه دراپینگ در زمان الگوسازی لباس به شدت استفاده می‌شود و آن را واژه‌ای پر کاربرد در کتاب اصطلاحات لباس می‌دانند.

آنتی فشن anti fashion

اگر به عنوان طراح لباس هیچ علاقه‌ای به دنبال کردن الگوی‌های همیشگی در ایجاد و خلق لباس ندارید و می‌خواهید خاص و کاملاً متمایز از بقیه باشید، به سراغ آنتی فشن بروید. از اصطلاحات طراحی لباس که در دنیای فشن کاربرد دارد High Fashion است و به این معنا است که بی سبکی در آن موج می‌زند. 

طرفداران آنتی فشن به دنبال استایل‌های ترند مد روز نیستند و هرچه دلشان بخواهد و خوششان بیاید می‌پوشند.

آنتی فشن از نظر برخی افراد پیامی سیاسی به همراه دارد؛ اما هیچ کس نمی‌داند زمان دقیق پیدایش این سبک در چه برهه‌ای بوده است.

فشن fashion

از اصلی‌ترین اصطلاحات مد و طراحی لباس بوده و با کلمه‌ی مد هم معنی است. به همین دلیل است که ترکیب واژه‌ی مد و فشن همیشه دو عنصر جدا نشدنی از هم هستند. در فشن برخلاف آنتی فشن‌ها که در بالا ذکر کردیم، هدف پیروی از سبک و سیاقی خاص و به روز بوده که در میان تمام افراد طی بازه زمانی خاص پر طرفدار شده است.

گفتنی است که این موارد پس از گذشت چیزی حدود یک الی سه ماه دیگر از مد می‌افتند و جای خود را به ترند دیگری می‌دهند؛ برخی نیز ممکن است برای میشه جزو لیست مورد علاقه‌های شما بمانند!

مد و فشن به لباس معطوف نمی‌شود و شامل اکسسوری، کیف، شال و روسری، کفش، استایل مو، نوع پارچه و موارد بسیار دیگری نیز می‌شود.

های فشن high fashion

چه چیزی می‌تواند بالا‌تر از استایل‌های زیبایی باشد که طراحان لباس در فشن شو‌های خود ارائه می‌دهند؟ های فشن از آن دسته اصطلاحات طراحی لباس است که در صنعت مد با بهره گیری از مرغوب‌ترین پارچه‌ها و برترین دوزنده‌ها، به دوخت لباس‌های گران قیمت و با ارزش می‌پردازد.

اصطلاح high fashion را برای لباس‌های دارای تزیینات سنگین و بسیار زیاد نیز استفاده می‌کنند.

آندروژینس  Androgynous 

سبک خاصی از لباس پوشیدن در افراد است که بیننده قابلیت تشخیص جنسیت فردی که لباس را پوشیده است ندارد؛ به طور ساده‌تر هرکسی که استایل آندروژنیک داشته باشد مشخص نیست مونث بوده یا یک شخص مذکر است. آغاز به کار گیری این اصطلاح از سال ۲۰۲۰ در میان طراحان لباس مرسوم شد.

اوت کوتور Otto Couture

از اصطلاحات حرفه‌ای صنعت مد و فشن است و به معنای دوزندگی بالا یا فشن سطح بالا است. به صورت ساده‌تر به خلق و استایل و پوشاک به طور انحصاری و سفارشی در صنعت طراحی مد و دوخت در سطح بالا اتلاق می‌شود. پارچه‌های مورد استفاده طراحان لباس در اوت کوتور بسیار با کیفیت است و تمام مراحل دوخت آن از ابتدا تا انتها با دست انجام می‌گیرد. گفتنی است که پارچه‌های منتخب برای این استایل تماماً با ظرافت و دقت توسط خیاطان توانا انتخاب شده‌اند و بسیار غیر معمولی می‌باشند. این کار بسیار وقت‌گیر بوده و نیازمند هنر دست دوزی قوی و تکنیک‌های دوختی بالا می‌باشد.

اصطلاحات بسیار دیگری هستند که پیش از تبدیل شدن به یک طراح لباس حرفه‌ای به آن‌ها نیاز دارید. بهتر است قبل از عمیق شدن در هر یک از موارد بالا، سبک کاری خود را بیابید و چندین اتود و اسکچ از لباس‌های درون ذهن خود داشته باشید؛ پس چه بهتر که با دوره‌های آموزشی رایگان از مبانی اولیه طراحی لباس و خلاقیت آگاه شوید؟

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌