فرق لباس فری سایز و اور سایز در چیست؟ | بررسی 9 تفاوت لباس فری سایز و اورسایز


امین هاشمی

نویسنده
۱۵ مهر ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:7 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
فرق لباس فری سایز و اور سایز در چیست؟ | بررسی 9 تفاوت لباس فری سایز و اورسایز
تفاوت واژه‌ی فری سایز و اور سایز ممکن است برای همه‌ی افراد واضح نباشد و تصور کنند که این دو کلمه به یک معنا هستند. در صورتی که اکثر لباس‌ها دارای سایزبندی‌های خاصی هستند یا سایزبندی ندارند و مناسب تمام اندام‌ها هستند که به آن فری سایز می‌گویند، اما در کنار این دو اصلاحی به

تفاوت واژه‌ی فری سایز و اور سایز ممکن است برای همه‌ی افراد واضح نباشد و تصور کنند که این دو کلمه به یک معنا هستند. در صورتی که اکثر لباس‌ها دارای سایزبندی‌های خاصی هستند یا سایزبندی ندارند و مناسب تمام اندام‌ها هستند که به آن فری سایز می‌گویند، اما در کنار این دو اصلاحی به اسم لباس‌های اور سایز وجود دارد که یکی از ترندترین نوع لباس‌ها در دنیای مد و فشن امروزی محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله از دوخت برتر، به معرفی و بررسی کامل این دو واژه با یکدیگر پرداخته شده است.

به چه لباس‌هایی فری سایز می‌گویند؟

به طور کلی، به لباس‌هایی فری سایز گفته می‌شود که تنها در یک سایز تولید می‎‌شوند اما مناسب افراد با سایزهای مختلف هستند. لباس‌های فری سایز با توجه به الگوکشی خاصی که دارند، به گونه‌ای طراحی و تولید می‌شوند که مناسب بیشتر سایزهای اندامی باشند. این لباس‌ها بیشتر مناسب افرادی با اندام متوسط و نرمال است، چرا که در صورت لاغر بودن فرد لباس بیشتر از حد معمول آزادی خواهد داشت و در صورت چاق بودن بیش از حد اندام لباس برای فرد تنگ خواهد شد و ظاهر زیبایی از خود به جای نخواهد گذاشت.
جنس لباس‌های فری سایز اغلب از پارچه‌های انعطاف‌پذیر و کشسان است به این دلیل که با استفاده از پارچه‌های انعطاف‌پذیر احتمال کمتری برای تنگ شدن لباس برای فرد وجود خواهد داشت و فرد احساس راحتی بیشتری در لباس خواهد داشت. به طور کلی، لباس‌های فری سایز به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند نیاز به انتخاب دقیق سایز ندارند و مناسب بیشتر اندام‌ها هستند.

لباس های فری سایز

مزایای استفاده از لباس‌های فری سایز

فری سایز، صرفا یک سایز از لباس نیست. این واژه یک سبک از لباس است که برای تمام افراد با اندام‌های مختلف مناسب است. فری سایز ویژگی‌های زیادی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

  • راحتی: لباس‌های فری سایز معمولا از سایر لباس‌های آزادتر هستند و همین آزادی سبب راحتی بیشتر در حرکت می‌شود. این موضوع یکی از دلایل مناسب بودن لباس‌های فری سایز برای ورزش و فعالیت‌های روزمره محسوب می‌شود. از طرفی دیگر نرم و کشسان بودن جنس لباس‌های فری سایز یکی دیگر از دلایل راحت بودن این لباس‌ها است.
  • انعطاف‌پذیری در اندازه: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لباس‌های فری سایز، انعطاف‌پذیری در اندازه و امکان تطبیق آن با اندام‌های مختلف است. شما با داشتن هر مدل اندامی، می‌توانید با خیال راحت از لباس‌های فری سایز استفاده کنید.
  • صرفه‌جویی در زمان و هزینه: لباس‌های فری سایز معمولا قیمت کمتری نسبت به دیگر لباس‌ها دارند که این موضوع باعث دو چندان شدن محبوبیت این لباس‌ها شده است، همچنین لباس‌های فری سایز به دلیل مناسب بودن برای بیشتر اندام‌ها نیازی به پرو کردن ندارند.
  • کاهش استرس در خرید آنلاین: شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام خرید آنلاین از سایزبندی مطمئن نباشید و نگران کوچک یا بزرگ شدن لباس خود باشید، لباس‌های فری سایز به شما این امکان را می‌دهند که بدون نگرانی و استرس لباس مورد علاقه خود را به صورت آنلاین سفارش دهید و نگران سایزبندی آن نباشید.

معایب استفاده از لباس‌های فری سایز

لباس‌های فری سایز علاوه بر مزیت‌هایی که دارند، دارای معایب نیز هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها پرداخته شده است.

  • عدم تناسب کامل با اندام‌های مختلف: گرچه لباس‌های فری سایز معمولا مناسب تمام اندام‌ها است، اما برای برخی افراد که بیش از حد لاغر یا چاق هستند مناسب نیست. همچنین لباس‌های فری سایز برای افرادی که ایراد اندامی دارند توصیه نمی‌شود. افرادی که ایرادی اندامی دارند بهتر است لباس‌های مناسب اندام خود را تهیه کنند، برای این کار پیشنهاد می‌شود مقاله‌ی رفع ایراد اندامی از دوخت برتر را مطالعه کنید.
  • عدم تنوع زیاد: لباس‌های فری سایز برای این که مناسب بیشتر اندام‌ها باشند، اغلب به صورت ساده و آزاد طراحی می‌شوند و همین موضوع باعث محدودیت در خلاقیت طراحان و عدم تنوع زیاد در محصولات فری سایز می‌شود.
  • کیفیت متغیر: برخی تولیدکنندگان پوشاک فری سایز برای کمتر شدن هزینه‌ها، تن به استفاده از متریال و مواد اولیه بی‌کیفیت می‌دهند که برخی از این لباس‌ها ممکن است با چند بار شست ‌و شو کیفیت اولیه خود را از دست بدهند و غیر قابل استفاده شوند.

به چه لباس‌هایی اور سایز می‌گویند؟

لباس‌های اور سایز لباس‌هایی هستند که سایز و اندازه آن‌ها بزرگ‌تر از حد معمول می‌باشد. این سبک پوشش مدتی است که به یکی از ترندترین سبک‌های دنیای مد تبدیل شده و طرفداران خاص خود را دارد. لباس‌های اور سایز حالت آزاد و راحتی دارند اما مانند لباس‌های فری سایز بدون سایزبندی نیستند و سایزبندی مختص به خود را دارند.
افرادی که از سبک اور سایز پیروی می‌کنند، معمولا لباس‌های چند سایز بزرگ‌تر از خود را برای پوشیدن انتخاب می‌کنند. برای مثال چنانچه سایز فردی 36 باشد برای تبعیت از استایل اور سایز، می‌بایست لباسی با سایز 40 یا حتی بیشتر تهیه کند. اما باید به این نکته توجه داشت که صرفا تهیه کردن لباس‌های سایز بزرگ‌تر درست نیست و در خرید لباس اور سایز باید لباس‌هایی را انتخاب کنید که طراحی و دوخت آن‌ها بر اساس ویژگی‌های خاصی باشد. برای مثال لباس‌های اور سایز مانند لباس‌های سایز بزرگ‌تر در تمامی قسمت‌ها آزادی ندارند و تنها در قسمت‌های خاص دارای آزادی هستند.

لباس های اورسایز

مزایای استفاده از لباس‌های اور سایز

استایل اور سایز، همواره جایگاه ویژه‌ای در دنیای مد و فشن داشته است و فارغ از هر سن و جنسیتی توسط افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع پوشاک از مزایای زیادی برخوردار است که در ادامه به معرفی برخی از  آن‌ها پرداخته شده است.

  • تنوع در طراحی: لباس‌های اور سایز به دلیل متقاضیان زیادی که دارند از تنوع بیشتری برخوردار هستند که این مسئله دست شما را برای انتخاب و استایل کردن لباس‌ها باز می‌گذارد.
  • امکان شخصی‌سازی: لباس‌های اور سایز با اندازه‌ها و سایزبندی خاصی که دارند به شما این امکان را می‌دهند تا لباس‌ها را متناسب با اندام خود انتخاب و تهیه کنید.
  • مناسب برای اندام بزرگ‌تر: لباس‌های اورسایز با داشتن تنوع زیاد این امکان را به افراد می‌دهند تا با هر اندامی که دارند توانایی استفاده از استایل اور سایز را داشته باشند.

معایب استفاده از لباس‌های اور سایز

لباس‌های اور سایز علاوه بر مزایا، معایبی نیز دارند که این معایب شامل موارد زیر می‌شود.

  • سنگین بودن: همانطور که گفته شد لباس‌های اور سایز ظاهری آزاد و راحت دارند که این به معنای به کار رفتن پارچه‌ی بیشتر در تولید این لباس‌ها است. هر چه پارچه‌ی به کار رفته در لباس بیشتر باشد، مطمئنا وزن آن نیز سنگین‌تر خواهد بود که در برخی از شرایط این موضوع می‌تواند آزار دهنده باشد.
  • قیمت بالا: لباس‌های اور سایز به دلیل پروسه‌ی تولید متفاوت و سایزبندی خاصی که دارند از قیمت بالایی برخوردار هستند.
  • مناسب نبودن برای افراد لاغر: لباس‌های اور سایز به دلیل آزادی که دارند اندام افراد را لاغرتر از حد معمول نشان می‌دهند که این موضوع نشان‌دهنده مناسب نبودن لباس‌های اور سایز برای افراد لاغر است.

9 تفاوت لباس‌های فری سایز و لباس‌های اورسایز

تا اینجا که به صورت کامل با تعریف لباس‌های فری سایز و اور سایز آشنا شدید، حال می‌خواهیم به تفاوت‌های این دو از یکدیگر بپردازیم.

  1. اولین و مهم‌ترین عامل ایجاد تفاوت در لباس‌های اور سایز و فری سایز، وجود سایزبندی است. لباس‌های فری سایز سایزبندی ندارند و تنها در یک سایز مشخص تولید می‌شوند اما لباس‌های اور سایز از سایزبندی برخوردار هستند و می‌توانید با توجه به اندازه‌های شخصی خود آن را انتخاب و تهیه کنید.
  2. در لباس‌های اور سایز تفاوتی ندارد که سایز اندام شما چند باشد، چرا که لباس‌های اور سایز به دلیل داشتن سایزبندی برای تمام اندام‌ها آزاد و راحت است، اما در لباس‌های فری سایز چنانچه اندام شما لاغر باشد لباس برای شما بیش از اندازه آزاد خواهد بود و اگر اندام درشتی داشته باشید لباس برای شما تنگ خواهد بود.
  3. تفاوت بعدی لباس‌های اور سایز و فری سایز در تنوع آن‌ها است. لباس‌های اور سایز نسبت به لباس‌های فری سایز از تنوع بیشتری برخوردار هستند که این تنوع به راحتی در مدل لباس‌ها و جنس پارچه‌ها قابل مشاهده است.
  4. قد لباس‌های اور سایز معمولا از لباس‌های فری سایز بلندتر است، به این دلیل که لباس‌های اور سایز برای افراد قد بلندتر طراحی و تولید شده است.
  5. لباس‌های اور سایز علاوه بر قد بلندتر، عرض بیشتری نیز دارند.
  6. از لباس‌های اورسایز می‌توان در مجالس رسمی نیز استفاده کرد اما از لباس‌های فری سایز نمی‌توان در همه‌ی موقعیت‌ها استفاده کرد.
  7. تفاوت بعدی در لباس‌های فری سایز و اور سایز در قیمت آن‌ها است. لباس‌های اور سایز به دلیل داشتن جزئیات بیشتر و متریال مرغوب‌تر از قیمت بالاتری برخوردار هستند اما لباس‌های فری سایز به دلیل تولید انبوه قیمت مقرون به صرفه‌ای دارند.
  8. لباس‌های فری سایز معمولا برای افرادی که به دنبال راحتی بیشتر هستند مناسب است چرا که از آزادی بیشتری برخوردار می‌باشند.
  9. آخرین تفاوت میان لباس‌های فری سایز و اور سایز در این است که لباس‌های فری سایز بیشتر مناسب استفاده روزمره هستند.

جمع‌بندی

امروزه، لباس‌های فری سایز و اور سایز در تمامی فروشگاه‌ها دیده می‌شوند به این دلیل که خریداران خاص خود را دارند و از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. اگر شما نیز از طرفداران پوشاک فری سایز هستید پیشنهاد می‌کنیم پکیج آموزش الگوی فری سایز از مجموعه دوخت برتر را تهیه کنید تا علاوه بر بهره‌مند شدن از ویدیوهای آموزش الگوی فری سایز از ارسال رایگان نیز بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

به چه لباس‌هایی فری سایز گفته می‌شود؟
به لباس‌هایی فری سایز گفته می‌شود که تنها یک سایز دارند و برای بیشتر اندام‌ها مناسب هستند.

به چه لباس‌هایی اور سایز گفته می‌شود؟
به لباس‌هایی اور سایز گفته می‌شود که آزادی آن‌ها از حد معمول بیشتر است اما دارای سایزبندی هستند

تفاوت اصلی لباس‌های فری سایز و اور سایز در چیست؟
تفاوت اصلی لباس‌های فری سایز و اور سایز در سایزبندی آن‌ها است. به این دلیل که لباس‌های فری سایز سایزبندی ندارند اما لباس‌های اور سایز از سایزبندی برخوردار هستند.

امین هاشمی

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.