شناخت پارچه باتیک


معصومه محمدی
نویسنده
۹ اسفند ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
شناخت پارچه باتیک

اتیک پارچه‌ای است که با استفاده از یکی از چندین روش مختلف رنگرزی (که به باتیک نیز معروف است) رنگ آمیزی شده است. باتیک به سبک و روش‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از این روش‌ها، ابزار و مواد تزئینی خاص خود را دارند. اما ویژگی مهم و بارز پارچه‌های باتیک واقعی این است […]

اتیک پارچه‌ای است که با استفاده از یکی از چندین روش مختلف رنگرزی (که به باتیک نیز معروف است) رنگ آمیزی شده است. باتیک به سبک و روش‌های مختلفی تولید می‌شود که هر کدام از این روش‌ها، ابزار و مواد تزئینی خاص خود را دارند. اما ویژگی مهم و بارز پارچه‌های باتیک واقعی این است که الگوهای آن‌ها از طریق رنگرزی مقاوم در برابر موم ایجاد می‌شوند، فرآیندی که در آن طراحان پارچه؛ موم داغ را به قسمت‌های خاصی از پارچه می‌زنند. سپس در تشت‌های رنگرزی، به پارچه رنگ‌های مختلفی می‌دهند، بعد موم را جدا می‌کنند تا مشخص شود که پارچه کجا در برابر رنگ‌ها مقاومت کرده است.

اولین نشانه‌ها از این هنر، قدمتش به 2000 سال قبل می‌رسد. اشکال مختلف رنگرزی مقاوم در برابر موم، از سالهای دور در آسیا، اروپا و آفریقا رایج بوده است. این احتمال وجود دارد که برخی از سبک‌های باتیک از اندونزی و مالزی شروع شده و از طریق مسیرهای تجاری محبوب به خاورمیانه راه یافته باشد. این روزها، باتیک در سرتاسر جهان شناخته شده و محبوب است، اما هیچ‌ کجا به اندازه جزیره جاوه اندونزی در خلق و تولید باتیک‌های زیبا مشهور نیست. امروزه، برخی از بااستعدادترین تولید‌کنندگان باتیک و ماهرترین نمونه‌ تکنیک‌های سنتی و بدیع باتیک را می‌توان در پایتخت اندونزی، شهر جاکارتا یافت. از نظر تاریخی، مناطق مختلف اندونزی همواره الگوهای سنتی و تصاویر مرتبط با خود را داشتند. مثلا نقوش خاصی وجود داشت که اعضای مختلف تبار سلطنتی را مشخص می کرد. یا حتی در جاوه، باتیک‌ها اغلب براساس مکان‌های عمومی به «باتیک داخلی» و «باتیک ساحلی» تقسیم می‌شدند.

چه چیزی پارچه باتیک را خاص می‌کند؟ 

تکنیک‌های منحصربفرد در خلق پارچه باتیک، طرح‌های سنتی و نقوش نمادین که  قرن‌های گذشته را نشان می‌دهند، همگی نقش مهمی در فرهنگ منطقه‌‌ی خواستگاه باتیک ایفا می‌کنند. در جوامع باستان، نقوش مختلف باتیک می‌توانست برای نشان دادن موقعیت اجتماعی، تجلیل از طبیعت، احترام به فضیلت‌ها یا ثبت تاریخ استفاده شود. الگوهای هندسی خاصی وجود داشت که فقط برای گروه‌های خاصی استفاده می‌شد: برای مثال، فرم‌های طومار و مستطیلی که در الگوی سنتی «پارنگ» تکرار می‌شد، فقط توسط خانواده سلطنتی استفاده می‌شد، در حالی که الگوی «ترنتوم» معمولاً در عروسی‌ها و جشن‌های عاشقانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. 

لباس‌های پنبه‌ای و ابریشمی باتیک همچنان در مراسم‌های رسمی و سنتی و همچنین در خلال زندگی روزمره برای بسیاری از افراد محبوب هستند. باتیک‌ها که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند، میراث خانوادگی مشترکی هستند که با دقت طراحی شده‌اند تا جنبه‌های خاصی از میراث فرهنگی یا معنوی یک منطقه را نشان دهند. در حال حاضر بسیاری از عناصر تکرارشونده کلاسیک در طراحی پارچه‌های باتیک، تحت تأثیر منابع مختلف جهانی، از جمله خوشنویسی عربی، دسته‌های گل اروپایی، طاووس‌های ایرانی و شکوفه‌های گیلاس ژاپنی هستند.

برای شناخت پارچه‌های مختلف، تشخیص رنگ‌های مناسب برای هر فرد و تبدیل شدن به یک طراح لباس حرفه‌ای؛ پکیج طراحی لباس و رنگ‌شناسی دوخت برتر امتخاب خوبی برای شما خواهد بود. 

لباس‌هایی که با پارچه باتیک می‌توان دوخت: 

پیراهن و شومیز: 

یکی از استایل‌های محبوب در فصل بهار و تابستان، استفاده از پیراهن‌های بلند و خنک است. در روزهای گرم و به ویژه در سفرهای ابتدای سال، پوشیدن پیراهن‌های گشاد می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. اما باید توجه داشت که پارچه پیراهن چه ویژگی‌هایی داشته باشد، زیرا در روزهای گرم، شدت تعریق بیشتر می‌شود و اینجاست که علاوه بر زیبایی، مسئله جنس و وزن پارچه مهم می‌شود.

استفاده از پارچه باتیک می‌تواند برای تهیه یک پیراهن خنک و با کیفیت برای روزهای گرم مناسب باشد. به جز رنگ‌های شاد و طرح‌های جذاب باتیک، تهویه مناسب این پارچه باعث می‌شود که در طولانی مدت احساس راحتی داشته باشید و به راحتی بتوانید از آن برای مدت طولانی استفاده کنید. همچنین، الیاف طبیعی موجود در پارچه باتیک از پوست شما به خوبی مراقبت کرده و از حساسیت و اگزما جلوگیری می‌کند.

پیراهن‌های بلند به تنهایی می‌توانند استایل زیبایی را برای شما ایجاد کنند، و حتی با استفاده از نوارهای تزئینی و بازی با نقش‌های موجود در پارچه، پیراهن خود را به شکل اختصاصی و منحصربفرد طراحی کنید و سپس آن را بدوزید.

وست یا جلیقه:

وست‌‌ها از جمله مواردی هستند که امروزه در عرصه مد و فشن بسیار شناخته شده‌اند و به سرعت جایگاه خود را در بازار پیدا کرده‌اند. این مدل لباس، با طرح‌ها و رنگ‌های متنوع، این روزها در ویترین‌های فروشگاه‌های لباس و رگال مزون‌ها  یافت می‌شوند و طرفداران زیادی هم دارند. استفاده از وست، می‌تواند به سادگی ظاهر ساده و معمولی شما را تغییر دهد و برای هر فصلی مناسب است. از شومیز در روزهای گرم و از پلیور در روزهای خنک می‌توانید برای ست کردن با وست استفاده کنید. این ترکیبات، استایل شما را جذاب‌تر و متنوع‌تر می‌کنند.

یکی از نکات مهم در انتخاب وست، استفاده از پارچه‌ای با ایستایی مناسب است. پارچه باتیک می‌تواند به خوبی این نیاز را برطرف کند و وستی با کیفیت و زیبا را به شما ارائه دهد. همچنین، ترکیباتی مانند لینن یا کرپ در ترکیب با پارچه باتیک، گزینه‌های مناسبی برای دوخت وست یا جلیقه هستند و می‌توانند به استایل شما شکوه و زیبایی ببخشند. همچنین برای زیباتر کردن استایل، می‌توانید از کمربندی همرنگ با شومیز یا کمربندی از جنس باتیک استفاده کنید که به شما کمک می‌کند وست را به‌طور ثابت و به شکل بهتری بر روی تن خود نگه دارد. 

مانتو و کت: 

باتیک با طرح‌های جذاب و منحصربفرد، یکی از پارچه های مناسب برای دوخت مانتوهای کتی و اورسایز است. پارچه باتیک ایستایی مناسب و چروک‌پذیری کمی دارد؛ به همین دلیل خروجی دوخت شما بسیار خوش‌فرم و جذاب می‌شود و در زمان استفاده استایل شما برای مدت طولانی خراب نمی‌شود و زیبا باقی می‌ماند.

از آنجایی که پارچه‌های باتیک طراحی شلوغ و نقش و نگار زیادی دارند، بهتر است برای ست کردن، باقی لباس‌هایتان را ساده و تک رنگ انتخاب کنید. همچنین برای ساده‌تر شدن و داشتن استایل مینیمال، می‌توان از پارچه باتیک به عنوان خرج‌کار استفاده کرد یا با ترکیب این پارچه با پارچه‌های دیگر یک مانتو اورسایز جذاب و متمایز دوخت.

اگرچه رسم الگو برای دوخت کت، فرایند زمان‌بر و پیشرفته‌ای در خیاطی است، اما دوخت برتر در دوره الگو برتر کت، پکیج کاملی از الگو‌های آماده کت برای سایز ۳۶ تا ۵۸ ارائه کرده که با آن می‌توانید انواع مدل‌های مختلف کت زنانه و مردانه را بدوزید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌