رومیزی عید نوروز را خودتان بدوزید!


معصومه محمدی
نویسنده
۵ اسفند ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:3 دقیقه
رومیزی عید نوروز را خودتان بدوزید!

چیدن سفره‌ی هفت‌سین، از سنت‌های دیرینه‌ی مردم ایران در عید نوروز است. یک رومیزی زیبا، می‌تواند باعث شود تا سفره‌ی هفت‌سین شما چشم‌نوازتر شود. علاوه بر این، انداختن پارچه‌های شکیل و ظریف روی میز پذیرایی یا میز ناهاخوری می‌تواند زیبایی استایل و دکور خانه را دوچندان کند. اما چیزی که در این میان اهمیت زیادی […]

چیدن سفره‌ی هفت‌سین، از سنت‌های دیرینه‌ی مردم ایران در عید نوروز است. یک رومیزی زیبا، می‌تواند باعث شود تا سفره‌ی هفت‌سین شما چشم‌نوازتر شود. علاوه بر این، انداختن پارچه‌های شکیل و ظریف روی میز پذیرایی یا میز ناهاخوری می‌تواند زیبایی استایل و دکور خانه را دوچندان کند. اما چیزی که در این میان اهمیت زیادی دارد، انتخاب پارچه مناسب برای رومیزی و‌ توجه به دوخت صحیح و دقیق برای دوردوزی پارچه است. تشخیص بهترین پارچه برای رومیزی نیاز به شناخت کافی پارچه‌ها و در نظر گرفتن کاربرد آن‌ رومیزی دارد. 

در ادامه با پارچه‌هایی آشنا می‌شویم که می‌توانند برای دوخت رومیزی گزینه‌های مناسبی باشند. 

پارچه مخمل 

پارچه مخمل از آن دسته پارچه‌هایی است که از گذشته تاکنون پرطرفدار بوده و هیچوقت از مد نیفتاده است. زیبایی و محبوبیت این پارچه اینقدر زیاد بود که علاوه بر صنعت لباس و پوشاک، به سرعت به حوزه‌ی دکوراسیون هم وارد شد. سالهای طولانی است که از پارچه مخمل برای رومیزی، مبل، روتختی و کوسن استفاده می‌شود و این پارچه در زیباتر شدن دکوراسیون خانه تاثیر چشمگیری گذاشته است. اگر در چیدمان خانه‌تان از سبک کلاسیک یا تلفیقی پیروی می‌کنید، دوخت رومیزی از جنس مخمل یک انتخاب دقیق و هوشمندانه خواهد بود. ترکیب رومیزی‌های دوخته‌ شده با پارچه مخمل، برای سفره‌ی هفت‌سین به همراه ظروف سفالی یا مسی یک ترکیب اصیل و بی‌نظیر است. بعلاوه، این پارچه برای میزهای ناهارخوری و جلو مبلی هم گزینه‌ی جذابی محسوب شده و به راحتی می‌توان چیدمان اتاق نشیمن و سالن‌ پذیرایی را هم قشنگ‌تر کرد. اگرچه برای نوروز، فرقی ندارد که سبک چیدمان خانه شما کلاسیک است که مدرن و مینیمال؛ رومیزی‌ مخمل در عین سادگی باعث می‌شود که هفت‌سین شما به چشم بیاید و می‌تواند با دیگر تزئینات سفره‌ی هفت‌سین؛ هم در دسته‌ی کلاسیک و سنتی قرار بگیرد و هم در دسته‌ی مدرن و امروزی. رومیزی‌های مخملی در اشکال مختلفی مثل مربعی، گرد یا بیضی دوخته شده و براساس کاربردشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

یکی از نکات منم در دوخت رومیزی با پارچه مخمل، توجه به شست‌وشوی این نوع پارچه است. از آنجایی که پارچه مخمل بافتی نرم و لطیف دارد. باید به آرامی و با دست شسته شده و در زمان شست‌وشو نباید آن را چنگ بزنید تا بافت آن سالم و یکدست بماند.

پارچه ساتن

اگر از طرفداران دکوراسیون‌های لوکس و تجملاتی هستید، پارچه ساتن هم برای رومیزی هفت‌سین و هم برای میزهای مختلف از جمله میز ناهارخوری و میز جلو مبلی؛ همان چیزی است که باید به دنبالش باشید. پارچه‌های ساتن با جلوه‌ی براق و چشمگیر خود باعث می‌شوند دکور میز شما به مراتب زیباتر دیده شود. همچنین می‌توانید با دوخت نوارهای گیپور  دور تا دور رومیزی، احساس لطافت بیشتری به فضا بدهید. پارچه‌های ساتن، با بافت لطیف و ظریف و وزن سبک خود، شست‌وشوی راحتی دارد و با دست هم قابل شستشو است اما اتوکشی ساتن نباید با دمای بالا انجام شود.

دوخت پارچه‌های ساتن به خاطر لغزنده بودن، حتی برای خیاطان ماهر و باتجربه هم کار سخت و چالش برانگیزی است. در هنگام برش پارچه ساتن، اگر لایه‌ای کاغذ زیر پارچه‌تان قرار دهید و پارچه و کاغذ را باهم برش بزنید یا یک تشک غیرلغزنده روی میز بگذارید، و البته اگر از قیچی تیز و مناسب استفاده کنید، برش شما دقیق‌تر خواهد شد.

پارچه ترمه

ترمه، یکی از پارچه‌های پُرکار، نفیس و اصیل و از هنرهای دستی قدیمی ایران است که به نظر می‌رسد ریشه‌ی خلق آن به در دوران صفویه برمی‌گردد. اعتقاد برخی بر این است که این هنر از ایران شروع شده و سپس به سایر نقاط از جمله هند و کشمیر گسترش یافته باشد. با طرح‌های متنوع از جمله بته جقه و گل‌های شاه‌عباسی، ترمه به عنوان یکی از نمادهای گرانبها و خاص صنایع دستی شناخته می‌شود با استفاده از ترکیبات رنگی و طرح‌های زیبا، جذابیت خاصی به دکوراسیون شما می‌بخشد، به ویژه اگر طرفدار چیدمان و طراحی‌های سنتی باشید. 

ترکیب ظروف سنگی، سفالی و بلوری با رومیزی ترمه؛ یک سفره‌ی هفت‌سین زیبا و چشم‌نواز برای شما می‌سازد. همچنین، ترمه‌های کوچک روی میز جلو مبلی و رانرهای ترمه روی میز ناهارخوری جلوه‌ی بی‌نظیر و مجللی دارند. 

برای دوخت ترمه، بهتر است با مغزی‌دوزی و آسترکشی آشنا باشید. نوارهای مغزی در دوردوزی و به منظور ایجاد ظاهری تزئینی در لبه‌ی پارچه‌های ترمه به کار می‌رود و به زیبایی هر چه بیشتر این پارچه کمک می‌کند.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌