آشنایی با انواع پارچه آستری + بهترین پارچه آستری برای لباس


معصومه محمدی

نویسنده
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه

دسته بندی :

تجهیزات طراحی و دوخت
آشنایی با انواع پارچه آستری + بهترین پارچه آستری برای لباس

پارچه‌های آستری که بیشتر در لایه‌های زیرین و داخلی لباس‌ها کاربرد دارند، در انواع مختلفی با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌شوند. این پارچه‌ها برای ایجاد پوشش در لباس‌های نازک مثل لباس‌های دوخته شده با تور و گیپور و دیگر پارچه‌های بدن‌نما، کاربرد دارند. یکی دیگر از کارکردهای آستری در دوخت لایه‌های داخلی برخی لباس‌ها مثل کت […]

پارچه‌های آستری که بیشتر در لایه‌های زیرین و داخلی لباس‌ها کاربرد دارند، در انواع مختلفی با ویژگی‌های متفاوت تولید می‌شوند. این پارچه‌ها برای ایجاد پوشش در لباس‌های نازک مثل لباس‌های دوخته شده با تور و گیپور و دیگر پارچه‌های بدن‌نما، کاربرد دارند. یکی دیگر از کارکردهای آستری در دوخت لایه‌های داخلی برخی لباس‌ها مثل کت و پالتو است؛ (استفاده از آستری در این لباس‌ها به ایستادگی و خوش‌فرمی لباس کمک می‌کند.) از دیگر موارد استفاده از پارچه‌های آستری، می‌توان به گرم کردن لباس‌های ضخیم و زمستانی اشاره کرد. در این مقاله، ما به معرفی انواع پارچه آستری و کاربردهای آن می‌پردازیم تا انتخاب و خرید بهترین پارچه آستری برای لباس مد نظر شما آسان‌تر شود.

آشنایی با انواع پارچه آستری

1_ آستر پنبه‌ای

آستر پنبه‌ای یکی از پراستفاده‌ترین انواع آسترهاست و همانطور که از نامش پیداست، از الیاف طبیعی پنبه تولید می‌شود. این آستر برای لباس‌هایی که نیاز به لطافت و خنکی دارند، مثل لباس‌های زنانه و بچه‌گانه، مناسب است. این نوع آستری بسیار پرطرفدار است، زیرا ضد حساسیت است، قیمت مناسبی دارد و نرمی خاصی به لباس می‌بخشد.
توجه؛ قبل از استفاده از آستر پنبه‌ای، توصیه می‌شود آستر پنبه‌ای را بشویید تا از آبرفت آن بعد از دوخت جلوگیری کنید.

2_ آستر ابریشمی

آستر ابریشمی
آستر ابریشمی

آسترهای ابریشمی نوع گران‌قیمت و لوکسی از آستر هستند که از الیاف طبیعی ابریشم ساخته می‌شوند و دارای ظاهری درخشان، نرم و لطیف هستند. این نوع آستر برای لباس‌های مجلسی و لباس‌هایی با پارچه‌ بدن‌نما مثل حریر، مناسب است. چون ابریشم جزء الیاف با کیفیت و نفیس محسوب می‌شود، آسترهای ابریشمی معمولا در ترکیب با پارچه‌هایی مثل کشمیر، خز، چرم و … جلوه‌ی خاصی به لباس می‌دهند.

3_ آستر باتیست

آستر باتیست یکی از آسترهایی است که از جنس‌های مختلفی مانند پنبه، پلی‌استر، کتان و پشم تهیه می‌شود. اگرچه بیشتر پارچه های باتیست، متشکل از الیاف پنبه‌ای هستند، اما در برخی از موارد ممکن است تولید کنندگان از مخلوط لینن و پنبه یا الیاف نیمه‌مصنوعی مثل لیوسل، برای تولید پارچه باتیست استفاده کنند.
این آستر سبک، نرم و دارای خاصیت ضدتعریق است و در دوخت لباس‌های شب و عروس بسیار کاربرد دارد. برای آموزش تخصصی دوخت انواع لباس شب و عروس می‌توانید به دوره شب و عروس دوخت برتر نیز مراجعه کنید.

4_ آستر پلی‌استر

پارچه آستر کت
پارچه آستر کت

این نوع آستر، از الیاف مصنوعی پلی‌استر تولید می‌شود و برای لباس‌هایی که به مقاومت و استحکام بیشتری نیاز دارند، مناسب است. این آسترها دارای مقاومت خوبی در برابر سایش هستند و از ترک خوردن یا پارگی‌های زودهنگام پارچه جلوگیری می‌کنند. اگر به دوخت لباس‌های زمستانی مثل کت، پالتو و … علاقه‌مند هستید، دوره ضخیم‌ دوزی دوخت برتر؛ دوخت این لباس‌ها و همچنین آستردوزی برای آنها را به صورت تخصصی به شما یاد می‌دهد.

5_ آستر ساتن

آسترهای ساتن، جنس لطیف و ظاهر براقی دارند و در دوخت لباس‌های شب و رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این آسترها باعث ایجاد ظاهری شیک و لوکس در لباس می‌شوند و معمولاً در رنگ‌های جذابی مانند طلایی، نقره‌ای و سفید تولید می‌شوند.

6_ آستر کرکی

آسترهای کرکی دارای ضخامت بالا و حاوی مقدار زیادی کرک هستند و به حفظ گرمای بدن کمک می‌کنند. این نوع آستر برای لباس‌هایی که در آب‌وهوای سرد استفاده می‌شوند، مثل کاپشن، ژاکت و سویی‌شرت بسیار مناسب است.

7_ آستر مخمل

آسترهای مخمل دارای جنس ضخیمی هستند و از الیاف مصنوعی یا طبیعی مخمل ساخته می‌شوند. این آسترها به لباس‌ها ظاهری شیک و تجملاتی می‌بخشند و معمولاً در دوخت لباس‌های مجلسی و شب استفاده می‌شوند.

8_ آستر پشم شیشه

آسترهای پشم شیشه دارای خاصیت ضدآب بوده و برای لباس‌هایی که نیاز به حفظ گرما دارند، بسیار مناسب هستند. این آسترها معمولاً در کوله‌های ضدآب، پالتو، پافر یا کاپشن بکار می‌روند و به دلیل مقاومت بالا در برابر آب، در مناطق سردسیر بسیار مورد توجه قرار می‌گیرند.

9_ آستر کتان

این نوع از آسترها از الیاف طبیعی کتان ساخته می‌شوند و دارای خاصیت نرمی و خنکی هستند. آستر کتان برای لباس‌هایی که در فصل‌های گرم سال استفاده می‌شوند، مثل پیراهن‌ها و شومیزهای تابستانه، بسیار مناسب هستند.

آسترهای ساده یا طرح‌دار؟

پارچه آستری طرحدار
پارچه آستری طرحدار

آسترها از هر جنس پارچه‌ای که باشند، معمولا در دو نوع ساده، تک‌رنگ و طرح‌دار تولید می‌شوند. برخی از آسترها دارای طرح و نقش‌های مختلفی هستند و بیشتر برای دوخت لباس‌هایی که به تنوع و جلوه خاصی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین در لباس‌های کودکانه، مثل پالتوها و کاپشن‌های کودک، بیشتر نوع طرح‌دار آستری به کار برده می‌شود.

بهترین پارچه آستری کدام است؟

بهترین پارچه آستری برای یک لباس، به ویژگی‌های مختلفی از جمله جنس، نرمی، مقاومت، و قابلیت تنفس‌پذیری پارچه‌، نوع لباس و طراحی آن بستگی دارد. این ویژگی‌ها می‌توانند تاثیر زیادی بر راحتی، کارایی و زیبایی لباس داشته باشند.

از جنس‌های طبیعی مثل ابریشم و پنبه تا جنس‌های مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون، هر کدام ویژگی‌ها و مزایای خود را دارند. به طور کلی، ابریشم به دلیل نرمی، لطافت و درخشندگی که به لباس می‌بخشد، محبوبیت بالایی دارد. از طرفی، پنبه به دلیل خنک بودن و قابلیت جذب زیاد، گزینه‌ای مناسب برای لباس‌های روزمره است.

از طرفی، جنس‌های مصنوعی مانند پلی‌استر و نایلون به دلیل مقاومت در برابر سایش و ایجاد شکل‌پذیری مطلوب، برای لباس‌هایی که نیاز به استحکام و دوام بیشتری دارند، ترجیح داده می‌شوند.

بنابراین، بهترین پارچه آستری برای یک لباس، وابسته به نوع و کاربرد لباس، فصل سال، و نیازهای شخصی شماست. اما در کل، برای راحتی و استفاده طولانی‌مدت، انتخاب پارچه آستری با مشخصه‌هایی که سلیقه و نیازهای شما را برطرف می‌کند، بسیار مهم است.

علاوه بر آستری، شما می‌توانید برای آشنایی با انواع پارچه‌های مناسب دوخت لباس، به مقاله مربوطه در وبلاگ دوخت برتر مراجعه کنید.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با انواع انواع پارچه آستری آشنا کنیم و ویژگی‌های هر کدام را بیان کنیم تا شما بتوانید بهترین آستری را برای لباس هایتان انتخاب کنید؛ کافیست انواع آستری و ویژگی‌های هر کدام که بالاتر توضیح داده شده است را مطالعه کنید.
همچنین برای آموزش های بیشتر و تخصصی تر مانند آموزش طراحی لباس و آموزش نازک دوزی، می‌توانید از آموزش خیاطی با دوخت برتر کمک بگیرید.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌