انواع پارچه ساتن و کاربردهای آنها در خیاطی


معصومه محمدی
نویسنده
۲۷ آبان ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
انواع پارچه ساتن و کاربردهای آنها در خیاطی

ساتن، یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین انواع پارچه در دنیاست. این پارچه، با جنس‌های متنوعی از جمله ابریشم، نایلون و پلی استر ساخته می‌شود و معمولا یک طرفش مات و یک طرف دیگر پارچه براق است.  وقتی صحبت از پارچه‌ی ساتن می‌شود، بافت براق و جذاب این پارچه و حس لوکس بودن، اولین چیزی است […]

ساتن، یکی از جذاب‌ترین و محبوب‌ترین انواع پارچه در دنیاست. این پارچه، با جنس‌های متنوعی از جمله ابریشم، نایلون و پلی استر ساخته می‌شود و معمولا یک طرفش مات و یک طرف دیگر پارچه براق است. 

وقتی صحبت از پارچه‌ی ساتن می‌شود، بافت براق و جذاب این پارچه و حس لوکس بودن، اولین چیزی است که به ذهن‌ها خطور می‌کند. پارچه‌های ساتن از زمان‌های قدیم تا به امروز در دنیای دوخت و دوز کاربردهای بی‌شماری داشته‌اند. واقعیت این است که تنوع بی‌نظیر در استفاده‌های مختلف و همچنین کیفیت و کارایی ساتن، از دلایل اصلی محبوبیت همیشگی این پارچه محسوب می‌شوند. از آنجایی که پارچه‌ ساتن طرفداران زیادی دارد، تنوع رنگی این‌ پارچه هم بسیار زیاد است. اگر به طراحی لباس و رنگ‌شناسی علاقه دارید، پکیج طراحی لباس و رنگ شناسی دوخت برتر، یکی از کامل‌ترین آموزش‌ها برای تبدیل شدن به یک طراح لباس حرفه‌ای را به شما ارائه می‌کند.

چیزی که ساتن را از دیگر پارچه‌ها متمایز می‌کند، نرمی فوق‌العاده‌ی آن و توانایی بازتاب نور بی‌نظیرش است که به لباس‌ها جلوه‌ای استثنایی می‌بخشد؛ به همین دلیل است که این پارچه در لباس‌های شب و لباس عروس جایگاه‌ ویژه‌ای دارد. بعلاوه، این پارچه به دلیل اینکه به اصطلاح لخت است و ریزش دارد، روی تن خوب می‌نشیند، می‌تواند عیوب و نقص‌های بدن را مخفی کند و به شکل مناسبی روی بدن قرار بگیرد.

در پکیج لباس شب و عروس دوخت برتر، می توانید کامل‌تر و به طور مفصل درباره‌ی انواع پارچه‌های مجلسی و پارچه‌های ترندهای روز این لباس‌ها آموزش ببینید. 

از ویژگی‌های دیگر پارچه ساتن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که در مقایسه با دیگر انواع پارچه‌ها کمتر چروک می‌شود و به خاطر الیاف محکمش نسبت به بسیاری از پارچه‌ها مقاوم‌تر و بادوام‌تر است.

نام ساتن برگرفته شده از بافت این پارچه است و به تار و پود آن اشاره دارد. تاریخ پیدایش ساتن به قرون وسطی در چین برمی‌گرد،.جایی که این پارچه را با ابریشم می‌بافتند و سپس با توجه به محبوبیتش به بازارهای جهانی هم راه پیدا کرد، و به سرعت مورد توجه مردم اروپا و سایر نقاط جهان قرار گرفت. ایتالیا اولین کشور غربی بود که در قرن دوازدهم ساتن را تولید کرد. این تحول سبب محبوبیت پارچه ساتن نزد اروپاییان در از سالهای خیلی دور تاکنون شد.

انواع مختلفی از ساتن وجود دارند که هر یک دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود هستند، و این تنوع بی‌نهایت، به نوع الیاف مورد استفاده و روش بافت این‌ پارچه بستگی دارد. در ادامه با چند نوع پارچه ساتن و کاربردهایشان آشنا می‌شویم. 

انواع پارچه‌های ساتن

ساتن تافته 

تافته بافتی با آهار بیشتر، ریزش کمتر و جنس نسبتاً براق دارد. الیاف این پارچه ترکیبی از ابریشم، پلی‌استر یا نایلون است. به جز این موارد از الیاف مصنوعی دیگری هم در دوخت تافته استفاده می‌شود. وزن این پارچه بنا به نوع بافت و مواد سازنده‌اش متغیر است؛ بعضی از تافته‌ها سبک‌ و برخی تاحدی سنگین‌اند. از ویژگی‌های ساتن تافته می‌توان به این اشاره کرد که در کاربردهای مختلف، حالت خود را حفظ می‌کند و  در برابر چروک‌ مقاوم است. براق‌بودن و بافت سفت و خشک پارچه به دوخت لباس‌های لوکس و مجلل کمک می‌کند.

ساتن حریر 

پارچه ساتن حریر نوعی از ساتن است که نسبت به دیگر انواع ساتن، براقیت و وزن کمتری دارد و بسیار لطیف است. به دلیل سبک بودن، از این پارچه برای دوخت انواع شال، روسری، شومیز و …  استفاده می‌شود.

ساتن آمریکایی 

ساتن آمریکایی پرکاربردترین نوع در بین پارچه‌های ساتن است. این پارچه که از الیاف پلی‌استر تولید می‌شود، مات بوده و وزن سنگین و ضخامت بالایی دارد، لطیف است و از لحاظ درخشندگی زیاد براق نیست، همچنین چر‌وک‌پذیری‌اش کم بوده و انعطاف زیادی ندارد.  

بنابراین لباس‌هایی که با ساتن آمریکایی دوخته می‌شوند، ایستایی بهتر و مقاومت بالاتری دارند. 

از این پارچه برای دوخت انواع لباس‌ها مثل مانتوهای مجلسی، پیراهن، کت دامن و کت شلوار زنانه و… استفاده می‌شود.

ساتن آستری

شاید تعجب کنید اما از پارچه‌ی ساتن به عنوان آستر هم استفاده می‌شود، اما از نوع خاصی از ساتن که به آن ساتن آستری می‌گویند. سطح پارچه ساتن آستری نرم و براق بوده و آهار بیشتری دارد که به ایستایی پارچه کمک زیادی می‌کند. برای دوخت آستر لباس یا پرده می‌توان این نوع ساتن را به کار برد.

ساتن دوشس

ساتن دوشس از جمله پارچه‌های سنگین، مقاوم است که براقیت کمتری دارد و به خاطر وزن زیادش، شکل و حالت خود را به خوبی حفظ می‌کند. در تولید این نوع پارچه معمولاً از نخ‌های ابریشم بسیار ظریف یا از تارهای الیاف مصنوعی استفاده می‌شود.

پارچه ساتن، با ویژگی‌های خاصش، از آن دسته پارچه‌هایی است که برای دوخت و استفاده از آن باید دقت کافی داشته باشید. دوخت لباس یا هر محصول دیگری از این پارچه، به دستان حرفه‌ای و با تجربه نیاز دارد. لبه‌های نرم این پارچه، باعث می‌شود که در اثر اشتباهی کوچک، پارچه خیلی زود نخ‌کش شود. همچنین، باید توجه داشت که کدام نوع از ساتن برای چه کاربردی مناسب‌تر است.

با این وجود، اگرچه دوخت و استفاده از این پارچه با چالش‌هایی به همراه دارد، اما کاربردها و زیباییش، امکان دوخت لباس‌های مختلفی مثل لباس شب و عروس، پیراهن، شومیز، شلوار، بلوز، حتی خرج‌کاری و… را به شما می‌دهد. همچنین، از پارچه‌های ساتن با ضخامت بیشتر، می‌توانید در دکوراسیون منزل نیز مثل روکش مبلمان، پرده، روبالشی، روتختی و دیگر وسایل داخلی استفاده کنید.

اگر به این مباحث علاقه دارید، دوره‌ی طراحی لباس و خلاقیت دوخت برتر را از دست ندهید. 

در کل، این پارچه با تمامی محدودیت‌ها و چالش‌هایش، امکانات فراوانی را برای خلق محصولات متنوع و زیبا فراهم می‌کند، اما نیازمند دقت و دانش فنی خاصی در دوخت و استفاده است. 

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌