نحوه محاسبه اندازه پارچه مورد نیاز؛ فرمول محاسبه متراژ پارچه


معصومه محمدی

نویسنده
۷ خرداد ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:8 دقیقه

دسته بندی :

ترفند‌های طراحی و دوخت
نحوه محاسبه اندازه پارچه مورد نیاز؛ فرمول محاسبه متراژ پارچه

یکی از دغدغه‌های اصلی دوخت لباس، چگونگی خرید پارچه به مقدار مورد نیاز است. ممکن است خرید پارچه برای دوخت لباس کاری ساده و راحت به نظر برسد، اما نکات مهمی در آن نهفته است که رعایت آن‌ها جهت خرید درست و اصولی و صرفه‌جویی در هزینه و مصرف پارچه، ضروری است. در ادامه این […]

یکی از دغدغه‌های اصلی دوخت لباس، چگونگی خرید پارچه به مقدار مورد نیاز است. ممکن است خرید پارچه برای دوخت لباس کاری ساده و راحت به نظر برسد، اما نکات مهمی در آن نهفته است که رعایت آن‌ها جهت خرید درست و اصولی و صرفه‌جویی در هزینه و مصرف پارچه، ضروری است. در ادامه این مقاله از دوخت برتر، به نحوه محاسبه اندازه پارچه مورد نیاز برای هر لباس پرداخته‌ایم تا در هنگام خرید و انتخاب پارچه دچار مشکل و سردرگمی نشوید.

فرمول محاسبه متراژ پارچه چیست؟

فرمول محاسبه متراژ پارچه
فرمول محاسبه متراژ پارچه

چنانچه به یاد سپردن میزان پارچه مورد نیاز هر مدل برای شما دشوار است. می‌توانید از فرمول کلاسیک محاسبه متراژ پارچه کمک بگیرید. طبق این فرمول باید، دور سینه یا باسن (هر کدام بزرگتر باشد) را دو برابر کرده و با قد لباس و قد آستین جمع کنید، سپس عدد به دست آمده را تقسیم بر 150 (که عرض پارچه است) نمایید تا میزان متراژ پارچه مورد نیاز به دست آید.

پارچه مورد نیاز برای انواع لباس چقدر است؟

هر لباس با توجه به مدل و قدی که دارد، مقدار متفاوتی پارچه می‌برد. البته این میزان پارچه کاملا به قد شما و قد لباسی که قصد دوختن آن را دارید نیز وابسته است. علاوه بر اینکه می‌توانید از فرمول اصلی برای محاسبه متراژ پارچه مورد نیاز استفاده کنید، به طور کلی مقدار پارچه مورد نیاز برای دوخت انواع لباس را نیز در ادامه مقاله شرح داده‎‌ایم.

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت دامن

دامن‌ها مدل‌های مختلفی دارند که هر کدام به متراژ متفاوتی پارچه نیاز دارند. در ادامه مقدار مورد نیاز انواع دامن را به تفکیک مدل بیان کرده‌ایم.

  • دامن راسته: اندازه لازم برای دوخت دامن راسته، قد دلخواه دامن به علاوه ده سانت برای کمر است.
  • دامن ترک: برای دوخت این دامن اکثرا از پارچه ساده استفاده می‌شود. مقدار پارچه لازم برای دامن ترک به صورت، دو برابر قد دامن به علاوه ده سانت برای کمر محاسبه می‌شود.
  • دامن پلیسه: برای دوخت دامن پلیسه از پارچه‌های ظریف مانند ساتن استات استفاده می‌شود، پارچه ساده و چهارخانه هم برای دوخت این دامن مناسب است. میزان پارچه مورد نیاز دوخت دامن پلیسه نیز دو برابر قد دامن به علاوه ده سانت برای کمر است.
  • دامن فون: به طور کلی دو نوع دامن فون وجود دارد که برای دامن با فون کم یک قد و دامن با فون زیاد دو قد پارچه به علاوه ده سانت برای کمر نیاز است. این دامن با انواع طرح‌های پارچه دوخته می‌شود.
  • دامن کلوش: دامن‌ کلوش به پارچه لخت یا پارچه‌ای با ریزش نسبی نیاز دارد که دو نوع پارچه کرپ و کشمیر می‌توانند گزینه‌های مناسبی باشند. برای دامن نیم کلوش یک قد دامن و دامن تمام کلوش دو قد به علاوه دو سوم کمر پارچه نیاز است.
  • دامن ماکسی: دامن‌های ماکسی با هر پارچه‌ای زیبایی خاص خود را دارند. برای این دامن زیبا بلندی دامن به علاوه ده سانت پارچه برای کمر مورد نیاز است.
  • دامن پیله دار: پارچه فاستونی به دلیل فرم‌پذیری بالا گزینه خوبی برای این دامن است و با توجه به اندازه پیلی‌ها (چهار برابر عمق هر پیلی) به عرض دامن اضافه می‌شود. پس با توجه به عرض دامن وقد مورد نظر، متراژ را محاسبه کرده وپارچه را خریداری کنید.
  • دامن شلواری: دامن شلواری را می‌توان با پارچه‌های نخی یا ریزش دار مانند کرپ دوخت. میزان پارچه مورد نیاز برای دامن شلواری یک قد به علاوه ده سانت پارچه است.

میزان پارچه مورد نیاز برای انواع کت زنانه و مردانه

برای دوخت کت یک متر و هفتاد سانتی‌متر پارچه نیاز است. این مقدار پارچه به شما اجازه می‌دهد تا در طراحی یقه و قد لباس با خیال راحت نکات مد نظر خود را اعمال کنید.

اگر می‌خواهید فرآیند دوخت انواع کت را به راحتی انجام دهید، می‌توانید از الگو کت دوخت برتر که شامل الگو آماده‌ی دوخت کت در سایز‌های مختلف می‌باشد نیز، استفاده کنید.

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت شومیز و بلوز

برای دوخت شومیز و بلوز زنانه قد لباس به علاوه قد آستین کافی است، که معمولا یک متر و نیم می‌باشد. اما این مترا ژ پارچه برای بلوز و شومیزهایی که آزادی بیشتری دارند یا آستین آن‌ها مدل خاصی دارد، بیشتر است.

برای مشاهده رایگان دوره آموزش نازک دوزی که شامل آموزش دوخت انواع شومیز می‌باشد، کلیک کنید.

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت مانتو

مانتوها مدل‌های متنوعی دارند که هر کدام به متراژ متفاوتی پارچه نیاز دارند. برای مثال یک مانتو ساده یقه انگلیسی دو متر پارچه لازم دارد.

بیشتر بخوانید: انواع مدل‌های مانتو و پارچه مناسب برای دوخت‌شان

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت شلوار

برای دوخت شلوار راسته یک مترو بیست سانتی‌متر پارچه نیاز است. اما برای شلوارهای دمپا گشاد به میزان گشادی به طول پارچه اضافه می‌شود.

برای مشاهده رایگان دوره آموزش دوخت شلوار، کلیک کنید.

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت پیراهن زنانه

برای تعیین متراژ پارچه برای پیراهن زنانه نیاز است عرض پارچه را در نظر بگیرید. اگر عرض پارچه کمتر از یک و نیم متر بود به طول پارچه اضافه کنید و مقدار بیشتری خریداری کنید، در غیر این صورت دو ونیم متر پارچه کافی خواهد بود.

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس مجلسی

پیراهن مجلسی تنوع بسیار زیادی دارد. و با توجه به مدل و نوع پارچه متراژ آن متغیر است.

میزان پارچه مورد نیاز برای دوخت لباس عروس

هر پیراهن عروس برای فرم خاصی از اندام طراحی شده است و هر مدل میزان مشخصی پارچه نیاز دارند. پارچه‌های مخصوص لباس عروس در عرض سه متر تولید می‌شوند و قیمت بالایی دارند. ساده‌ترین لباس عروس دو متر و نیم پارچه لازم دارد. البته این میزان برای قسمت اصلی لباس عروس است و مقدار تور و پارچه کارشده نسبت به مدل لباس محاسبه شود.

شاید برای شما مفید باشد؛ دوره شب و عروس دوخت برتر (آموزش تخصصی دوخت انواع لباس مجلسی و لباس عروس با جدید‌ترین متد‌های روز دنیا)

چه نوع عواملی در هنگام محاسبه متراژ پارچه موثر است؟

محاسبه متراژ پارچه
محاسبه متراژ پارچه

مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در خرید پارچه، نوع و مدل لباس انتخابی شماست زیرا میزان متراژ مورد نیاز را تعیین می‌کند. البته عوامل تاثیرگذار دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم. با رعایت نکات ذکر شده، به سادگی نوع و متراژ پارچه را انتخاب می‌کنید و از نتیجه نهایی لذت می‌برید.

1_ نوع پارچه

نوع پارچه می‌بایست با توجه به مدل لباس انتخاب شود. انتخاب نوع پارچه برای دوخت لباس بسیار حائز اهمیت است زیرا تاثیر بسیار مهمی در نتیجه نهایی دارد. برای مثال، انتخاب پارچه آهاردار یا خشک، مدل لباس شما را نیز تغییر می‌دهد. نوع پارچه قدم اول برای مشخص کردن مسیر خرید پارچه است. چنانچه نوع پارچه کرپ مناسب مدل لباس شما باشد، لازم است که جنس آن را نیز انتخاب کنید زیرا دارای انواع گوناگونی است که در ادامه در رابطه با آن توضیح داد‌ه‌ایم.

برای آشنایی با انواع پارچه برای دوخت کلیک کنید.

2_ جنس پارچه

همانطور که گفته شد هر نوع پارچه، دارای جنس‎های مختلفی است برای مثال، پارچه کرپ دارای جنس‌هایی مانند، کرپ مازراتی، کرپ باربی، کرپ دیور، اسکاچی، ابریشم، حریر، ژرژت و کرپ گاباردین است. البته در هنگام خرید پارچه باید به آبرفت و اتورفت آن و خواب پارچه توجه کنید. برای مثال برخی پارچه‌ها مانند مخمل (انواع پارچه‌های مخمل) دارای خواب پارچه هستند. هنگام خرید این نوع پارچه، با توجه به مدل لباس نیاز به متراژ بیشتری دارید. چنانچه این نکته پس از برش و دوخت رعایت نشود، لباس شما به اصطلاح سایه روشن می‌شود. هنگام برش لباس این نوع پارچه، نیاز است که تکه‌های الگو در جهت خواب پارچه قرار گیرند.

3_ طرح پارچه

طرح و نقش پارچه‌ها دارای تنوع بالایی هستند. در خرید پارچه توجه به این مورد نیز ضروری است زیرا، در برش پارچه‌های طرح‌دار باید دقت بیشتری نمود. در واقع برای برش این گونه پارچه‌ها باید به راه‌های عمودی یا افقی پارچه، مورب بودن طرح، یا در پارچه‌های گل‌دار سمت و سوی نقش و در پارچه‌های حاشیه دار محل قرار گرفتن آن در لباس توجه شود.

4_ عرض پارچه

طول پارچه نشان دهنده درازای پارچه است که بر روی طاقه پارچه پیچیده می‌شود اما عرض پارچه دارای اندازه‌های متفاوتی است. اکثر پارچه‌های موجود در بازار دارای عرض یک و نیم متر هستند. البته پارچه‌های چیت دارای عرض نود سانتی متر و پارچه‌های مجلسی نیز با عرض یک متر موجود هستند. پس در هنگام خرید پارچه به عرض آن نیز توجه نمایید زیرا در مقدار پارچه تاثیرگذار است.

5_ مدل لباس

یکی از عوامل اصلی تعیین میزان متراژ پارچه، مدل لباس است. هر مدل لباس، میزان متفاوتی پارچه نیاز دارد. برای مثال، انواع دامن‌ها، شومیزها و دیگر لباس‌ها با توجه به مدل و قد لباس به متراژ متفاوتی از پارچه نیاز دارند که در ادامه این مطلب در رابطه با آن توضیح داده‌ایم.
این نکته را فراموش نکنید که پیش از خرید پارچه، مدل لباس خود را انتخاب نمایید زیرا تاثیر مستقیمی در تعیین متراژ پارچه دارد. البته اندازه دور‌باسن که بزرگترین ناحیه در بدن است، قد لباس، قد و مدل‌ آستین و نوع یقه نیز تعیین کننده مقدار پارچه است.

شاید برای شما مفید باشد؛ آشنایی با انواع مدل یقه

نکات مهم در محاسبه اندازه پارچه

محاسبه اندازه پارچه
محاسبه اندازه پارچه
  • توصیه می‌شود با آگاهی از متراژهای معمول برای هر نوع لباس با اطلاع از اندازه‌های شخصی هر فرد اقدام به خرید کنید.
  • برای محاسبه قد لباس، متر را از روی سرشانه کنار گردن قرار دهید به طوری که متر از روی سینه بگذرد.
  • برای قد آستین، متر را از قسمت سرشانه قرار داده و تا بلندی دلخواه اندازه بگیرید. معمولا این اندازه برای آستین بلند شصت سانتی‌متر است.
  • برای دامن از کمر تا قد دامن مورد نظر اندازه گیری شود.
  • برای به دست آوردن قد شلوار از کمر در قسمت پهلو تا اندازه قد دلخواه اندازه‌گیری شود.
  • چنانچه می‌خواهید مقدار بسیار دقیق پارچه را بدست آورید؛ می‌توانید پس از الگوکشی، الگوهای لباس را کنار هم قرار داده و اندازه‌گیری کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش کامل مطالعه الگوی خیاطی

سخن آخر

در نهایت باید این نکته را به یاد داشته باشید که خرید پارچه بدون انتخاب کردن نوع پارچه و مدل لباس امکان‌پذیر نیست و در صورت خرید نیز ممکن است دچار ضرر شوید و مورد استفاده جهت دوخت مدل دلخواه شما قرار نگیرد. البته لازم است به نوع و طرح پارچه در خرید نیز توجه کنید. پیشنهاد می‌شود جهت کسب اطلاع در این زمینه دوره رایگان آموزش رنگ شناسی و جنسیت را تماشا کنید تا با اطلاعات دقیق‌تری پارچه بخرید.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌