انواع مدل‌های مانتو و پارچه مناسب برای دوخت‌شان


معصومه محمدی
نویسنده
۱۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
انواع مدل‌های مانتو و پارچه مناسب برای دوخت‌شان

مانتوها از نظر اندازه‌ی قد به سه دسته تقسیم می‌شوند: مانتوهای بلند یا ماکسی:   مانتوهای ماکسی، بلندترین مدل مانتو از لحاظ قدی هستند و طول آنها معمولا تا پایین زانوها یا حتی گاهی تا مچ پا می‌رسند. این مانتوها برای استفاده در فصول سرد سال مناسب هستند و اغلب برای مراسم‌ها و مهمانی‌های رسمی استفاده […]

مانتوها از نظر اندازه‌ی قد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

مانتوهای بلند یا ماکسی:  

مانتوهای ماکسی، بلندترین مدل مانتو از لحاظ قدی هستند و طول آنها معمولا تا پایین زانوها یا حتی گاهی تا مچ پا می‌رسند. این مانتوها برای استفاده در فصول سرد سال مناسب هستند و اغلب برای مراسم‌ها و مهمانی‌های رسمی استفاده می‌شوند. پارچه‌ای که برای دوخت مانتوهای بلند استفاده می‌شود بهتر است سبک و کم‌وزن باشد.

 مانتوهای متوسط یا میدی: 

این نوع مانتوها طول متوسط دارند و معمولاً قدشان تا روی ران‌ها یا کمی بیشتر می‌رسد. این مانتوها معمولا بیشترین کاربرد را داشته و برای استفاده روزمره و همچنین به عنوان لباس کژوال و فرمال مناسب هستند.

مانتوهای کوتاه: 

این نوع مانتوها که قدشان نهایتا تا بالای زانو می‌رسد، در انواع مختلفی مثل مانتوهای کتی یا اورسایز دوخته می‌شود. گاهی می‌توان با کمی بلندتر گرفتن قد شومیزهای نخی، آنها را به یک مانتوی ساده و راحت تبدیل کرد. همچنین با استفاده از پارچه‌های ضخیم در دوخت مانتوهای کوتاه، می‌توان به یک استایل شیک زمستانه رسید. 

اگر بخواهیم مانتوها را از لحاظ سبک و مدل دسته‌بندی و هریک را جداگانه تعریف کنیم، به یک کتابچه‌ی چندین صفحه‌ای احتیاج داریم. با پیشرفت مد و فشن، تنوع در دوخت مدل‌‌های مختلف مانتو هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود. در ادامه تعدادی از سبک‌های پرکاربرد مانتو و پارچه‌هایی که برای هر سبک قابل استفاده است را باهم بررسی می‌کنیم. 

اگر به دوخت مانتو علاقه دارید، پکیج آموزشی مانتودوز دوخت برتر را از دست ندهید.

مانتوهای مجلسی 

مانتوی مجلسی، یکی از اجزای اصلی استایل خانم‌های ایرانی است که به عنوان لباسی شیک و رسمی برای مهمانی‌ها و مراسم‌های خاص طراحی می‌شود. این لباس با داشتن طرح‌ها و الگوهای متمایز و با استفاده از پارچه‌های باکیفیت، زیبایی و شکوه را به استایل زنانه اضافه می‌کند. 

مانتوهای مجلسی در محیط‌هایی مثل مهمانی‌های رسمی، عروسی، مراسم عقد و نامزدی، جشن‌ها و مراسم‌های خاص دیگر استفاده می‌شود. با توجه به اینکه در اینگونه مراسم‌ها اغلب انتظار می‌رود چه به عنوان میزبان و چه مهمان، شیک و باشکوه به نظر برسید، مانتو مجلسی می‌تواند یک انتخاب مناسب برای زنان باشد.

یکی از ویژگی‌های مهم مانتوهای مجلسی، استفاده از پارچه‌های با کیفیت و منحصربفرد است. پارچه‌هایی که معمولاً دارای الگوها و طرح‌های خاصی هستند و جذابیت و زیبایی مانتو را افزایش می‌دهند. همچنین، مانتوهای مجلسی اغلب دارای جزئیات دوخت و تزئیناتی مانند جواهردوزی، سنگ‌دوزی یا هنرهای دستی دیگری هستند که به آنها زیبایی و جلوه‌ی بیشتری می‌بخشد. دوره جواهر دوزی دوخت‌برتر، با آموزش کار با ابزار جواهردوزی و شناخت انواع خرج‌کار در تزئین لباس و آموزش مدلهای مختلف جواهردوزی، شما را با این هنر زیبا آشنا می‌کند.

از آنجایی که مانتو مجلسی در مراسم‌ها استفاده می‌شود و کاربرد روزمره ندارد؛ می‌توان از مدل‌های متنوع و خاص برای دوخت این مانتوها بهره برد و برای طراحی از مدل‌هایی مثل دامن دنباله دار، آستین‌های کلوش یا مچ‌دار، یقه‌های متنوع و طرح‌های مختلف براساس مد روز الهام‌ گرفت.

از جمله پارچه‌های مورد استفاده در مانتوهای مجلسی می‌توان به ژاکارد، ساتن، یاخما، و گیپور اشاره کرد. این پارچه‌ها با داشتن درخشندگی، لطافت و ظاهر زیبا، به مانتوهای مجلسی جذابیت ویژه‌ای می‌بخشند.

مانتوهای اداری 

از سالهای گذشته سازمان‌های بزرگ برای یک‌دست شدن و در راستای برندسازی، لباس‌هایی را برای کارمندان خود در نظر می‌گرفتند؛ در دنیای امروز، پوشیدن لباس‌های فرم و اداری به یک روند از زندگی حرفه‌ای تبدیل شده است.  از معلم‌ها تا مدیران، از کارگران تا کارمندان اداری، همه به دنبال یک پوشش مناسب و حرفه‌ای در محیط کار خود هستند. اما آیا همیشه لازم است تا لباس‌های اداری پرهزینه و عجیب و غریب باشند؟

با توجه به تغییرات مد، امروزه مفهوم پوشش مناسب در محیط کار تغییر کرده است. مانتوهای اداری دیگر براساس پرهزینه بودن یا داشتن طرح‌های عجیب انتخاب نمی‌شوند. به جای آن، تمرکز بر روی سادگی، خوش‌دوخت و مناسب فضای کار بودن است. رنگ‌هایی مثل سرمه‌ای، مشکی، زغالی و طوسی به عنوان استانداردهای جهانی در پوشش‌های اداری بیشتر از سایر رنگ‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند.

پارچه‌های انتخابی برای دوخت مانتو نیز موضوع مهم دیگری است که باید به آن‌ توجه کرد. پارچه‌هایی مثل فیونا، کرپ، فاستونی و دیپلمات با الیاف طبیعی و نخی؛ علاوه بر نرمی و لطافت، کمترین میزان چروک‌پذیری را دارند. این پارچه‌ها نه تنها احساس راحتی را برای فرد فراهم می‌کنند، بلکه به واسطه‌ی ایستایی، سادگی، و شیک بودن در طول روز احساس خوبی را به شما منتقل خواهند کرد.

مانتوهای دانشجویی 

مانتوهای دانشجویی، به عنوان قسمتی اساسی از پوشش روزمره دانشجویان، باید با قوانین و مقررات دانشگاهی سازگاری داشته باشند. مدل‌های مانتوی دانشجویی معمولاً با الگوها و طرح‌های ساده و کلاسیک طراحی می‌شوند تا برای محیط دانشگاه مناسب بوده و در عین حال، حس راحتی و رهایی بدهند چون اغلب دانشجویان برای مدت طولانی در روز مانتو را به تن دارند.

همچنین مانتوهای دانشجویی باید به گونه‌ای باشند که با دیگر لباس‌ها مثل شلوار، مقنعه و کفش‌ها ست شوند، نه به این معنی که همه‌ی لباس‌ها از یک جنس و رنگ باشند، بلکه یک هماهنگی و هارمونی بین اجزای مختلف پوشش ایجاد کنند. 

در نهایت جنس پارچه‌ی مانتو نیز اهمیت بسیاری دارد، جنس پارچه بهتر است باکیفیت و مرغوب باشد، و خصوصیاتی مثل چروک‌پذیری پایین، قابلیت حفظ رنگ، بور نشدن در اثر شست‌وشو، لکه‌پذیری پایین و دوام و استقامت بالا را در خود داشته باشد. بهترین پارچه‌ها برای مانتوهای دانشجویی، پارچه‌های کرپ، فاستونی، کتان، لینن، جین و نخ پنبه هستند.

مانتوهای کژوال 

استایل کژوال، یکی از محبوب‌ترین و ساده‌ترین استایل‌های مدرن است که برای هر فردی، بدون توجه به جنسیت، قابل استفاده است. این استایل به طور عمومی تمرکز خود را بر راحتی و آزادی در پوشش قرار می‌دهد. با داشتن استایل کژوال، فرد می‌تواند به شیوه‌ای آسان شیک‌پوشی و حس راحتی را همزمان تجربه کند.

استایل کژوال به عنوان یک استایل روزمره، شامل آیتم‌های پوششی غیررسمی و راحت است. این استایل بیشتر برای فعالیت‌های روزانه و غیررسمی مانند خرید، دیدار با دوستان، یا فضاهای تفریح مناسب است. با این حال، مانتوهای کژوال همچنان می‌توانند شیک و جذاب دوخته شده و براساس شخصیت و سلیقه افراد در موقعیت‌های مختلف کاربرد داشته باشند. 

پارچه‌های استفاده شده در مانتوهای کژوال نیز باید مطابق با استایل هر شخص انتخاب شوند. پارچه‌هایی مثل جین، کتان، و پارچه‌های کشباف می‌توانند برای مانتوهای کژوال مناسب باشند. این پارچه‌ها علاوه بر ایجاد حس راحتی برای فرد، قابلیت شستشوی مناسبی دارند و از طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

مدل‌های مختلف مانتو کژوال، از جلو باز تا جلو بسته، از کتی تا عبایی، و از پانچو تا مدل‌های اورسایز، تنوع بسیاری داشته و هر فرد می‌تواند بر اساس سلیقه و نیاز خود، مناسب‌ترین را انتخاب کند.

به طور کلی، مانتوهای کژوال با ترکیب راحتی و شیکی، به فرد این امکان را می‌دهند که در هر زمان و موقعیتی، در عین سادگی، خوش‌پوش ظاهر شود.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌