بهترین پارچه‌ها برای لباس‌های پاییزی


معصومه محمدی
نویسنده
۲۹ مهر ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
بهترین پارچه‌ها برای لباس‌های پاییزی

پاییز زیبا و پر از رنگ از را رسیده، رنگ‌های زرد و نارنجی کم‌کم به چشم می‌آیند و هوا به آرامی به سمت سرد شدن می‌رود. این تغییرات فصلی، به معنای تغییرات در نیازهای ما به لباس‌های مناسب فصل هم هست. انتخاب پارچه‌های مناسب برای لباس‌های پاییزی می‌تواند از ما در برابر سرما، باد و […]

پاییز زیبا و پر از رنگ از را رسیده، رنگ‌های زرد و نارنجی کم‌کم به چشم می‌آیند و هوا به آرامی به سمت سرد شدن می‌رود. این تغییرات فصلی، به معنای تغییرات در نیازهای ما به لباس‌های مناسب فصل هم هست. انتخاب پارچه‌های مناسب برای لباس‌های پاییزی می‌تواند از ما در برابر سرما، باد و باران محافظت کرده و در عین حال استایل به‌روز و شیک‌مان را هم حفظ کند. در این بلاگ، بهترین پارچه‌های پاییزی را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید استایل پاییزی جذاب و زیبایی داشته باشید. 

گفتنی است که این بلاگ می‌تواند به آموزش دقیق جنسیت پارچه در طراحی و دوخت لباس‌هایی پاییزه نیز به شما کمک کند؛ پس اگر دوست دارید دوره‌های آموزش طراحی و خیاطی لباس را بگذرانید، این مقاله را از دست ندهید.

لیست پارچه‌های مناسب برای فصل پاییز

در ادامه شما را با ۶ پارچه پاییزی زیبا آشنا کرده و ویژگی هریک از آن‌ها را برایتان شرح می‌دهیم.

پارچه فاستونی

پارچه فاستونی (Fastoni) یک نوع پارچه است که از جنس پنبه یا مخلوط پنبه با سایر فیبرها تهیه می‌شود. ویژگی‌های مهم پارچه فاستونی عبارتند از:

1. نرمی و لطافت: پارچه فاستونی بسیار نرم و لطیف است که باعث ایجاد راحتی بیشتر برای پوشیدن می‌شود.

2. جذب رطوبت: پارچه فاستونی قابلیت خوبی برای جذب رطوبت دارد، بنابراین در فصل‌های سرد و گرم به خوبی از تعریق جلوگیری می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که پارچه فاستونی برای لباس‌های پاییزه مثل کت و ژاکت مناسب باشد.

3. مقاومت در برابر چروک: این نوع پارچه به دلیل لطافت و پرز کمی که دارد به راحتی چروک نمی‌شود و لباس‌ها و پوشاک از پارچه فاستونی به طراحی خوب و ظاهری مرتب و شیک دارند.

4. مقاومت در برابر سایش و پارگی: پارچه فاستونی به دلیل ساختار محکم و بافت متناسب، مقاومت خوبی در برابر سایش و پارگی دارد. این ویژگی باعث می‌شود که لباس‌ها از دوام و طول عمر بیشتری برخوردار باشند.

5. بازیابی شکل اصلی: پس از استفاده و شستشو، پارچه فاستونی به خوبی شکل اصلی خود را بازیابی می‌کند و انبساط و انقباض آن کم است.

پارچه مخمل

پارچه مخمل به عنوان یک پارچه لوکس و شیک برای لباس‌ها و ملحقات مد مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل ویژگی‌های خود مورد توجه زیادی از طرف علاقه‌مندان به فشن قرار دارد. ویژگی‌های پارچه مخمل را در ادامه می‌بینید.

1. نرمی و لطافت: پارچه مخمل بسیار نرم و لطیف است و دست کشیدن روی آن حس خوبی به پوست می‌دهد.

2. جلب توجه و جذابیت: این پارچه به دلیل بافت مخملی خود جذابیت زیادی به لباس‌ها می‌بخشد و برای مراسم‌هایی که در فضای باز هستند بهترین انتخاب است.

3. درخشندگی: پارچه مخمل درخششی خاص دارد که آن را برای لباس‌های شب عالی می‌کند.

4. گرمای خوب: پارچه مخمل در فصل‌های سرد سال شما را گرم و راحت نگه می‌دارد.

5. مقاومت در برابر چروک: این پارچه به دلیل بافت مخملی کمتر چروک می‌شود.

پارچه کادوی

یکی از بهترین پارچه‌ها برای لباس‌های پاییزی پارچه‌ی کادوی است. کادوی بافت برجسته‌‌ای با خطوط موازی روی شکل ضخیم و پنبه‌ای خودش دارد. اکثر افراد ثروتمند و بالا رتبه از این مدل پارچه برای لباس‌های پاییزه و زمستانه خود استفاده می‌کنند.

پارچه مرینوس

مدلی نام آشنا که برای اکثر بافت‌های ساده و پلیور در پاییز استفاده می‌شود و پشم آن از جنس پارچه کشمیر است. پارچه مرینوس بافت گرمی دارد و راحت و لوکس به نظر میاید. اما احتمال بروز خارش در ناحیه گردن وجود دارد و به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم از گردنی خز استفاده کنید.

پارچه چرم

یکی از فوق العاده‌ترین ترند‌های فصل پاییز که هیچوقت از مد نمی‌افتد، پارچه چرمی است. این پارچه در دو مدل طبیعی و مصنوعی داخل بازار وجود دارد و برای دوخت پالتو، کت، ژاکت، شلوار، جلیقه و هر مدلی که دوست دارید از آن استفاده می‌شود. تنها محدودیتی که وجود دارد، میزان خلاقیت شما به عنوان طراح لباس و خیاط است. با دوره‌های آموزش خیاطی و طراحی لباس می‌توانید لباس‌های پاییزه بسیاری زیبایی خلق کنید.

پارچه فوتر

اگر پوست حساسی دارید و به دنبال یک پارچه برای فصل پاییز می‌گردید که سنگین نباشد، پارچه فوتر انتخاب مناسبی است. جنس فوتر از نخ پنبه طبیعی بوده و در حفظ گرما عملکرد قابل قبولی دارد. در شستشوی مداوم دیرتر دچار آسیب می‌شود و هیچ آسیبی به پوست وارد نمی‌کند.

از پارچه فوتر برای دوخت مانتو‌، کلاه، شال، کت و شلوار، ژاکت و… استفاده می‌شود.

پارچه مخمل کبریتی

اگر عاشق استایل‌هایی پاییزی باشید،‌ یکی از انتخاب‌هایتان حتماً لباس‌ پاییزی با پارچه مخمل کبریتی خواهد بود! ترکیبی از راه‌های برجسته که به صورت عمودی می‌توانند قد شما را بلندتر نشان دهند.

این مدل دقیقا از نظر بافت و ویژگی شبیه به مخمل است؛ با این تفاوت که طرح متفاوتی دارد.

پارچه جیر

برای روز‌هایی که باران نمی‌بارد و هوا معتدل و پاییزی است، می‌توانید از پارچه جیر استفاده کنید. پارچه‌ای سبک، با لطافت و عمر بالا که انعطاف پذیری بالایی دارد.

معرفی چند ترکیب رنگ معروف برای استایل پاییزی 

پاییز رنگ‌های پر از عشق و شور و هیجان می‌خواهد. اگر به دنبال ایجاد بهترین استایل‌های پاییزی هستید، ترکیب رنگ‌های زیر را در نظر بگیرید.

  • قهوه‌ای
  • زرد
  • نارنجی
  • قهوه‌ای تیره
  • عسلی
  • سورمه‌ای
  • کهربایی
  • قهوه‌ای با رگه‌های سبز
  • زیتونی
  • فیروزه‌ای

بعضی از رنگ‌های پاییزی نیز هستند که اگر با آموزش رنگ شناسی و جنسیت پارچه آشنا باشید،‌ می‌توانید ترکیب‌بندی‌های بهتری برای استایل پاییزی ایجاد کنید.

  • بنفش تیره
  • قرمز تیره
  • قرمز
  • بادمجونی
  • سرخابی
  • آبی کاربنی

سعی کنید این رنگ‌ها را به صورت عمده در استایل نگذارید و آن‌ها را با رنگ‌های قسمت قبلی ترکیب کنید تا اشباع رنگ رخ ندهد.

سخن آخر

شناخت بهترین پارچه‌ها برای لباس‌های پاییزی به درک صحیحی از دوره‌های آموزش خیاطی و طراحی لباس احتیاج دارد و پروسه پیشرفت در آن زمان‌بر است. اگر عاشق این رشته هستید، حتما دوره‌های آموزش رایگان طراحی لباس و رنگ شناسی را مشاهده کنید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌