تاثیر یقه در زیبایی اندام و صورت [بررسی ۱۸ مدل یقه]


معصومه محمدی
نویسنده
۲۰ اسفند ۱۴۰۱
زمان حدودی مطالعه:9 دقیقه
تاثیر یقه در زیبایی اندام و صورت [بررسی ۱۸ مدل یقه]

یقه لباس یکی از جزئیات مهم در طراحی و دوخت لباس است که در ظاهر و بهتر نشان دادن اندام شما تاثیر بسیاری می‌گذارد؛ بعضی از مدل‌های یقه، گردن شما را کشیده‌تر می‌کنند و در مقابل، برخی باعث لاغر‌تر نشان داده شدن صورت شما می‌شوند. با ما همراه باشید تا در بلاگ دوخت برتر به […]

یقه لباس یکی از جزئیات مهم در طراحی و دوخت لباس است که در ظاهر و بهتر نشان دادن اندام شما تاثیر بسیاری می‌گذارد؛ بعضی از مدل‌های یقه، گردن شما را کشیده‌تر می‌کنند و در مقابل، برخی باعث لاغر‌تر نشان داده شدن صورت شما می‌شوند. با ما همراه باشید تا در بلاگ دوخت برتر به بررسی انواع فرم صورت و تاثیر انواع مدل یقه بر رو آن، بپردازیم.

انواع مدل یقه به چهار دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • یقه‌های مسطح یا خوابیده؛ مانند یقه گرد، هفت، چهارگوش و قایقی. این مدل یقه‌ها در عین سادگی، بسیار زیباد هستند.
  • یقه‌های برگردان؛ مانند یقه انگلیسی و آرشال. همان طور که از اسم آنها پیداست، در این مدل یقه‌ها، قسمتی از یقه بر روی سرشانه یا سینه برگرداننده می‌شود و برای لباس‌هایی مانند کت و شومیز بسیار مناسب هستند.
  • یقه‌های ایستاده؛ مانند یقه اسکی و یقه لباس‌های ستنی آسیای شرقی.
  • یقه‌های فانتزی؛ مانند یقه دراپه که در مدل‌های مدرس استفاده می‌شوند و زیبایی فوق العاده‌ای به لباس می‌بخشند.

انواع یقه لباس و تاثیر آن بر زیبایی اندام و صورت

به طور کلی یقه‌های لباس زنانه تنوع بیشتری نسبت به یقه‌های مردانه دارند. برای شروع به شما لیست کاملی از انواع مدل یقه لباس و تاثیر آنها بر زیبایی فرم بدن را، بیان کرده‌ایم.

  1. یقه گرد
  2. یقه قایقی
  3. یقه خشتی
  4. یقه هفت
  5. یقه دراپه
  6. یقه ایستاده
  7. یقه اسکی
  8. یقه فرنچی
  9. یقه ب.ب
  10. یقه کراواتی
  11. یقه شکاری
  12. یقه آرشال
  13. یقه ملوانی
  14. انگلیسی
  15. آمریکایی
  16. یقه پوست
  17. یقه حلزونی
  18. یقه دکلته

تاثیر یقه لباس گرد

یقه گرد
یقه گرد

این مدل یقه در دوحالت باز و خیلی باز مخصوص خانم‌ها و آقایان طراحی شده است. گردی بالای آن تاثیر زیادی روی اندام و زیبایی صورت شما می‌گذارد؛ به طوری که هرچه پهنای یقه  بیشتر باشد، فرم صورت شما جمع‌ و گرد می‌شود. این مدل یقه مخصوص افرادی است که قصد دارند کشیدگی صورتشان را کاهش دهند.

هرچه میزان گردی در امتداد قد گردن بیشتر باشد، گردن بلند‌تر نشان داده شده و برای افراد قد کوتاه مناسب است.

تاثیر یقه لباس قایقی

یقه قایقی
یقه قایقی

همانطور که می‌دانید تاثیر یقه در زیبایی اندام و صورت عملکرد بالایی دارد؛ یقه قایقی مخصوص افراد با صورت کشیده و سرشانه‌های درشت است؛ استفاده از این مدل یقه، قد گردن را کوتاه‌تر نشان می‌دهد. یقه قایقی به افرادی که بالاتنه‌ی درشت و بازو‌های گوشتی دارند کمک می‌کند تا با تمرکز بیشتر بر روی بالاتنه، توجه را از بازو‌ها دور کنند. یقه قایقی در لباس‌های کوتاه و مخصوص دورهمی، لباس مجلسی و ماکسی بسیار زیبا جلوه می‌کند.

تاثیر یقه لباس خشتی در زیبایی صورت

یقه خشتی
یقه خشتی

یقه خشتی دو حالت مختلف دارد:

  1. یقه خشتی مستطیلی
  2. یقه خشتی مربعی

اما تاثیر یقه خشتی در زیبایی اندام و صورت به موارد ریزی بستگی دارد؛ اگر فرم صورت شما مثلث و بیضی است، این مدل برازنده شما خواهد بود. اگر فرم صورت شما مستطیلی است یا قفسه سینه استخوانی دارید، از یقه خشتی استفاده نکنید!

هرچه فاصله از گردن بیشتر شده و طول آن بر روی قفسه سینه کمتر باشد، گردن شما کشیده‌تر خواهد بود؛ در مقابل هرچه پهنای یقه به سرشانه‌ها نزدیک شود و فاصله‌ی یقه خشتی از گردن کم شود، صورت شما گرد و گردن‌تان کوتاه‌تر می‌شود.

تاثیر یقه لباس هفت

یقه هفت
یقه هفت

یقه لباس هفت جزو مدل‌هایی است که با هر میزان از باز بودن‌اش، استایل متفاوتی به فرم صورت و بدن شما می‌دهد. به طور کلی یقه هفتی که در امتداد گردن ارتفاع گرفته باشد، صورت را کشیده می‌کند و برای افراد دارای گردن کوتاه با بالاتنه کوچک و بزرگ هم مناسب است.

اگر یقه هفت در راستای سرشانه‌ها کشیده شده باشد، به افتادگی شانه کمک کرده و توجهات را به جای افتادگی سرشانه، به سمت قفسه سینه می‌برد.

یقه دراپه و تاثیر آن در زیبایی اندام و صورت

یقه دراپه
یقه دراپه

به این مدل یقه که به حالت چین دار و چند لایه روی قفسه سینه می‌افتد یقه دراپه یا Drop می‌گوییم. اگر اندام استخوانی دارید که می‌خواهید بر آن توجه شود، حجم یقه را کم کرده و میزان ریزش پارچه را بیشتر کنید. این حالت در مقایسه با افرادی سینه‌های نسبتا بزرگی دارند باید برعکس باشد؛ به این صورت که میزان حجم یقه را بیشتر کرده و و از ریزش پارچه کم کنید تا سینه‌ها بیش از حد نمایان نشوند.

یقه ایستاده برای کدام اندام و فرم صورت مناسب است؟

مدل یقه ایستاده
مدل یقه ایستاده

این مدل از یقه، کاملاً بالاتنه را می‌پوشاند و باعث می‌شود گردن و چانه‌ کوتاه‌تر نمایش داده شود. مسئله‌ی افتادگی شانه نیز با این مدل یقه قابل پوشاندن است. در برخی حالات از یقه ایستاده، می‌توانید برش وی شکل کوچک به آن بدهید.

یقه اسکی و تاثیر آن بر روی فرم صورت

عکس یقه اسکی
عکس یقه اسکی

می‌خواهید تمام گردن خود را پوشش داده و قد آن را کمتر نشان دهید؟ از یقه اسکی در استایل خود استفاده کنید.

این مدل یقه ترکیبی از یقه ایستاده و یقه برگردان است که در فصول سرد سال استفاده می‌شود و برای افراد با گردن کوتاه مناسب نیست. یقه اسکی به تناسب می‌تواند ارتفاع بالاتنه شما را بیشتر کند که خود نوعی ویژگی مثبت در این مدل از یقه به حساب می‌آید.

یقه فرنچی، انتخاب مناسب افراد چاق!

مدل یقه فرنچی
مدل یقه فرنچی

از تصویر این مدل یقه متوجه نسبت کم‌تر اش در مقایسه با یقه ایستاده خواهید شد؛ به همین دلیل قد گردن را آنچنان هم کوتاه نمی‌کند و برای فرم صورت گرد تا چاق کاملا مناسب است. از یقه فرنچی در لباس‌های رسمی و اداری می‌توان استفاده کرد.

یقه ب ب

یقه ب ب
یقه ب ب

این مدل یقه بسیار شبیه به دو حرف ب در کنار یکدیگر است؛ همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، یقه ب ب می‌تواند حالت کشیده شده یا افتاده‌تری در گودی خود داشته باشد. این مدل برای افراد دارای صورت کشیده و لاغر مناسب است و فرم صورت شما را گرد‌تر نمایش می‌دهد. از این مدل یقه بیشتر در لباس‌های زیر کاربرد دارد.

  1. نوزاد
  2. کودک
  3. دختران نوجوان
  4. خانم‌های سالمند (برای لطیف و کم سن وسال نمایش دادن چهره)

یقه کراواتی و تاثیر آن در زیبایی فرم بدن

یقه کراواتی
یقه کراواتی

انواع اشکال مختلف از کراوات را در نظر بگیرید که بر روی یقه پایه ایستاده یا گرد قرار است دوخته شود. بسته به حجم و ارتفاع یقه، می‌توانید در پر‌تر نمایش دادن بالاتنه و افزایش ارتفاع قفسه سینه و گردن از آن استفاده کنید.

یقه شکاری، مخصوص خانم‌هایی که می‌خواهند لاغر بمانند

یقه شکاری
یقه شکاری

پایه اصلی این مدل یقه که در زیبایی اندام و صورت شما اثر گذاشته است از یقه ب ب می‌آید؛ تفاوت اصلی شقه شکاری با یقه ب ب در تیز بودن انتهای امتداد یقه است که حالت صورت افراد تپل و دارای فرم گرد را جمع و جور می‌کند.

یقه آرشال

یقه آرشال
یقه آرشال

تا اینجا از تاثیرات یقه بر تناسب اندام و فرم صورت سخن گفتیم؛ حال به فرم یقه‌ای بسیار زیبا در تمام مناسبت‌های رسمی، کاری، دورهمی و خانگی می‌رسیم که شبیه به یقه هفت دوخته می‌شود اما یک حالت برگردان بر روی خودش هم دارد که کمی به آن حجم می‌دهد.

یقه آرشال توجهات را به بالاتنه آورده و قفسه سینه را بلند و بزرگ نمایش می‌دهد. اگر می‌خواهید این ویژگی بیشتر نمایش داده شود، پهنای یقه و میزان انحنای آن را افزایش دهید.

یقه ملوانی

عکس مدل یقه ملوانی
عکس مدل یقه ملوانی

این مدل یقه در یک سبک خاص دوخته می‌شود و تاثیر آن در اندام بالاتنه منجر به پهن نشان داده شدن سرشانه و قفسه سینه، همچنین افزایش ارتفاع گردن می‌شود. اگر پهنای یقه در امتداد سرشانه بیشتر و از قسمت گردن کم شود، ارتفاع گردن و گستردگی موجود در قفسه سینه نیز کاهش می‌یابد.

یقه انگلیسی. شیک، رسمی و منتخب مراسمات خاص!

اگر بالاتنه پهن و درشتی دارید از یقه انگلیسی استفاده کنید. اساس این مدل یقه و تاثیر آن در زیبایی اندام و صورت به دلیل ایجاد خطای دید است؛ به این صورت که هرچقدر طول یقه بلند باشد، صورت لاغر و گردن کشیده شده و افتادگی شانه را رفع می‌کند.

البته دقت داشته باشید در هنگام دوخت، تکه زیرین یقه را رو به بالا قرار دهید.

یقه آمریکایی

یقه آمریکایی
یقه آمریکایی

این یقه در زیبایی اندام و صورت بیشتر در دسته بندی یقه هفت قرارمی‌گیرد. هرچه عرض یقه زیاد و قد آن کوتاه باشد، قد شما را کوتاه و صورت را تپل‌ نمایش می‌دهد؛ برای لاغر‌تر نشان دادن اندام و افزایش قد بالاتنه از یقه هفت بلند و بسیار عریض استفاده می‌کنیم.

یقه پوست و زیبایی آن در فرم بدن

انواع مدل یقه پوست
انواع مدل یقه پوست

اگر بالاتنه کم حجمی دارید و به دنبال راهی برای حجم دهی و پر نشان دادن اندام خود هستید، یقه پوست برای انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود. پایه اصلی یقه پوست همان یقه برگردان است. با تعیین جهت خواب پارچه پوست رنگ آن می‌توانید تعیین کنید که توجه افراد به کدام قسمت از اندام‌تان جلب شود.

یقه حلزونی، بالاتنه‌ای پر زرق و برق!

یقه حلزونی
یقه حلزونی

یقه حلزونی به دلیل چین‌هایی که دارد به حجم بالاتنه اضافه کرده و صورتتان را لاغر‌تر نمایش خواهد داد. توجهات کامل در این نوع یقه به سمت گردن و کشیدگی زیبای آن است. 

یقه حلزونی در زیبایی اندام و صورت آنقدر تاثیر دارد که در دوخت لباس برای مناسبت‌های مختلف از آن استفاده می‌کنند.

یقه دکلته و تاثیر آن در تناسب اندام

یقه دکلته
یقه دکلته

اگر به مراسمی دعوت شده‌اید و به دنبال لباس هستید، خرید پیراهن با یقه دکلته انتخاب مناسبی خواهد بود. مخصوصاً اگر استخوان ترقوه و سینه‌های نسبتا بزرگی داشته باشید، این مدل با قوس‌های بدنتان ارتباط خواهد گرفت. اگر بازو‌های گوشی دارید و شانه‌‌هایتان افتاده است، استفاده از یقه دکلته انتخاب صد در صد منطقی نخواهد بود.

یقه هالتری

یقه هالتری
یقه هالتری

یقه هالتری تنها مدلی از یقه است که در قسمت جلویی تا دور گردن پوشیده بوده و تمام قسمت‌های بالایی تخته پشت آن باز است. این مدل یقه بسته به میزان باز بودن اش از پهلو‌ها تا امتداد سرشانه و کل بازو و دست شما را به نمایش می‌گذارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم در صورت داشتن شانه‌های تو پر از این مدل یقه استفاده کنید.

جمع بندی

تا اینجای کار با ۱۸ مدل از یقه لباس آشنا شدیم و تاثیر یقه در زیبایی اندام و صورت را برسی کردیم. اگر طراح لباس یا خیاط هستید و در جهت بهبود کار‌های خود تلاش می‌کنید، فراموش نکنید که تا وقتی با ابعاد مختلف آناتومی بدن آشنا نباشید، طراحی لباس برای ویژگی‌های اندامی متمایز، کار نسبتا سختی خواهد بود. برای بهبود در این زمینه بهتر است به سراغ دوره‌ آموزشی طراحی لباس و خلاقیت بروید تا به صورت تخصصی با تمام جزئیات مناسب در طراحی لباس برای افراد آشنا شوید. همچنین می‌توانید برای یادگیری دوخت انواع مدل یقه به دوره نازک دوزی دوخت برتر نیز مراجعه کنید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌