کالکشن ‌سازی در طراحی لباس + نحوه کالکشن ‌‌سازی برند خود


معصومه محمدی

نویسنده
۹ خرداد ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:7 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
کالکشن ‌سازی در طراحی لباس + نحوه کالکشن ‌‌سازی برند خود

گذر از فصل‌ها و ماه‌های سال، صنعت مد و پوشاک را نیز محکوم به تغییر می‌کند، از این‌رو با کالکشن‌های جدیدی روبرو می‌شویم که به منظور سازگاری بیشتر انسان‌ها با آب‌وهوا و محیط پا به عرصه مد می‌گذارند.یک کالکشن می‌تواند مجموعه‌ای از کفش، لباس، اکسسوری یا ترکیبی از این موارد باشد. یک طراح لباس موظف […]

گذر از فصل‌ها و ماه‌های سال، صنعت مد و پوشاک را نیز محکوم به تغییر می‌کند، از این‌رو با کالکشن‌های جدیدی روبرو می‌شویم که به منظور سازگاری بیشتر انسان‌ها با آب‌وهوا و محیط پا به عرصه مد می‌گذارند.
یک کالکشن می‌تواند مجموعه‌ای از کفش، لباس، اکسسوری یا ترکیبی از این موارد باشد. یک طراح لباس موظف است برای به نمایش گذاشتن ایده و طرح‌های خود، کالکشن مختص به خود را ایجاد کند تا بتواند همه کارها، از طراحی تا دوخت لباس را در زمان مشخص انجام دهد. در این مطلب از دوخت برتر در کنار شما هستیم تا در رابطه با کالکشن سازی در طراحی لباس و ایجاد آن برای برند خودتان اطلاعات لازم را کسب کنید.

کالکشن سازی در طراحی لباس به چه معناست؟

کالکشن ‌سازی در طراحی لباس
کالکشن ‌سازی در طراحی لباس

در ابتدا باید بدانید که هر برند دارای یک هویت خاص است که برای شکل دادن به این هویت نیاز به ساخت کالکشن دارد، در واقع کالکشن‌ سازی به هویت و ساختاردهی یک برند کمک می‌کند. کالکشن ‌سازی در طراحی لباس به معنای طراحی مجموعه‌ای خلاقانه، هماهنگ و متناسب با یک تم و موضوع مانند فصل، طبیعت، بنای معماری یا هویت فرهنگی که طراح از آن الهام گرفته، است.
کالکشن‌سازی در طراحی لباس، یکی از مراحل مهم برای طراح مد است که به او کمک می‌کند استعداد، سبک وخلاقیت خود را به نمایش بگذارد.

معرفی انواع کالکشن سازی در طراحی لباس

انواع کالکشن سازی در طراحی لباس
انواع کالکشن سازی در طراحی لباس

طراحان لباس با توجه به بودجه خود می‌توانند کالکشن کوچک با تعداد ده الی دوازده مدل یا کالکشن متوسط با تعداد بیست الی سی و پنج مدل و یا کالکشن‌های بزرگ بالای شصت مدل را داشته باشند. طراح موظف است هنگام کالکشن بندی ترند بودن، کاربردی بودن و یکپارچگی و منسجم بودن کالکشن را در نظر بگیرد. به طور کلی کالکشن ‌سازی در طراحی لباس به دو دسته هنری و تجاری تقسیم می‌شود که کالکشن سازی تجاری، زیرمجموعه‌هایی نیز دارد که در ادامه به توضیح هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

1_ کالکشن‌سازی هنری

کالکشن ‌سازی هنری برای به نمایش در آوردن استعداد و سبک طراح به همراه خلاقیت و نوآوری، تولید می‌شود که معمولا شامل لباس‌هایی عجیب، فانتزی و منحصر به فرد و گاهی غیرقابل استفاده برای عموم است.

2_ کالکشن‌سازی تجاری

کالکشن ‌سازی تجاری با توجه به نیاز و سلیقه‌ی بازار هدف، طراحی می‌شود و قابل فروش و استفاده عموم است. این نوع کالکشن‌ها شامل لباس‌های اسپرت، شب، مجلسی و عروس هستند. این کالکشن‌ در صنعت مد به صورت فصلی، دو بار در سال یعنی کالکشن بهار- تابستان و کالکشن پاییز- زمستان ارائه می‌شود. البته برخی برندها کالکشن‌های بین فصلی نیز ارائه می‌دهند که شامل کالکشن‌هایی است که در ادامه این مطلب به آن اشاره می‌کنیم:

• کروز کالکشن

کالکشن کروز، که با نام کالکشن ریزوِرت یا کالکشن هالیدی نیز شناخته می‌شود، شامل محصولاتی است که پیش از تحویل لباس‌های بهار و تابستان و پس از لباس‌های پاییز و زمستان به بازار عرضه می‌شود. به بیان دیگر تاریخ عرضه این مجموعه‌ها بین عرضه کالکشن پاییز و کالکشن بهار است. این نوع کالکشن‌ها برای اروپایی‌هایی که در دو فصل تابستان و زمستان به تعطیلات می‌روند بسیار مناسب است.

• کالکشن کپسولی

کالکشن کپسولی شامل لباس‌ها و اکسسوری‌های کلیدی است. این نوع کالکشن از آیتم‌های کمتری تشکیل شده و در مدت محدودی عرضه می‌شود. کالکشن کپسولی در بین دو کالکشن اصلی بهار و تابستان، پاییز و زمستان برگزار می‌شود تا نام برند در ذهن مخاطب یادآوری شود. از خصوصیات این کالکشن وابسته نبودن به مد و قابلیت ست شدن آیتم‌های لباس با دیگر لباس‌ها است.

• بریج کالکشن

بریج کالکشن از لحاظ ظاهری مشابه محصولات طراح اولیه است اما از پارچه‌هایی با قیمت پایین‌تر تهیه شده است. این لباس‌ها از اعتبار برند اصلی برخوردار هستند در حالی که قیمت تمام شده لباس به نسبت قیمتی که روی اتیکت آن خورده کمتر است، به این دلیل هم رقابت در این بخش بسیار بالا است. تقریبا تمام برندها برای خود یک بریج کالکشن دارند. طراحان لباس وقتی متوجه می‌شوند مشتریان محصولات گران‌ قیمتشان رو به کاهش است با ایجاد بریج کالکشن سعی می‌کنند تا آن مشتری را با قیمت پایین‌تری حفظ کنند.

• دیفیوژن کالکشن

به نوعی کالکشن ‌سازی برای قشر متوسط، دیفیوژن کالکشن می‌گویند. این کالکشن‌ها توسط طراحان بزرگ ولی با قیمت کمتری ارائه می‌شوند. این کالکشن‌ها در فروشگاه‌های زنجیره‎ای به فروش می‌رسند، بنابراین در دسترس افراد بسیار بیشتری قرار می‌گیرند.
موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از انواع بی‌شمارکالکشنی بود که توسط طراحان مطرح تولید می‌شوند.

کالکشن سازی در طراحی لباس چه مزایایی دارد؟

طراح لباس با کالکشن‌سازی خلاقیت و مهارت خود را توسعه می‌دهد و با ایجاد یک کالکشن جذاب می‌تواند بازار خود را گسترش دهد و مشتریان بیشتری جذب کند. یک کالکشن موفق می‌تواند نام و جایگاه طراح را صنعت مد به عنوان یک هنرمند و کارآفرین بالا ببرد.

شاید این مقاله نیز برای شما مفید بشد: چگونه تبدیل به یک طراح شویم؟ [از ابتدا تا انتهای مسیر]

چگونه لباس‌های برند خود را کالکشن ‌سازی کنیم؟

آموزش کالکشن سازی یک برند
آموزش کالکشن سازی یک برند

طراحان مد و لباس با ذوق فردی و دیدی خلاقانه مجموعه‌ای از لباس و اکسسوری را به طور هنرمندانه جمع آوری می‌کنند تا یک تجربه زیبا برای خود و تماشاگر ایجاد کنند. در واقع مجموعه‌های لباس در موفقیت شرکت‌های پوشاک نقش مهمی دارند. البته در نظر گرفتن روند بازار، نیاز مصرف کننده، به روز بودن با تغییرات مد جهان، شناخت اصول طراحی و درک اجتماعی و فرهنگی از نکات مهم برای داشتن یک کالکشن موفق است. کالکشن ‌سازی نه تنها به ذوق و ایده‌های فردی اهمیت می‌دهد بلکه به تعامل با جامعه و تاثیرگذاری بر روی آن نیز توجه دارد. در ادامه تمام موارد برای کالکشن سازی برند شخصی خودتان را عنوان کرده‌ایم تا به آسانی موفق به کالکشن سازی لباس‌های برند خود شوید.

عوامل مهم در کالکشن‌سازی برند شخصی

در ابتدا باید بدانید که رعایت اصول و نکات مهم، به ایجاد یک کالکشن موفق کمک می‌کند. توصیه می‌شود در کالکشن سازی برند شخصی خود به نکات زیر توجه کنید.

  • مشتری هدف را مشخص نمایید و بشناسید.
  • به فصل یا مناسبتی که کالکشن برای آن طراحی شده توجه کنید.
  • اصول طراحی لباس مسلط باشید.
  • به جزییات و ظرافت در طراحی و تولید توجه کنید.
  • برای کالکشن موضوعی الهام بخش انتخاب نمایید.
  • از مواد و متریال با کیفیت استفاده کنید.
  • استفاده از ایده‌های جدید و خلاقیت را فراموش نکنید.

راهنمای کالکشن سازی یک برند

همانطور که گفته شد کالکشن سازی لباس فرایندی خلاقانه برای طراحی و تولید مجموعه‌ای از لباس‌ها با یک تم یا مفهوم مشترک است که مراحل مختلفی از جمله تحقیق، طراحی، نمونه سازی و ایده پردازی دارد.
طراحان لباس برای خلق مجموعه‌ا‌ی منسجم و جذاب مسیرهای مختلفی را طی می‌کنند که به توضیح هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم.

• بررسی تم و مفهوم

با انتخاب یک تم و مفهوم خاص طراح می‌تواند خلاقیت خود را در آن زمینه ساماندهی کند. تم و مفهوم در طراحی لباس می‌تواند الهام از طبیعت، هنر و ادبیات، موسیقی و یا یک دوره تاریخی باشد.

• تحقیق در رابطه با تم

طراح لباس پس از انتخاب تم به تحقیق د رمورد آن می‌پردازد تا اطلاعات کافی در خصوص آن را به دست آورد.

شاید برای شما جالب باشد: تفاوت طراحی لباس با طراحی دوخت؛ کدام بهتر است؟ برسی ویژگی‌ها

• ساخت مودبرد

مودبرد ابزاری بصری است که طراح برای جمع‌آوری ایده و تصویر مرتبط با تم کالکشن خود از آن استفاده می‌کند. این ابزار شامل تصاویر، پارچه‌ها و نمونه رنگ‌های اولیه هستند.

• انجام طراحی اولیه

داشتن طرح‌های اولیه برای شروع ضروری است. این طراحی‌ها می‌تواند به صورت دستی یا نرم افزار طراحی شود.

• انتخاب پارچه و رنگ

مهم‌ترین نقش در زیبایی و کیفیت لباس‌ها را انتخاب پارچه و رنگ مناسب به عهده دارد. طراح باید با توجه به فصل، سلیقه‌ی مخاطب و تم کالکشن پارچه مناسب را انتخاب کند.

• نمونه ‌سازی

پس از طراحی اولیه، طراح از لباس‌ها نمونه سازی می‌کند تا ایرادات احتمالی رفع شود. نمونه سازی، با پارچه‌های ارزان قیمت انجام می‌شود.

• تولید و ارائه کالکشن

در نهایت با تایید شدن طرح‌ها، طراح کالکشن خود را در نمایشگاه‌ها و فشن شوها به نمایش می‌گذارد و با این کار نظر رسانه و مشتریان را جلب می‌کند. طراحان لباس می‌توانند با همکاری هنرمندان و استفاده از ترندهای مد و فناوری جدید مانند، چاپ سه بعدی یا واقعیت افزوده، کالکشن خود را به نمایش بگذارند.

طراحی و تولید یک کالکشن چقدر زمان می‌برد؟

این مدت به عواملی مثل تامین کننده‌ها و توان تولید بستگی دارد و ممکن است تا 18 ماه زمان ببرد. همچنین در این بین، به دست آوردن اطلاعات در مورد ترندهای جدید در فصول آینده پیش از شروع طراحی بسیار مهم است. زمان بندی و برنامه‌ریزی دقیق در پیش بردن این روند نیز نقشی موثر دارد.

یک برند چند کالکشن دارد؟

برندهای معروف یا مزون‌های لباس می‌توانند با توجه به تصمیم خود، سالانه 2 کالکشن فصلی داشته باشند. کالکشن بهار و تابستان و کالکشن پاییز و زمستان به شما این امکان را می‌دهد که بدون هزینه زیاد به نیاز مشتریان خود پاسخ بدهید.
البته یک برند پوشاک با توجه به توانایی و امکاناتی که در اختیار دارد می‌تواند در طی سال کالکشن‌های بیشتری طراحی و تولید کند؛ مثلا: یک کالکشن بهاره، کالکشن تابستانه، کالکشن پاییز، کالکشن زمستانه و کالکشن‌های کپسولی…

اگر به طراحی لباس علاقه‌مند هستید، همین حالا به صفحه دوره طراحی لباس دوخت برتر مراجعه کنید تا به صورت اصولی صفر تا صد طراحی لباس را یاد بگیرید. همچنین می‌توانید از دوره رایگان آموزش طراحی لباس دوخت برتر نیز استفاده کنید.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌