همه چیز درباره طراح مد و لباس؛ از وظایف تا مسیر‌های درآمدی


معصومه محمدی

نویسنده
۲۰ خرداد ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه

دسته بندی :

مد و فشن
همه چیز درباره طراح مد و لباس؛ از وظایف تا مسیر‌های درآمدی

جالب است بدانید که واژه‌ی طراح مد در قرن نوزدهم برای توصیف هنر و کار چارلز فردریک ورث، ساخته و به کار برده شد. در واقع ورث بود که با چسباندن برچسبی از نام خود بر روی لباس‌هایی که می‌دوخت و راهنمایی مشتریان برای پوشیدن نوع لباس آ‌ن‌ها، صنعتی جدید را خلق کرد.اما در این […]

جالب است بدانید که واژه‌ی طراح مد در قرن نوزدهم برای توصیف هنر و کار چارلز فردریک ورث، ساخته و به کار برده شد. در واقع ورث بود که با چسباندن برچسبی از نام خود بر روی لباس‌هایی که می‌دوخت و راهنمایی مشتریان برای پوشیدن نوع لباس آ‌ن‌ها، صنعتی جدید را خلق کرد.
اما در این مسیر با چالش‌هایی برخورد می‌کرد؛ به عنوان مثال، مشتریان به خوبی منظور او را متوجه نمی‌شدند و در برخی موارد از لباس تمام شده ناراضی بودند. همین اتفاقات منجر شد تا خانه‌های مد، نقاش‌هایی را استخدام کنند تا مدل لباسی که برای مشتری در نظر دارند را به خوبی به تصویر بکشند، با این کار مشتری به طور کامل مدل را متوجه می‌شد. به این ترتیب بود که هنر و شغل طراح لباس ایجاد شد. در ادامه این مقاله از دوخت برتر به طور کامل در رابطه با طراح لباس و مد و وظایف آن‌ها توضیح داده‌ایم.

طراح مد و لباس کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراح مد و لباس
طراح مد و لباس

طراح مد و طراح لباس، به صورت برابری در صنعت فشن تاثیرگذار هستند اما تفاوت‌هایی نیز در نقش آن‌ها وجود دارد. در واقع هر دوی این هنرمندان با خلاقیت و ذوقی وصف نشدنی به ترکیب طرح‌ها، خطوط و رنگ‌ها می‌پردازند تا در نهایت اثری را خلق کنند که هر فردی با پوشیدنش بیش از پیش بدرخشد و حسی خارق‌العاده نسبت به خودش داشته باشد. طراح لباس شخصی است که به صورت دستی و یا دیجیتالی به طراحی و خلق لباس می‌پردازد. البته موظف است که در طراحی به مواردی همچون، سلیقه فردی و موقعیت اجتماعی او نیز توجه نماید تا لباس با کارکتر همخوانی داشته باشد.
طراح مد نیز همانند طراح لباس به خلق لباس می‌پردازد. اما در این راه از کانسپت‌های متفاوتی الهام می‌گیرد تا راه و روشی جدید در صنعت مد ایجاد کند. البته طراحان مد، علاوه بر طراحی لباس به طراحی کیف و کفش و اکسسوری نیز می‌پردازند.

اگر می‌خواهید بدانید کانسپت در طراحی لباس به چه معناست، کلیک کنید.

آیا طراح مد و طراح لباس تفاوت دارند؟

اکثر افراد طراح مد و طراح لباس را یک فرد می‌دانند، در حالی که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در واقع می‌توان گفت که طراحی لباس یکی از شاخه‌های طراحی مد است. در واقع یک طراح مد، دانش کامل‌تری نسبت به طراح لباس دارد زیرا موظف است از ابتدا یعنی طراحی تا انتها و تولید لباس را تحت نظر داشته باشد و کنترل نماید. طراح مد، فردی است که روند مد و فشن جامعه را تعیین می‌کند در حالی که طراح لباس، عمدتا به همکاری با آن‌ها می‌پردازد.

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد: تفاوت طراحی لباس با طراحی دوخت

طراح مد و لباس چه وظایفی برعهده دارد؟

وظایف طراح مد و لباس
وظایف طراح مد و لباس

طراحان مد و لباس به عنوان رهبران فشن فعالیت می‌کنند و وظایف مختلفی بر عهده دارند. از جمله این وظایف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین روند مد در جامعه برای سنین مختلف
  • مشخص کردن متریال لباس‌ها و اکسسوری‌ها با در نظر گرفتن حفظ طبیعت و آسیب نرسیدن به آن
  • طراحی لباس با توجه به فرهنگ جوامع
  • رساندن مفهومی که جامعه نیاز به توجه به آن دارد یا هنر طراحی مانند، انقراض حیوانات

برای مشاهده دوره کاملا رایگان آموزش طراحی لباس، کلیک کنید.

محل کار طراح مد و لباس کجاست؟

معمولا طراحان مد به صورت شخصی کار می‌کنند و در تلاش هستند تا با برندسازی نام خود، اعتبار لازم را در صنعت فشن به دست آورند. اما طراحان لباس به همکاری با طراحان مد و یا مدیران اجرایی می‌پردازند. لازم است بدانید که هر حوزه‌ای نیاز به استفاده از پوشاک مناسب دارد، از این رو طراحان لباس می‌توانند در حوزه‌های مختلف مشغول به کار شوند و لباس‌های مختلفی را برای اجتماع‌های گوناگون طراحی کنند.

چگونه می‌توان یک طراح لباس موفق شد؟

امروزه لازمه‌ی موفق شدن در هنر طراحی لباس، به روز بودن و همگام بودن با نیازهای جامعه است. در واقع این طراحان لباس هستند که می‌توانند عواطف یک جامعه بزرگ را با لباس‌هایی که طراحی می‌کنند، کنترل کنند تا به جهت درستی هدایت شوند.
چنانچه علاقه‌مند به یادگیری طراحی لباس هستید و می‌خواهید در این مسیر موفق شوید، کافی است دوره طراحی لباس و رنگ شناسی دوخت برتر را تهیه کنید. این دوره با پشتیبانی یک ساله و 24 ساعته‌ای که دارد، شما را تبدیل به یک طراح لباس حرفه‌ای می‌نماید. اگر نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با این شغل هستید، می‌توانید مقاله برای طراحی لباس از کجا شروع کنیم؟ را بخوانید.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌