آشنایی با انواع پارچه‌های مخمل


معصومه محمدی
نویسنده
۲ دی ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
آشنایی با انواع پارچه‌های مخمل

گزینه‌های متنوعی برای انتخاب پارچه لباس در فصل پاییز و زمستان وجود دارند که هرکدام ویژگی منحصربفرد خودش و دلایلی برای محبوبیت دارد. پارچه مخمل یکی از همان گزینه‌های از زمان‌های گذشته تا به امروز مرسوم و پرطرفدار بوده و در عین سادگی، می‌تواند حس لوکس بودن و اصالت را به شما منتقل کند. اگر […]

گزینه‌های متنوعی برای انتخاب پارچه لباس در فصل پاییز و زمستان وجود دارند که هرکدام ویژگی منحصربفرد خودش و دلایلی برای محبوبیت دارد. پارچه مخمل یکی از همان گزینه‌های از زمان‌های گذشته تا به امروز مرسوم و پرطرفدار بوده و در عین سادگی، می‌تواند حس لوکس بودن و اصالت را به شما منتقل کند.

اگر خیاط هستید و آموزش‌های ضخیم دوز را طی می‌کنید، یا به شناخت پارچه مخمل در طراحی لباس علاقه‌مند هستید، آشنایی با انواع پارچه‌های مخمل در این مقاله را از دست ندهید.

‌‌پارچه مخمل چیست؟

در زمان آشنایی با انواع پارچه‌های مخمل به این نکته دقت کنید که همه آن‌ها جنسی صاف و نرم دارند و اغلب براق هستند. مواد تشکیل‌دهنده پارچه مخمل می‌تواند از الیاف طبیعی مثل پنبه، ابریشم و پشم باشد؛ البته با الیاف مصنوعی مثل پلی استر و ریون هم امکان تولید پارچه مخمل وجود دارد. 

پیش از این‌ که الیاف مصنوعی شناخته شوند، پارچه مخمل از ابریشم ساخته می‌شد. ابریشم در آن زمان قیمت بالایی داشت و به همین دلیل فقط افراد طبقه بالای جامعه می‌توانستند آن را خریداری کنند. 

این مسئله تا جایی ادامه پیدا کرد که حتی در زمان حال هم، مخمل را به عنوان پارچه‌ای اصیل می‌شناسند که احساس جذابیت و لاکچری بودن را به فرد منتقل می‌کند.

انواع پارچه‌های مخمل کدام‌اند؟

پارچه مخمل مدل‌های متنوعی از نظر جنس و بافت دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

مخمل کوبیده

تابحال به پرز‌های پارچه مخمل در جهت‌های مختلف فشار وارد کرده‌اید؟ اگر پارچه شما از جنس مخمل کوبیده باشد دو رنگ می‌شود؛ یک سمت آن براق است و قسمت دیگر شکل تیره‌تری به خودش می‌گیرد.

مخمل پان

بر‌عکس مدل قبل با فشار آوردن و خیس کردن، پارچه تغییر شکل نمی‌دهد. دلیل آن وارد شدن مقدار زیادی فشار در زمان تولید پارچه است که باعث می‌شود پرز‌های این نوع پارچه مخمل در یک راستا فشرده شوند.

نوع دیگری از مخمل پان وجود دارد که از مواد طبیعی تشکیل نشده و از الیاف مصنوعی پلی استر ساخته می‌شود.

مخمل برجسته

ترکیبی از مخمل کوبیده شده و مخمل پان است؛ با این تفاوت که به جای فشردن تمام بخش‌های پارچه، از تمبر‌های طرح‌ دار با قابلیت انتقال حرارت استفاده می‌شود تا پارچه‌های مخمل زیبا با نقش و رنگ‌های متنوع ساخته شوند.

مخمل سیزل

برای تولید پارچه مخمل سیزل از دوختن نخ‌های حلقه دار استفاده می‌کنند. برای ایجاد سایه در پارچه بعضی از حلقه‌های کرکی را از وسط می‌برند تا طرح مورد نظر روی پارچه شکل بگیرد.

مخمل طرحدار

بیشتر به عنوان پارچه مبل از آن استفاده می‌شود و نقش‌های ایجاد شده روی آن از حلقه‌های کرکی با طول‌های مختلف هستند.  اگرچه مخمل‌هایی با طرح‌های ریز و مینیمال، در لباس شب هم کاربرد دارند. 

مخمل ساده

به چیزی ساده‌تر از یک پارچه براق، نرم و سبک فکر کنید. این دقیقا همان مخمل ساده با وزنی بیشتر او کشش بسیار پایین است که به آن مخمل ساده می‌گویند.

این پارچه از طول یا عرض به هیچ وجه قابلیت کشسان ندارد و از الیاف پنبه‌ای ساخته می‌شود.

مخمل کشی

آشنایی با انواع پارچه‌های مخمل کمک زیادی به درک و یادگیری رشته طراحی لباس می‌کند. برای نمونه، متوجه می‌شوید که مخمل کشی یا همان مخمل استرچ، از الیاف مصنوعی ساخته شده است تا خاصیت کشسانی و انعطاف پذیری‌اش تقویت شود. این نوع از مخمل، برای لباس‌های چسبان و دامن‌های بلند مجلسی، انتخاب مناسبی است. 

مخمل لیون

شکلی خاص و زیبا از پارچه مخمل را در مخمل لیون می‌توانید ببینید. لوکس‌ترین نوع پارچه مخمل که تراکم ساخت بالایی دارد و برای دوخت لباس‌‌های ضخیم عالی است.

مخمل کبریتی

پارچه بسیار معروفی که از نقش‌های برجسته و راه راه ساخته می‌شود و برای دوخت کت و شلوار، مانتو پاییزه، دستکش، کلاه و شال استفاده می‌شود. مخمل کبریتی ریزش کمتری نسبت به مخمل ساده دارد و نباید انتظار داشته باشید که به اندازه‌ی مخمل ساده و کشی، فرم بدن را به خودش بگیرد.

نگهداری از پارچه مخمل به چه صورت است؟

برای شستن پارچه مخمل به هیچ وجه آن را مستقیماً تحت حرارت اتو قرار ندهید. طرح‌هایی که از آن نام بردیم با فشار حرارت ایجاد می‌شوند و اتو کردن آن‌ها می‌تواند ‌طرح‌ها را از بین ببرد.

بهترین راه شستشو و اتو کردن پارچه مخمل، استفاده از بخار اتو است.  نگذارید لباستان زیاد خیس بماند، پارچه را به آرامی و ترجیحاً با دست بشویید و بگذارید در دمای اتاق خشک شود.

 سخن آخر

آشنایی با انواع پارچه‌های مخمل به خیاطان یا افرادی که تازه دوخت و دوز را شروع کرده‌اند کمک می‌کند تا با پارچه‌های مناسب برای دوخت لباس‌های متنوع آشنا شوند. البته این مورد در دوره آموزش ضخیم دوزی هم  مطرح می‌شود. 

علاقمندان به طراحی لباس نیز با دریافت دوره آموزش طراحی لباس و خلاقیت می‌توانند نسبت به جنسیت انواع پارچه‌های مختلف آشنا شوند و لباس‌های متناسب با آخرین ترند روز جهان طراحی کنند.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌