همه‌چیز درباره‌ی پلیسه: از تاریخچه تا انواع پارچه‌های پلیسه


معصومه محمدی
نویسنده
۱۱ آذر ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:3 دقیقه
همه‌چیز درباره‌ی پلیسه: از تاریخچه تا انواع پارچه‌های پلیسه

 پلیسه کردن پارچه، یک تکنیک نساجی است که شامل تا کردن پارچه به صورت یکنواخت به جلو و عقب برای ایجاد الگویی منظم و موازی است. استفاده از پلیسه در پوشاک و منسوجات به قرن‌ها پیش برمی‌گردد و شواهد نشان می‌دهد که در طول تاریخ، مردم در مناطق جغرافیایی زیادی با فرهنگ‌های متفاوت از این […]

 پلیسه کردن پارچه، یک تکنیک نساجی است که شامل تا کردن پارچه به صورت یکنواخت به جلو و عقب برای ایجاد الگویی منظم و موازی است. استفاده از پلیسه در پوشاک و منسوجات به قرن‌ها پیش برمی‌گردد و شواهد نشان می‌دهد که در طول تاریخ، مردم در مناطق جغرافیایی زیادی با فرهنگ‌های متفاوت از این پارچه استفاده می‌کردند. در سالهای دور چین دادن به پارچه، راهی برای راحت‌تر و کاربردی‌تر کردن لباس‌ها بوده است.  یکی از اولین نمونه‌های پارچه چین‌دار را می‌توان در مصر باستان یافت، جایی که در آن لباس‌های چین‌دار مردانه و زنانه نماد ظرافت و شیک بودن محسوب میشد.

در سلسله کُره‌ای گوریو (سال 918 میلادی) دامن‌های چین‌دار، مشخصه اصلی لباس‌های سنتی کره محسوب می‌شدند. دامن‌های سنتی با چین‌های منظم، به عنوان نمادی از ثروت و موقعیت اجتماعی فرد در نظر گرفته می‌شد، چرا که این لباس‌ها هم به مقدار زیادی پارچه نیاز داشتند و هم فرآیند چین دادن به پارچه بسیار زمان‌بر بود.

 در قرون وسطی در اروپا، پلیسه‌ها در ایجاد یقه‌هایی نقش داشتند که استادانه دوخته شده و مخصوص اشرافیان بودند و باز هم به موقعیت اجتماعی آن فرد اشاره می‌کردند. هنر پلیسه کردن پارچه در آن زمان از طریق راه‌های مختلفی انجام میشد، مثلا پلیسه با چاقو که شامل تا کردن متعدد پارچه به صورت منظم برای ایجاد چین‌های تیز و زاویه‌دار بود. پلیسه جعبه‌ای یکی از روش‌های محبوب دیگر بود که چین‌های پهن‌تری ایجاد می‌کرد که همگی صاف، مرتب و یک‌اندازه بودند. از طرفی، پلیسه کارتریج چین‌های محکمی ایجاد می‌کرد که برای پر نشان دادن لباس استفاده میشد. 

در دهه 1980 طراح مشهور ژاپنی «ایسی میاکه» که به دلیل داشتن نوآوری‌هایی با استفاده از پارچه و تکنولوژی در تولید لباس‌های پر کاربرد و جذاب، به شهرت رسیده بود، کند و کاو در مورد حرکات و فرم بدن را آغاز کرد. در آن زمان میاکه با هدف گسترش راه‌های استفاده از این تکنیک، پلیسه‌کاری‌های مختلف در پارچه‌ها را طراحی و امتحان می‌کرد. تحقیقات و اکتشافات گسترده میاکه در مورد پارچه باعث شد تا به نوآوری در امر تا زدن پارچه و ایجاد پلیسه دست پیدا کند. در روش ابداعی او، با استفاده از گرما و فشار در تا زدن، خط اتوی دائمی بر پارچه‌های دوخته شده و برش خورده شد ایجاد میشد و در واقع برعکس زمانی که پارچه‌ها پس از شکل‌گیری برش میخورند و دوخته می‌شوند، در این روش پلیسه‌کاری روی پارچه‌ی بریده و دوخته شده انجام میشد. به دنبال این ابداعیات، این فرد خلاق چندین خط تولید نوآورانه دیگر نیز با نام خود در زمینه طراحی دوخت به ثبت رساند. در سال 2019، میاکه اولین  شعبه از فروشگاه‌های خود را در توکیو افتتاح کرد. در قسمت پشتی این فروشگاه یک دستگاه پلیسه‌کاری قرار داده شده تا به مشتریان نشان دهند که این تکنیک چطور روی پارچه اعمال می‌شود. 

محبوبیت پارچه‌های پلیسه تا قرن بیستم ادامه یافت و طراحان لباس مشهوری از تکنیک پلیسه کردن پارچه در لباس‌های خود استفاده می‌کردند. کوکو شنل و کریستن دیور از طراحان معروفی هستند که چین‌های ظریف پلیسه در لباس‌هایشان نقش پررنگی دارد. 

امروزه، این نوع پارچه همچنان در صنعت مد و پوشاک محبوب هستند و تکنیک‌ها و فناوری‌های جدید، امکان تولید طیف گسترده‌ای از انواع پارچه پلیسه را فراهم کرده است.  از پلیسه‌های آکاردئونی کلاسیک گرفته تا پلیسه‌های مدرن لیزری، پلیسه‌کاری همچنان یک تکنیک محبوب و جاودانه است. اگر به صنعت مد و فشن علاقه‌مند هستید و می‌خواهید مهارت‌‌های مهم در طراحی لباس و استایل را یاد بگیرید، دوره طراحی لباس و خلاقیت دوخت برتر را از دست ندهید. 

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌