انواع جیب پرکاربرد | آشنایی با 17 مدل جیب پر کاربرد در دوخت لباس های مختلف


تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
۱۹ مهر ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:7 دقیقه

دسته بندی :

دسته‌بندی نشده
انواع جیب پرکاربرد | آشنایی با 17 مدل جیب پر کاربرد در دوخت لباس های مختلف
جیب ها بدون در نظر گرفتن کاربرد در پوشاک یکی از عناصر زیبایی پوشاک به حساب می آیند. شما به عنوان یک طراح لباس یا یک خیاط حرفه ای برای اینکه بتوانید لباس های زیبایی طراحی کنید لازم است که با انواع جیب های پر کاربرد در خیاطی آشنا باشید.

جیب‌ یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر لباسی است که علاوه بر کاربردی بودن به زیبایی ظاهری لباس نیز کمک شایانی می‌کند. جیب‌ها‌ مدل‌های مختلفی دارند که با توجه به کاربرد و فرم آن در گروه‌های مختلف قرار می‌گیرند. به طور کلی، جیب قسمتی از لباس است مسئولیت حمل و نگهداری اشیاء مختلف را دارد اما در برخی شرایط از جیب فقط به صورت تزئینی استفاده می‌شود. در ادامه این مقاله از دوخت برتر، به معرفی 17 مدل از پرکاربردترین جیب‌ها در دوخت لباس‌های مختلف پرداخته شده است.

تاریخچه‌ی شکل گرفتن جیب

از زمان‌های گذشته تا امروز حمل و نقل وسایل و اشیاء کوچک مورد استفاده مانند کلید و کیف پول، یکی از دغدغه‌های بشر بوده است. در قرن سیزدهم افراد این اشیاء را به کمربند خود می‌بستند اما دسترسی به آن‌ها کار وقت‌گیری محسوب می‌شد. برای حل این مشکل، اولین مدل جیب شکل گرفت که به اسم جیب عمودی شناخته می‌شد. جیب عمودی، در واقع شکاف و درزی بود که در پهلوی تونیک‌های مردانه وجود داشت و به فرد کمک می‌کرد تا راحت‌تر به کیسه و وسایلی که از کمربند آویزان بود دسترسی داشته باشد.
در قرن هفده، مدل جیب‌های لباس مردانه کمی به جیب‌های امروزی شباهت پیدا کرد و از حالت شکاف و درز تبدیل به یک تکه پارچه‌ی دوخته شده روی لباس شد. ناگفته نماند که ظهور جیب روی لباس‌های زنانه بسیار دیرتر از لباس‌های مردانه اتفاق افتاد که این موضوع به دلیل حضور کمرنگ زنان در جامعه بود.
تا اواسط قرن نوزدهم، بانوان کیسه‌های پارچه‌ای به کمر خود می‌بستند و با استفاده از درزی که در پهلوی دامن وجود داشت به این کیسه دسترسی پیدا می‌کردند اما پس از انقلاب صنعتی و مبارزه زنان برای حضور پررنگ‌تر در اجتماع این جیب‌ها به جیب‌های کاربردی و دوخته شده روی لباس تبدیل شدند. توصیه میشود برای آشنایی بیشتر با دوره های خیاطی از قسمت دوره های خیاطی سایت دوخت برتر دیدن فرمایید.

آشنایی با 17 مدل از پرکاربردترین جیب‌ها

جیب‌ها انواع مختلفی دارند که به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: جیب رو، جیب داخل درز و جیب فیلتابی. در ادامه به معرفی این سه دسته و مدل‌های دیگر جیب پرداخته شده است. این جیب‌ها با توجه به فرم و اندازه، از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار هستند.

1. جیب رو

جیب رو

جیب رو یا جیب خارجی، جیبی است که روی لباس طراحی و دوخته می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا دوخت راحت‌تری نسبت به دیگر جیب‌ها داشته باشد. جیب رو به دلیل روش دوخت ساده‌ای که دارد معمولا به صورت خلاقانه‌ای طراحی می‌شود و خیاطان و طراحان لباس می‌توانند در پروسه‌ی طراحی جیب رو آزادانه و خلاقانه‌تر تصمیم‌گیری کنند. تعداد زیادی از جیب‌های مختلف در دسته جیب رو قرار می‌گیرد.

2. جیب داخل درز

جیب داخل درز

همانطور که از نام این مدل جیب مشخص است، این جیب جنبه‎ی کاربردی دارد و هیچ گونه نمای بیرونی ندارد. جیب داخل درز، جیبی است که داخل درز لباس دوخته می‌شود و کاربرد اصلی آن در شلوارهای پارچه‌ای، برخی دامن‌ها، لباس‌های اداری و یونیفرم مدرسه است.

3. جیب فیلتابی

جیب فیلتابی

جیب فیلتابی، جیبی است که به داخل لباس متصل می‌شود و معمولا در خط کمر قرار می‌گیرد. برای دوخت جیب فیلتابی می‌بایست روی لباس و دو قطعه فیلتاب یک شکاف وجود داشته باشد که کیسه جیب در این قسمت قرار بگیرد. جیب فیلتابی به دو صورت تک فیلتاب و دو فیلتاب وجود دارد که مدل کلاسیک آن دو فیلتاب است. از جیب فیلتابی معمولا در لباس‌های رسمی مانند کت و شلوار، مانتو اداری و کت‌های مردانه استفاده می‌شود.

4. جیب پاکتی

جیب پاکتی، به دلیل شباهت زیادی که به پاکت دارد به این صورت نام‌گذاری شده است. جیب پاکتی در گروه جیب‌ خارجی یا جیب‌ رو قرار می‌گیرد به این دلیل که در قدم اول روی یک تکه پارچه دیگر طراحی شده و سپس روی لباس دوخته می‌شود. معمولا از جیب‌های پاکتی روی لباس‌های اداری استفاده می‌کنند.

5. جیب آکاردئونی

جیب آکاردیونی

جیب آکاردئونی یکی از مدل‌های جیب رو است که به صورت پلیسه دوخته می‌شود. از ویژگی‌های این جیب می‌توان به حجیم و جادار بودن آن اشاره کرد. نخستین بار از جیب آکاردئونی در لباس‌های ارتش و کارکنان کشتی استفاده شده است.

6. جیب مستطیل یا مربع

 جیب‌هایی که به شکل مستطیل یا مربع طراحی می‌شوند اغلب جنبه‌ی تزئینی دارند و برای جلوه بخشیدن به لباس از آن‌ها استفاده می‌کنند. از این جیب‌ها بیشتر برای طراحی لباس‌های اداری و یونیفرم مدارس استفاده می‌شود به این دلیل که دوخت راحت و ساده‌ای دارند و ظاهری مرتب به لباس می‌بخشند.

7. جیب منحنی یا زاویه‌ دار

جیب منحنی

جیب‌های منحنی و زاویه‌دار کاملا شبیه به جیب‎های مستطیل و مربع هستند و از لحاظ کاربردی کاملا مشابه یکدیگر هستند. یکی از پرطرفدارترین انواع جیب‌های منحنی یا زاویه‌دار، جیب موجود در پشت شلوارهای جین است که ظاهری خاص و زیبا به شلوار می‌دهد.

8. جیب کانگرویی

جیب کانگورویی

جیب کانگرویی یکی دیگر از مدل‌های جیب رو است. این جیب از پرطرفدارترین انواع جیب‌ها است و در دوخت سویشرت، هودی و دورس کاربرد دارد. جیب کانگرویی، به صورت یک تکه‌ی جدا روی پارچه طراحی می‌شود و سپس روی لباس اصلی دوخته می‌شود. سایت digikala درباره تفاوت های دورس و هودی مطلب زیر را آورده است:

مقایسه کردن دورس و هودی از پایه نادرست است، چرا که یکی جنس پارچه و دیگری نوعی پوشاک به شمار می‌رود. هودی می‌تواند از جنس دورس یا هر پارچه‌ی دیگری باشد. متأسفانه خیلی‌ها به لباس‌های گرم مانند سویشرت و پلیور که با پارچه‌ی دورس تهیه می‌شوند، دورس می‌گویند و باعث گمراه شدن مردم می‌شوند.

9. جیب دکمه‌ دار

جیب دکمه دار

جیب‌های دکمه‌دار، به دلیل داشتن دکمه در قسمت بالایی خود از محافظت و ایمنی بالایی برخوردار هستند و شما می‌توانید با خیالی آسوده اشیاء خود را در جیب‌های دکمه‌دار‌ قرار دهید. از این مدل جیب‌ها معمولا در پیراهن‌های مردانه استفاده می‌شود.

10. جیب زیپ دار

جیب زیپ دار

جیب‌های زیپ‌دار، مناسب فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان هستند. این جیب‌ها اغلب روی کاپشن و سویشرت‌ها کاربرد دارند و ظاهری اسپرت به استایل شما می‌دهند. از جیب‌های زیپ‌دار در لباس‌های ورزشی نیز استفاده می‌شود.

11. جیب ساعت یا جیب سکه

جیب ساعت

جیب ساعت یا جیب سکه، جیب کوچکی است که روی شلوارهای جین طراحی شده است. این جیب در زمان‌های گذشته، برای حمل سکه‌ها و ساعت کارکنان معادن، کشاورزان و نجاران شکل گرفته است.

12. جیب لباس کار

جیب لباس کار

جیب‌های لباس کار نقش اساسی در عملکرد و راحتی برخی افراد از جمله مکانیک‌ها، آرایشگرها، نجارها و… ایفا می‌کنند و به آن‌ها کمک بزرگی در انجام هرچه سریع‌ و درست‌تر کار خود می‌کنند.

13. جیب چسبنده

از جیب‌های چسبنده معمولا در طراحی و دوخت لباس‌های ورزشی استفاده می‌شود. این جیب‌ها از مواد پلاستیکی تشکیل شده‌اند و به شما در حمل اشیاء خود کمک می‌کنند. جیب‌های چسبنده به دلیل خاصیت سفت و محکم بودنی که دارند، وسایل شما را به خوبی حمل می‌کنند.

14. جیب کارگو

جیب‌های کارگو شباهت زیادی به جیب‌های آکاردئونی دارند و تنها تفاوت آن‌ها در این است که جیب کارگو حالت پلیسه ندارد. جیب‌های کارگو، بسیار کاربردی و جادار هستند و در محافظت از اشیاء به شما کمک می‌کنند. این جیب‌ها در طرفین شلوار طراحی شده و با استفاده از درجیب به وسیله دکمه، زیپ یا چسب بسته می‌شوند.

15. جیب مخفی

جیب مخفی

جیب‌های مخفی، اغلب در قسمت آستری کاپشن یا کت‌های مردانه طراحی می‌شوند و از نمای رو به رو به هیچ وجه دیده نمی‌شوند.

16. جیب‌ دوگانه

کاربرد اصلی جیب‌های دوگانه در لباس‌های ورزشی است. این جیب‌ها از دو لایه تشکیل شده‌اند، لایه کوچک و لایه بزرگ. از لایه کوچک برای حمل اشیاء کوچک‌ و از لایه بزرگ برای حمل اشیاء بزرگ‌تر استفاده می‌شود..

17. جیب سینه

جیب سینه

جیب سینه، یکی از پرکاربردترین جیب‌های موجود در لباس‌های مردانه است. این جیب بیشتر در قسمت چپ سینه و در پیراهن‌های مردانه قرار دارد که به حمل وسایلی مانند عینک و خودکار کمک می‌کند.

جمع‌بندی

جیب، یکی از قسمت‌های لباس است که شناخت آن می‌تواند در هوشمندانه و خلاقانه‌تر لباس پوشیدن شما تاثیر زیادی داشته باشد. حالا که با انواع جیب و کاربرد آن‌ها آشنا شدید پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله دوخت برتر در رابطه با شناخت انواع یقه را نیز مطالعه کنید.

سوالات متداول

جیب‌ها به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
جیب‌ها به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند: جیب رو، جیب داخل درز و جیب فیلتابی.

برای ایمنی بیشتر اشیاء بهتر است از چه نوع جیب‌هایی استفاده شود؟
برای محافظت و ایمنی بیشتر اشیاء بهتر است از جیب‌های دکمه‌دار، زیپ‌دار یا چسب‌دار استفاده شود.

برای دوخت کاپشن، هودی و سویشرت‌ها معمولا از چه نوع جیبی استفاده می‌شود؟
برای دوخت کاپشن، هودی و سویشرت‌ها معمولا از جیب‌های کانگرویی و زیپ‌دار استفاده می‌شود.

اولین مدل جیب در چه زمانی شکل گرفت؟
اولین مدل جیب در قرن سیزدهم شکل گرفت و به اسم جیب عمودی شناخته می‌شد. این جیب درز یا شکافی عمودی در پهلوی تونیک‌های مردانه بود که این امکان را برای افراد فراهم می‌کرد تا راحت‌تر به کیسه و وسایلی که روی کمربند قرار داشت دسترسی پیدا کنند.

تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.