نوار اریب چیست؟ | با 9 مورد از کاربرد های نوار اریب در خیاطی آشنا شوید.


امین هاشمی

نویسنده
۲۸ مهر ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه

دسته بندی :

دسته‌بندی نشده
نوار اریب چیست؟ | با 9 مورد از کاربرد های نوار اریب در خیاطی آشنا شوید.
خیاطی، یکی از هنرهایی است که در آن برای رسیدن به خروجی مورد نظر می‌بایست تا حد امکان از متریال و لوازم با کیفیت و مرغوب استفاده کرد. استفاده از متریال با کیفیت به شما این امکان را می‌دهد که خروجی تمیز و د‌لنشین‌تری داشته باشید. یکی از ملزومات خیاطی که به شما در داشتن

خیاطی، یکی از هنرهایی است که در آن برای رسیدن به خروجی مورد نظر می‌بایست تا حد امکان از متریال و لوازم با کیفیت و مرغوب استفاده کرد. استفاده از متریال با کیفیت به شما این امکان را می‌دهد که خروجی تمیز و د‌لنشین‌تری داشته باشید. یکی از ملزومات خیاطی که به شما در داشتن لباسی تمیز و زیبا کمک می‌کند، نوار اریب است. نوار اریب انواع مختلفی دارد که به صورت آماده به فروش می‌رسند اما شما می‌توانید در خانه به روشی ساده نوار اریب مورد نظر خود را بدوزید. در ادامه این مقاله از دوخت برتر به معرفی انواع نوار اریب‌ها، کاربرد آن‌ها و آموزش دوخت نوار اریب پرداخته شده است.

نوار اریب چه کاربردی دارد

نوار اریب چیست؟

نوار اریب، یکی از ملزومات خیاطی است که از اریب پارچه تهیه می‌شود. این نوار معمولا عرضی حدود یک و نیم سانتی متر و طولی بی‌نهایت دارد. دو طرف لبه‌های نوار اریب به طرف داخل اتو شده‌ا است. با استفاده از نوار اریب دیگر نیازی به پاکدوزی لبه‌های لباس نیست، چرا که می‌توانید با تهیه و دوخت نوار اریب در قسمت لبه‌های لباس از باز شدن تار و پود پارچه جلوگیری کنید. نوار اریب در مدل‌های مختلفی عرضه می‌شود که مدل‌های یک لایه و دو لایه برخی از این مدل‌ها هستند. در واقع این نوار به شما کمک می‌کند تا لباسی تمیز و مرتب‌تر داشته باشید. برای مثال، هنگام دوختن تاپ برای جلوگیری از باز شدن تار و پود پارچه در حلقه آستین و یقه می‌توانید از نوار اریب استفاده کنید. آموزش الگوسازی و برش تاپ را می‌توانید در ویدیو تاپ فانتزی از دوخت برتر مشاهده کنید.

آشنایی با نوار اریب فانتزی

نوار اریب چه کاربردهایی دارد؟

نوار اریب کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به 9 مورد از آن‌ها پرداخته شده است.

  1. اصلی‌ترین کاربرد نوار اریب برای جلوگیری از باز شدن تار و پود پارچه است.
  2. با استفاده از نوار اریب، خروجی لباس بسیار تمیز و مرتب‌تر خواهد بود.
  3. با تهیه و استفاده از نوار اریب دیگر نیاز به پاکدوزی لبه‌های لباس نیست.
  4. نوار اریب با رنگ و مدل‌های متنوع و جذابی که دارد باعث دو چندان شدن زیبایی لباس می‌شود.
  5. با استفاده از نوار اریب مقاومت و ماندگاری لباس‌ها بیشتر می‌شود.
  6. برای بیشتر شدن کیفیت و ماندگاری لباس می‌توانید از نوار اریب‌هایی که جنس چرم دارند استفاده کنید.
  7. از نوار اریب در دوخت لبه‌های انواع آستین‌ها می‌توان استفاده کرد. برای آشنایی با انواع مدل‌های آستین پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی معرفی انواع آستین از دوخت برتر را مطالعه کنید.
  8. از نوار اریب همچنین برای دوخت لبه‌های انواع یقه نیز می‌توان استفاده کرد که برای اطلاع بیشتر از انواع فرم یقه می‌توانید مقاله آشنایی با انواع یقه از دوخت برتر را مطالعه کنید.
  9. یکی دیگر از کاربردهای نوار اریب در دوخت سرویس آشپزخانه است. برای دوخت لبه‌های سرویس آشپزخانه بهتر است از نوار اریب‌های طرح‌دار و رنگارنگ استفاده شود.

انواع نوار اریب‌ در خیاطی

نوار اریب‌ها از رنگ و مدل‌های زیادی برخوردار هستند که هرکدام کارایی خاص خود را دارند. در ادامه به برخی از انواع نوار اریب‌ها پرداخته شده است.

· نوار اریب ساده

نوار اریب‌های ساده، بدون هیچ طرح و شکلی هستند و به صورت تک رنگ در بازار عرضه می‌شوند. بهتر از در دوخت پارچه‌های شلوغ و طرح‌دار از نوار اریب ساده استفاده کنید تا لباس شما جلو‌ه‌ی بیشتری داشته باشد.

· نوار اریب کشی

نوار اریب‌های کشی، از پارچه‌های انعطاف‌پذیر و کشسان تولید می‌شوند و گزینه‌ی مناسبی برای جمع کردن لبه‌های آستین به حساب می‌آیند.

· نوار اریب ژرسه

نوار اریب‌های ژرسه، از پارچه‌ی ژرسه که به جنس حریر شباهت دارند تهیه می‌شوند و بسیار نازک هستند.

· نوار اریب ساتن

نوار اریب‌های ساتن یکی از پرطرفدارترین نوار اریب‌ها هستند و بیشتر در لباس‌های مجلسی کاربرد دارند. الیاف تشکیل دهنده این نوار اریب‌ها پنبه و پلی استر می‌باشد و نکته ضروری در استفاده از آن‌ها توجه به آبرفت پارچه است. پیشنهاد می‌شود در صورت استفاده از نوار اریب ساتن آن را شسته و در هوای آزاد خشک کنید سپس استفاده کنید.

· نوار اریب مخمل

نوار اریب‌های مخمل از کیفیت بالایی برخوردار هستند و معمولا از آن‌ها برای دوخت لباس‌های لوکس استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره پارچه مخمل

· نوار اریب کتان

نوار اریب‌های کتان، کاربردی‌ترین نوارها هستند و در بیشتر لباس‌های روزمره استفاده می‌شوند. این نوار اریب‌ها از قیمت مناسبی برخوردار هستند.

· نوار اریب چرم

نوار اریب‌های چرم، ماندگاری بالایی دارند، اما میزان عمر آن‌ها به شرطی است که مرغوب و با کیفیت باشند. این نوار ها ممکن است از چرم مصنوعی هم ساخته شده باشند. سایت sewingjulie درباره چرم مصنوعی مطلب زیر را آورده است:

Faux leather, also known as vegan leather, has become increasingly popular in recent years due to its durability, affordability, and versatility.

چرم مصنوعی که به عنوان چرم گیاهی نیز شناخته می شود، در سال های اخیر به دلیل دوام، مقرون به صرفه بودن و تطبیق پذیری، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

آموزش دوخت نوار اریب

برای دوخت نوار اریب در خانه، نیاز به تجهیزات خاصی ندارید و تنها با مقداری پارچه، لایی حریر و قیچی می‌توانید به نوار اریب دلخواه خود دست یابید.

  • برای شروع، پارچه مورد نظر خود را با لایی حریر پوشش دهید و اتو کنید.
  • در اریب پارچه یعنی در زاویه 45 درجه پارچه، نوار اریب خود را به پهنای 4 تا 5 سانتی متر رسم کنید.
  • پس از برش زدن تمام قسمت‌ها، آن‌ها را به یکدیگر بدوزید.
  • برای اتو کردن نوار اریب، دو سوزن را با فاصله 10 سانتی متر روی میز اتو ثابت کنید.
  • نوار اریب را از لبه‌ها تا کرده و از داخل سوزن‌ها عبور دهید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که هنگام اتو کردن نوار اریب، پارچه را از پشت کار بکشید.
اتوکشی نوار اریب

جمع‌بندی

نوار اریب، بهترین گزینه برای دوخت لبه‌های لباس است و باعث مرتب دیده شدن و زیبایی بیشتر لباس می‌شود. در این مقاله از دوخت برتر به آموزش دوخت نوار اریب و معرفی کاربردهای آن پرداخته شد، امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

سوالات متداول

نوار اریب‌ها چند نوع هستند؟
نوار اریب‌ها مدل‌های مختلفی دارند که شامل نوار اریب ساده، کشی، ژرسه، ساتن، مخمل، کتان و چرم می‌شود.

پرطرفدارترین نوار اریب کدام است؟
پرطرفدارترین نوار اریب، نوار اریب کتان است و در بیشتر لباس‌های روزمره استفاده می‌شوند. این نوار اریب‌ها از قیمت مناسبی برخوردار هستند.

مهم‌ترین کاربرد نوار اریب در چه چیزی است؟
مهم‌ترین کاربرد نوار اریب جلوگیری از باز شدن تار و پود پارچه است و به مرتب و زیبا شدن لباس کمک می‌کند، همچنین نوار اریب به دلیل محافظت از لبه‌های لباس باعث ماندگاری و مقاومت بیشتر لباس می‌شود.

امین هاشمی

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.