پارچه‌های مناسب فصل بهار


معصومه محمدی
نویسنده
۷ بهمن ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
پارچه‌های مناسب فصل بهار

فصل بهار فصل نو شدن است، فصلی که به دنبال تغییر در طبیعت و آب و هوا، تغییراتی هم در سلایق و نیازهای مردم در زمینه‌های ظاهری و مد و استایل به دنبال دارد. در این فصل، انتظار می‌رود که پارچه‌ها نه تنها بازتاب‌دهنده‌ی شادابی و تازگی فصل بهار باشند، بلکه از لحاظ کاربرد و […]

فصل بهار فصل نو شدن است، فصلی که به دنبال تغییر در طبیعت و آب و هوا، تغییراتی هم در سلایق و نیازهای مردم در زمینه‌های ظاهری و مد و استایل به دنبال دارد. در این فصل، انتظار می‌رود که پارچه‌ها نه تنها بازتاب‌دهنده‌ی شادابی و تازگی فصل بهار باشند، بلکه از لحاظ کاربرد و کارایی هم ویژگی‌های خاص خود را داشته باشند. با عبور از زمستان و رفتن به سمت هوای گرم‌تر، پارچه‌های خنک بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرند. اگرچه در اوایل بهار که دمای هوا دائما تغییر می‌کند و ممکن است هوای سرد و گرم را همزمان در یک روز تجربه کنیم، باید از پارچه‌هایی استفاده کرد که در هر دو حالت از بدن محافظت کند. لباس‌های بهاره معمولا برای شرایط اقلیمی معتدل طراحی می‌شوند و اصولا نه خیلی گرم و نه خیلی خنک هستند. 

 به عنوان مثال یکی از پارچه‌هایی که در این فصل پرطرفدار است، پارچه لینن است. این پارچه با خاصیت خنک‌کنندگی و قابلیت جذب رطوبت، گزینه‌ی ایده‌آلی برای روزهای نسبتا گرم بهار محسوب می‌شود. از طرفی، در لباس‌های مردانه نیز از پارچه‌هایی مانند کتان نخ استفاده می‌شود که با کیفیت و راحتی خود، احساس خوب برای آقایان در فصل بهار فراهم می‌کند. همچنین با گذراندن دوره رنگ‌شناسی و جنسیت لباس، علاوه بر انتخاب پارچه می‌توانید رنگ‌بندی مناسب و استایل دادن به لباس‌ را هم یاد بگیرید. 

معرفی انواع پارچه‌های بهاره

۱.کتان:

کتان یک پارچه طبیعی و خنک است که برای لباس‌های بهاری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. الیاف این پارچه خاصیت تنفسی فوق‌العاده‌ای دارند و کمک می‌کنند که هوا به راحتی از لباس عبور کند. این ویژگی خنکی و راحتی را در روزهای گرم بهار برای افراد به ارمغان می‌آورد. به علاوه، کتان از لحاظ جذب رطوبت عملکرد بسیار خوبی دارد، این موضوع در حفظ خشکی لباس حین استفاده از آن بسیار حائز اهمیت است.

۲. کرپ:

  پارچه کرپ با ساختار لطیف و نازک خود، یک پارچه استثنائی برای فصل بهار است. این پارچه با طراحی‌های بهاری و جذاب،  لباس‌ها را به شکلی زیبا و دلنشین تبدیل می‌کند. با وجود خاصیت الاستیکیته، کرپ مطابق فرم بدن شکل می‌گیرد و ظاهری ظریف و انعطاف‌پذیر به لباس‌ها می‌دهد. پارچه کرپ انواع مختلفی دارد، مثلا کرپ اسکاچی به دلیل داشتن بافتی خاص، کمی کش می‌آید و چروک‌پذیری ندارد. با توجه به دوام بالا و کیفیت مناسب این پارچه، استفاده از آن برای دوخت سارافون، مانتو و لباس شب در فصل بهار و تابستان گزینه‌ی خوبی به شمار می‌آید. 

۳. لینن: 

   لینن به عنوان یک پارچه محبوب در فصل بهار به دلیل ویژگی‌های خود خنک‌کننده و جذب رطوبت شناخته می‌شود. این پارچه‌ی با کیفیت را می‌توان با تنوع در طراحی‌ها، به لباسی جذاب برای روزهای گرم بهاری تبدیل کرد.

 ۴. ارگانزا: 

اگانزا پارچه‌ای است که بیشتر برای دوخت لباس‌های زنانه مورداستفاده قرار می‌گیرد و به واسطه ظاهر نازک و شفاف خود، برای اولین فصل سال کاربردی و شیک به نظر می‌آید. پارچه ی ارگانزا براق و درخشان ، سبک وزن، نازک و دارای یک بافت منحصر به فرد و ظریف است؛ به خاطر شفافیت این پارچه نور به راحتی از آن  عبور می‌کند و به علت سبک بودن آن، اغلب در لباس عروس به عنوان آستر و در لباس مهمانی و شب به ویژه در فصل بهار مورد استفاده قرار می‌گیرد.   

۵. نخ پنبه

پنبه، یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین الیاف‌ها در جهان است. این پارچه با ویژگی‌هایی مثل  خنک‌کنندگی، قابل تنفس و راحتی، به عنوان یکی از پارچه‌های اصلی در دوخت لباس‌های مختلف استفاده می‌شود. اگرچه پارچه‌های از جنس پنبه  خاصیت چروک‌پذیری دارند، اما با افزودن الیاف پلی استر، می‌توان تا حدی از چین و چروک پارچه کم کرد و آن را برای استفاده روزمره بهره برد. 

الیاف پنبه از غوزه پنبه به‌دست می‌آیند و در فرآیند تبدیل الیاف به پارچه  خواص طبیعی و لطیف پنبه در پارچه‌ها حفظ می‌شود. استفاده از این نوع پارچه به دلیل مزایایش از جمله دوام، خنکی و راحتی، به عنوان یک گزینه محبوب و بی‌نظیر در دنیای مد و استایل تلقی می‌شود.

۶. کنف:

   پارچه‌ی کنفی به عنوان یک گزینه مطلوب بعد از پارچه‌های پنبه‌ای محبوب و پرطرفدار است. این پارچه قابل تنفس بوده و حتی سبک‌تر از پنبه به نظر می‌رسد. الیاف کنف به دلیل نرمی طبیعی‌اش، به راحتی با پوست در تماس بوده و حتی پس از شستشو، نرم‌تر و لطیف‌تر هم می‌شود. همچنین، کنف دوام بیشتری نسبت به پنبه دارد و این به این معناست که لباس‌های دوخته شده با پارچه‌ کنف، از استحکام و دوام بیشتری برخوردارند. همچنین، به دلیل ویژگی عدم جذب رطوبت، خشکی پوست حفظ شده و از بوی بد ناشی از عرق جلوگیری می‌شود. مقاومت طبیعی کنف در برابر کپک و میکروب نیز این پارچه را به یک انتخاب مقاوم در برابر بوی ناخوشایند و تغییر رنگ تبدیل می‌کند.

در پایان، پارچه‌های بهاری مثل لینن، کرپ، و کنف نه تنها گزینه‌های خوبی برای دوخت لباس هستند، بلکه داستان زیبایی از زندگی در میان روزهای خنک بهاری را برای ما تداعی می‌کنند. انتخاب پارچه مناسب براساس شرایط محیطی و اقلیمی باعث می‌شود تا نتیجه‌ی نهایی یک لباس راحت باشد و احساس خوبی را برای افراد به ارمغان آورد. 

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌