11 تفاوت لباس شب و لباس مجلسی در چیست؟ | حواستان باشد جا به جا نپوشید!


تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
۱۹ مهر ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:6 دقیقه

دسته بندی :

دسته‌بندی نشده
11 تفاوت لباس شب و لباس مجلسی در چیست؟ | حواستان باشد جا به جا نپوشید!
شاید بسیاری از افراد نتوانند که تفاوت لباس خواب و لباس شب را به خوبی متوجه شوند اما شمایی که قصد تبدیل شدن به یک خیاط حرفه ای را دارید لازم است که با تفاوت های اصلی این دو گونه لباس آشنا شوید و آنها را با هم اشتباه نگیرید.

لباس شب و لباس مجلسی علی‌رغم تصور عموم مردم تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. این دو نوع لباس اگرچه در یک دسته قرار می‌گیرند و در مراسم‌های خاص پوشیده می‌شوند اما استایل کردن هر کدام از آن‌ها نکات خاص خود را دارد. اگر شما هم از آن دسته از افرادی هستید که از تفاوت‌های میان این دو نوع لباس بی‌خبر بودید پیشنهاد می‌کنیم در ادامه‌ی این مقاله از دوخت برتر همراه ما باشید.

لباس شب چه نوع لباسی است؟

لباس شب

لباس شب، لباسی لوکس و شیک است که در مراسم‌ها و جشن‌های شبانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحی لباس‌های شب معمولا با نهایت دقت و ظرافت انجام می‌شوند تا کاملا مناسب اندام افراد باشند. قد لباس‌های شب از مینی و روی ران شروع شده و تا قد ماکسی و بلندتر ادامه دارد، اما اغلب لباس‌های شب به صورت ماکسی و دنباله‌دار طراحی می‌شوند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لباس‌های شب که باعث زیباتر شدن آن‌ها می‌شود، جنس پارچه‌ی به کار رفته در طراحی و تولید این لباس‌ها است. در تولید لباس‌های شب، همواره از بهترین و نفیس‌ترین پارچه‌ها مانند ساتن، پارچه‌های پولک‌دار و براق استفاده می‌شود. جواهردوزی یکی دیگر از عناصری است که باعث ارزشمندتر شدن لباس شب می‌شود. شما با تهیه دوره جواهردوزی دوخت برتر، با تمام مفاهیم و تکنیک‌های جواهردوزی آشنا می‌شوید و توانایی انجام انواع سنگ‌دوزی، پولک‌دوزی، مروارید و کریستال‌دوزی لباس‌های شب و عروس را کسب می‌کنید.

لباس مجلسی چه نوع لباسی است؟

لباس مجلسی

لباس‌های مجلسی، در مقایسه با لباس‌های شب ساده‌تر هستند و در مراسم‌های بیشتری کاربرد دارند. در طراحی و دوخت لباس‌های مجلسی می‌توان از پارچه‌ها و مدل‌های متفاوت‌تری استفاده کرد و در واقع تنوع مدل و انتخاب پارچه در دوخت لباس‌های مجلسی از لباس‌های شب بیشتر است. لباس‌های مجلسی به دلیل توانایی استفاده از مدل‌ها و پارچه‌های ساده‌تر از قیمت کمتری برخوردار هستند. این لباس‌ها قابلیت استفاده در انواع جشن‌ها مانند دورهمی، تولد و عروسی را دارند. قد لباس‌های مجلسی در هر اندازه‌ای می‌تواند باشد اما معمولا از لباس‌های شب کوتاه‌تر هستند و از جزئیات کمتری برخوردار می‌شوند، به همین دلیل نسبت به لباس‌های شب به پارچه‌ی کمتری نیاز دارند. لباس‌های مجلسی، اغلب از یک نوع پارچه تولید می‌شوند و در آن‌ها کمتر از پولک‌دوزی و جواهردوزی استفاده می‌شود. به دلیل ساده‌تر بودن لباس‌های مجلسی از لباس‌های شب می‌توانید آن‌ها را با انواع اکسسوری‌های مناسب و شیک استایل کنید. تهیه دوره مدل سازی لباس مجلسی با استاد گوونچ، فرصتی بی‌نظیر برای آموزش لباس‌های مجلسی به روش مولاژ است و انتخابی ایده‌آل برای افرادی که به دنبال یادگیری یک سبک خاص در طراحی و دوخت لباس مجلسی هستند محسوب می‌شود.

11 تفاوت لباس شب و لباس مجلسی

حالا که با مفهوم و معنای کامل لباس شب و مجلسی آشنا شدید، پی بردید که این دو لباس تفاوت‌های زیادی دارند. در ادامه به برخی از این تفاوت‌ها اشاره شده است.

  1. اصلی‌ترین تفاوت لباس‌های شب و مجلسی در شیوه طراحی آن‌ها است. لباس‌های شب معمولا از طراحی پیچیده‌ و دقیق‌تری برخوردار هستند. این در حالی است که لباس‌های مجلسی به روش ساده‌تری طراحی می‌شوند و آزادی عمل در طراحی این لباس‌ها بسیار بیشتر از لباس‌های شب است.
  2. تفاوت بعدی لباس‌های شب و لباس‌های مجلسی در موقعیت‌هایی است که از آن‌ها استفاده می‌شود. لباس‌های شب مناسب مراسم‌های خاص شبانه مانند جشن عروسی هستند اما از لباس‌های مجلسی می‌توان در تولد و دورهمی‌ها نیز استفاده کرد.
  3. یکی دیگر از تفاوت‌های لباس‌های شب و لباس‌های مجلسی در قد آن‌ها است. قد لباس‌های شب اغلب از لباس‌های مجلسی بلندتر است و دنباله دارند.
  4. تفاوت بعدی این دو لباس در جزئیات آن‌ها است. لباس‌های شب معمولا با استفاده از جواهردوزی، پولک‌دوزی، کریستال و مرواریددوزی تزئین می‌شوند در صورتی که لباس‌های مجلسی از جزئیات کمتری برخوردار هستند.
  5. قیمت لباس‌های شب و لباس‌های مجلسی یکی دیگر از تفاوت‌ها است. لباس‌های مجلسی به دلیل داشتن جزئیات بیشتر و پروسه‌ی تولید طولانی از قیمت بالاتری برخوردار هستند.
  6. یکی دیگر از تفاوت‌های لباس شب و لباس مجلسی در جنس پارچه است. در هر دو لباس امکان استفاده از پارچه‌های نفیس و گران‌ قیمت وجود دارد اما در لباس‌های مجلسی از پارچه‌های معمولی نیز می‌توان استفاده کرد.
  7. لباس مجلسی در مقایسه با لباس شب بسیار کاربردی‌تر است، چرا که توانایی استفاده در موقعیت‌های بیشتری را برای فرد محیا می‌کند. لباس مجلسی را می‌توان در انواع مهمانی، دورهمی و تولدها پوشید اما از لباس شب تنها در مراسم‌های خاص می‌توان استفاده کرد.
  8. در استایل کردن لباس‌های مجلسی می‌توان از اکسسوری‌های متنوع‌تری استفاده کرد تا به جذابیت بیشتر لباس کمک کند، اما در لباس‌های شب بهتر است از اکسسوری‌های ظریف استفاده کرد.
  9. لباس‌های شب معمولا ظاهر رسمی‌تری در مقایسه با لباس‌های مجلسی دارند.
  10. یکی دیگر از تفاوت‌های لباس شب و لباس مجلسی در این است که لباس‌های شب به دلیل طراحی برای موقعیت‌های خاص از چارچوب‌های مخصوصی پیروی می‌کنند.
  11. آخرین تفاوت در لباس‌های شب و لباس‌های مجلسی در میزان پارچه‌ی مورد استفاده در پروسه‌ی طراحی و تولید آن‌ها است. لباس‌های شب در مقایسه با لباس‌های مجلسی نیاز به پارچه‌ی بیشتری دارند.

نکات مهم در انتخاب لباس شب یا لباس مجلسی

لباس شب و لباس مجلسی

انتخاب و خرید لباس مناسب، یکی از چالش‌هایی است که تنها با داشتن اطلاعات کافی راجع به لباس‌ها به درستی صورت می‌گیرد. در تهیه لباس‌های شب و لباس‌های مجلسی نیز می‌بایست به نکاتی توجه داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

برای مطالعه بیشتر: آموزش جامع طراحی و دوخت دورگ

· فرم اندام

فرم اندام یکی از عناصری است که باید در انتخاب لباس به آن توجه داشت و با توجه به فرم اندامی خود اقدام به طراحی یا خرید لباس مناسب کرد. به طور کلی، فرم‌های اندامی شامل اندام ساعت شنی، مستطیل، مثلث وارونه، سیب یا گلابی می‌شوند. برای اطلاع از فرم اندامی خود پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با فرم‌ اندام از دوخت برتر را مطالعه کنید.

· جنس پارچه

تهیه لباس با پارچه‌ی باکیفیت و مرغوب یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب لباس‌های شب و لباس‌های مجلسی است. شما باید پارچه‌ای را انتخاب کنید که کاملا مناسب مدل لباس شما باشد، چرا که هر مدل لباس نیازمند پارچه‌ی مخصوص به خود است برای مثال دوخت لباس‌های پفی معمولا با پارچه‌های تور امکان پذیر است و نمی‌توان آن را با پارچه‌ای مانند کرپ که ریزش‌ دارد تولید کرد. سایت sahnifabrics درباره شستشوی پارچه های توری نکته زیر را آورده است:

Net fabric is delicate and can easily snag or tear in a washing machine. Instead, it’s best to hand wash it using a gentle detergent and cool water.

پارچه توری ظریف است و به راحتی می تواند در ماشین لباسشویی گیر کند یا پاره شود. در عوض، بهتر است آن را با دست و با استفاده از مواد شوینده ملایم و آب خنک بشویید.

· رنگ لباس

در انتخاب لباس شب و لباس مجلسی باید به این نکته توجه داشت که رنگ لباس با تناژ پوستی فرد همخوانی داشته باشد. افرادی که تناژ پوستی سرد دارند بهتر است از رنگ‌هایی مانند زمردی، صورتی، آبی یخی و بنفش تیره استفاده کنند و افرادی که تناژ پوستی گرم دارند بهتر است از رنگ‌های مانند قرمز، هلویی، مرجانی، طلایی و کهربایی استفاده کنند.

جمع‌بندی

طراحی و دوخت لباس شب و لباس مجلسی، پر از نکات ریز و درشت است که با آموزش درست می‌توانید به راحتی از چالش‌های آن عبور کنید. پکیج لباس شب و عروس دوخت برتر، یکی از کامل‌ترین دوره‌های آموزشی در زمینه طراحی و دوخت لباس شب محسوب می‌شود و فرصتی بی‌نظیر برای یادگیری حرفه‌ای و کسب درآمد است.

سوالات متداول

اصلی‌ترین تفاوت لباس شب و لباس عروس در چیست؟
اصلی‌ترین تفاوت لباس شب و لباس عروس در نحوه طراحی، جزئیات و موقعیت استفاده از آن است.

طراحی لباس شب به چه دوره‌ای از تاریخ باز می‌گردد؟
طراحی لباس شب به جنبش رمانتیک در هنر و ادبیات فرهنگ اروپا و آمریکا باز می‌گردد.

مناسب‌ترین رنگ لباس برای افرادی با تناژ‌های پوستی سرد و گرم چه رنگی است؟
افرادی که تناژ پوستی سرد دارند بهتر است از لباس‌های با رنگ‌های صورتی، آبی یخی، زمردی و بنفش تیره استفاده کنند و افرادی که تناژ پوستی گرم دارند بهتر است از رنگ‌هایی مانند قرمز، هلویی، طلایی و نارنجی استفاده کنند.

تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.