آشنایی با انواع فرم بدن زنانه و مردانه + لباس مناسب هر دسته


معصومه محمدی

نویسنده
۱۴ مرداد ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:9 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
آشنایی با انواع فرم بدن زنانه و مردانه + لباس مناسب هر دسته

هر فردی با توجه به خصوصیات اندامی که دارد، صاحب یک فرم بدن مشخص است که با شناخت آن می‌تواند تصمیمات صحیحی در رابطه با نوع پوشش و بهتر نشان دادنش بگیرد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که افراد دارای 5 فرم بدنی ثابت هستند. چنانچه خیاط یا طراح لباس هستید، یا به مباحث طراحی […]

هر فردی با توجه به خصوصیات اندامی که دارد، صاحب یک فرم بدن مشخص است که با شناخت آن می‌تواند تصمیمات صحیحی در رابطه با نوع پوشش و بهتر نشان دادنش بگیرد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد که افراد دارای 5 فرم بدنی ثابت هستند. چنانچه خیاط یا طراح لباس هستید، یا به مباحث طراحی لباس و رنگ شناسی علاقه دارید، باید تمام مولفه‌های مهم در اندام زنانه و مردانه را بشناسید تا بتوانید به خوبی درباره طرح و رنگ متناسب با فرم بدن‌ هر فرد تصمیم بگیرید. در ادامه این مقاله از دوخت برتر، به توضیح و نحوه تشخیص فرم بدنی زنان و مردان پرداخته‌ایم.

نکاتی که باید برای انتخاب بهترین لباس براساس فرم بدن بدانید

انتخاب بهترین لباس براساس فرم بدن
انتخاب بهترین لباس براساس فرم بدن

جهت انتخاب مناسب‌ترین لباس برای هر فرد لازم است به نکات زیر توجه نمایید:

  • فرم‌های اندامی را بشناسید
  • تناسب اندام را بررسی کنید

درواقع با شناخت اندام خود و انتخاب صحیح لباس میتوانید جذاب‌تر به نظر برسید. برای شناخت فرم اصلی اندام نیز انجام تقسیمات طولی و عرضی ضروری است که در ادامه به توضیح آن می‌پردازیم.
سه قسمت اصلی بدن که در اثر چاقی، لاغری، کوتاهی، بلندی، انحنا داشتن و یا برجسته بودن نسبت به یکدیگر شکل‌های مختلفی از بدن را نشان می‌دهند، عبارت هستند از:

  • قسمت بالاتنه که شامل سینه و شانه‌ها است.
  • قسمت میانه که دربرگیرنده شکم، پهلو و کمر است.
  • قسمت پایین‌تنه که باسن، ران و پایین شکم را شامل می شود.

با توجه به این نوع تقسیم بندی، اندام زنان به پنج گروه اصلی دسته‌بندی می‌شوند، که در ادامه مطلب به جزئیات و ویژگی‌های آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی انواع فرم بدن زنانه و پوشش متناسب با آن‌ها

انواع فرم بدن زنانه
انواع فرم بدن زنانه

فرم بدن زنان به 5 دسته زیر تقسیم می‌شود که در رابطه با هر کدام، ویژگی‌های آن‌ها و نوع لباسی که بهتر است بپوشند، توضیح داده‌ایم.

  1. فرم بدنی مثلث معکوس
  2. فرم بدنی گلابی شکل
  3. فرم بدنی ساعت شنی
  4. فرم بدنی سیب شکل
  5. فرم بدنی مستطیل

1_ اندام بالاتنه درشت یا مثلث وارون

این نوع از اندام با نام مثلث معکوس یا مخروطی هم شناخته می شوند. افراد دارای این اندام، شانه‌های برجسته و عریض، سرشانه‌های پهن‌تر از خط کمر و باسن، باسن باریک و لاغر، پایین‌تنه‌ای تقریبا تخت و مسطح و پاهایی خوش ترکیب و زیبا دارند.افراد این گروه معمولا لاغر و بلند دیده می‌شوند و به دلیل داشتن باسن کم عرض و پهلوی تخت، شبیه به اندام پسرانه هستند.

پوشش متناسب با اندام بالاتنه درشت یا مثلث وارونه

برای این نوع اندام بهتر است از یقه‌های هفت و گرد باز و آستین‌های معمولی بلند یا سه ربع استفاده شود. دامن فون با گشادی مناسب و شلوار دمپا گشاد نیز از انتخاب‌های خوب این نوع فرم بدنی است. برای این اندام می‌توان از رنگ‌های تیره در بالاتنه و رنگ‌های روشن در پایین‌تنه استفاده کرد. در این اندام باید از پارچه‌های خشک و آهاردار و یقه‌هایی که در عرض باز هستند و تاکید بر عریض‌تر نشان دادن شانه ها دارند و یقه‌هایی با برگردان پهن و حجیم پرهیز کرد. بنابراین افراد دارای این اندام می‌توانند از تی‌شرت، تونیک یا بلوزهای با یقه هفت بلند و گرد و برای مانتو وپالتوها از انواع یقه‌های انگلیسی و آرشال استفاده کنند تا بالاتنه‌ی آن‌ها باریک‌تر دیده شود. برای بزرگ‌تر نشان دادن پایین‌تنه نیز پوشیدن شلوار گشاد و شلوارهایی که جیب‌های متعددی دارند پیشنهاد می شود.

2_ اندام پایین تنه درشت یا گلابی

افرادی که اندام گلابی شکل دارند، دارای بالاتنه‌ای کوچک، شانه‌هایی باریک و کم‌عرض، سینه‌هایی کوچک، کمری لاغر و بلند و پایین‌تنه‌ای پر و چاق می‌باشند و معمولا ران‌های چاقی هم دارند.

پوشش متناسب با اندام پایین تنه درشت یا اندام گلابی

برای افراد دارای این اندام یقه‌های بلند یا نسبتا بلند و پیراهن‌های راسته یا کمی گشاد با آستین کوتاه و برای پایین‌تنه از دامن فون و راسته، شلوارهای دمپا گشاد و راسته و فاق کوتاه توصیه می شود. افرادی که اندام گلابی شکل دارند بهتر است از لباس‌هایی استفاده کنند که پایین‌تنه را کوچک و بالاتنه را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. بنابراین لباس‌هایی با آستین کوتاه و حجیم مانند آستین پفی همراه دامن فون و نیم کلوش با گشادی کم و همچنین شلوارهای ساده تیره رنگ با فاق کوتاه گزینه‌های خوبی هستند.

3_ اندام بالا و پایین تنه درشت یا ساعت شنی

اندام ساعت شنی
اندام ساعت شنی

این نوع از اندام، دارای بالاتنه و پایین‌تنه‌ی پر و عریض ولی کمری باریک هستند. اندام ساعت شنی دارای شانه‌ها و سینه‌ی پهن و عریض هم‌عرض با باسن است. این نوع فرم اندامی، یکی از زیباترین فرم‌های اندام زنانه محسوب می‌شود.

پوشش متناسب با اندام بالاتنه و پایین‌تنه درشت یا ساعت شنی

برای این افراد پوشیدن لباس‌هایی که بر باریکی کمر تاکید دارند پیشنهاد می‌شود. پوشیدن لباس‌هایی با یقه باریک و کشیده همراه دامن کمی فون و پیراهن‌های راسته، شلوارهای دمپا گشاد و راسته با فاق کوتاه توصیه می‌شود.البته توصیه می‌شود از پوشیدن لباس‌های پرچین با پارچه‌های آهاردار و یقه‌های کوتاه و لباس‌هایی که پهنای باسن را بیشتر نشان می‌دهد خودداری کنند. این افراد دارای بهترین نوع اندام هستند و می‌توانند انتخاب‌های بیشتر و متنوع‌تری داشته باشند.

4_ اندام میانه درشت؛ سیب

اندام سیب شکل
اندام سیب شکل

این نوع از اندام به دلیل گردی که مشخصه آن است، فرم سیب نامیده می‌شوند. در این فرم، اندازه سینه‌ها متوسط و شکم بزرگ‌تر از سینه است؛ کمر و میانه هم پر و چاق می‌باشد. همچنین این افراد، باسنی تخت و کوچک‌تر از سینه و شانه دارند و پاهایی لاغرتر از بالاتنه‌ی چاق خود دارند.

پوشش متناسب با اندام میانه درشت یا سیب شکل

در این فرم بدن خط کمر قابل تشخیص نیست و بهتر است لباس‌هایی پوشیده شود که بین بالاتنه و پایین‌تنه تعادل برقرار کند. مانند لباس‌هایی با یقه چهارگوش و بیضی که دارای یک ردیف دکمه خور بوده و در قسمت کمر تنگ و پایین‌تنه آن کمی گشاد باشد. پوشیدن شلوارهای گشاد و بدون آهار نیز توصیه می‌شود. برای ان نوع اندام، در بالاتنه و پایین‌تنه استفاده از لباس‌های هم‌رنگ بلامانع است. پوشیدن لباس‌های جذب و پارچه‌های آهاردار با نقوش بزرگ نیز توصیه نمی‌شود.

5_ اندام میانه درشت یا مستطیل

این نوع از اندام را با نام مستطیل یا آجر نیز می‌شناسند. در این اندام، کمر بدون انحنا و میانه پر است و افراد با این نوع اندام پاهایی بلند، سینه و باسنی کوچک و شانه‌هایی پهن دارند. البته پهنای شانه و ران نیز با یکدیگر برابر است و قسمت برجسته مشخصی در این نوع فرم اندام وجود ندارد.

پوشش متناسب با اندام میانه درشت یا مستطیل شکل

در این اندام اندازه سینه‌، کمر و باسن تقریبا برابر است. در لباس این افراد بهتر است خط کمر بلوز و کت بالاتر از خط طبیعی کمر قرار گیرد. یقه های باز خطی مانند دلبری و استفاده از پارچه های راه راه بدون آهار و آستین سه ربع کوتاه نیز توصیه می‌شود. افراد با این نوع اندام لازم است از پوشیدن لباس‌های جذب و شلوار جین و مردانه خودداری کنند.

چگونگی تشخیص فرم اندام زنانه

برای اینکه بدانید به کدام گروه اندامی تعلق دارید لازم است، اندازه های عرضی و طولی بدن خود را به دقت اندازه گیری کنید. برای این کار باید مقابل آیینه بایستید و به سه قسمت اصلی اندام خود یعنی بالاتنه، کمر و پایین‌تنه توجه نمایید.
دراندازه گیری تناسب طولی اگر نقطه فاق در میانه اندام شما قرار گیرد دارای اندام نرمال هستید. در غیر این صورت، یکی از دو حالت زیر را خواهید داشت:

  • اگر نقطه فاق پایین تر قرار گیرد شما پاهایی کوتاه و دارای بالاتنه ی بلند هستید.
  • اگر نقطه فاق بالاتر باشد دارای بالاتنه کوتاه و پاهایی بلند هستید.

در اندازه گیری تناسب عرضی نیز باید دور قسمت‌های اصلی شانه، سینه، کمر و باسن را با دقت به وسیله متر اندازه بزنید و سپس مقایسه کنید، با داشتن این اندازه‌ها می‌توانید گروه اندامی خود را بشناسید.

اگر در ابتدای مسیر خیاطی هستید، مقاله آشنایی با انواع متد خیاطی، برای شما مفید خواهد بود.

معرفی انواع فرم بدن مردانه و پوشش متناسب با آن‌ها

انواع فرم بدن مردانه
انواع فرم بدن مردانه

همانطور که خانم‌ها با شناخت استایل و فرم بدن خود برای بهتر پوشیدن لباس تلاش می‌کنند آقایان نیز می‌توانند با شناخت فرم بدنی خود، بهترین انتخاب‌ها را داشته باشند.
در ادامه این مطلب انواع فرم بدنی مردانه و لباس‌های مناسب هر کدام را بیان می‌کنیم.

1_ اندام مردانه مستطیل شکل

درمردان با فرم بدنی مستطیل، عرض شانه و کمر تقریبا برابر است. این مردان معمولا لاغر و قد بلند هستند.

پوشش متناسب با فرم اندامی مستطیل شکل در مردان

لباس‌های فرم اندام مستطیلی باید به گونه‌ای باشد که بالاتنه افراد را بزرگ‌تر نشان دهد. در بالاتنه، پوشیدن لباس‌های رنگ روشن و نقش‌دار یا با راه‌های افقی و در پایین‌تنه پوشیدن شلوارهای جین و تنگ برای باریک‌تر نشان دادن کمر توصیه می‌شود.

2_ اندام مردانه مثلثی شکل

درمردانی که فرم بدنی مثلثی دارند دور کمر و باسن نسبت به سینه بزرگتر است عرض شانه کمتر از باسن و کمر دیده می‌شود.

پوشش متناسب با فرم اندامی مثلثی در مردان

برای مردان با فرم اندامی مثلث شکل، استفاده از رنگ‌های روشن به خصوص در قسمت شانه‌ها برای بزرگ‌تر نشان دادن بالاتنه و پوشیدن شلوار راسته توصیه می‌شود.

3_ اندام مردانه مثلث معکوس

در این فرم بدنی آقایان، قفسه سینه و شانه‌ها عرض بیشتری نسبت به کمر و باسن دارد.

پوشش متناسب با فرم اندام مردانه مثلث معکوس

استفاده از رنگ‌های تیره در لباس برای کوچک نشان دادن شانه‌ها و انتخاب بلوزهایی با یقه هفت و قایقی برای کشیده نشان دادن بالاتنه و انتخاب یک شلوار معمولی یا راسته گزینه‌های خوبی برای این افراد است.

4_ اندام مردانه ذوزنقه‌ای

در فرم بدنی ذوزنقه نسبت عرض شانه‌ها به کمر و باسن متناسب است. این فرم بدنی در بین فرم‌های بدنی مردانه از جذابیت بیشتری برخوردار است.

پوشش متناسب با فرم اندام مردانه ذوزنقه ای

افراد دارای این فرم بدنی می‌توانند از تمام سبک‌های لباس استفاده کنند و محدودیتی در این زمینه ندارند.

5_ اندام مردانه بیضی شکل

اندام مردانه بیضی
اندام مردانه بیضی

شکم و پهلو دراین افراد نسبت به اندام‌های دیگر پهن‌تر دیده می‌شود و پاها در مقایسه به نیمه بالایی بدن لاغر به نظر می‌رسند.

پوشش متناسب با فرم اندام مردانه بیضی

به این افراد توصیه می‌شود لباس‌هایی بپوشند که آن‌ها را لاغرتر نشان دهد. استفاده از تی‌شرت و پیراهن راه راه عمودی و شلوار راسته یا آزاد گزینه خوبی برای این افراد است. همچنین بهتر است از پوشیدن لباس‌های گشاد یا تنگ خودداری کنند و استفاده از ساسبند نیز برای باریک نشان دادن شکم و پهلوی پهن این افراد پیشنهاد می‌شود.

شاید برای شما مفید باشد: مهارت‌هایی که قبل از شروع خیاطی باید داشته باشید

عامل تغییرات فرم بدن چیست؟

تغییرات فرم بدن
تغییرات فرم بدن

به طور کلی سه عامل اصلی در تغییرات فرم بدنی خانم‌ها و آقایان اثر گذار است.

1_ تغییرات هورمونی

امروزه دلایل مختلفی از استرس و عادت ماهانه گرفته تا روابط جنسی و فست فود می‌توانند باعث تغییر در هورمون‌ها شوند. بهتر است هر شش ماه یک بار چکاپ کامل داشته باشید و نسبت به وضعیت هورمون‌های خود آگاه باشید.

2_ حجم و استخوان‌بندی بدن

فرم بدن از زمان کودکی تا دوران بلوغ شما با توجه به غذایی که مصرف می‌کنید تنظیم می‌شود. البته با بزرگ‌تر شدن این مسئله به پایداری رسیده و فرم بدنی شما کاملاً مشخص می‌شود؛ پس از رسیدن به دوران بلوغ با مربی بدنسازی خود مشورت کنید تا راهنمایی‌های لازم برای ساخت اندام را به شما بدهد.

3_ ژنتیک

هنگام شکل‌گیری جنین در بدن مادر ترکیبی از خصلت‌های ژنتیکی والدین وارد ذهن و جسم نوزاد می‌شود که تغییرات فرم بدن هم جزوی از آن است. متاسفانه ژنتیک را نمی‌توانید تغییر دهید. اما با ورزش و تغذیه مناسب، امکان بهبود وضعیت بدن وجود دارد.

سخن آخر

در این مقاله از دوخت برتر با معرفی انواع فرم بدن و پوشش مناسب برای آن‌ها، روشی برای بهتر دیده شدن و انتخاب آسان‌تر لباس را به شما آموزش دادیم. اما چنانچه می‌خواهید به عنوان یک فرد مهم در دنیای مد شناخته شوید و بهترین راهنمایی‌ها را به مشتریان خود درباره لباس مناسب فرم بدن‌شان بدهید، پیشنهاد می‌کنیم آموزش‌های رایگان طراحی لباس را حتما مشاهده کنید. همچنین می‌توانید از آموزش خیاطی رایگان دوخت برتر نیز استفاده کنید.

معصومه محمدی

نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌