آموزش طراحی لباس اسپرت زنانه | 7 نکته برای طراحی انواع لباس اسپرت دخترانه


امین هاشمی

نویسنده
۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
آموزش طراحی لباس اسپرت زنانه | 7 نکته برای طراحی انواع لباس اسپرت دخترانه
طراحی لباس اسپرت زنانه یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه‌های رشته‌ی طراحی لباس است که در سال‌های اخیر طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. تاریخچه‌ی این رشته‌ی جذاب به دهه 80 میلادی بازمی‌گردد. در زمان‌های گذشته لباس‌های اسپرت، تنها لباس‌های ورزشی را شامل می‌شد اما امروزه با گذر زمان و تغییر تفکرات، افراد از لباس‌های اسپرت

طراحی لباس اسپرت زنانه یکی از پرطرفدارترین زیرشاخه‌های رشته‌ی طراحی لباس است که در سال‌های اخیر طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. تاریخچه‌ی این رشته‌ی جذاب به دهه 80 میلادی بازمی‌گردد. در زمان‌های گذشته لباس‌های اسپرت، تنها لباس‌های ورزشی را شامل می‌شد اما امروزه با گذر زمان و تغییر تفکرات، افراد از لباس‌های اسپرت به عنوان لباس روزمره نیز استفاده می‌کنند. این لباس‌ها شامل انواع مختلف هودی و شلوار، شلوارک، تیشرت و کاپشن می‌شوند.

طراحی لباس اسپرت زنانه

به طور کلی لباس‌های اسپرت زنانه شامل انواع مختلف لباس‌های راحتی و ورزشی می‌شوند. در دنیای امروز، این سبک پوشش از محبوبیت زیادی برخوردار است و حتی سلبریتی‌ها نیز در استایل‌های روزمره‌ی خود از این سبک پوشش استفاده می‌کنند. در تولید لباس‌های اسپرت هیچ‌گونه محدودیتی در رنگ‌بندی وجود ندارد، به این دلیل که در سال‌های اخیر برای تولید این سبک از لباس از رنگ‌های روشن و شاد استفاده می‌کردند اما امروزه از رنگ‌های خنثی یا تیره نیز استفاده می‌شود.

برای مطالعه بیشتر: انواع شلوار دخترانه

لباس‌های اسپرت زنانه معمولا از پارچه‌های خنک، مقاوم، منعطف و با تنفس پذیری بالا تولید می‌شوند تا علاوه بر ایجاد حس خنکی و حرکت، از تعریق نیز پیشگیری شود. علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند با ارائه مدارک و طرح‌های خود با برندهای به‌نام دنیا همکاری کنند، همچنین می‌توانند با بهره‌گیری از خلاقیت خود طرح‌ها را به صورت مجزا تولید و به بازار ارائه کنند. چنانچه قصد دارید پا به این عرصه بگذارید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مقاله از دوخت برتر همراه ما باشید تا با نکات مهم طراحی لباس اسپرت زنانه و دخترانه آشنا شوید.

7 نکته برای طراحی لباس اسپرت زنانه

طراحی لباس اسپرت علاوه بر ظاهر زیبا، نیازمند توجه به اصول و نکات مهمی است که تاثیر مستقیمی روی کیفیت کالا می‌گذارند. در ادامه به برخی از این نکات اشاره شده است.

خلاقیت و ایده پردازی

داشتن خلاقیت و توانایی ایده پردازی در طراحی لباس اسپرت زنانه موجب منحصر به فرد و خاص شدن طرح‌های شما می‌شود. چنانچه طرح‌های شما از خلاقیت برخوردار نباشند باعث افت کیفیت و کارایی آن می‌شود. به همین دلیل باید با تمرین و تکرار و استفاده از ایده‌های مختلف، به طرحی جدید و پرطرفدار رسید. برخی از مواردی که می‌توان در طراحی لباس اسپرت از آن‌ها ایده گرفت به شرح زیر است:

  • ایده گرفتن از طبیعت مانند دریا، کوه، جنگل و کویر. این طرح‌ها به دلیل سرزنده بودن و الهام از طبیعت حس شادی را به بیننده القا می‌کند.
  • استفاده از رنگ‌های جیغ و پررنگ؛ این رنگ‌ها به دلیل ایجاد حس جنب و جوش انتخاب خوبی برای استفاده در اماکن ورزشی هستند.
  • چاپ طرح‌های ترند روی محصول، می‌تواند موجب پرطرفدار شدن و فروش بیشتر آن شود.
  • بهتر است در فصول سرد سال طراحی لباس‌های اسپورت به صورت پوشیده‌تر باشد و در فصول گرم سال با پارچه‌های خنک و بدون آستین باشد.

راحتی و تنفس پذیری

یکی از مهم‌ترین نکات در طراحی لباس اسپرت، توجه به راحتی و تنفس پذیری لباس است. از آنجا که معمولا از لباس‌های اسپرت برای استفاده طولانی مدت استفاده می‌شود، باید حس راحتی و خنک بودن را در فرد ایجاد کند. همچنین بهتر است لباس‌های اسپرت زنانه با آزادی و اورسایز طراحی شوند تا حرکت در آن‌ها برای فرد دشوار نباشد.

استفاده از متریال و پارچه‌ی باکیفیت

انتخاب پارچه‌ی مناسب امری ضروری در طراحی لباس اسپرت به شمار می‌آید.پارچه‌های خنک باعث ایجاد خنکی و جریان هوا در لباس فرد می‌شود و از تعریق جلوگیری می‌کند، اما در صورتی که در تولید لباس اسپرت از پارچه‌ی نامناسب استفاده شود موجب ایجاد خراش روی پوست و به مرور زمان پارگی در پارچه می‌شود. برای طراحی و تولید لباس اسپرت زنانه معمولا از پارچه‌هایی با ترکیبی از الیاف مصنوعی و طبیعی استفاده می‌شود تا درعین سبک بودن، انعطاف‌پذیر و لطیف باشند. همچنین این پارچه‌ها باید در برابر سایش مقاوم باشند و جذب رطوبت بالایی داشته باشند.

طراحی و برش مناسب

لباس‌های اسپرت زنانه باید به گونه‌ای طراحی شوند که کاملا متناسب با یک فعالیت ورزشی مشخص شده باشند. برای مثال لباس متناسب با دویدن باید حرکت بدن را تسهیل بخشد و به عبور جریان هوا در لباس کمک کند. همچنین برش‌های اعمال شده در نقاط مختلف باید به شیوه‌ای صورت گیرد تا اندام فرد بهتر دیده شود، مثلا در بیشتر لباس‌های اسپرت زنانه از برش‌های رگلان و کیمونو استفاده می‌شود.

توجه به فرم اندام

فرم اندام یکی دیگر از مواردی است که در طراحی لباس‌های اسپرت باید به آن توجه داشت. بانوان از فرم‌های اندامی متفاوتی برخوردار هستند که می‌بایست متناسب با آن لباس بپوشند. انواع فرم‌های بدن بانوان شامل اندام مستطیل، سیب، مثلث برعکس، ساعت شنی و گلابی می‌شود. اگر هنوز از فرم اندام خود اطلاع ندارید توصیه می‌شود مقاله دوخت برتر درمورد آشنایی با انواع فرم بدن زنانه و مردانه را مطالعه کنید. همچنین اندام بسیاری از بانوان شامل ایرادات اندامی مانند شکم برآمده، زانو با چرخش به داخل و بیرون، شانه افتاده و… می‌شود که طراح می‌بایست به تمام این ایرادات توجه کافی داشته باشد.

رنگ لباس

استفاده درست از رنگ در طراحی لباس اسپورت زنانه تاثیر بسزایی در زیبایی آن دارد. همچنین علاوه بر زیبایی، می‌تواند نماد پرچم آن کشور باشد. انتخاب رنگ‌ در روحیات افراد بسیار موثر است و باعث ایجاد احساسات مختلفی مانند جنب و جوش و سرزندگی می‌شود. همچنین در استایل کردن لباس‌های اسپورت می‌توان از رنگ‌های تضاد، روشن یا تیره، خنثی و رنگ‌هایی با تناژ یکسان استفاده کرد. همچنین سایت fashonation نیز این ترکیب رنگ را به شما پیشنهاد می دهد:

Orange and pink combinational is traditional and more attractive!! This combination is best for newly married women and also for college girls. However, these colors absolutely look great together.

ترکیب نارنجی و صورتی سنتی و جذاب است!! این ترکیب برای زنان تازه ازدواج کرده و همچنین برای دختران دانشگاهی بهترین است. با این حال، این رنگ ها کاملاً در کنار هم عالی به نظر می رسند.

توجه به جزئیات

افزودن جزئیاتی مانند جیب، زیپ و دکمه در طراحی‌ لباس‌های اسپرت به بیشتر شدن جذابیت آن کمک می‌کند. همچنین دوخت این لباس‌ها نیازمند دقت بالایی است به این دلیل که در صورت سهل انگاری مقاومت دوخت پایین آمده و باعث ایجاد پارگی در لباس می‌شود. علاوه بر این پارچه‌ی استفاده شده در آستر لباس باید نرم و لطیف باشد تا از بروز خارش و حساسیت در پوست بدن جلوگیری کند.

سخن پایانی

مجموعه‌ی دوخت برتر برای علاقه‌مندان به طراحی و دوخت لباس اسپرت زنانه، یک ویدیو آموزش الگو و برش تاپ اسپرت به صورت رایگان تهیه نموده است که با مراجعه به آن می‌توانید گامی مفید به سوی طراحی لباس اسپرت زنانه بردارید.

امین هاشمی

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.