شخصی دوزی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ 


معصومه محمدی
نویسنده
۴ آذر ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
شخصی دوزی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ 

شخصی‌دوزی به روشی گفته می‌شود که در آن لباس‌ها، با دقت ویژه، بر اساس اندازه‌ها، سلیقه و ترجیحات یک فرد خاص دوخته می‌شوند.  شخصی‌دوزی در‌واقع یک راهکار قدیمی است که نیازمند به هنر و دقت بالای خیاطان و طراحان لباس دارد. تاریخچه این هنر به دوران باستان باز می‌گردد، زمانی که لباس‌ها به صورت دستی و […]

شخصی‌دوزی به روشی گفته می‌شود که در آن لباس‌ها، با دقت ویژه، بر اساس اندازه‌ها، سلیقه و ترجیحات یک فرد خاص دوخته می‌شوند. 

شخصی‌دوزی در‌واقع یک راهکار قدیمی است که نیازمند به هنر و دقت بالای خیاطان و طراحان لباس دارد. تاریخچه این هنر به دوران باستان باز می‌گردد، زمانی که لباس‌ها به صورت دستی و دقیقاً بر اساس اندازه‌ها و سلایق‌ شخصی هر فرد، طراحی و دوخته می‌شدند.

در طول تاریخ، شخصی‌دوزی همیشه به عنوان روشی محبوب  در جوامع مختلف مطرح بوده است. در دوران قرون وسطی، برخی خیاطان مشهور با دوخت لباس‌های پادشاهان و اشخاص مهم و ثروتمند، در شخصی‌دوزی به مراحل بالایی می‌‌رسیدند و به این بهانه، به دربار راه پیدا می‌کردند. سبک دوخت تک برای هر فرد و یا همان شخصی‌دوزی، به عنوان نمادی برای نشان دادن وضعیت اجتماعی افراد و همچنین نمایش ذوق هنری خیاطان مطرح میشد.

با ظهور صنعت نساجی و انقلاب صنعتی، فرایند تولید انبوه و رونق کارخانه‌ها، به طور قابل توجهی به روش شخصی‌دوزی ضربه زد و استفاده از الگوها و سایزهای استاندارد برای لباس‌های آماده‌ به سرعت جای «شخصی‌دوزی» را در میان بسیاری از جوامع گرفت. با این حال، علاقه برخی از افراد به داشتن تن‌پوش‌های خاص و منحصربفرد و پوشیدن لباس‌هایی که دقیقاً با اندازه بدن و سلیقه‌شان مطابقت داشته باشد، باعث ادامه و ماندگاری روش شخصی‌دوزی از گذشته تاکنون شده است.

امروزه، با پیشرفت تکنولوژی و به‌کارگیری روش‌های دقیق‌تر اندازه‌گیری و دوخت برای هر خیاط و بیشتر شدن تعداد طراحان لباس، شخصی‌دوزی در حال بازگشت به محبوبیت است. حتی برند‌های مشهور جهانی به منظور فراهم کردن تجربه‌ای منحصر به فرد، و ارائه‌ی نسخه‌های محدود از برخی لباس‌‌های خود، از روش شخصی‌دوزی بهره می‌برند.

دسته‌بندی‌ شخصی‌دوزی

شخصی‌دوزی در خیاطی به د‌و دسته‌ی کامپیوتری و آزاد تقسیم می‌شود. در شخصی دوزی به صورت آزاد، بعد از ارائه‌ و تایید طرح‌ها، دوخت نهایی با استفاده از چرخ خیاطی انجام می‌شود. این کار اغلب فشرده و زمان‌بر است، چرا که طرح‌ها باید به صورت دستی کشیده شوند، الگو‌ها روی کاغذ آماده شده و سپس با استفاده از تنظیمات مختلف چرخ خیاطی طرح‌ها پیاده‌سازی شوند.

روش شخصی‌دوزی به صورت کامپیوتری، همانطور که از نامش پیداست توسط کامپیوتر و با کمک نرم‌افزارهای مختلف انجام می‌شود. در این روش طرح‌ لباس‌ها در کامپیوتر تصویرسازی شده، سپس اندازه‌های شخص مد نظر را به کامپیوتر می‌دهند تا طرح را براساس آن سایز و اندازه‌ها اجرا کند و به همین دلیل است که لباس‌های دوخته شده به این روش اغلب بی‌نقص و بدون اشکال هستند.

به عنوان مثال، نرم‌افزار marvelous designer یک برنامه مدل‌سازی سه بعدی مخصوص لباس و پارچه است. این نرم افزار می‌تواند الگوهای دقیق، با دقت بسیار بالا طراحی ‌کند و با استفاده از آن طراحان و خیاطان قادر هستند تا آزادانه انواع لباس را با سلیقه و هنر خود طراحی کنند.

یکی دیگر از برنامه‌های مهم و کاربردی در خیاطی و به ویژه شخصی‌‌دوزی، نرم‌افزار جمینی است. در طراحی و تولید لباس؛ ترسیم الگوی دقیق، به شکلی سریع و بدون خطا یکی مهم‌‌ترین بخش‌ها محسوب می‌شود.

جمینی با ارائه‌ی ابزارهای پیشرفته طراحی الگو، این امکان را برای طراحان فراهم می‌کند تا به سادگی و با کمترین خطا، الگوهای پیچیده را طراحی کنند.

شخصی‌دوزی بسپوک

دوخت بسپوک Bespoke، یکی از لوکس‌ترین و گران‌قیمت‌ترین انواع شخصی‌دوزی است. خیاطان برای اینکه وارد دنیای این دوخت شوند، ابتدا باید مهارت‌های بسیار زیاد کسب‌ کرده و انواع دوخت با دست‌ را به خوبی فرا بگیرند. جزئیات بسپوک آنقدر زیاد و دقیق است که می‌توان گفت کت و شلوارهای سفارشی دوز با این روش، گاهی نزدیک به هزار دوخت فقط در قسمت یقه دارند، همچنین دوخت دقیق این لباس‌ها باعث زیبایی و ظرافت دو چندان آنها شده و باعث می‌شود روی تن بسیار چشم‌نواز به نظر برسند. حرفه‌ای بودن دوخت بسپوک باعث می‌شود که لباس در بخش یقه، مچ، سرآستین و … ایستایی مناسبی داشته باشد و افراد در هیچ قسمت لباس احساس کشیدگی یا گشاد بودن نداشته باشند. 

البته از معایب این نوع سفارشی‌دوزی می‌توان به زمان زیاد آماده شدن لباس اشاره کرد، به عنوان مثال طراحی و دوخت یک کت و شلوار سفارشی با این روش که اغلب پرُوهای زیادی هم دارد، می‌تواند ماه‌ها به طول بیانجامد. 

از آنجایی که رسم الگو برای دوخت کت، فرایند زمان‌بر و پیشرفته‌ای است، دوخت برتر پکیجی کامل از الگو‌های آماده کت برای سایز ۳۶ تا ۵۸ ارائه کرده که با آن می‌توانید انواع مدل‌های مختلف کت زنانه و مردانه را بدوزید تا با تمرین و دوخت‌های متعدد به‌تدریج به شخصی‌دوزی و حتی دوخت بسپوک مسلط شوید. 

چه پارچه‌هایی برای دوخت سفارشی یا شخصی‌دوزی مناسبند؟ 

به عنوان یک خیاط، در روش شخصی‌دوزی انتخاب‌های نامحدود و بی‌شماری برای نوع پارچه‌ خواهید داشت. شما می‌تونید از هر نوع و جنس پارچه در هر پترن و رنگی استفاده کنید. این به این معناست که حتی می‌توانید انتخاب کنید که پارچه‌ای با طرح و رنگ دلخواهتان طراحی شود. اگر به این زمینه علاقه دارید، دوره‌ی طراحی لباس و رنگ‌شناسی دوخت برتر را از دست ندهید.  

از آنجایی که در شخصی‌دوزی سلیقه‌ی افراد در نظر گرفته می‌شود ‌ اغلب الگو و مدل آماده‌ای برای مقایسه وجود ندارد، دست شما در انتخاب پارچه و نوع دوخت باز است و شما می‌توانید هر مدل پارچه‌ای را براساس نوع سفارش خود برگزینید و هر نوع یقه و یا اکسسوری که لازم است، به لباس اضافه کنید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌