14 نکته کلیدی برای دوخت کت زنانه | دوخت کت های زنانه زیباتر با این 14 تکنیک


تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
۸ مهر ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:10 دقیقه

دسته بندی :

ترفند‌های طراحی و دوخت
14 نکته کلیدی برای دوخت کت زنانه | دوخت کت های زنانه زیباتر با این 14 تکنیک
در دنیای امروز بسیاری از خانم ها به دلیل موقعیت شغلی خود به پوشیدن کت های زنانه رو آورده اند. شما به عنوان یک خیاط ماهر باید به نکات دوخت و طراحی کت های زنانه مسلط باشید. اگر دوست دارید که بیشتر درباره این نکات بدانید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

دوخت کت زنانه و خوش فرم بودن آن همواره یکی از پرچالش‌ترین قسمت‌های خیاطی بوده است، اما با رعایت و توجه به برخی نکات می‌توانید بدون بروز هیچ مشکلی و به ساده‌ترین و شیرین‌ترین روش ممکن صاحب کت دلخواه خود شوید. کت‌ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ مدل یقه، مدل آستین و برش‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. در ادامه این مقاله از دوخت برتر، به معرفی انواع مختلف کت بر اساس فرم یقه، برش و 14 نکته کلیدی برای دوخت کت زنانه پرداخته شده است.

14 نکته کلیدی برای دوخت کت زنانه

دوخت کت زنانه می‌تواند در برخی از موقعیت‌ها با چالش‌های زیادی مواجه شود. اما شما با رعایت نکات ذکر شده می‌توانید به راحتی از پس آن‌ها برآمده و کت خود را به مرحله پایانی یعنی دوخت و پرو برسانید.

طراحی کت زنانه

1. توجه به میزان آزادی کت

در قدم اول، می‌بایست مدل کت را انتخاب کرده و با توجه به مدل انتخاب شده آزادی مورد نیاز را به دست آورید. اما به دست آوردن آزادی مورد نیاز اصول و قواعدی دارد که با کمک جدول آزادی کت می‌توانید به آن دست یابید. مجموعه دوخت برتر ویدیوی رایگان جدول آزادی کت به همراه توضیحات مرتبط با آن را تهیه کرده است تا با تماشای آن به راحتی میزان مناسب آزادی برای مدل کت مورد نظرتان را پیدا کنید.

2. انتقال صحیح الگو به پارچه

انتقال صحیح الگو به پارچه و قرار گرفتن آن در راستای پارچه یکی از مهم‌ترین نکات قابل توجه در دوخت کت است. برای انتقال صحیح الگو به پارچه می‌بایست به روش زیر عمل کرد.

  • الگو را روی پارچه قرار دهید و به وسیله سوزن ته گرد نقاط اصلی آن را مشخص کنید.
  • کاغذ الگو را به آرامی برداشته و به وسیله صابون خیاطی یا خودکار اتویی خطوط اطراف الگو را رسم کنید.
  • کاربن همرنگ یا نزدیک رنگ پارچه را زیر تکه برش خورده قرار دهید و به وسیله رولت و خط‌کش خطوط را رولت کنید.
  • الگو را برداشته و برای طرف دیگر الگو نیز کاربن بگذارید و به وسیله رولت و خط‌کش خطوط الگو را به پارچه انتقال دهید.

3. برش پارچه‌ی چهارخانه

برش پارچه‌های خاص مانند پارچه‌های چهارخانه نیازمند دقت بیشتری است و اصول خاص خود را دارد که در ادامه با آن اشاره شده است.

  • هنگام چیدمان الگو روی پارچه، الگوها را به شیوه‌ای قرار دهید که خطوط درز پهلو کنار هم قرار گیرند و درزهای پهلو با یکدیگر مماس شوند.
  • هنگام برش آستین چهارخانه، خطوط مربع شکل روی آستین باید در امتداد خطوط چهارخانه بالاتنه واقع شده و بر هم منطبق شوند.
  • در صورت برش‌دار بودن کت، تکه‌های سرشانه، مچ‌ها و کمر لباس برای وضوح بیشتر بهتر است از اریب پارچه برش داده شود.
برش پارچه کت زنانه

4. برش پارچه‌ی پرزدار

برای مشخص کردن خواب پارچه در پارچه‌های پرزدار مانند مخمل کبریتی، خواب پارچه به سمت پایین است و شما هنگام لمس پارچه اگر دست خود را به سمت پایین بکشید نرمی بیشتری را احساس خواهید کرد.

5. برش پارچه‌ی گونی بافت

برای استفاده از پارچه‌های گونی بافت در دوخت کت، بهتر است از مدل کت‌‎هایی استفاده کنید که احتیاج به لایی، آستر و دکمه نداشته باشند، همچنین بهتر است قبل از برش پارچه را در آب قرار دهید و سپس آن را در هوای آزاد خشک کنید به این دلیل که ممکن است پارچه کمی آبرفت داشته باشد. فراموش نکنید که در هنگام برش پارچه حداقل 5/2 سانتی متر جادرز برای دوخت در نظر بگیرید.

پارچه گونی بافت

6. برش پارچه‌ها‌ی ابریشمی و ظریف

برای استفاده از پارچه‌های ابریشمی و ظریف در دوخت کت، می‌بایست در قدم اول پارچه را در آب ولرم و کمی شامپو قرار دهید و سپس با آب سرد آن را آبکشی کنید. پس از آبکشی پارچه، آن را روی یک حوله پهن کنید و حوله را لوله کنید، این کار باعث می‌شود تا آب پارچه بدون اینکه پارچه چروک شود از آن خارج شود. در مرحله بعدی، باید هنگامی که پارچه هنوز مقداری نم دارد آن را از طرف پشت اتو کنید و به این نکته توجه داشته باشید که درجه حرارت اتو باید کم باشد و اتوکشی باید رو به سمت راه پارچه انجام شود.

7. استفاده از لایی در پارچه‌های ظریف و نازک

استفاده از پارچه‌های ظریف و نازک در دوخت کت ممکن است با چالش‌های زیادی مواجه شود که برای جلوگیری از بروز این چالش‌ها می‌توان از لایی استفاده کرد. در صورت استفاده از لایی بی‌بافت یا پارچه‌ای ظریف، آن را در آب خیس کرده و سپس لای حوله بپیچانید تا آب اضافی از آن خارج شود. سپس لایی را روی پارچه قرار دهید و با 2 تا 5 سانتی متر فاصله با بخار اتو آن را بچسبانید. همچنین سایت aghayemode نیز درباره مزایای استفاده از لایی در کت مطلب زیر را آورده است:

  1. لایی، نقش اسکلت بندی قسمت جلوی کت را دارد. لایی کشی علاوه بر استحکام بخشیدن به بدنه کت، به آن فرم و حالت داده و باعث ایستایی و جلوه ی بهتر کت می شود.
  2. لایی کِشی، ساختار کت را منسجم تر کرده و آن را سه بعدی تر جلوه می دهد.
  3. لایی کِشی، از چروک شدن کت تا حدی زیادی جلوگیری می کند.  

8. دوخت ساسون یک طرفه در کت

در بیشتر مدل‌های کت ساسونی در قسمت زیر سینه که یک ساسون یک طرفه محسوب می‌شود وجود دارد. برای دوخت این ساسون و تمام ساسون‌های یک طرفه باید مانند مراحل زیر پیش رفت.

  • الگو را روی پارچه اصلی قرار دهید و آن را ثابت نگه دارید. سپس با استفاده از روش‌های انتقال الگو قسمت ساسون را از الگو به پارچه منتقل کنید.
  • سه نقطه اصلی ساسون را با سوزن ته گرد علامت‌گذاری کنید.
  • خطوط دو طرف ساسون را تا کنید و سوزن بزنید.
  • سپس از قسمت پهن‌تر ساسون شروع به دوخت کنید و هرچه به طرف باریک نزدیک‌تر می‌شوید درجه دوخت چرخ را کم‌تر کنید تا از باز شدن ساسون جلوگیری شود.
  • پس از دوخت، ساسون را از قسمت پشت و جلو اتو کنید. به این نکته توجه داشته باشید که هنگام اتو کردن ساسون از پشت، باید ساسون را به یک طرف بخوابانید و سپس اتو کنید.
پارچه چهارخونه

9. دوخت ساسون دو طرفه در کت

ساسون دو طرفه در کت‌های جذب و با آزادی کم بسیار رایج هستند. این ساسون در قسمت جلو و پشت الگو به صورت عمودی قرار دارد و یک نوک آن در بالای خط کمر و یک نوک آن در پایین خط کمر قرار دارد. برای دوخت این ساسون به روش زیر عمل کنید.

  • در قدم اول، الگو با به پارچه منتقل کنید و از پشت پارچه دو طرف ساسون را به وسیله سوزن ته گرد ثابت کنید.
  • از خط کمر، یک بار به سمت بالاتنه ساسون را بدوزید و سپس دوباره از خط کمر شروع کنید و به سمت پایین‌تنه بدوزید.
  • توجه داشته باشید که هرچی به سمت باریک ساسون می‌روید درجه دوخت را کم‌تر کنید.
  • در آخر پشت و روی ساسون را اتو بزنید.

10. دوخت برش عصایی یا پرنسسی در کت

برش عصایی یا پرنسسی، یکی از رایج‌ترین برش‌ها در دوخت کت است. پس از انتقال الگو به پارچه و برش آن معمولا تکه‌ای که طرف حلقه آستین است کمی بزرگ‌تر از تکه‌ی دیگر است. برای رفع این مشکل می‌بایست در تکه‌ی بزرگ‌تر درز سمت برش عصایی را با درجه درشت چرخ بدوزید. سپس پارچه‌ها را به گونه‌ای روی هم قرار دهید که تکه‌ی کوچک‌تر سمت رو قرار گیرد و نقاط موازنه را با یکدیگر مماس کنید. در آخر، همانطور که تکه کوچک‌تر سمت رو قرار دارد درز برش عصایی را دوخته و اتو کنید.

پارچه مناسب دوخت کت

11. شکافتن دوخت‌های سردوزی شده

گاهی هنگام شکافتن قسمت‌های سردوزی شده در دوخت کت ممکن است درز‌ها به روشی اشتباه شکافته شوند و این عمل منجر به آسیب رسیدن به پارچه شود. برای شکافتن قسمت‌های سردوزی شده به روش درست می‌توان به روش زیر عمل کرد.

  • نوک بشکاف را به گونه‌ای در میان دوخت‌های حلقه‌ای قرار دهید تا پارچه آسیب نبیند و سپس دوخت‌ها را به آرامی ببرید. در آخر، نخ‌های بریده شده را از پارچه جدا کنید.

12. وصل سجاف در کت

برای وصل سجاف در کت باید الگو را بر اساس راستای پارچه روی لایی قرار دهید و برش بزنید. درزهای سجاف و بالاتنه را به هم بدوزید و درزها را به اندازه 5 میلی متر کم کنید تا کت خوش فرم تر دیده شود، سپس درز را به طرف داخل تا کرده و اتو کنید و در آخر مجددا درز دوخته شده سجاف را باز کنید و درزها را به طرف بیرون اتو کرده و پرس کنید.

کت زنانه قرمز

13. وصل آستین

برای وصل آستین به کت لازم است از نقطه موازنه جلو و پشت به فاصله 2 میلی متر با درجه درشت چرخ دو دوخت موازی بدوزید. سپس نقاط موازنه آستین را به نقاط موازنه بالاتنه به وسیله سوزن ته گرد متصل کنید و با کشیدن نخ‌ها به اندازه لازم به حلقه آستین خرد دهید. در آخر درزها را به یکدیگر بدوزید و اتو بزنید.

14. وصل مچ به آستین

در برخی مدل‌های کت آستین کت به صورت مچ‌دار دوخته می‌شود. برای دوخت مچ، روی یک طرف مچ لایی بچسبانید سپس مچ آستین را به پشت تا کنید و درزهای عمودی مچ را دوخت بزنید. گوشه‌های درز دوخته شده مچ را به صورت اریب برش دهید تا هنگام برگرداندن خوش فرم‌تر دیده شود. در مرحله بعد، گشادی لبه آستین را با استفاده از پیلی یا چین به اندازه مچ کنید و درز مچ و آستین را با یکدیگر بدوزید. در آخر مچ را به طرف رو برگردانید و لبه مچ را روی تای باز پارچه قرار دهید و آن را روی درز آستین بدوزید.

انواع کت بر اساس فرم یقه

یکی از پراهمیت‌ترین قسمت‌های لباس یقه است که به علت نزدیکی با چهره، تاثیر زیادی روی فرم و خصوصیات صورت می‌گذارد و از قسمت‌های دیگر لباس بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، به همین دلیل باید دقت زیادی در انتخاب مدل، ترسیم الگو و دوخت آن داشت. در ادامه به چند مورد از پرطرفدارترین کت‌های زنانه اشاره شده است.

انواع کت بر اساس فرم یقه

1. کت زنانه با یقه آرشال

یقه آرشال یکی از انواع یقه برگردان است که شباهت زیادی به یقه انگلیسی دارد و تنها تفاوت آن‌ها در دال یقه است. یقه آرشال انواع مختلفی دارد که در هر کدام شکل و شمایل ظاهری یقه فرق می‌کند و طراحی آن متفاوت است. این یقه برای افرادی که بالاتنه و صورت پری دارند مناسب است. برای آشنایی بیشتر با این مدل یقه می‌توانید مقاله آموزش طراحی یقه آرشال به 3 روش مختلف را مطالعه کنید.

2. کت زنانه با یقه انگلیسی

یقه انگلیسی نیز مانند یقه آرشال یکی از انواع یقه برگردان و هفت است که بسته به چگونگی فرم دال یقه تاثیرات متفاوتی در اندام ایجاد می‌کند. اگر یقه باریک و هفت آن بلند باشد، بالاتنه را باریک‌تر و بلندتر نشان می‌دهد و اگر یقه پهن و هفت آن کوتاه باشد، بالاتنه پهن‌تر و پرتر دیده می‌شود. شما می‌توانید با مطالعه مقاله آموزش کامل یقه انگلیسی و آشنایی کامل با نکات آن توانایی لازم برای الگوسازی و دوخت یقه انگلیسی را کسب کنید.

3. کت زنانه با یقه خرگوشی یا شکاری

یقه خرگوشی که با نام یقه شکاری نیز شناخته می‌شود نوعی یقه برگردان بدون پایه است که ظاهری اسپرت و راحت‌تر به کت می‌بخشد. اساس یقه خرگوشی شبیه به یقه ب ب است و با فرم تیزی که دارد گردن را کشیده‌تر نشان می‌دهد. برای آشنایی با این یقه می‌توانید مقاله آموزش یقه خرگوشی با برگرد قابل تبدیل به یقه انگلیسی را مطالعه کنید.

انواع کت بر اساس نوع برش

برش و مدل‌های انتخابی در لباس که مجموعه‌ای از خطوط هستند به دلیل ویژگی‌های بصری خطوط می‌توانند اساسی‌ترین و موثرترین عامل برای مشخص کردن اندام متناسب و برازنده نشان دادن آن‌ها باشند. نوع برش در کت‌ها انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است. اگر شما نیز دوست دارید که مهارت خود را در خیاطی بالا ببرید توصیه میشود که از دوره های آموزش خیاطی دوخت برتر دیدن فرمایید.

انواع کت بر اساس برش

1. کت زنانه با برش عمودی از سرشانه

برش عمودی از وسط خط سرشانه شروع می‌شود و تا لبه‌ی کت امتداد پیدا می‌کند. ایجاد برش‌های عمودی روی لباس باعث کشیده و لاغر‌تر دیده شدن اندام فرد می‌شود و مناسب هر نوع اندامی است، همچنین برش‌های عمودی احساس وقار، قدرت و ابهت به اندام و لباس می‌بخشند.

2. کت زنانه با برش عمودی از حلقه آستین

برش عمودی از حلقه آستین، برشی است که تقریبا از وسط حلقه آستین شروع شده و تا لبه‌ی کت امتداد پیدا می‌کند. به این برش، برش عصایی یا پرنسسی نیز می‌گویند. اگر لباسی با مدل برش عصایی و کاملا اندازه اندام تهیه شود به طوری که نه زیاد تنگ و نه بیش از حد آزادی داشته باشد، مدلی ایده‌آل برای لاغر نشان دادن اندام به شمار می‌رود.

3. کت زنانه با برش افقی در پشت

برش افقی در پشت معمولا از خط کارور پشت یا مقداری بالاتر از آن طراحی می‌شود. خطوط افقی چشم بیننده را به طرفین می‌کشاند و از این خطوط برای افزایش عرض بدن استفاده می‌شود، در عین حال برش‌های افقی فرد را کوتاه‌تر نشان می‌دهند.

دوخت کت زنانه

جمع بندی

الگوسازی کت نیاز به دقت و آموزش حرفه‌ای و اصولی دارد که مجموعه دوخت برتر با تهیه پکیج الگو برتر کت که شامل الگوی آماده‌ی انواع کت‌های زنانه و مردانه در سایزهای مختلف است به شما کمک شایانی در دوخت کت می‌کند، همچنین در این دوره به نکات دوخت کت از جمله انواع یقه، برش و جیب نیز اشاره شده است.

سوالات متداول

 انواع یقه‌ها در کت شامل چه یقه‌هایی می‌شود؟
انواع یقه‌ها در کت شامل یقه‌های انگلیسی، آرشال، شکاری، آمریکایی و بلیزر می‌شود.

برای استفاده از پارچه‌های ظریف و نازک در کت از چه روشی می‌توان استفاده کرد؟
برای جلوگیری از آسیب دیدن پارچه‌های ظریف و نازک در دوخت کت، می‌توان تمام قطعات کت را پس از برش آسترکشی کرد.

برای جلوه بخشیدن به کت از چه تزئیناتی می‌توان استفاده کرد؟
برای جلوه بخشیدن به کت می‌توان از انواع گل‌سینه، انواع جیب‌ها، دکمه، آستین‌های مدل‌دار و برش‌های متنوع استفاده کرد.

تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.