آشنایی با تعمیر و ترمیم لباس و اهمیت آن در زندگی 


معصومه محمدی
نویسنده
۱۸ فروردین ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
آشنایی با تعمیر و ترمیم لباس و اهمیت آن در زندگی 

اهمیت تعمیرات لباس بیشتر از این است که فقط به رفع نقص‌های ظاهری و ایرادات جزئی لبای محدود شود؛ بلکه این کار می‌تواند راهی خلاقانه باشد برای اینکه لباس‌های قدیمی را به شکلی جدید و متفاوت تبدیل کنیم. در واقع ترمیم لباس‌ها حتی می‌تواند به این شکل باشد که با اضافه کردن جزئیات خلاقانه یا […]

اهمیت تعمیرات لباس بیشتر از این است که فقط به رفع نقص‌های ظاهری و ایرادات جزئی لبای محدود شود؛ بلکه این کار می‌تواند راهی خلاقانه باشد برای اینکه لباس‌های قدیمی را به شکلی جدید و متفاوت تبدیل کنیم. در واقع ترمیم لباس‌ها حتی می‌تواند به این شکل باشد که با اضافه کردن جزئیات خلاقانه یا اصلاح رنگ‌ها و طرح‌ها از آنها یک لباس جدید بسازیم. با یادگیری تعمیرات لباس، می‌توانید رابطه عمیق‌تری با لباس‌هایتان برقرار کنید و به جای خرید مداوم، از لباس‌های فعلی‌تان بیشتر استفاده کنید، که این در نهایت به کاهش تولید زباله و مصرف انرژی کمک می‌کند. درادامه باهم بررسی می‌کنیم که ترمیم و تعمیر لباس، چطورمی‌تواند راهکاری برای حفظ محیط‌زیست و دوستی با طبیعت باشد. دوخت برتر با ارائه‌ی دوره تکنیک‌های طلایی دوخت، به شما تکنیک‌های دوخت و دوز، پارچه‌سازی و تعمیرات لباس را آموزش می‌دهد.  

آمارها نشان‌ می‌دهد که در صنعت مد و فشن، وضعیت به گونه‌ایست که در هر ثانیه یک کامیون لباس و منسوجات ، به محل دفن زباله یا سوزاندن فرستاده می‌شود، بنابراین می‌توان گفت که تعمیر و‌ ترمیم لباس نه تنها یک مهارت عملی بلکه یک کار اثربخش برای آیندگان است. تخمین زده می‌شود که با افزایش عمر یک لباس فقط به مدت 9 ماه، حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از میزان مصرف آب، تولید زباله و ردپای کربن را کاهش می‌یابد. 

یکی از نتایج فردی و شخصی یادگیری تعمیرات لباس، کاهش تعداد لباس‌هایی است که به طور کلی می‌خرید. این کار هم به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند و هم شما را در مسیر پیروی از مد پایدار قرار می‌دهد. 

نحوه‌ی کار برخی از موفق‌ترین شرکت‌های پوشاک در جهان؛ هم برای کارگران، هم برای جوامع و در نهایت برای محیط‌زیست بسیار مضر و ناعادلانه به نظر می‌رسد. بیش از ۹۰ درصد از شرکت‌های پوشاک به کارگران دستمزد بسیار اندکی پرداخت می‌کنند و بسیاری از کارگرانِ کارخانه‌ها، شرایط کاری نامطلوب و خطرناکی را گزارش می‌کنند. گزارشی در سال 2017 نشان می‌دهد که صنعت نساجی سالانه 1.2 میلیارد تن دی‌اکسیدکربن  تولید می‌کند که این میزان حتی بیشتر از مجموع دی‌اکسید کربنی است که پروازهای بین المللی و کشتیرانی به محیط تحمیل می‌کنند. بدتر از آن، استفاده از الیاف مصنوعی و پلاستیکی در منسوجات به شدت افزایش یافته و بسیاری از لباس‌ها را به خطرات زیست محیطی تبدیل کرده است.

مصرف‌کننده‌های معمولی امروز 60 درصد بیشتر از 15 سال پیش لباس می‌خرند و صنعت مد، تولید لباس خود را در 20 سال گذشته دو برابر کرده است. وقتی تعمیرات لباس را یاد بگیریم، می‌توانیم عمر منسوجات را طولانی‌تر کنیم. همچنین با دوخت باکیفیت لباس‌ها و استفاده از پارچه‌های مرغوب در خیاطی (مثل الیاف طبیعی، که ماندگاری بالایی دارد و شستشوی آن آسان است) می‌توانیم لباس‌های ماندگارتری تولید کرده و دوستی‌مان را با طبیعت اثبات کنیم. 

روش‌های متداول ترمیم و تعمیر لباس

در ترمیم لباس‌ها به طور کلی دو نوع روش وجود دارد: ترمیم قابل تشخیص و ترمیم غیرقابل تشخیص.

ترمیم قابل تشخیص روشی است که به صورت عمدی از نخ‌های رنگی، پارچه‌های طرح‌دار یا تکه‌ پارچه‌هایی با برش خاص استفاده می‌کنند تا تعمیرات به شکلی مشهود و قابل مشاهده باشند. این کار نیاز به ظرافت و سلیقه دارد و اگر خوب انجام شود با نگاه کردن به نتیجه نهایی، انگار در حال تماشای یک اثر هنری هستید. روش‌های متنوع این سبک از ترمیم لباس، بسیار وابسته به خلاقیت، آشنایی با طراحی لباس و سلیقه شخصی خیاط است.

ترمیم غیرقابل تشخیص یا نامرئی یک روش تعمیر لباس است و زمانی استفاده می‌شود که نمی‌خواهید نقطه ترمیم شده به چشم بیاید و باید تعمیرات به شکلی کاملاً غیرمشهود انجام شود؛ در واقع هر چه کمتر مشخص باشد، بهتر است. هدف از این روش این است که لباس تا حد ممکن به حالت اولیه خود برگردد و کسی متوجه تغییر در آن نشود. برای این منظور، اغلب نخ یا پارچه‌ای به کار می‌برند که با رنگ و جنس لباس مطابقت دارد، و با کوک‌های کوچک سعی می‌شود دوخت‌ها به طور مخفیانه در لبه‌ها و درزهای لباس پنهان شوند.

از جمله کارهای مرسوم در تعمیر لباس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تنظیم اندازه لباس: این کار شامل تنظیم سایز لباس‌ها به اندازه‌های استاندارد یا به میزان دلخواه و براساس فرم بدن مشتری است. تغییرات در کمر، شانه، آستین و سایر بخش‌های لباس از جمله اقداماتی است که برای تنظیم سایز لباس انجام می‌شود.

2. کوتاه کردن قد لباس و شلوار: اگر قد لباس شما بلند و اذیت‌کننده باشد، برای کوتاه کردن قد لباس و شلوار به اندازه مناسب باید به خیاط مسلط به تعمیرات لباس مراجعه کنید. خیاط پس از برش لباس از پایین، تغییراتی در قد لباس، قد شلوار با حفظ فرم و مدل شلوار و همچنین طول آستین‌ها اعمال می‌کند.

3. تعمیر کت و پالتو: این کار تعمیراتی از قبیل تعویض زیپ، رفع سوراخ‌ها، تعمیر و رفوی آستر، و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود. این تعمیرات معمولاً به دقت بالا و دستان حرفه‌ای نیاز دارد.  

4. رفو کردن: رفو کردن یک روش سنتی و موثر برای تعمیرات لباس‌های پاره یا سوراخ شده است که به طور دستی یا ماشینی انجام می‌شود. 

تعمیر و ترمیم لباس یک فرصت مهم برای کسب درآمد خیاطان و کارگاه‌های لباس‌دوزی است. این صنعت به عنوان یک قطب اصلی در صنعت لباس و مد، همواره تقاضا دارد. با توجه به تورم و افزایش قیمت لباس‌ها استفاده از آنها بیشتر شده، و نیاز به تعمیرات و تغییرات در لباس بیشتر از قبل احساس می‌شود. خیاطان و کارگاه‌های تعمیر لباس با ارائه خدماتی مثل تنظیم اندازه و سایز، تعمیر سوراخ‌ها و پارگی‌ها، رفو کردن، و کوتاه کردن قد لباس‌ها و شلوارها، می‌توانند درآمد قابل‌توجهی کسب کنند. 

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌