معرفی چند نوع نخ خیاطی و کاربرد‌های آنها


معصومه محمدی
نویسنده
۱۸ آذر ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه
معرفی چند نوع نخ خیاطی و کاربرد‌های آنها

نخ و پارچه، دو جزء مهم تمام دوخت و دوزها هستند و تنها با شناخت چند نوع نخ خیاطی پرکاربرد، می‌توانید لباس‌هایی با دوام بالا بدوزید. اهمیت شناخت نخ‌های خیاطی برای افرادی که در حال یادگیری خیاطی آسان از پایه هستند یا قصد دارند دوره‌های آموزش ضخیم دوزی  یا نازک‌دوز را بگذرانند، بیشتر است و […]

نخ و پارچه، دو جزء مهم تمام دوخت و دوزها هستند و تنها با شناخت چند نوع نخ خیاطی پرکاربرد، می‌توانید لباس‌هایی با دوام بالا بدوزید. اهمیت شناخت نخ‌های خیاطی برای افرادی که در حال یادگیری خیاطی آسان از پایه هستند یا قصد دارند دوره‌های آموزش ضخیم دوزی  یا نازک‌دوز را بگذرانند، بیشتر است و حتی می‌توان گفت جزو اولین قدم‌ها محسوب می‌شود.

علاوه بر آن، آشنایی با نخ‌های پرکاربرد در خیاطی از آسیب رسیدن به پارچه مشتری نیز جلوگیری می‌کند؛ چرا که بعضی از نخ‌ها برای پارچه‌های نازک و ظریف استفاده می‌شوند و برخی دیگر، برای دوخت لباس‌های ضخیم و زمستانه مناسب‌اند.

در ادامه به معرفی چند نوع نخ خیاطی و کاربرد‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

نخ‌های پرکاربرد در خیاطی کدام اند؟

لیست زیر، مجموعه‌ای از نخ‌های پر استفاده در خیاطی و دوخت انواع لباس‌ها است.

نخ ابریشم

برای دوخت‌ تزئینی روی پارچه‌های نازک و ظریف از نخ ابریشمی استفاده می‌شود. این نخ استحکام آن‌چنانی ندارد و ضخامتش کم است. به همین دلیل در گل‌دوزی، حاشیه‌دوزی و دوخت‌های تزیینی کاربرد دارد.

نخ ابریشم براق بوده و در پنج دسته‌بندی متفاوت در بازار به فروش می‌رسد.

  • نخ ابریشم مصنوعی
  • نخ ابریشم نازک
  • نخ ابریشم خام
  • نخ سیگارت ابریشمی زنجیری
  • نخ ابریشم هندی

نخ کوک

یکی از مهم‌ترین مباحث ابتدایی در یادگیری خیاطی از پایه یا همان نازک‌‌دوز، آموزش کوک‌زنی پارچه است.

نخ‌های کوک‌زنی ضخامت پایینی دارند و به هم گره نمی‌خورند. از ویژگی‌های دیگر نخ کوک، نداشتن آهار و کم بودن پیچ و تاب نخ است؛ مواردی که دانستن آن حتماْ در زمان خرید نخ کوک به شما کمک می‌کنند!

قرقره نخ عمامه‌ای

ترکیبی از کتان، ابریشم و پنبه است و درخشش بالایی دارد. نخ عمامه‌ای ضخیم برای قلاب‌بافی و مدل نازک آن برای رو‌دوزی، دوخت حاشیه، دوخت درز‌ها و طرح‌های گل‌دوزی استفاده می‌شود.

نخ نایلونی

اگر به دنبال معرفی چند نوع نخ خیاطی و کاربرد‌های آن‌ها هستید، نخ نایلونی یک انتخاب مقرون به صرفه برای دوخت لباس‌های نازک و ضخیم است.

این نخ مقاومت پایینی نسبت به حرارت و گرما دارد و نباید زیر دمای مستقیم و بالای اتو قرار بگیرد.نقطه مقابل نخ نایلونی، نخ‌های پلی استر هستند که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

نخ پلی استر

با نخ پلی استر، کیفیت و طول عمر بالا برای دوخت لباس‌های خودتان را تامین کنید. این نخ دارای مقاومت بالا بوده و اکثر افراد تازه‌کار و حرفه‌ای در خیاطی از آن استفاده می‌کنند.

هر چند بار که دلتان بخواهد می‌توانید آن را بشویید؛ هیچ مشکلی برای نخ پلی استر رخ نمی‌دهد.

نخ نامرئی

عضو ثابت خانواده‌ نخ‌های پرکاربرد در مروارید‌ دوزی و سنگ‌های تزیینی، به نخ نامرئی تعلق می‌گیرد!

نخ نامرئی در دو دسته‌بندی نایلون و پلی استر به فروش می‌رسد؛ مقاومت بالایی نسبت به حرارت و کشش دارد. نخ نامرئی مرغوب در زمان دوخت شکسته نمی‌شود و به پارچه آسیب نمی‌زند.

نخ ماسوره

اگر دوره‌های آنلاین آموزش خیاطی از پایه را دیده باشید، با نخ ماسوره حتما آشنا هستید. از نخ ماسوره‌ای برای دوخت زیر پارچه استفاده می‌شود و محدودیتی در انتخاب نوع نخ وجود ندارد.

‌عوامل موثر در کیفیت انواع نخ

در ادامه پارامتر‌های موثر روی کیفیت انواع نخ را نام می‌بریم.

  1. ثبات رنگ
  2. استحکام نخ
  3. شفافیت ظاهری نخ
  4. نداشتن پارگی در نخ
  5. نبود گره در نخ
  6. حفظ استحکام در صورت کشیده شدن
  7. میزان تابیدگی نخ
  8. اصطکاک پایین نخ در مواجه شدن با پارچه و چرخ خیاطی
  9. پرز‌دهی پایین نخ

با توجه به موارد گفته شده، پیشنهاد می‌کنیم زمان یادگیری خیاطی از پایه، از برند‌های معروف و مطرح نخ در جهان خرید کنید.

‌سخن آخر

در این مقاله به معرفی چند نوع نخ خیاطی و کاربرد‌های آن‌ها پرداخته شد و شش دسته بندی اصلی و مورد نیاز برای علاقه‌مندان به یادگیری خیاطی را معرفی کردیم.

تشخیص درست نخ خیاطی مرغوب، مسئله‌ای است که به گذر زمان و کسب تجربه در این رشته نیاز دارد. شما می‌توانید هم‌زمان با یادگیری خیاطی از پایه، به درک کاربرد انواع نخ در خیاطی نیز بپردازید و با آن‌ها آشنا شوید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌