11 مورد از اشتباهات رایج خیاطی | خیاط های ماهر از این اشتباهات جلوگیری میکنند!


تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
۱۱ مهر ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه

دسته بندی :

مقالات آموزشی
11 مورد از اشتباهات رایج خیاطی | خیاط های ماهر از این اشتباهات جلوگیری میکنند!
لازم است که هنر خیاطی خود را همواره ارتقا دهید. بهتر است که با اشتباهات خیاطی آشنا شوید و از بروز این اشتباهات جلوگیری کنید در این نوشته با تیم دوخت برتر همراه باشید.

هنر خیاطی جاده‌ای پر پیچ و خم است که در صورت داشتن تمرکز بالا و دقت به تابلوها و علامت‌های مسیر، به راحتی می‌توانید از آن عبور کنید. این مسیر پستی بلندی‌های فراوانی دارد و افراد کم‌تجربه ممکن است در مواجه شدن با آن دچار اشتباهاتی شوند. در ادامه این مقاله از دوخت برتر به این اشتباهات رایج در خیاطی و چگونگی جلوگیری از آن‌ها پرداخته شده است.

 11مورد از اشتباهات رایج در خیاطی

اشتباهات رایج در خیاطی نه تنها برای افراد مبتدی و تازه کار اتفاق می‌افتد بلکه ممکن است خیاطان حرفه‌ای نیز هنگام انجام کار خود دچار مشکلاتی شوند که در ادامه به آن اشاره شده است.

رفع اشتباه در خیاطی

1. نداشتن دقت کافی در اندازه‌گیری

مرحله اندازه‌گیری یکی از مهم‌ترین مراحل هنر خیاطی است که باید با نهایت دقت انجام شود در غیر این صورت احتمال بروز اشتباه و به مشکل خوردن لباس افزایش می‌یابد. با اندازه‌گیری صحیح و اصولی لباس دوخته شده بسیار تن‌خور زیبا و راحتی خواهد داشت اما چنانچه کوچک‌ترین حواس‌پرتی در پروسه اندازه‌گیری رخ دهد لباس نهایی کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از اندام خواهد بود.
پیشنهاد می‌شود قبل از برش پارچه و شروع به دوختن، الگوها را مجددا اندازه‌گیری کنید و با اندازه اصلی اندام مقایسه کنید.

2. نداشتن اطلاعات کافی در خصوص پارچه‌ها

یک خیاط ماهر باید با تمام تکنیک‌های پارچه‌شناسی آشنایی لازم را داشته باشد و جنس و ویژگی پارچه‌ها را از یکدیگر تشخیص دهد. برش هر کدام از انواع پارچه اصول مربوط به خود را دارد برای مثال برش پارچه‌های سر و ظریف نیازمند دقت بالایی هستند و برش پارچه‌های مخمل پر از نکته‌های متفاوت است. در واقع یک خیاط ماهر باید توانایی تشخیص اینکه کدام نوع پارچه برای کدام مدل لباس بهتر است را داشته باشد. 

3. استفاده درست از پایه دوخت

قبل از شروع به دوخت حتما به این موضوع دقت کنید که پایه دوخت در محل درست ثابت باشد و هنگام دوخت حتما پایین و روی پارچه قرار گیرد. در صورتی که پایه دوخت در جای مناسب خود قرار نگیرد حجم زیادی از نخ روی پارچه دوخته می‌شود و هنگام شکافتن آن ممکن است پارچه آسیب ببیند اما چنانچه از پایه دوخت به طور مناسب استفاده کنید در نهایت دوخت و لباسی تمیز و زیبا خواهید داشت.

4. استفاده درست از نخ و سوزن

هر نوع پارچه‌ای نیازمند نخ و سوزن مناسب خود است یعنی برای دوخت پارچه‌های متنوع نمی‌توان از یک نوع نخ و سوزن مشخص استفاده کرد. برای مثال دوخت در لباس‌های کشی می‌باست از نخی با میزان کشسانی و انعطاف‌پذیری بالا مانند نخ پلی‌استر استفاده کرد و همچنین سوزن سر آبی به دلیل ظرافت بالا گزینه‌ی مناسبی برای دوخت پارچه‌های کشی محسوب می‌شود. از طرفی دیگر، برای دوخت پارچه‌هایی با ضخامت بالاتر باید از سوزن‌های شماره 16 یا 18 استفاده کرد، فراموش نکنید که استفاده از این سوزن‌ها در دوخت پارچه‌های ظریف امکان‌پذیر نیست و موجب آسیب دیدن و باز شدن تار و پود پارچه می‌شود.

5. در نظر نگرفتن آبرفت پارچه

در نظر نگرفتن میزان آبرفت پارچه، می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی از جمله تنگ شدن لباس شود. برای جلوگیری از این امر، الزامی است تا پس از خرید پارچه آن را بشویید و در هوای آزاد خشک کنید. پس از خشک شدن پارچه آن را اتو کنید و سپس مراحل برش و دوخت را انجام دهید. برای شستن پارچه لازم است نکات زیادی را در نظر داشته باشید. سایت tcl به یکی از این نکات این گونه اشاره کرده است:

Cold water is a gentle wash that won’t add to the wear and tear of your clothes, so use it whenever possible. You can use warm water for most items, but avoid hot or boiling water unless you want to shrink everything in your closet.

"آب سرد شستشوی ملایمی است که باعث ساییدگی و پارگی لباس شما نمی شود، بنابراین تا حد امکان از آن استفاده کنید. شما می توانید برای اکثر وسایل از آب گرم استفاده کنید، اما از آب داغ یا جوش خودداری کنید، مگر اینکه بخواهید همه چیز را .در کمد خود کوچک کنید"

اشتباه در خیاطی

6. توجه به مکان درست دکمه و جادکمه

مشخص کردن مکان درست برای دوخت دکمه و جادکمه‌ها بسیار ضروری است. برای این کار پس از اتمام دوخت کار و پروگیری نهایی، لباس را اتو کرده و بدون هیچ تاب‌خوردگی و چرخش به تن کنید و سپس نسبت به میزان فاصله دلخواه برای دکمه‌ها، روی لباس علامت بزنید. به این نکته توجه داشته باشید که میزان فاصله میان دکمه‌ها باید با یکدیگر برابر باشند.

7. دوخت نامناسب درزها

دوخت نامناسب درزها یکی از دلایل نامنظم دیده شدن لباس‌ها محسوب می‌شود، همچنین گاهی ممکن است با یک اشتباه کوچک در دوخت درزها تمام اندازه‌های لباس از بین بروند. برای جلوگیری از این کار بهتر است جادرزهای پارچه به مشخص کرده و سپس شروع به دوخت کنید و پس از انجام هر درز آن را اتو و پاکدوزی کنید. همچنین به این نکته توجه داشته باشید که هنگام برش پارچه علامت‌های موازنه را از الگو به پارچه منتقل کنید.

8. توانایی الگوخوانی اصولی

توانایی الگوخوانی یکی از اصلی‌ترین عوامل مورد نیاز در خیاطی است، به این صورت که خیاط باید معنای هر نماد و علامت را در الگو بداند. از انواع این نمادها می‌توان به علامت موازنه، علامت راستای پارچه، علامت دو لای باز یا بسته در الگو و علامت بستن ساسون اشاره کرد. بهتر است که قبل از شروع خیاطی با آموزش مطالعه الگو خیاطی آشنا شوید.

9. نداشتن پارچه کافی در صورت بروز خطا

یکی از اشتباهاتی که افراد مبتدی در ابتدای کار خود انجام می‌دهند تهیه نکردن پارچه اضافی است، به این دلیل که ممکن است در فرایند برش و دوخت لباس خطایی رخ دهد و شما در صورت داشتن پارچه اضافه می‌توانید تکه آسیب دیده را دوباره برش زده و بدوزید.

10. استفاده نکردن از الگو

در بسیاری از موارد خیاطان ترجیح می‌دهند بدون استفاده از الگو پارچه را برش دهند که این کار برای خیاطان مبتدی پیشنهاد نمی‌شود. خیاطان مبتدی به دلیل تازه کار بودن و نداشتن تجربه بهتر است در شروع کار از الگو استفاده کنند تا از بروز هرگونه خطا در مراحل دوخت جلوگیری شود.

بررسی اشتباهات دوخت با چرخ

11. تنظیم نکردن درجه دوخت چرخ خیاطی

در صورتی درجه دوخت چرخ خیاطی مناسب نوع نخ و پارچه نباشد باعث پارگی نخ و آسیب رسیدن به پارچه می‌شود. از این رو، الزامی است قبل از شروع به دوخت حتما درجه چرخ خیاطی را چک کرده و روی عدد مناسب قرار دهید.

جمع بندی

خیاطی یکی از هنرهایی است که با وجود نیاز به دقت بالا، بسیار شیرین و کارآمد است. چنانچه با نهایت دقت و تمرکز بالا به نکات ذکر شده توجه داشته باشید، مسیر پر پیچ و خم خیاطی را به راحتی پشت سر خواهید گذاشت و به موفقیت خواهید رسید.

سوالات متداول

آیا استفاده از روش‌های قدیمی در الگوکشی و دوخت لباس اشتباه است؟
استفاده از روش‌های قدیمی نه تنها باعث بروز اشتباه نمی‌شود بلکه بسیار کارآمد است و به راحتی می‌توانید به مدل دلخواه خود برسید.

قبل از برش پارچه به چه مواردی باید اشاره داشت؟
قبل از برش پارچه، می‌بایست آن را شسته، خشک کرده و اتو کنید تا از بروز هرگونه آبرفت جلوگیری شود.

برای مطمئن شدن از درست بودن الگو از چه روشی می‌توان استفاده کرد؟
برای اطمینان از درست بودن الگو می‌توانید قبل از برش و دوخت پارچه اصلی از پارچه پاترون استفاده کنید.

تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.