ده نکته‌ی ایمنی مهم که در زمان خیاطی باید رعایت کنید


معصومه محمدی
نویسنده
۸ آذر ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
ده نکته‌ی ایمنی مهم که در زمان خیاطی باید رعایت کنید

فرقی ندارد که به تازگی خیاطی را شروع کرده‌اید یا در این هنر حرفه‌ای و باتجربه‌ هستید، ایمنی در خیاطی برای هر شخص در هر سطحی که فعالیت دارد، بسیار حیاتی است. اگر کارگاه خیاطی داشته باشید، اهمیت توجه به مسائل ایمنی کارگران چند برابر می‌شود، اما حتی اگر به صورت فردی و شخصی و […]

فرقی ندارد که به تازگی خیاطی را شروع کرده‌اید یا در این هنر حرفه‌ای و باتجربه‌ هستید، ایمنی در خیاطی برای هر شخص در هر سطحی که فعالیت دارد، بسیار حیاتی است. اگر کارگاه خیاطی داشته باشید، اهمیت توجه به مسائل ایمنی کارگران چند برابر می‌شود، اما حتی اگر به صورت فردی و شخصی و در محیط خانگی خیاطی می‌کنید هم توجه به ایمنی می‌تواند تأثیر زیادی بر سلامت و فعالیت حرفه‌ای شما داشته باشد. استفاده از وسایل محافظت‌کننده‌ی مناسب مثل دستکش‌ها، عینک‌های مخصوص و … برای مراقبت از دست‌ها و صورت بسیار مهم است. همچنین، آشنایی با استفاده صحیح از ابزارها و وسایل مورد استفاده از جمله سوزن، چرخ خیاطی، قیچی و …  نیز کمک می‌کند تا با خیال آسوده‌تری به دوخت و دوز بپردازید. 

توجه به ایمنی در زمان کار، می‌تواند تأثیر زیادی بر عملکرد، راحتی و اعتماد به نفس فرد در خیاطی داشته باشد و در نتیجه به بهبود کیفیت دوخت و نتیجه‌ی نهایی کمک کند، زیرا شخصی که در یک محیط مطمئن و با در نظر گرفتن نکات ایمنی کار می‌کند، معمولاً بهترین عملکرد را از خود نشان می‌دهد. 

در ادامه ده نکته ایمنی مهم در زمان خیاطی را باهم مرور می‌کنیم: 

۱- از سوزن‌های مناسب استفاده کنید.

یکی از موارد ایمنی مهم در خیاطی استفاده از سوزن مناسب در دوخت و دوز است؛ به ویژه اگر در ابتدای مسیر یادگیری خیاطی باشید. انتخاب سوزن باید با مدل چرخ خیاطی و نوع پارچه همخوانی داشته باشد و استفاده از سوزن‌های نامناسب می‌تواند منجر به شکستن‌‌شان و حتی آسیب دیدن شما شود و حتی دوخت مورد نظر را به درستی انجام ندهد؛ مثلا، استفاده از سوزن ضخیم برای پارچه‌های نازک مناسب نیست و برعکس. برای جلوگیری از ایجاد مشکل، بهتر است سوزن‌های کج‌شده را کنار بگذارید و در صورت نیاز، سریعاً سوزن چرخ خیاطی خود را تعویض کنید. در دوره‌های ضخیم‌دوزی و نازک‌دوزی دوخت‌برتر، می‌توانید علاوه بر یادگیری حرفه‌ای روش‌های دوخت، نکات مهم در این زمینه‌ها را هم به خوبی فرا بگیرید.  

۲- در زمان دوخت چشم از سوزن برندارید.

حالا که از اهمیت انتخاب سوزن مناسب گفتیم، در ادامه به این نکته‌ی مهم می‌پردازیم که در زمان دوخت باید همیشه چشم‌تان به سوزن باشد. 

چه در خیاطی به صورت دستی و چه با چرخ‌خیاطی، با گذاشتن سوزن‌های کوچک روی زمین ممکن است آنها را گم کنید و در زمانی همان سوزن باعث آسیب شود. اگر به شکل ناخواسته و اتفاقی، این موضوع پیش آمد برای پیدا کردن سوزن خود یک آهنربای قوی داشته باشید. 

همچنین در زمان کار با چرخ خیاطی، اگر چیزی حواس شما را پرت کرد، پای خود را از روی پدال بردارید و کار را تا زمانی که تمرکز کافی ندارید، متوقف کنید. در زمان کار ترجیحاً از انگشتانه استفاده کنید، فاصله ایمن با سوزن متحرک را حفظ کرده و بین سوزن و انگشتان خود حداقل سه سانتی‌متر فاصله درنظر بگیرید. 

۳- بعد از پایان کار، لوازم برقی را از پریز خارج کنید.

حتی اگر می‌خواهید برای دقایقی استراحت کنید و دوباره به دوخت‌ودوز یا اتو کشیدن ادامه دهید، بهتر است چرخ‌خیاطی و اتو را از برق بکشید. 

ممکن است دست یا پای کسی به شکل اتفاقی روی پدال برود و خطراتی ایجاد کند، به ویژه اگر کودکی در اطراف خود داشته باشید. همچنین، روشن ماندن اتو می‌تواند بر اثر سهل‌انگاری و اتفاقات ناخواسته منجر به خراب شدن لباس شما و در سناریویی خطرناک‌تر منجر به آتش‌سوزی آن‌ مکان شود. 

۴- ابزارهای تیز و بُرنده را به حال خود رها نکنید. 

برای هریک از ابزارهایی مثل سوزن، کاتر، انواع قیچی‌ها و درزگیرها جای مخصوص داشته باشید و بعد از پایان کار با دقت آنها را در جای خود قرار دهید. با این کار علاوه بر ایجاد نظم، ایمنی را هم رعایت کرده و از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنید. 

۵-  برای فضای کار خود نور کافی در نظر بگیرید.

همانطور که برای خواندن و نوشتن نور کافی نیاز داریم، برای خیاطی نیز محیط پرنور می‌خواهیم؛ با این تفاوت که با وجود وسایل تیز، نبود نور کافی برای خیاطی می‌تواند خطرناک و آسیب‌زا باشد. 

نور کم باعث خستگی چشم می‌شود و در طولانی‌مدت حتی ممکن است در ضعیف شدن چشم‌های شما نقش پررنگی داشته باشد.

۶- به نحوه‌ی نشستن خود دقت کنید. 

نشستن‌های اشتباه و طولانی‌مدت از جمله مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانند به مهره‌های گردن و ستون‌ فقرات آسیب وارد کنند. برای خیاطی، به ویژه اگر زمان زیادی را صرف دوخت و دوز می‌کنید، بهتر است صندلی و میز مناسب داشته باشید و ارتفاع هریک را با توجه به حالت قرارگیری دست و پای خود به درستی تنظیم کنید. همچنین برای جلوگیری از آسیب‌های بدنی بعد از هر نیم ساعت کار، برای چند دقیقه از روی صندلی بلند شوید و کمی راه بروید. انجام حرکات کششی و نرمش‌‌های ساده هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

۷- سرویس‌های دوره‌ای چرخ خیاطی را فراموش نکنید. 

چرخ خیاطی اگر مدام در معرض کار قرار بگیرد، باید به صورت مرتب سرویس و عیب‌یابی شود. برای این کار چرخ را در زمان‌های معین به تعمیرگاه‌های معتبر ببرید. اگر در خانه چرخ‌ خیاطی خود را تعمیر می‌کنید،  هر از چند گاهی برای تعویض قطعات داخلی و تجهیزات مصرفی با نمونه جدید اقدام کنید. 

در این زمینه، اگر دوست دارید خودتان تعمیر و سرویس چرخ خیاطی‌تان را برعهده بگیرید، دوره‌ی تعمیر چرخ خیاطی دوخت‌برتر برای شما بسیار مفید و کاربردی خواهد بود.

۸- در هنگام خیاطی، لباس مناسب بپوشید.

در زمان کار با چرخ‌ خیاطی، از پوشیدن لباس‌های گشاد با آستین‌های کلوش و آویزان خودداری کنید و سعی کنید از اکسسوری‌ها و جواهراتی که ممکن است در دستگاه گیر کند، استفاده نکنید. پیش از نشستن پشت چرخ، موهای خود را با دقت جمع کرده و لباس راحت و مناسب انتخاب کنید.

۹- آهسته و با طمأنینه پیش بروید. 

برای رعایت ایمنی، در ابتدای کار با چرخ خیاطی بهتر است آهسته شروع کرده و با دوخت‌های ساده کار را شروع کنید و به مرور زمان به سرعت دلخواه خود برسید. این روند همچنین به شما کمک می‌کند تا کنترل بهتری بر دوخت و کیفیت نهایی کار داشته باشید.

۱۰- دفترچه راهنمای خیاطی را مطالعه کنید. 

فرقی ندارد که در هنگام خرید چه نوع چرخ‌خیاطی و با چه نام‌ تجاری‌ای تهیه می‌کنید، تمام چرخ‌خیاطی‌ها یک دفترچه راهنما دارند که در آن به ویژگی‌های چرخ، نکات مهم، نحوه‌ی استفاده و هشدارهای ایمنی اشاره شده است. دفترچه راهنما بسیار کاربردی و مهم است، پس حتما آن را به خوبی مطالعه کرده و دفترچه را در جای مناسبی نگه‌ دارید، چون در زمان استفاده ممکن است بخواهید دوباره بخش‌هایی از آن را مرور کنید. 

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌