خرج کار چیست + انواع خرج کار در طراحی لباس


معصومه محمدی
نویسنده
۲۱ مرداد ۱۴۰۲
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
خرج کار چیست + انواع خرج کار در طراحی لباس

جزئیات و تزئینات برای ایجاد زیبایی و جذابیت در دنیای مد و طراحی لباس اهمیت زیادی دارند. به این عناصر خرج کار یا اکسسوری لباس می‌گویند که استفاده از آن‌ها باعث تغییرات بزرگی در ظاهر و استایل یک لباس می‌شود و به آن هویت جدیدی می‌بخشد. اگر دوست دارید در رشته طراحی لباس به موفقیت […]

جزئیات و تزئینات برای ایجاد زیبایی و جذابیت در دنیای مد و طراحی لباس اهمیت زیادی دارند. به این عناصر خرج کار یا اکسسوری لباس می‌گویند که استفاده از آن‌ها باعث تغییرات بزرگی در ظاهر و استایل یک لباس می‌شود و به آن هویت جدیدی می‌بخشد. اگر دوست دارید در رشته طراحی لباس به موفقیت برسید، شناخت انواع خرج کار در طراحی لباس جزو مباحث پایه و مهم برای شما خواهد بود که در این بلاگ به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

استفاده از خرج کار برای طراحی لباس الزامی است؟

خرج کارها به صورت جداگانه برای زیبایی بیشتر روی لباس دوخته می‌شوند و با توجه به نظر مشتری یا طراح لباس قابل تغییر‌ هستند. به همین دلیل لزومی برای استفاده دائم از اکسسوری‌های لباس نیست.

چرا باید از خرج کار استفاده کنیم؟

استفاده از خرج کار در طراحی لباس مزایایی دارد که می‌توانید از آن بهره ببرید.

  1. افزایش جلب توجه به لباس
  2. افزودن شخصیت به استایل شما
  3. سفارشی سازی شدن لباس با توجه به علاقه فرد
  4. نمایش حرفه‌ای بودن طراح لباس و درک بالای فرد در ترکیب جزئیات
  5. ایجاد تمایز با مدل‌های ساده و روزمره

انواع خرج کار‌های مختلف در طراحی لباس شامل چه مواردی است؟

بیش از ۳۰ مورد اکسسوری و خرج کار در طراحی لباس وجود دارد که در ادامه ۱۳ مورد اصلی و پرکاربرد را به شما معرفی خواهیم کرد.

  1. دکمه‌
  2. زیپ‌
  3. روبان‌
  4. دانتل (دست‌بافت)
  5. نقش‌برجسته‌
  6. گلدوزی
  7. مهره‌ و سیکوئین‌
  8. آویزها
  9. سوزن‌دوزی 
  10. دراژه‌
  11. ریسه‌
  12. روکش‌های چرمی مصنوعی
  13. گیره‌ و قلاب
  14. تزئینات چرمی
  15. چرم مصنوعی
  16. سیم‌های پیچ‌خورده
  17. الماس‌ دوزی
  18. تزئینات مخصوص چرم مخمل
  19. پر
  20. دانتل چاپی
  21. تزئینات تل (نمد)
  22. ارگانزا
  23. توری
  24. حلقه‌های کمربند
  25. وارد کردن دانتل (دست‌بافت) به لباس‌ها
  26. تزئینات لبه‌های مروارید
  27. نقش‌برجسته‌های مجازی با مهره‌ها
  28. تزئینات پرل (مروارید) مصنوعی
  29. نقش‌برجسته‌های دست‌بافت
  30. نقش‌برجسته‌های مجازی با خطوط مرواریدی

خرج کار انواع لباس

1. خرج کار مارک یقه

نام برند و سایز لباس پس از حک شدن روی مارک به پشت یقه متصل می‌شود. اگر صاحب برند هستید یا کسب و کار کوچکی در حیطه خیاطی دارید، تاثیر استفاده از مارک یقه در برند سازی و افزایش اعتماد مشتری را دست کم نگیرید!

2. خرج کار دکمه

یکی از اجزاء پرکاربرد در دسته‌ی انواع خرج کار هستند. از طرح و رنگ‌های متنوع دکمه‌ها می‌توان به صورت تزئینی در سر آستین، جلوی لباس، لبه یقه و قسمت‌های دیگر استفاده کرد.

3. خرج کار تگ لباس

برای نمایش شرایط نگهداری و ویژگی‌های لباس استفاده می‌شود و اطلاعاتی از قبیل دمای آب مناسب برای شستشو، پارچه‌های استفاده شده در زمان دوخت، جنس پارچه و نام برند روی آن نوشته شده است.

4. خرج کار نقاشی روی لباس

یکی از خرج کار‌های زیبا که می‌توانید در طرح و رنگ‌های مختلف روی پارچه پیاده سازی کنید نقاشی روی پارچه است. طراحان لباس برای ایجاد طرح‌های منحصر به فرد، از این هنر استفاده می‌کنند.

5. خرج کاری زیپ

این وسیله عضو همیشگی تمام لباس‌های زنانه و مردانه است. فقط مانتو‌های ساده و جلو باز هستند که زیپ ندارند. زیپ‌ها قابلیت استفاده به صورت تزئینی بر روی لباس را هم دارند.

6. خرج کار نوار‌ طرح دار

نوار‌های طرح دار در شکل و رنگ مختلف بسته به طراحی لباس در قسمت آستین، سرشانه، انتهای لباس و قسمت‌های دیگر استفاده می‌شوند. استفاده از نوار‌های طرح دار برای پارچه‌های ساده و یکنواخت، زیبایی لباس را دو چندان می‌کند.

7. خرج کار شبرنگ

این نوار نورانی در فضا‌های تاریک برق خاصی به لباس می‌دهد. از نوار شبرنگ برای استایل‌های اسپرت، مجلسی و تیپ‌های کژوال و راحت می‌توان استفاده کرد. 

8. چسب نرم و زبر

چسبی که اجزاء مختلف یک پارچه را به هم متصل می‌کند و از آن برای تعمیر لباس هم استفاده می‌شود. چسب نرم و زبر، به عنوان خرج کار در پارچه‌‌ی جین، کتان، پشمی، پارچه‌های نمدی و… به کار می‌رود.

9. خرج کار تور (دانتل) و گیپور

برای تزیین لباس‌های زنانه کاربرد زیادی دارند. یقه لباس، آستین و سرآستین، مچ دست، بالاتنه لباس‌، دامن لباس مجلسی و… از قسمت‌هایی هستند که تور و گیپور به آن دوخته می‌شوند.

10. خرج کار پارچه‌های مروارید دوزی شده

از خرج کار‌های معروف در طراحی لباس‌های ساده تا مجلسی، پارچه‌های سنگ کاری شده با طرح و نقش و رنگ‌های مختلف هستند. این خرج کار‌ به صورت متری یا قسمت‌های کوچک به فروش می‌رسد.

11. خرج کار گل‌ برجسته

گل‌های برجسته در طرح‌های مختلف پارچه‌ای، پلاستیکی و نمدی به صورت آماده برای طراحی استفاده می‌شوند. برای یادگیری بهتر نحوه استفاده درست از گل‌های برجسته بر روی لباس‌، بهتر است به سراغ آموزش‌های رایگان دوخت لباس شب و عروس بروید.

12. خرج کار نگین و مروارید

دو نوع تزئینات محبوب در طراحی لباس نگین و مروارید هستند که جذابیت و زیبایی بالایی به طراحی‌ها اضافه می‌کنند. با استفاده از سنگ‌ و مهره‌ می‌توانید ظاهری براق و درخشان به لباس ببخشید. این تزئینات معمولاً بر روی لباس‌های مجلسی دوخته شده و به آن‌ها ظاهری مجلل و شیک می‌بخشند.

13. خرج کار مهره چوبی

یکی از اکسسوری‌های کلاسیک که در لباس‌های سنتی می‌توانید از آن استفاده کنید مهره‌های چوبی هستند که معمولاً در لباس‌های مجلسی، بلوز و کیف‌ و کفش‌ استفاده می‌شوند.

تاثیر استفاده از خرج کار در طراحی لباس چیست؟

با شناخت دقیق‌تر اکسسوری مخصوص هر لباس، زیبایی، وقار، هویت و جلوه لباس شما بالا می‌رود. البته هر چقدر که خرج کار به صورت اصولی و متناسب با پارچه استفاده شده باشد، لباس ارزش بیشتری پیدا می‌کند!

در استفاده از خرج کار برای طراحی لباس هنر به خرج دهید

نمونه‌کار‌های زیبا در خیاطی و طراحی لباس حاصل صبر و تلاش، مشاهده دوره‌های آموزشی طراحی و دوخت و تلاش مداوم هستند. برای داشتن تجربه‌ای بهتر در زمینه طراحی و دوخت لباس، از دوره‌های آموزشی طراحی و دوخت لباس کمک بگیرید. امیدواریم در مسیر یادگیری طراحی و دوخت، همچنین استفاده از خرج کار برای ایجاد هویتی زیبا بر روی لباس موفق باشید!

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌