12 نکته دوخت شلوار | چند مورد از نکات الگوسازی شلوار را می‌دانید؟


تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
۱۲ مهر ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:6 دقیقه

دسته بندی :

ترفند‌های طراحی و دوخت
 12 نکته دوخت شلوار | چند مورد از نکات الگوسازی شلوار را می‌دانید؟
طراحی و دوخت شلوار، فرایندی پر از نکات ریز و درشت است که بدون رعایت این نکات دوخت شلوار تبدیل به امری غیرممکن خواهد شد. آموزش اصولی و صحیح الگوسازی شلوار، مهم‌ترین شرط در خوش فرم و زیبا بودن شلوار شمرده می‌شود، از این رو مجموعه دوخت برتر، جهت آموزش الگوسازی درست شلوار ویدیوی آموزش

طراحی و دوخت شلوار، فرایندی پر از نکات ریز و درشت است که بدون رعایت این نکات دوخت شلوار تبدیل به امری غیرممکن خواهد شد. آموزش اصولی و صحیح الگوسازی شلوار، مهم‌ترین شرط در خوش فرم و زیبا بودن شلوار شمرده می‌شود، از این رو مجموعه دوخت برتر، جهت آموزش الگوسازی درست شلوار ویدیوی آموزش رایگان رسم الگوی شلوار با تن‌خور خوب را آماده کرده است تا با مشاهده آن به آسان‌ترین روش ممکن توانایی الگوسازی شلوار را کسب کنید.  

12 نکته مهم در دوخت شلوار

1. دوخت زیپ شلوار

برای دوختن زیپ شلوار، در قدم اول خط مرکزی جلو را با درجه درشت چرخ خیاطی بدوزید و خط راهنمای دوخت را کوک بزنید. انتهای خط راهنما را چرت زده و به فاصله هر 5 سانتی متر خط دوخت مرکزی جلو را بشکافید. سپس خط سجاف زیر زیپ را به اندازه 5 تا 10 میلی متر تا کنید و از خط مرکزی به روی نوار پارچه‌ای زیپ قرار دهید. حالا سجاف را از روی خط تا بدوزید. از قسمت پشت پارچه، سمت راست را به فاصله 5 میلی متر از لبه زیپ بدوزید و روی خط علامت‌گذاری شده در الگو که خط دوخت به صورت یک خط منحنی است به وسیله سوزن ته گرد ثابت نگه دارید. در آخر درز وسط را بشکافید و کوک خط هلال را باز کنید.

2. دوخت زیپ مخفی برای شلوار

هنگامی که زیپ در پهلوی شلوار قرار می‌گیرد بهتر است از زیپ مخفی استفاده شود. برای دوخت زیپ مخفی در مرحله اول جادرز شلوار را تا کنید و اتو بزنید سپس قسمت اتو شده را باز کنید و نوار زیپ را روی خط اتو در یک سمت شلوار قرار دهید و آن را به وسیله سوزن ته گرد ثابت نگه دارید. پایه زیپ مخفی را نصب کرده و آن را در انتهای دندانه‌ها قرار دهید. به این نکته توجه داشته باشید که پایه زیپ تا بند قلاب زیپ حرکت نمی‌کند و باید پایه سوزن را به سمت بالا ببرید و پس از عبور از پایه زیپ آن را پایین آورده و ادامه دوخت را انجام دهید. طرف دیگر زیپ را نیز به همین روش بدوزید.

3. وصل سجاف نوار کمری به شلوار

در مواقعی که کمر شلوار به صورت سجاف طراحی شده است، باید به روش زیر عمل کرد:

  • برای شروع، یک طرف پارچه نوار کمری را لایی بچسبانید و نوار کمر را به خط کمر بدوزید.
  • درز دوخته شده را اتو کنید و زیپ مخفی کمر را در محل درز خط مرکزی بدوزید.
  • نوار روی زیپ را به طرف روی پارچه لباس قرار دهید و با کوک یا سوزن ته گرد آن را ثابت نگه دارید.
  • درز خط مرکزی نوار کمر لباس باید به وسیله پایه زیپ‌دوزی دوخته شود.
  • درز اضافی را به طرف داخل تا کنید و به وسیله سوزن ته گرد آن را ثابت نگه دارید و در همان حالت تا شده درز نوار کمری را بدوزید.
  • زاویه به وجود آمده در گوشه داخلی نوار کمر را به صورت اریب برش بزنید و به وسیله یک شی نوک تیز با احتیاط گوشه‌های دوخته شده را بیرون آورید.
  • در مرحله آخر، لبه تا شده نوار کمری را روی قسمت دیگر قرار دهید و آن را پس‌دوزی کنید.

4. روش اندازه‌گیری طول جادکمه

برای اندازه‌گیری طول جادکمه‌های صاف از خط‌کش مدرج استفاده کنید و برای دکمه‌های گنبدی یک نوار باریک کاغذ را به دور دکمه بپیچانید و دو سر آن را به یکدیگر برسانید و علامت بزنید. پس از اندازه‌گیری قطر دکمه روی یک تکه پارچه اصلی لایی بچسبانید، سپس تکه دیگر پارچه اصلی را پشت آن قرار دهید و به اندازه طول جادکمه پارچه را برش داده و دکمه را از آن عبور دهید.

5. روش باز کردن شکاف جادکمه

برای باز کردن شکاف جادکمه در ابتدا و انتهای آن سوزن ته گرد قرار دهید و به وسیله بشکاف یا نوک باریک قیچی خط وسط جادکمه را با دقت به گونه‌ای که به جادکمه آسیبی وارد نشود باز کنید، سپس روی خط شکافته شده چسب جلوگیری از ریش شدن پارچه را بریزید.

6. دوخت قزن قفلی قلاب‌ و حلقه گرد

در بعضی از مدل‌های شلوار به جای استفاده از دکمه از قزن استفاده می‌شود. برای دوخت قزن قفلی قلاب و حلقه گرد، قلاب و حلقه را به داخل یکدیگر درگیر کنید و دو لبه شلوار را به صورت صاف یا لب به لب به گونه‌ای که قلاب و حلقه دیده نشوند قرار دهید. مکان قلاب و حلقه را علامت زده و با نخ و سوزن آن‌ها را بدوزید.

7. علامت‌گذاری محل دوخت دکمه

پس از دوختن جادکمه، دو خط کمر را روی یکدیگر قرار دهید و دو طرف جادکمه را با سوزن ته گرد روی لباس ثابت نگه دارید. وسط جادکمه را با سوزن ته گرد به صورت عمودی وارد پارچه کنید و تکه رویی را بردارید. سوزن ته گرد را به همان صورت نگه دارید و با سوزن دوخت یا مداد محل مورد نظر را علامت‌گذاری کنید.

8. روش دوخت دکمه فشاری

 دکمه فشاری دوختنی دارای چهار سوراخ و بخش توپکی و حفره‌ای است که داخل هم قرار می‌گیرند. دو لبه کمر را روی هم قرار داده و با یک سوزن ته گرد از وسط دکمه دوخته شده به طرف دیگر درز کمر وارد کنید. طرف توپی دکمه را به پشت لبه روی شلوار به گونه‌ای بدوزید که از طرف روی پارچه دیده شود، داخل هر سوراخ را با چهار دوخت پشت سرهم بدوزید. بخش حفره‌ای دکمه را بر روی قسمت علامت‌زده شده بر روی لبه زیری کمر قرار داده و هر یکی از چهار سوراخ دکمه را بدوزید.

9. روش دوخت دکمه‌های صاف

برای دوخت دکمه‌های صاف چهار سوراخی می‌توانید از دوخت موازی یا ضربدری استفاده کنید. برای این کار نخ را به سمت روی پارچه بست بزنید تا نخ ثابت بماند و سپس یک فاصله دهنده مانند خلال دندان زیر آن قرار دهید و نخ را چندین بار عبور دهید. فاصله دهنده را به آرامی درآورید و سپس نخ را به دور پایه نخی ایجاد شده بپیچانید.

10. دوخت جادکمه بندینک نخی

سوزن را با نخ مناسب رنگ پارچه، به صورت دولا نخ کنید. سوزن را از لای درز به روی پارچه آورده و به اندازه قطر دکمه یک حلقه به وجود آورید. چندبار پایه بندینک را بدوزید، سپس سوزن را دور پایه بندینک ایجاد شده حلقه کنید. سوزن دور حلقه را به روش دندان موشی بدوزید به این نکته توجه داشته باشید که تمام پایه‌های دندان موشی باید کاملا کنار هم قرار گیرد. در انتهای دوخت، نخ بندینک را به داخل درز زیر برده و آن را از پشت کار محکم‌دوزی کنید.

11. دوخت جیب داخلی درز پهلوی لباس

در برخی مدل‌های شلوار، جیب داخل درز پهلو وجود دارد که برای دوخت آن باید به روش زیر عمل کرد.

  • کیسه جیب را در محل اتصال جیب به شلوار با سوزن ته گرد وصل کنید و به فاصله 5/1 سانتی متر از اضافی جادرز، درز را بدوزید.
  • درزها را به یک طرف تا کرده و روی درز را اتو کنید. کیسه جیب سمت دیگر را وصل کنید و درزهای پهلوی جلو و پشت شلوار را روی هم قرار دهید. با سوزن ته گرد آن‌ها را ثابت نگه دارید.
  • به وسیله خط‌کش مدرج جادرز کیسه و فاصله دوخت را روی پارچه علامت‌گذاری کنید و یک طرف درز پهلوی جلو و پشت را تا 5/1 سانتی متر بالاتر محل وصل کیسه جیب بدوزید.
  • پایه فشار را بلند کرده و به طرف کیسه جیب بچرخانید. در شروع محکم‌دوزی کنید و تا قسمت علامت‌گذاری شده به دوخت ادامه دهید.
  • پایه فشار را بلند کرده و به طرف درز پهلو بچرخانید و درز پهلو را بدوزید. درزها را با یکدیگر پاکدوزی کنید و اتو بزنید.
  • توسط دو چاک کوچک، جادرز پشت را در قسمت جیب آزاد کنید تا به خوبی روی تکه جلوی جیب منطبق شود. در آخر درزها را از روی لباس اتو کنید.

12. دوخت جیب خارجی

جیب‌های خارجی معمولا در شلوارهای جین طراحی می‌شوند و برای این کار باید جیب را روی پارچه برش بزنید، لبه بالایی جیب را پاکدوزی کرده و اتو بزنید. لبه بالایی جیب را با چرخ بدوزید و وسط جیب را با سوزن ته گرد مشخص کنید. جیب را روی لباس با سوزن ته گرد ثابت نگه دارید و به وسیله خط‌کش مدرج شروع و پایان خط دوخت را علامت‌گذاری کنید. در مرحله بعدی دور تا دور جیب را بدوزید و روی جیب دوخته شده اتو بزنید.

جمع بندی

دوخت شلوار، یکی از کاربردی‌ترین توانایی‌های هر خیاط مبتدی یا حرفه‌ای است. مجموعه دوخت برتر در دوره آموزش دوخت شلوار، صفر تا صد الگوسازی، برش و دوخت انواع شلوار را آموزش داده است که با تهیه آن می‌توانید دانایی و توانایی خود در دوخت شلوار را گسترش دهید.

سوالات متداول

در دوخت شلوار از چند نوع زیپ می‌توان استفاده کرد؟
در دوخت شلوار می‌توان از زیپ‌های معمولی و مخفی استفاده کرد که زیپ‌های مخفی معمولا در قسمت پهلو دوخته می‌شوند.

در دوخت شلوار از چند نوع دکمه می‌توان استفاده کرد؟
در دوخت شلوار می‌توان از دکمه‌های پایه‌دار و بدون‌پایه، دکمه‌های فشاری دوختنی، دکمه‌های فشاری پرچی روکش دار و حتی از قزن قفلی نیز استفاده کرد.

جیب خارجی مناسب طراحی در کدام نوع شلوارها است؟
از جیب خارجی معمولا در طراحی شلوارهای جین استفاده می‌کنند اما در طراحی و دوخت شلوارهای کارگو نیز کاربرد دارد.

تیم تحریریه دوخت برتر

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.