آموزش 0 تا 100 طراحی دامن سه طبقه چین‌دار| 7 نکته که باید رعایت کنید!


امین هاشمی

نویسنده
۳ شهریور ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه

دسته بندی :

دسته‌بندی نشده
آموزش 0 تا 100 طراحی دامن سه طبقه چین‌دار| 7 نکته که باید رعایت کنید!
دامن‌های متفاوتی در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. این دامن‌ها از لحاظ ویژگی‌های ظاهری به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ دامن راسته، دامن خمره‌ای و دامن کلوش. دامن‌های ترکیبی نیز ترکیبی از این سه مدل اصلی هستند که برش‌های عمودی و افقی روی آن‌ها اعمال شده

دامن‌های متفاوتی در سراسر دنیا وجود دارد که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند. این دامن‌ها از لحاظ ویژگی‌های ظاهری به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ دامن راسته، دامن خمره‌ای و دامن کلوش. دامن‌های ترکیبی نیز ترکیبی از این سه مدل اصلی هستند که برش‌های عمودی و افقی روی آن‌ها اعمال شده است. دامن سه طبقه چین‌دار یکی از دامن‌های مدل ترکیبی است که چین‌های عمودی دارد. چین‌های این دامن به دلیل فرم زیبایی که به دامن می‌بخشد باعث محبوبیت آن شده است.

دامن سه طبقه چین‌دار چه نوع دامنی است؟

شکل اصلی دامن سه طبقه چین‌دار، حالت A شکل دارد که اضافات و آزادی‌های آن با استفاده از چین سوزنی در قسمت کمر و محل اتصال تکه‌ها جمع می‌شود. یکی دیگر از دلایل محبوبیت این نوع دامن، حس راحتی و آزادی که به فرد منتقل می‌کند است. استفاده از دامن سه طبقه چین‌دار بیشتر به افراد قد بلند و لاغر اندام توصیه می‌شود چرا که خطوط افقی همواره باعث کوتاه دیده شدن قد می‌شود. همچنین این دامن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی که باسن کوچک و پاهای لاغر دارند به شمار می‌رود.
الگوی دامن سه طبقه چین‌دار،  روی الگوی اساس دامن طراحی می‌شود به همین دلیل برای شروع طراحی این دامن می‌بایست از قبل الگوی اساس دامن را آماده کنید. این دامن برخلاف ظاهر پیچیده‌ای که دارد، از الگوی بسیار ساده‌ای برخوردار است که در ادامه‌ی این مقاله از دوخت برتر به آموزش آن به روشی سریع و آسان می‌پردازیم.

آموزش الگوسازی دامن سه طبقه چین‌دار

پیش از شروع الگوکشی دامن سه طبقه چین دار، می‌بایست الگوی اساس دامن را آماده کنید تا در ادامه مراحل چین‌دار کردن دامن را اعمال کنید.

  •  برای شروع، دامن اساس را به قد مورد نظرتان تغییر دهید.
  • روی خط مرکزی جلوی دامن، فاصله نقطه 1 تا 2 را به دلخواه به سه قسمت تقسیم کنید تا نقاط 5 و 23 به دست آید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که قد این طبقات با یکدیگر یکسان نیست و معمولا قسمت بالایی کوتاه و قسمت پایینی بلندتر است. برای مثال ارتفاع طبقات 1 و 2 و 3 می‌تواند به ترتیب 20 و 25 و 30 سانتی متر باشد.
  •  حال، با استفاده از یک خط کش گونیا از نقاط 5 و 23 و 2 خطوط افقی رسم کنید.
  • برای به دست آمدن طبقه اول، لازم است از نقاط 1 و 5 به اندازه دلخواه خارج شوید و نقاط 24 و 25 را علامت بزنید.
  • برای به دست آمدن طبقه دوم، از نقطه 5 به اندازه 5/1 تا 2 برابر فاصله نقاط 5 و 7 به طرف بیرون خارج شوید و نقطه 26 را علامت گذاری کنید.
  • برای به دست آمدن طبقه سوم، لازم است از نقطه 23 به اندازه 5/1 تا 2 برابر فاصله 23 و 27 به طرف بیرون خارج شوید و نقطه 28 را علامت گذاری کنید.
  • سپس علائم موازنه، راستای پارچه، چین و… را روی الگوها رسم کنید.
  • در آخر قطعات الگو را از یکدیگر جدا کنید و برای الگو پشت دامن نیز از همین الگو استفاده کنید.
  • به این نکته توجه داشته باشید که از هرکدام از قطعات الگو باید دو بار برش بدهید.
طراحی دامن چین دار

7 نکته مهم در دامن سه طبقه چین دار

  1. مهم‌ترین نکته در طراحی دامن سه طبقه چین‌دار، دقت به این موضوع است که اندازه اوزمان‌ها و آزادی قسمت کمر باید کم‌تر از قسمت لبه دامن در نظر گرفته شود.
  2. این مدا از نظر ظاهری به وزن و حجم اندام اضافه می‌کند، به همین دلیل باید در پوشیدن و ست کردن این دامن دقت لازم را داشت.
  3. دامن سه طبقه چین‌دار بیشتر مناسب افراد با باسن و اندام لاغر است چرا که باعث پر حجم دیده شدن آن‌ها می‌شود.
  4. برای جلوگیری از شکل پف این دامن در قسمت کمر، پیشنهاد می‌شود در دوخت آن از پارچه‌های نرم، لطیف و ریزش‌دار استفاده کنید.
  5. پارچه‌ی مناسب این مدل دامن شامل پارچه‌های حریر، پلی استر، ژرسه، ریون و تور است.
  6. در صورت استفاده از تور در دوخت این دامن، بهتر است از آستری نیز استفاده شود، اما نکته اصلی اینجاست که آستری دامن باید حدود 5 سانتی متر از پارچه اصلی کوتاه‌تر باشد.
  7. نکته دیگر در دامن سه طبقه‌ چین‌دار رنگ آن است. پیشنهاد می‌شود افرادی که اندام لاغری دارند از رنگ‌های روشن و افرادی که اندام تو پر دارند از رنگ‌های تیره در دوخت این دامن زیبا استفاده کنند.

جمع بندی

دامن سه طبقه چین‌دار، یکی از پرطرفدارترین دامن‌های حال حاضر در سراسر دنیا است. این دامن زیبا و خاص را می‌توانید با انواع کت‌، شومیز‌ و بلوز ست کنید و از حس راحتی و آزادی که این دامن به شما منتقل می‌کند لذت ببرید. در این مقاله از دوخت برتر به معرفی و آموزش دامن سه طبقه چین‌دار پرداختیم و امیدواریم این آموزش برای شما کاربردی بوده باشد.

امین هاشمی

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.