معرفی انواع قیچی دستی خیاطی + 5 نکته برای انتخاب بهترین قیچی خیاطی


امین هاشمی

نویسنده
۱ شهریور ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:4 دقیقه

دسته بندی :

تجهیزات طراحی و دوخت
معرفی انواع قیچی دستی خیاطی + 5 نکته برای انتخاب بهترین قیچی خیاطی
خیاطی هنری با ارزش است که نیاز به رعایت نکاتی خاص دارد. این هنر اصیل با ابزارآلات مهمی سر و کار دارد که بدون وجود آن‌ها، معنا و مفهومی ندارد. یکی از این ابزارهای کلیدی، قیچی است. البته که راز تمیزی و دقت در برش هر خیاط، داشتن یک قیچی تیز و مناسب است؛ به

خیاطی هنری با ارزش است که نیاز به رعایت نکاتی خاص دارد. این هنر اصیل با ابزارآلات مهمی سر و کار دارد که بدون وجود آن‌ها، معنا و مفهومی ندارد. یکی از این ابزارهای کلیدی، قیچی است. البته که راز تمیزی و دقت در برش هر خیاط، داشتن یک قیچی تیز و مناسب است؛ به همین علت در این مقاله از دوخت برتر شما را برای انتخاب و خرید بهترین قیچی راهنمایی کرده‌ایم تا در انتخاب آن دچار اشتباه و سردرگمی نشوید.

معرفی انواع مدل قیچی خیاطی

برخلاف تصور عموم انواع مختلفی قیچی خیاطی وجود دارد که هر یک برای کاری به خصوص ساخته شده است. در ادامه انواع مختلف قیچی را معرفی می‌کنیم، زیرا هر خیاط آماتور یا حرفه‌ای ملزم به شناخت آن‌ها است.

قیچی کامپوزیت (composite scissors):

این نوع قیچی یکی از پرکاربردترین نوع قیچی‌ها است که دارای تیغه‌هایی از جنس فولاد با انواع مختلفی کامپوزیت است. این قیچی بسیار سبک و مقاوم است که برای انواع برش‌ها با جنس‌های مختلف پارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیچی کلیدی (dressmaker scissors):

قیچی کلیدی برای برش‌ پارچه‌های بزرگ و طولانی مناسب است. این نوع قیچی تیغه‌هایی بلند و تیز دارد.

برای مطالعه بیشتر: خلاقیت در خیاطی

قیچی کوچک (embroidery scissors):

همانطور که از نام این قیچی پیداست، دارای تیغه‌های کوچک و نازک است و برای کارهای دقیقی مانند، گلدوزی مناسب است.

قیچی تراشه (scissors thread):

این نوع قیچی برای برش نخ و الیاف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیچی موجب (pinking scissors):

قیچی موجب دارای تیغه‌هایی موج‌دار است که برای جلوگیری از خم شدن لبه‌های پارچه استفاده می‌شود.

قیچی حلقه‌دار (ring-handled scissors):

این قیچی دارای دستگیره‌های حلقه دار است که برای افرادی که در استفاده از قیچی مشکل دارد مناسب است.

نکات مهمی که باید در انتخاب قیچی خیاطی بدانید

پیدا کردن بهترین قیچی نیاز به بررسی فاکتورهای مختلفی دارد. در واقع می‌توان گفت بررسی جنس تیغه، دسته، نوع اتصال، سایز و وزن قیچی بسیار مهم است که کیفیت و قیمت آن را مشخص می‌کند. در ادامه شما را در نحوه بررسی این موارد راهنمایی می‌کنیم. البته بهتر است بدانید که به طور کلی دو نوع قیچی داریم که برای برش پارچه‌های بلند و ضخیم مناسب هستند که دارای سایز بزرگ‌تر و نوک غیر تیز و خمیده هستند، نوع دیگر هم قیچی نوک تیز است که برای برش‌های سریع و تیز کاربرد دارد.

ویژگی های بهترین قیچی

وزن قیچی:

توصیه می‌شود در هنگام خرید وزن قیچی را به دقت بررسی کنید زیرا استفاده از قیچی سنگین در زمان برش به مچ شما آسیب می‌رساند.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین کتاب های فشن

جنس تیغه قیچی:

اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته در خرید قیچی خیاطی، جنس تیغه‌های آن است زیرا یکی از عواملی است که تمیزی برش را تضمین می‌کند. قیچی‌هایی که دارای تیغه‌هایی با جنس فولاد و استیل هستند، بسیار باکیفیت می‌باشند و قابلیت تیز کردن نیز دارند. توجه کنید که این تیغه‌ها ضد زنگ نیز باشند.

تیز بودن تیغه قیچی:

نوع برند قیچی بر این موضوع تاثیرگذار است پس بهتر است در هنگام خرید میزان تیزی قیچی را با تکه پارچه‌ای تست نمایید. همچنین سایت nancysnotions نکاتی من باب اهمیت تیز بودن تیغه قیچی آورده است که یکی از این نکات که برش دقیق تر و تمیز تر می باشد رو در ادامه برای شما آورده ایم:

When your scissors are sharp, they effortlessly glide through fabric, leaving behind crisp and clean cuts. This is particularly important in sewing and quilting, as precise cuts ensure accurate seam allowances, perfectly aligned patterns, and a professional-looking final product.

هنگامی که قیچی شما تیز است، بدون زحمت بر روی پارچه می‌چرخد و برش‌های دقیق و تمیزی بر جای می‌گذارد. این امر به ویژه در دوخت و لحاف بسیار مهم است، زیرا برش‌های دقیق از درزهای دقیق، الگوهای کاملاً هم‌تراز و محصول نهایی با ظاهری حرفه‌ای اطمینان می‌دهند.

• نحوه اتصال تیغه قیچی:

نوع اتصال قیچی مهم است زیرا قیچی‌هایی که به صورت پرچ به هم متصل هستند، پس از استفاده مکرر شل می‌شوند و قابل استفاده نیستند اما قیچی‌های که با پیچ به هم متصل هستند، در صورت شل شدن قابل تعمیر هستند.

جنس و شکل دسته قیچی:

جنس و شکل دسته قیچی بسیار مهم است. قیچی که جنس و دسته‌ای مناسب و استاندارد دارد، باعث عدم خستگی خیاط می‌شود.

انتخاب بهترین قیچی

بهترین و مناسب‌ترین قیچی برای خیاطی چیست؟

انتخاب بهترین قیچی کار دشواری است و نیازمند توجه به نکاتی است که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. یک قیچی خیاطی خوب به شما در پروسه خیاطی و برش بسیار کمک می‌کند و سلامت مچ شما را حین کار تضمین می‌نماید. امروزه نیز قیچی‌هایی باکیفیتی با برندهای پین، YDL، گلد، دابل فیش و ریلکس در بازار موجود است. در ادامه به بررسی ویژگی‌های قیچی پین پرداختیم.

قیچی پین (scissors pin):

قیچی پین از بهترین و پرکاربردترین قیچی‌ها برای هر خیاطی است. این نوع قیچی دارای تیغه‌های تیز است که برای برش انواع پارچه‌ها مناسب هستند و به دلیل اندازه‌های مختلفی که دارد برای هر نوع کاری قابل استفاده است. این نوع قیچی قیمتی مناسب نیز دارد.

قیچی وای دی ال (YDL scissors):

این نوع قیچی یکی از قدیمی‌ترین و خوشنام‌ترین قیچی‌های موجود در بازار است که از کیفیت مطلوبی برخوردار است. قیچی وای دی ال تیغه‌های تیزی دارد و بسیار خوش دست است.

کلام آخر

در این نوشته سعی کردیم تا انواع قیچی را به شما معرفی کنیم تا هم با یکی از ضروری ترین ابزار های خیاطی آشنا شوید هم یک پیش زمینه ای از همه چیز درباره برش پارچه داشته باشید. همچنین توصیه می شود چنانچه در ابتدای مسیر لذت‌بخش یادگیری خیاطی هستید و می‌خواهید بهترین و مناسب‌ترین ابزار را فراهم کنید توصیه می‌شود مقاله لیست تمامی لوازم مورد نیاز خیاطی را مطالعه نمایید.

امین هاشمی

نویسنده
اشتراک گذاری در :‌

دیدگاه خود را درباره این بلاگ بنویسید

با ارسال دیدگاه خود درباره این بلاگ به بهبود و کیفیت بلاگ ها کمک کنید.