با تکه‌ پارچه‌های اضافی و دورریز، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ 


معصومه محمدی
نویسنده
۱۵ فروردین ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:3 دقیقه
با تکه‌ پارچه‌های اضافی و دورریز، چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ 

استفاده از تکه‌های پارچه باقی‌مانده از یک یا چند کار خیاطی، فرصتی منحصربه‌فرد برای خلاقیت و مراقبت از طبیعت است. این تکه‌های کوچک می‌توانند منبعی ارزشمند برای ایجاد آثار هنری جدید باشند، زیرا هزینه‌ای برای تهیه آنها پرداخت نشده و می‌توان از آنها به روش‌های مختلفی استفاده کرد. همچنین، با این کار، به حفظ محیط […]

استفاده از تکه‌های پارچه باقی‌مانده از یک یا چند کار خیاطی، فرصتی منحصربه‌فرد برای خلاقیت و مراقبت از طبیعت است. این تکه‌های کوچک می‌توانند منبعی ارزشمند برای ایجاد آثار هنری جدید باشند، زیرا هزینه‌ای برای تهیه آنها پرداخت نشده و می‌توان از آنها به روش‌های مختلفی استفاده کرد. همچنین، با این کار، به حفظ محیط زیست کمک می‌کنید و می‌توانید لذت خلقی و خلاقیت را تجربه کنید.

اگر حتی یک بار هم کار خیاطی انجام داده باشید، می‌دانید که بعد از برش و دوخت پارچه؛ همیشه تکه‌هایی از پارچه‌مان بدون استفاده می‌ماند. در این روند، به جای دور انداختن این تکه‌های کوچک و بزرگ، می‌توانید از آنها برای ایجاد یک محصول جدید و منحصربفرد استفاده کنید. به جز تکه‌های پارچه باقی‌مانده از پروژه‌های خیاطی، از پارچه‌ی لباس‌های قدیمی‌ و کنارگذاشته‌تان هم می‌توانید محصولات جدیدی مثل کیف‌های دستی، گلدان‌های پارچه‌ای، پتوهای چهل‌تکه، یا حتی زیراندازها و موارد دیگر بسازید.

این روش علاوه بر کمک به کاهش تولید زباله، به شما امکان می‌دهد تا با خلاقیت و ذوق خود، کارهایی دست‌ساز و جذاب تولید کنید و از زیبایی آن لذت ببرید و همچنین تبدیل به یک تولیدکننده خلاق و دوست‌دار محیط‌ زیست شوید.

پارچه‌های اضافی در خانه می‌توانند به انواع مختلفی تقسیم شوند، از جمله پارچه‌های بزرگ (که معمولا بیشتر از یک متر هستند) که معمولاً برای دوخت لباس‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنها می‌توان برای دوخت تاپ، شومیز، شال و روسری یا روانداز نوزاد استفاده کرد. همچنین، پارچه‌های کمتر از یک متر اما نه خیلی کوچک، که برای وسایل کاربردی و تزئینی خانه مثل پیشبند و دستگیره، رومیزی‌های کوچک  و حتی گاهی برای دوخت لباس‌های کودک استفاده می‌شوند. در نهایت، پارچه‌های ریز و بدون شکل دورریختی که معمولاً از پروژه‌های خیاطی باقی می‌مانند، می‌توانند برای کارهای تزئینی و جلوه دادن به لباس‌های دیگر استفاده شوند. با استفاده از این نوع پارچه‌ها، می‌توانید خلاقیت خود را به کار بگیرید و چیزهایی مثل پتوی چهل تکه، گل و پاپیون‌های پارچه‌ای، جامدادی، کیف پول‌های کوچک و … بدوزید. 

هنر تکه‌دوزی

یکی از هنرهای جذاب و قدیمی که یادگیری و انجامش به تکه‌ پارچه‌ها وابسته است، هنر تکه‌دوزی نام دارد.

تکه دوزی یک هنر قدمت‌دار است که در آن تکه‌های پارچه مختلف را به یک پارچه زمینه بزرگ‌تر متصل می‌کنند. این فرآیند، با دوخت تکه‌های پارچه کوچک با رنگ‌ها و طرح‌های متنوع انجام می‌شود، و ترکیب این طرح و رنگ‌ها زیبایی و جذابیتی بی‌نظیر به نتیجه نهایی می‌بخشد.

نام این هنر که به آن اپلیکه هم می‌گویند از هنر زیبای چهل‌تکه دوزی الهام گرفته شده است. از زمان باستان، مصریان از این روش برای تزئین لباس‌ها و وسایل پارچه‌ای خود استفاده می‌کردند. در قرون وسطی، تکه دوزی به عنوان روشی شناخته‌شده در جهان، برای تزیین لباس‌ها و ابزارهای پارچه‌ای به کار گرفته میشد و با گذشت زمان، تکه‌دوزی کم‌کم به یک هنر خلاق و زیبا تبدیل شد.

استفاده از پارچه‌هایی با طرح‌های جذاب و برجسته، موجب می‌شود که محصول نهایی تکه دوزی، توجه بیننده را به خود جلب کند. برای دوخت تکه‌های پارچه، بهتر است از پارچه‌هایی با ضخامت مناسب استفاده شود تا در طول زمان  کیفیت خود را از دست ندهند و ماندگاری داشته باشند.

این هنر، تنها به خلق آثار هنری زیبا محدود نمی‌شود، بلکه می‌توان لباس‌های قدیمی را به شکلی جدید و جذاب بازسازی و دوباره از آنها به شکلی دیگر استفاده کرد.همچنین از طریق دوخت تکه‌های پارچه روی لباس‌ها به عنوان جیب یا یقه، می‌توانید لباس‌های خود را به روز کنید و زیبایی و جذابیت جدیدی به آنها ببخشید.

استفاده از تکه دوزی، به شما امکان می‌دهد تا با خلاقیت خود، طرح‌های منحصربه‌فرد و متنوعی را بر روی پارچه زمینه خلق کنید و آثاری زیبا و دلچسب را به وجود آورید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌