آشنایی با بهترین پارچه‌های تابستانی؛ مناسب دوخت لباس‌های خنک


معصومه محمدی
نویسنده
۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان حدودی مطالعه:5 دقیقه
آشنایی با بهترین پارچه‌های تابستانی؛ مناسب دوخت لباس‌های خنک

با فرا رسیدن روزهای گرم، بازار دوخت لباس‌های تابستانه هم داغ شده و اغلب از اواسط بهار خیاطان به دنبال طرح‌ها و پارچه‌های مناسب هستند.انتخاب پارچه‌ برای دوخت لباس‌های تابستانی بسیار مهم است. اولین قدم در این راه، آشنایی با پارامترهای اصلی این پارچه‌هاست؛ مواردی مثل خنکی، لطافت، تنفس‌پذیری، جلوگیری از تعریق، قابلیت شستشوی مکرر […]

با فرا رسیدن روزهای گرم، بازار دوخت لباس‌های تابستانه هم داغ شده و اغلب از اواسط بهار خیاطان به دنبال طرح‌ها و پارچه‌های مناسب هستند.
انتخاب پارچه‌ برای دوخت لباس‌های تابستانی بسیار مهم است. اولین قدم در این راه، آشنایی با پارامترهای اصلی این پارچه‌هاست؛ مواردی مثل خنکی، لطافت، تنفس‌پذیری، جلوگیری از تعریق، قابلیت شستشوی مکرر و سازگاری با پوست‌های حساس، از ویژگی‌های مهم پارچه‌های تابستانی است. در این مقاله، به بررسی انواع پارچه‌های مناسب برای لباس‌های تابستانی می‌پردازیم.

بهترین پارچه‌های تابستانی برای دوخت لباس

اگر بخواهیم به ترتیب (از مناسب‌ترین)، پارچه‌های تابستانی را معرفی کنیم، بهترین پارچه‌های تابستانی برای دوخت لباس موارد زیر هستند:

  • پارچه نخ پنبه
  • پارچه لینن
  • پارچه ریون
  • پارچه کتان
  • پارچه شانتون
  • پارچه بابوس
  • پارچه ریما
  • پارچه سوپر سافت
  • پارچه شمبری
  • پارچه‌ی جین
  • پارچه‌ی ابریشمی
  • میکرو
  • شیرشکری
  • کرپ تابستانی، حریر، مازراتی و اسکاچی

در ادامه به توضیح برخی ویژگی‌های این پارچه‌های تابستانی محبوب می‌پردازیم، مطالعه ادامه مطلب شما را در انتخاب بهترین پارچه تابستانی کمک خواهد کرد.

پارچه نخ‌ پنبه؛ بهترین پارچه تابستانی

پارچه نخ‌ پنبه
پارچه نخ‌ پنبه

این پارچه یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین پارچه‌ها برای لباس‌های تابستانی است. پارچه نخ‌پنبه به خاطر ویژگی‌های بی‌نظیر خود، در میان خیاط‌ها و حتی در میان خریداران لباس سالهاست که مورد توجه قرار گرفته است.
از خصوصیات برجسته‌ی پارچه نخ پنبه می‌توان به خنکی و تنفس‌پذیری آن اشاره کرد. پارچه نخ پنبه به خاطر الیاف طبیعی و ویژگی جاذب رطوبت، در فصل گرم تابستان با جذب عرق بدن به خود، باعث ایجاد حس خنکی و راحتی برای فرد می‌شود. علاوه بر این، این پارچه سازگاری بالایی با پوست‌های حساس داشته و از بروز حساسیت‌های پوستی (به ویژه حساسیت‌هایی که ممکن است بر اثر نور آفتاب ایجاد شود) جلوگیری می‌کند. در فصل تابستان ممکن است لباس‌ها به خاطر تعریق، نیاز به شستشوی مکرر داشته باشند، خبر خوب درباره‌ی پارچه نخ پنبه مقاومت بالای آن در برابر شستشو است؛ طوری که بعد از چندین بار شستشو همچنان به شکل اولیه خود باقی می‌ماند.

پارچه لینن؛ پارچه‌ای خنک

پارچه لینن
پارچه لینن

پارچه لینن، با ویژگی‌های خاص و منحصربه‌فرد خود، به عنوان یکی از گزینه‌های مناسب و جذاب در فصل تابستان شناخته می‌شود. این پارچه، از الیاف طبیعی مثل کنف، کتان و پنبه تشکیل شده و با افزودن موادی همچون نایلون، ریسین و پلی‌استر، مقاومت بیشتری در برابر نور خورشید، آب و چروک شدن را به دست می‌آورد.
یکی از ویژگی‌های برجسته پارچه لینن، خنکی و تنفس‌پذیری آن است. این پارچه با امکان عبور هوا از بافتش، به فرد اجازه می‌دهد تا در روزهای گرم تابستان، احساس راحتی و خنکی کند.
پارچه لینن خیلی سریع عرق بدن جذب کرده و هوا را به خوبی از الیاف خود عبور می‌دهد. اگر شما در روزهای گرم تابستان لباس لینن بپوشید، عرق بدن شما سریعاً خشک می‌شود و احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. این پارچه دوام و مقاومت بالایی دارد و با شستشو کیفیت آن کم نمی‌شود. اگرچه وقتی لینن خیس و مرطوب می‌شود، ممکن است سست و شل به نظر برسد، اما پس از خشک شدن مجدداً استحکام و ایستایی خود را به دست می‌آورد.
پارچه لینن در رنگ‌های مختلف تولید شده، و برای انواع پیراهن مردانه و لباس‌های زنانه مثل شومیز، مانتو و … مناسب است.

پارچه ریون؛ لطاف و راحتی

پارچه ریون
پارچه ریون

پارچه ریون که از سلولز گیاهان و درختان به دست می‌آید، دارای بافتی مشابه بافت پارچه‌های طبیعی مثل ابریشم، پشم، لینن و کتان است. این پارچه با ترکیب الیاف مختلف، نه در دسته‌ی پارچه‌های کاملا طبیعی قرار می‌گیرد و نه در دسته‌ پارچه‌های مصنوعی.

از ویژگی‌های مهم پارچه ریون می‌توان به نرمی، لطافت و راحتی آن اشاره کرد. ریون از جذب رطوبت به خوبی جلوگیری کرده و به هوا اجازه می‌دهد به راحتی از الیافش عبور کند.
پارچه ریون دارای الیاف بسیار نازکی است و این ویژگی باعث می‌شود خاصیت تنفس‌پذیری داشته باشد و در هوای گرم به بدن نچسبد.
علاوه بر این، پارچه ریون در طرح‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجود است و به دلیل قیمت مقرون به‌صرفه‌اش، مورد توجه بسیاری از افراد (به ویژه افرادی که در حال یادگیری خیاطی هستند)، است. این پارچه با قیمت و ویژگی‌های خوبش می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای لباس‌های تابستانی باشد، به خصوص به عنوان جایگزینی ارزان‌تر برای پارچه‌های ابریشمی.

برای آشنایی کامل با انواع پارچه‌ها از لحاظ جنس و کاربرد، کلیک کنید.

پارچه کتان؛ مقاوم در برابر شستشو

پارچه کتان، که از قدیمی‌ترین الیاف‌هاست، از ساقه گیاهی به نام فلاکس تولید می‌شود. این پارچه مانند پنبه بسیار خنک و تنفس‌پذیر است و به راحتی به هوا اجازه می‌دهد که از میان الیاف آن عبور کند. این ویژگی باعث می‌شود پوست در روزهای تابستان خنک و خشک بماند و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.
در مقایسه با پارچه پنبه‌ای، اگرچه از لحاظ ظاهری به هم شباهت دارند، اما بافت کتان کمی صخیم‌تر و الیاف آن بلندتر از پنبه است. از مزایای دیگر پارچه کتان، شستشوی آسان آن است، زیرا لکه‌ها به راحتی از بافت پارچه جدا می‌شوند و برای شستن آن فقط کافی است از مایع شستشوی مناسب استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که در شستشوی آن از آب با دمای بالا استفاده نکنید، زیرا ممکن است در طولانی مدت باعث کاهش مقاومت پارچه شود.

از پارچه کتان می‌توان برای دوخت انواع انواع مدل‌های مانتو، پیراهن، شومیز و شلوار استفاده کرد. این پارچه دارای آبرفت بسیار کمی است و سازگاری عالی آن با پوست بدن دارد و مانع از ایجاد حساسیت‌ها می‌شود.
همچنین، این پارچه قابلیت جذب رطوبت بالایی دارد که باعث می‌شود پوست شما در طول روز خشک و خنک بماند و در نتیجه از تعریق بیش از حد در امان باشید. در نهایت، انعطاف‌پذیری خوب پارچه کتان باعث می‌شود لباس‌های دوخته شده با این پارچه با حرکات بدن همراه شوند و به همین دلیل برای لباس‌هایی که نیاز به آزادی حرکت دارند، بسیار مناسب باشد.

پارچه شانتون؛ تعریق کمتر

پارچه شانتون
پارچه شانتون

پارچه شانتون که از پلی‌استر و اکلریک تشکیل شده، یکی از پارچه‌های پرکاربرد و همه کاره محسوب می‌شود. از مهم‌ترین مشخصه‌های این پارچه می‌توان به تاروپود درشت و بافت برجسته‌اش اشاره کرد. پارچه شانتون انواع مختلفی دارد و اگرچه برای مصارف مختلف کاربرد دارد اما رایج‌ترین کاربردش دوخت مانتو به ویژه در فصل تابستان است. به دلیل منافذ باز و کنفی‌مانند پارچه شانتون، استفاده از آن در هوای گرم ، باعث می شود بدن شما تعریق کمتری داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله، با انواع پارچه‌های مناسب برای دوخت لباس‌های تابستانی آشنا شدیم. از پارچه‌های نخ پنبه و لینن تا ریون و کتان، هرکدام ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند که آنها را به انتخاب ایده‌آل برای گرمترین فصل سال تبدیل می‌کند. آموزش رنگ شناسی و جنسیت لباس به شما کمک می‌کند تا بتوانید بهترین طرح و پارچه را برای دوخت لباس‌ها انتخاب کنید.
با توجه به خواص تنفس‌پذیری، خنکی، راحتی و دوام این پارچه‌ها، مطمئناً می‌توانید با انتخاب درست، لباس موردنظر خود را دوخته و تجربه‌ای منحصربفرد خلق کنید.

همچنین اگر به آموزش‌های تخصصی در در این حوزه نیاز دارید، می‌توانید به دوره طراحی لباس دوخت برتر مراجعه کنید.

معصومه محمدی
نویسنده

معصومه محمدی القار مدیر مجموعه دوخت برتر در زمینه‌ی آموزش طراحی و دوخت است. بیش از ۱۰۰ کتاب آموزشی در شاخه طراحی و دوخت، طی ۲۵ سال سابقه درخشان ایشان به عنوان دبیر آموزش و پرورش تالیف شده است که هدف والای الگو کشی آسان‌تر، و ایجاد اشتغال برای هنرجویان را در بر دارد.

اشتراک گذاری در :‌